poika oli pettynyt, kun yläasteen todistus ei noussut, vaikka teki selkeästi enemmän töitä tänä vuonna ja kokeistakin tuli hyviä numeroita
Harmittaa pojan puolesta, koska olen nähnyt miten kovasti on yrittänyt ja opiskellut
Kommentit (34)
ei ole kyse päättötodistuksesta nyt
Arvaan ettet antanut opettajille arvokkaita lahjoja.
Kyllä ne numerot määräytyy 90%:sti kokeiden perusteella.
Huonoa käytöstä tunnilla?
Läksyjä tekemättä?
Kyllä sen aika pitkälti niiden kokeiden perusteella tietää, mitä on tulossa.
Jos ei olisi tehnyt paljon töitä, olisi tulos ollut varmasti sitten paljon huonompi 🤷
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne numerot määräytyy 90%:sti kokeiden perusteella.
no ei kyllä määräydy
Joka vuosi vaatimustaso nousee luokalta seuraavalle siirryttäessä. Tottakai töitä tehtävä enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Huonoa käytöstä tunnilla?
Läksyjä tekemättä?
Kyllä sen aika pitkälti niiden kokeiden perusteella tietää, mitä on tulossa.
Jos ei olisi tehnyt paljon töitä, olisi tulos ollut varmasti sitten paljon huonompi 🤷
Käytöksestä ei ainakaan ole kiinni
Projektien ja ryhmätöiden tuotosten laatu? Oma osuus?
Koulu on muutakin kuin koepaperin tuotos. Kysele pojalta osallistumisista ja panoksesta ja tuloksista, laadusta.
Kuulostaa epäreilulta. Olisin yhteydessä opettajaan ja vaikka jopa rehtoriin ja kysyisin, mitä pitäisi tehdä toisin, kun kerran koearvosanat olivat parempia. Joskus pärstäkerroin tuottaa epäreilua arviointia. Tuntiaktiivisuus on hyvin subjektiivinen asia ja kyllä kokeiden pitää painaa enemmän.
Voithan ottaa yhteyttä luokanvalvojaan/ryhmänohjaajaan ja tiedustella asiaa. Kodin ja koulun välistä yhteydenpitoa.
Rehtori ei yksittäisen oppilaan numeroista osaa tarkemmin kertoa ellei ole pojan luokanvalvoja ja harvemmin reksillä sitä työtä on. Keskustele pojan opettajien kanssa, rakentavasti.
Muistuta poikaa siitä, että on tehnyt parhaansa ja se riittää. Että sinä olet hänestä ylpeä ja mittari elämässä ei ole kouluarvosanat ja että aina tulee uusia tilaisuuksia. Eiköhän hän siitä piristy kun kesäloma alkaa ja toivottavasti on jotain kivaa tiedossa.
Mulla kauan aikaa sitten putosi joulusta kevääseen. Äidinkieli tippui pykälän (jompikumpi arvosanaa), ei mitään havaintoa enää miksi. Edustin koko koulua jossain kirjoituskilpailussa ennen joulua, ja keväällä en, varmaan siksi.
Mutta oli se kyllä tavallaan pettymys, se oli siinä kahden desimaalin välillä keikkunut koko yläasteen. Jaa että olisin valittanut jostain? Ei, poltettiin sikarit koulun pihalla eikä koskaan enää sinne jalallamme astuttu.
liian vähän
liian myöhään
olisiko kannattanut aloittaa vuosia aikaisemmin?
Puhu poikasi kanssa ensin. Kartoita tilannetta hänen osalta. Voi olla et poika näperrelly kauheesti muka läksyjen kanssa, mut aika onkin tuhlaantunu jonninjoutavaan nettiselailuun. Onko kyse yksittäisistä onnistumisista kokeessa, mutta pitkä linja horjuu. Minkä tason oppilaasta on kyse, todistusnumero 5-7 vai 8-9?
Millä mittarilla "tehny töitä paljon"?
Jos on hidas, suttaantuu aikaa enemmän. Oppimisvaikeudet jumittaa.
Vai: onko tehny perusvaatimusten lisäksi ylimääräistä, joka osoittaa harrastuneisuutta ja oma-aloitteisuutta paneutumisessa?
Kun se päättötodistus kattaa yläasteen, ei pelkkää ysiä. Voi voi.