Oletteko saaneet antibiootteja ientulehdukseen?
Joku oli aloittanut hyvän ketjun hammashoidon mahdollisuuksista mutta sen sitten joku toinen ilmeisesti poistatti. Joka tapauksessa siellä oli kiinnostavaa keskustelua siitä, voiko Suomessa saada (ainakaan julkiselta puolelta) ientulehdukseen antibiootteja.
Itseäkin kiinnostaisi, koska multa on vain poistettu hammas jos sen juuressa on näkynyt tulehdusta. Antibiootteja ei haluta antaa vaan mieluummin annetaan sen tulehduksen levitä viereisiinkin hampaisiin.
Ja todellakin hoidan hampaitani hyvin, harjaan, lankaan, käyn hammaskiven poistossa jne. eli huonosta hygieniasta tai puutteellisesta hampaiden hoidosta mun ientulehdukset ei ainakaan johdu. Eikä siinä itse hampaassa tai sen juurissa sitten ole ollutkaan vikaa. Silti juurten ympärillä oleva tulehdus hoidetaan hampaan kautta tai hammas poistamalla, ei esimerkiksi dreenaamalla ja antibiooteilla kuten jossain muualla.
Kommentit (43)
Tämä on kiinnostava aihe. Miksei täällä anneta laserhoitoa niinkuin muualla ja potilas menettää hampaansa?!🦷
En suosittele käyttämään julkista hammashoitoa kuin hammaskiven poistamiseen korkeintaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kiinnostava aihe. Miksei täällä anneta laserhoitoa niinkuin muualla ja potilas menettää hampaansa?!🦷
Kyllä ainakin mun käyttämällä hammaslääkäriasemalla on laserhoidot käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, miksi hoitokäytännöt on niin erilaisia eri maissa? Menisin heti sellaiselle hammaslääkärille, joka edes kokeilisi märkäpesäkkeen tyhjennystä ja antibiootteja ensin ennen kuin ryhtyisi sorkkimaan hammasta. Eri asia tietenkin jos itse hampaassa olisi vikaa.
Ainoan antibioottikuurini olen saanut nimenomaan hampaan takia. Röntgenkuva näytti ettei hampaassa ollut mitään vikaa. Kolmen viikon kuluttua olikin jo patti ikenessä. Juurihoitoneula katkesi, poski turposi... sitten hammas pois ja antibiootit.
Vierailija kirjoitti:
Ainoan antibioottikuurini olen saanut nimenomaan hampaan takia. Röntgenkuva näytti ettei hampaassa ollut mitään vikaa. Kolmen viikon kuluttua olikin jo patti ikenessä. Juurihoitoneula katkesi, poski turposi... sitten hammas pois ja antibiootit.
Miksi ei tuon kaltaisissa tilanteissa voitaisi kokeilla ensin sen patin tyhjennystä dreenillä ja antibiootteja? Näin tehdään joissain maissa mutta ei jostain syystä Suomessa.
Voisiko joku hammashuollon ammattilainen selittää,, olisi kiinnostaa kuulla perustelut miksi täällä saa antibiootit korkeintaan vasta hampaanpoiston jälkeen jos silloinkaan.
Olen käynyt vain julkisella puolella hammashoidoissa; kolme juurihoidettua hammasta on poistettu epäonnistuneen juurihoidon vuoksi (tulehdus hampaan juuressa levinnyt poskionteloon tai leukaluuhun). Antibiootteja olen saanut, eivät valitettavasti auta pitkään. Viimeisin hammaskirurgi kertoi juurihoitojen olevan vain ensiapua...
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt vain julkisella puolella hammashoidoissa; kolme juurihoidettua hammasta on poistettu epäonnistuneen juurihoidon vuoksi (tulehdus hampaan juuressa levinnyt poskionteloon tai leukaluuhun). Antibiootteja olen saanut, eivät valitettavasti auta pitkään. Viimeisin hammaskirurgi kertoi juurihoitojen olevan vain ensiapua...
Minua kiinnostaisi tietää, miksi tuota juurten ympärillä olevaa tulehdusta ei tyhjennetä ikenen (ei hampaan) kautta ja anneta sitten siihen antibiootteja ennen kuin ryhdytään juurihoitamaan/poistamaan hammasta?
Hyviä kysymyksiä. Ehkä se on liikaa vaadittu, ei ole osaamista, ei haluta, helpompaa kiskoa pois.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kysymyksiä. Ehkä se on liikaa vaadittu, ei ole osaamista, ei haluta, helpompaa kiskoa pois.
eikö kysymyksiin todellakaan ole mitään vastauksia tai täällä ketään hammashoidon ihmistä kommentoimassa?
Saatu. Hammas poistettiin silloin aika rajusti heiluttelemalla ja sen jälkeen kivun/tulehduksen vuoksi (jatkui) hammaslääkäriltä sai reseptin – itse kysymällä. Mutta jouduin soittelemaan hammaslääkärille, hänen olisi pitänyt tehdä resepti jo aiemmin. Tulehdus voi mennä joidenkin ihmisten sydämeen saakka ja verenkiertoon yleensäkin, siksi on tärkeää saada resepti joissakin hampaiden poistoissa ja muissa tilanteissa, ajoissa.
OralB:n sivuilta: "Hoitoon kuuluu todennäköisesti märkäpesäkkeen tyhjentäminen, jos se ei ole puhjennut. Hammaslääkärisi voi myös suositella, että käytät käsikauppalääkkeitä, huuhtelet suusi lämpimällä suolavedellä ja käytät antibiootteja. Vakavammat märkäpesäkkeet saattavat vaatia juurihoitoa tulehtuneen kudoksen poistamiseksi, ja pahimmat tapaukset vaativat hampaan poistoa."
Eli ilmeisesti ainakin jossain tehdään juuri noin eli tyhjennetään ja käytetään antibiootteja ja vasta vakavammat menee juurihoitoon tai poistoon. Miksi Suomessa protokolla toisenlainen?
Vierailija kirjoitti:
Osta apteekista antiseptista suuvettä. Sen pitäisi auttaa.
Kiitos vinkistä! Vasemmassa poskessa/ikenissä haava joka sattuu ja hammaslääkäri ei osannut sanoa mitään mikä olisi vikana tai haittaisi.
kävin julkisella puolella, kun sattumalta oli varattu aika samalle viikolle. Paikkasi 2 reikää ja yhden lohjenneen hampaan.
Aina sanotaan, että pitäisi hoitaa hyvin hampaita ettei ongelmia tulisi. Mutta vaikka kuinka hyvin hoitaa ja käy tarkastuksissa, niitä vaivoja voi silti tulla ja varsinkin iän myötä tuleekin. Sitten kun havaitaan ikenessä tulehdusta, sitä ei hammaslääkärit kuitenkaan suostu hoitamaan. Onko niin, että hammaslääkärit hoitaa vain hammasta tai hampaan kautta (juurihoidoilla tai poistamalla) mutta sitten jos haluaisin vaikka sen märkäpesäkkeen tyhjennyksen ikenen kautta ja antibiootit, niin pitäisi mennäkin jollekin eri spesialistille (suukirurgille kenties)? Vai miten tää homma täällä toimii?
Itsellä hammas tuntui kummalliselta ja vaivasi pitkään. Tarkastettiin monta kertaa, tasoiteltiin paikkaa ja kuvattiinkin. Ei reikiä, ei tulehdusta kuvassa. Sit vuoden päästä näkyi rtg-kuvassakin tuon hampaan juuren ympärillä tulehdusta. Hammas poistettiin.
Eikö vieläkään saa mistään Suomessa laserhoitoa ientulehdukseen tai antibiootti ruiskutusta irronneeseen ikeneen?? Kertokaa spesialisti joka hoitaa täällä ikeniä?
Vierailija kirjoitti:
En suosittele käyttämään julkista hammashoitoa kuin hammaskiven poistamiseen korkeintaan.
Juuri kunnallinen pelasti jostain ties mistä, hammas poistettiin ja ab-kuuri. Yksityiset paikkasivat ja venkoilivat vaikka pyysin että poistaisivat hampaan. Juurissa olikin suuri tulehdus. Onneksi, tämä pian eläkeelle jäänyt lri otti röntgenin, mitä yksityiset rahanhimoiset ei jaksaneet tehdä. Että se siitä paremmasta hoidosta yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri kunnallinen pelasti jostain ties mistä, hammas poistettiin ja ab-kuuri. Yksityiset paikkasivat ja venkoilivat vaikka pyysin että poistaisivat hampaan. Juurissa olikin suuri tulehdus. Onneksi, tämä pian eläkeelle jäänyt lri otti röntgenin, mitä yksityiset rahanhimoiset ei jaksaneet tehdä. Että se siitä paremmasta hoidosta yksityisellä.
Kävit jollain toistaitoisella. Kunnon yksityiset lääkäriasemat nimenomaan ottavat rtg:n herkästi. Siitä saa laskuttaa aika hyvin suhteessa käytettyyn aikaan.
Osta apteekista antiseptista suuvettä. Sen pitäisi auttaa.