Vinkkejä tai helppoja tapoja, joilla voisi lisätä kasvisruoan osuutta ruokavaliossa ja vähentää lihan kulutusta?
Vinkkejä, miten saisi helposti lisättyä kasvisruoan osuutta ruokavaliossa ja vähennettyä eläinperäistä ruokaa? Ei siis tarvitse olla kokonaan kasvisruokaa vaan että lisäisi sen osuutta.
Ravintoloissa on helppoa, kun voi valita itse vaivaa näkemättä kasvisruoan ja saa sieltä myös uusia makuelämyksiä ja ajatuksia ruoanlaittoon.
Voi antaa myös resepti tai ruokalajivinkkejä.
Kommentit (41)
Minulta lääkäri kielsi juuri punaisen lihan syönnin, ja mietin juuri samaa että mitä kaikkea tässä keksisi. Mutta mä tykkään intialaisista ruuista, hyvin voimakkaasti maustetuista, esim. linssikeitot, palak paneer ovat loistavia ja kasvisruokaa siis.
Aamulla puurot, kotimaiset marjat, leipä hummuksella tai avokadolla tai miksei marmeladilla, smoothiet, pähkinät on hyviä.
Wokkiruuat- wokkaat kauden kasviksia.
Laatikkoruuat- lisäät runsaasti kasviksia joukkoon
Kasvissosekeitto alkuruuaksi
Uunijuurekset lisäkkeeksi
Samaa pohdiskelen.
Jauhelihan olen korvannut pavuilla tai quornilla.
Kasvisten määrää olen lisännyt itse ihan sillä että esim makaronilaatikkoon laitan jauhelihan sijasta tuoretta ananasta ja valkosipulia (sitten kuumaan laatikkoon olen suikaloinut raakaa kaalia).
Kaali onkin ihmeaines. Kuitupitoinen, halpa, täyttävä ja riittoisa. Tungen nykyään aina kun mahdollista lautaselleni kaalia.
Sitten teen peruskeittoja joista vain puuttu esim se liha tai nakit tms. Pihvinhimossa paistan/grillaan halloumia, pihvitomatteja, kaalia, kalaa tai kesäkurpitsaa.
Yleensä teen vaan suoraan itselleni isoon lautaseen salaatin (rucolaa, pinaattia, siemeniä, sipuleita, paprikaa, ananaskirsikoita, yrttejä, kurkkua, herneitä) ja siihen lisukkeeksi vaikka savulohta tai papupullia tai tacomaustettua soijarouhetta tai paistettuja pottuja tai fetajuustoa. Keitettyjä kananmunia tulee myös syötyä lähes päivittäin.
Lisäsin myös omaan ruokavaliooni maapähkinöitä ja avokadomargariinin, että perhmeitä rasvoja saisi tarpeeksi.
Lisään myös nykyään leivälle kurkkua, tomaattia, retiisiä yms. Ennen ajattelin ettei jonkun pikkukirsikkatomaatin takia kannata nähdä vaivaa mutta nykyään mietin ettei kannata jättää käyttämättä mahdollisuutta syödä pientäkään tomaattia vaikka kuinka turhalta tuntuisi.
Itselleni soija ja pavut vaan sopii tosi huonosti, se jos mikä on harmi. Kaikki vinkit otetaan vastaan!
Wokeissa ja laatikoissa on todellakin helppo lisätä kasvisten osuutta ja pienentää eläinperäisen määrää.
Vaikkapa lasagneen kasvisten osuutta isommaksi lihan sijaan tai juuston määrää pienemmäksi.
Pizzakin maistuu hyvältä vaikka laittaisi vaikka kolmanneksen vähemmän juustoa päälle. Ja täytteeksi vaikka enemmän tomaattia, oliivia, kesäkurpitsaa, kapriksia, paprikaa, basilikaa, rucolaa tai mistä ikinä pitääkään.
Vierailija kirjoitti:
Minulta lääkäri kielsi juuri punaisen lihan syönnin, ja mietin juuri samaa että mitä kaikkea tässä keksisi. Mutta mä tykkään intialaisista ruuista, hyvin voimakkaasti maustetuista, esim. linssikeitot, palak paneer ovat loistavia ja kasvisruokaa siis.
Käytännön vinkki intialaistyylisten lisukkeiden valmistukseen:
Kaikissa "kastikkeissa" samanlainen sipulipohja.
-Iso sipuli kuoritaan ja lohkotaan neljään osaan ja laitetaan kiehumaan 15 min
-Sekaan voi laittaa myös valkosipulia
- kun sipulit on kiehuneet ja hieman pehmenneet, kaadetaan suurin osa vedestä pois
-sipulit menevät muussiksi kattilassa sauvasekoittimella, haarukalla tai perunanuijalla
-sipuli-vesimuhjuun loraus öljyä ja kattila takaisin levylle kuumenemaan.
-mössöön saa lisätä haluamansa mausteet sekaan, tarvottaessa vettä voi lisätä jos haluaa kastikemaisemman lisukkeen
Itse käytän savustettua paprikajauhetta, currya, kurkumaa, cayannepippuria ja joskus jalapenopurkin etikkalientä.
Sekaan joko paistettuja kanan suikaleita, quornia, kesäkurpitsaa tai paistettuja perunoita.
Toimii riisin, ohran, nuudelien ja naanleipien kanssa täydellisesti.
Mukaan vielä juotavaa mangojugurttia niin kulinaristinen kokemus täydentyy.
Apetit punajuuripyörykät pakastealtaasta on todella hyviä ja voi valmistaa uunissa ja tarjoilla todella monen ruoan kanssa. Laittaa vaikka samalla uuniin kasviksia tai muita juureksia. Tarjolle esimerkiksi perunan, riisin tms ja salaatin kanssa.
Tuo quorn on kiva lisä. Löytyy pakastealtaista kasvisruokien kohdalta.
Quorn on sieniproteiinia, tosin vieläkin harmillisen kallista.
Jos kynnys härkiksiin, soijiin ja nyhtökauroihin on liian korkealla (niissä kun on aika iljettävä koostumus) niin suosittelen ainakin joskus kokeilemaan quornia. Pakastequorn käyttäytyy hyvin samalla tavalla kuin perus jauheliha ruuanlaitossa. Rakenne on tosi samanlainen eikä kuivetu tai mene lötsköksi maustettaessa. Olen testannut moneen erilaiseen kotiruokareseptiin ja suosittelen erityisesti makaronilaatikkoa, täytettyjä paprikoita ja chili con quornia.
Jälkiruokana esimerkiksi kaura-omenapaistos tai kaura-marjapaistos on todella herkullinen ja jälkiruoaksi terveellisemmästä päästä. Hyvä kuidun ja kasvisten/marjojen lähde. :)
Voi toki vaikka kerma/kauravaahtoa tai jäätelöä/kauravaniljäätelöä laittaa vähän kylkeen.
Lisäät vaan kasvikisia ja vähennät lihaa
Lihansyöntiähän ei tarvitse aina lopettaa kokonaan, vaan silläkin on iso apu että lisää kasvisten määrää perusruuissa.
Peruna, porkkana, bataatti, herneet, pinaatti, sipulit, kaalit, tuoreyrtit, kesäkurpitsat ovat hyviä "mietoja" vaihtoehtoja aloittajalle.
Itseäni muuten auttoi se, kun sain vinkin että ruuanlaitossakin pitäisi noudattaa lautasmallia (1/2 kasviksia, 1/4 lisäkettä eli hiilaria ja 1/4 lihaa, kalaa, kanaa tai muuta proteiinia).
Eli jos teet vaikka lihakeiton katsot silmämääräisesti että kasviksia on kattilassa puolet, lihaa vartti ja juuresta vartti.
Tai makaronilaatikosta puolet proteiinia ja munamaitoa + makaronia, ja puolet kasviksia (meillä usein sipulia, yrttejä, porkkanaraastetta, ananasta, tomaattia, retiisiä, hernemaissipaprikaa, kukkakaalia jne.
Ja sekin auttoi, kun tajusin että voin tehdä salaattia niistä aineksista joista itse tykkään. Enää en käytä raakaa tomaattia missään enkä pilko kurkkua, tomaatit jätän kauppaan ja kurkun syön kokonaisena pötkylänä.
Myöskään pakastemarjojen ja pakastevihannesten ostaminen ei ole mikään häpeä. Et ole sen parempi tai huonompi vaikka ostat herneet pakasteena ja sipulin valmiiksi kuutioituna jos se arkiruokailuasi helpottaa.
Tsemppiä!
Meillä lihan vähentäminen aloitettiin ihan sillä, että lopetimme kaiken possun ostamisen. Nautasikajauheliha vaihtui pelkäksi naudaksi, ja nyttemmin se on kalkkunan jauhelihaa. Leikkeleet leivän päälle on meillä nykyään vain kalkkunaa (välillä tulee vähän korvista ulos). Pihvejä ja karjalanpaisteja emme ole koskaan osanneet syödä, niin niitä ei ole nytkään haikailtu.
Pekoni vaihtui kanan vastaavaan.
Possuparat saavat nyt röhkiä rauhassa.
Kiinnostava aloitus, samaa olen itsekin pohtinut. Harmillisesti joka paikassa korostetaan papuja, linssejä, kaalia, sipulia, paprikaa... Juuri niitä jotka eivät sovi herkkävatsaisille, ja sellaisia on omassa perheessä valtaosa :(
Minusta tuntuu, että moni tekee kasvisruokailusta turhan vaikeaa. Oikeastaan se on vain ajattelutavan muutosta, eli miettii ruokaa mitä usein valmistaa ja siitä jatkaa pohdintaa kuinka eläimen lautasella voisi korvata. Siinä missä ennen teki kanakastikkeen, saman tyylisen kastikkeen voi tehdä kikherneistä.
Kaikkea ei tarvitse tehdä itse alusta alkaen. Minulla on ollut tänään kiireinen päivä, joten en jaksanut kokata suuremmin. Laitoin uuniin kukkakaalia, munakoisoa, tomaattia ja valkosipulia. Kun ne olivat miltei valmiita, heittelin päälle lämpiämään valmiit falafelit ja söin nämä valmiin hummuksen ja salaattisekoituksen kanssa.
Ja tärkeintä on olla itselleen armollinen. Antaa ajatusmaailman ja kehon tottua rauhassa uuteen ruokavalioon. Itse kuuluun niihin entisiin nuoriin, jotka jonkun järkyttävän tuotantoeläinvideon jälkeen alkoivat välittömästi vegaaneiksi ja sitä en voi suositella kenellekään. Kyllä se keho tottui, mutta rankkaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Pizzakin maistuu hyvältä vaikka laittaisi vaikka kolmanneksen vähemmän juustoa päälle. Ja täytteeksi vaikka enemmän tomaattia, oliivia, kesäkurpitsaa, kapriksia, paprikaa, basilikaa, rucolaa tai mistä ikinä pitääkään.
Pizza on paskinta ruokaa ikinä, ei kannata tuhlata hyviä kasviksia moiseen moskaan!
Epäterveellistä, rasvaista ja liikasuolaista.
Papuja lihan tilalle.äsken tilasin neplalilaisesta kasvisruokaa ja oli aivanntaivaallista
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava aloitus, samaa olen itsekin pohtinut. Harmillisesti joka paikassa korostetaan papuja, linssejä, kaalia, sipulia, paprikaa... Juuri niitä jotka eivät sovi herkkävatsaisille, ja sellaisia on omassa perheessä valtaosa :(
Koko ajan tulee uutta tutkimusta nimenomaa siitä kuinka pavut ja linssit hellivät vatsaa ja tervehdyttävät suolistonukkaa. Tämän uuden tutkimuksen valossa palkokasvit ovat hyvinkin vatsaystävällistä ruokaa. Tottumattoman täytyy lisätä niitä ruokavalioonsa vain äärettömän hitaasti. Eli käytännössä alkuun ei syödä edes ruokalusikallista päivässä. Hidasta, mutta ilmeisesti palkitsevaa.
Helpointa on vaan lisätä kasviksia ruokaan. Jauhelihakastikkeeseen 400g jauhelihaa, pari porkkanaa, palsternakkaa raasteena, pari purkkia tomaattimurskaa, linssejä, soijarouhetta. Tutusta määrästä lihaa tuplamäärä kastiketta kasvisten osuutta lisäämällä. Samalla periaatteella nakkisoppaan tuplamäärä kasviksia, kikherneitä purkillinen. Wokkeihin lihan tilalle pähkinöitä (esin cashew- tai suola-). Yksi vegepäivä viikossa menee vaikka perheessä joku muuten vähän vastustelisisikin kasvisruokaa.
Jos syö työpaikkaruokalassa niin siellä on helppo valita kasvisruoka ja saa hyvän monipuolisen aterian.