Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Että tällaiset isovanhemmat...

Vierailija
14.10.2006 |

Hoitoapua ei tarjota... vaikka ollaan valvottu jo kaksi kuukautta koliikkivauvan kanssa ja isovanhemmat asuvat kivenheiton päässä. En ole saanut edes päivällä mummoa vahtimaan vauvaa , jotta olisin saanut muutaman tunnin nukkua. Vauvan hoito on kuulema jo tuossa iässä (50+) liian raskasta ja heillä on kuulemma lupa viettää omaa aikaa ja nauttia elämästä.." Itsehän hankitte lapsenne, kai te myös hoidatte ne" , oli äitini vastaus kun pyysin kolmen viikon valvomisten jälkeen, vauvaa yhdeksi yöksi hoitoon....

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä äitiyteen!!

Vierailija
2/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottahan äitisi kuitenkin puhui. Eikö ole reilua sanoa suoraan, ettei jaksa vauvaa hoitaa. Tuskin äitisi ilkeyttään niin sanoi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun anoppi ei hoida, kun ei sekään ikinä käynnyt missään ennen kuin nuorimmainen oli 10v. Omasta äidistäni ei ole siitäkään hoitjaksi, voivottelijaksi vain.

Vierailija
4/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepähän jäävät paitsi jostain tosi ihanasta jos eivät halua tai jaksa ( jota kyllä ihmettelen kun tuota ikää ei vissiin ole kauheasti) hoitaa teidän pientä nyyttiä.

Ovatko jo eläkkeellä?

Itse olen alle 50v. mummi ja mielelläni hoidan lapsenlapsiani joita on 2.

Käyn kyllä töissä mutta aina aikaa löytyy jos sitä vain haluaa:)

Tänäänkin tyttö tulee meille yökylään ja ukki hoitaa, kun itse lähden taas yöksi töihin:)

Jaksamisia teille!

Vierailija
5/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heillä ole mitään velvollisuuksia hoitaa enää kenenkään lapsia ja siitä on ihan turha vetää herneitä nenään. Itselläni 2 lasta, molemmat koliikkivauvoja. Suoraan sanottuna ei olisi tullut mieleenkään rasittaa vanhempiani sellaisella. Itse ne on hoidettava.. Palkkasin mll:sta hoitajan pari kertaa mutta muuten selvisimme miehen kanssa hoidosta ihan kelvollisesti kahdestaankin. Neuvolassa asiasta kannattaa puhua.. saatat saada jonkinsorttista apua. Jaksamisia:)

Vierailija
6/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mielestäni isovanhempien kuuluu auttaa tarvittaessa omien voimiensa mukaan. Äitini on yli 60 ja vielä työelämässä, joten häneltä en lastenhoitoapua pyydä kun pari kertaa vuodessa, mutta sillon kun sitä tarvitsen en koe tippaakaan huonoa omaatuntoa.

Jos siitä kieltäytyisi ilman hyvää syytä, loukkaanuisin todella paljon.

Vastaavasti koen itselläni olevan velvollisuus auttaa sukulaisiani heidän tarvitessa apua.

Vierailija
7/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuresti ihmettelen niitä jotka pitää vanhempiensa etenkin mummojen velvollisuutena antaa hoitoapua.

Kyllä meidän itse täytyy jaksaa hoitaa jälkeläisemme. Ajattelen niin jos joku tarjoutuu avuksi apu otetaan vastaan jos on tarvetta.

Voisit kysyä äidiltäsi onko hän aikoinaan saanut/tarvinnut/halunnut apua lastensa hoitoon.

Vierailija
8/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla äidilläni on 8 lasta ja lapsenlapsia 12. Hän on vihdoin päässyt itse takaisin työelämään ja on aikaa jo harrastellakin, ei tulisi mieleenkään hoidattaa lapsiani hänellä!

Vierailija
9/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka isovanhemmilla on oikeus elä omaa elämäänsä rauhassa, kyllä tuossa tilanteessa toivoisi joltain läheiseltä apua. Ap on ilmeisesti vatvonut asiaa mielessään jo pitkään, koska on noin katkera vanhempiaan kohtaan.

Sun itses kannalta olis kaikista parasta, jos yrittäisit hyväksyä tilanteen ja yrittäisit saada jostain muualta hoitoapua. Tuollainen jää muuten hiertämään ja rasittaa eniten sua itseäsi.

Tsemppiä ja jaksamista!

Vierailija
10/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 6 lasta ja ei ole kertaakaan isovanhemmat hoitaneet. Itse olen sanonut jos joku haluaa hoitaa niin pyytää koska mä en pyydä ketään väkisin hoitamaan. Eipä mulla lasten isovanhemmat ole kertaakaan halunneet hoitaa ketään. Vaikka tosin muistan itse lapsuudessani olimme kaikki lapset omilla isovanhemmilla hoidossa jatkuvasti, mutta silti vanhempani eivät ole halunneet lapsiani hoitaa.

Vierailija
11/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mun vanhemmat ajais 100 kilometria samantein, jos pyydettäisiin ja 300 kilometrin päässä asuvat isovanhemmat ovat pyytäneet 2-vuotiasta jo useasti heille hoitoon. Emme vain vielä ole sitä mieltä, että voisi olla niin pitkään poissa kotoa. Muutamaksi yöksi voisi mennä, mutta se ei käytännön syistä onnistu, kun ei noin pitkää matkaa pysty ajelemaan muutaman päivän välein.

Jaksamista ap:lle

Vierailija
12/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olleet mummolassa kylässä muutaman tunnin nyt isompana. Mummo ja ukki molemmat eläkkeellä ja ikää +50v. eli kyllä voisivat ja jaksaisivat mutta koska omia haluja ei ole (eivät ole tarjoutuneet joten ei olla pyydetty) hoitaa lapsia kun ovat uhranneet omille lapsilleen aikanaan kaiken (amoppi vaihtoi hyvän akateemisen uran lehden jakoon öisin jotta saattoi pitää lapset kotihoidossa kouluikään asti) niin ei olla pakolla lapsia sinne tungettu. Haluavat nyt touhuta omiaan ja harrastaa mitä eivät ole koskaan ehtineet tekmään. Emme ole heille siitä vihaisia tai katkeria. Toki joskus kun on ollut tiukka paikka niin on harmitanut. Meillä keskimmäinen lapsi huusi tauotta ympäri vuorokauden 1v. ikään saakka kunnes selvisi että on maitoproteiinilleallerginen. Sitten helpotti mutta siis vuoden elin uutaman tunnin unilla. Äitini kyllä hoitaa lapsia silloin tällöin miten töiltään joutaa (suuri hevostila). Mutta kovin usein ei olla pyydetty kun lapset joutuu olemaan siinä sivussa ja pelottaa että jotain sattuu. Me ollaan kolmen lapsen hoito ongelma ratkaistu sillä että meillä on palkattu lastenhoitaja silloin kun tarvitaan joku lapsia katsomaan. Joskus tehdään myös kavereiden kanssa vastapalveluksia niin että katsotaan toistemme lapsia tunti pari jotta toinen saa levätä.

Vierailija
13/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

halua ollenkaan olla lasten kanssa. Minun appivanhemmat vierailevat usein ja me myös käydään siellä ja he vievät lapsia elokuviin, korkeasaareen jne. mutta siis eivät ota vastuuta perushoidosta. Mielestäni se olisi tosi outoa jos isovanhemmat eivät haluaisi ollenkaan olla lastenlasten kanssa tekemisissä. Se että ei halua niitä hoitaa ei ole niin kamalan outoa kuitenkaan.

Vierailija
14/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo asuu jopa samassa talossa kanssamme mutta mitäään apua ei tipu. Edes ei voi illalla vahtia baby hälytintä kun lapset nukkuu et päästäis ulos syömään ja lapset siis tosiaan nukkuu. No nyt lapset on jo n4 ja 1 vuotiaita. Lasten ja mummon suhde ei ole kovin läheinen ja luotankin enemmän meidän lastenhoitajaan :(. Ei ole mummolla tietenkään velvollisuutta mutta ei kai lapsillakaan ole velvollisuutta hoitaa vanhempiaan kun ne vanhenevat. Minä en hoida koska saatavilla on hoitoapua rahaa vastaan jopa 24h vuorokaudessa. kallistahan se on mutta aion sanoa että niin olen minäkin maksanut lastehoidosta ja että aion nyt keksittyä omaan perheeseeni ja lapsiini. Minulla ei tule olemaan aikaan isovanhemmille kun he tulevat apua tarvitsemaan. Ehkäpä muut sukulaiset auttaa tai isovanhemmat säästää vanhuuden varalle. Niin se on et mitä antaa niin sitä myös saa

Vierailija
15/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen suhde on vanhempiinne teillä, joiden mielestä vanhempia " ei saa" pyytää auttamaan? Minusta yksi suurimpia asioita mitä elämässä voi saada, on läheiset ihmiset, joiden apuun voi luottaa.

En tarkoita, että pitää toisia turhaan juoksuttaa, jotta pääsee itse esim. viihteelle, mutta tuollainen koliikkivauvan hoito ilman apua on todella raskasta. Miksi läheisiltä ei saa pyytää ja odottaa apua, vaan aina pitää ensin yrittää hankkia palkattu hoitaja?

Minä en voisi kuvitella, että en aikanaan olisi valmis auttamaan omia lapsiani, oli hätä ja avun tarve mikä tahansa. Kun on saanut itse tukea ja empatiaa, osaa sitä myös antaa.

Vierailija
16/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen todellakin auttamaan omia lapsiani ja hoitamaan lapsenlapsiani. Siitä ei ole puhettakaan ettnkö niin tekisi. Appivanhemmat jää vain kevyesti ilman apua jos tulevat sitä tarvitsemaan. Omat vanhempani kyllä auttavat, asuvat vain 3000km päässä. Lentävät kyllä apuun aina kun pyydän. No nyt meillä on lastenhoitaja joka tekee 12h viikko vaikka olen kotiäiti. Mieheni on yrittäjä ja aikataulujen yhteen sovittaminen oli aiemmin tosi hankalaa esim ostokset, lääkärit yms.

Vierailija
17/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä veisi 2kk ikäistä hoitoon, onhan teitä siellä 2 aikuista. Toinen nukkuu ja silläaikaa toinen hoitaa vauvaa. Kohta se helpottaa, yleensä pahin on ohi 3kk jälkeen. Lisäksi on harvinaista että koliikkivauvakaan huutaisi 24h/vrk. Mulla molemmilla ollut koliikki, huuto alkoi kello 17 ja loppui kello 23 ja ah autuutta, vauva nukkuin 2kk ikäisestä lähtien täydet yöunet heräämättä. Raskasta oli, vuoronperään kannettiin vauvaa miehen kanssa. kuopus on vieläkin huonouninen nyt 9kk ikäisenä, herää 4-8kertaa yössä itkemään. Mä en omia vanhempiani halua huonounisella vauvalla vaivata. Vaikka ovatkin vasta 50+ niin olen huomannut että ovat väsyneitä kun esikoinen on siellä ollut hoidossa päivän pari. Entäs sitten pieni vauva kun tälläinen reilu kaksikymppinenkin väsähtää alta aikayksikön?

Vierailija
18/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempien pitää lentää 3000 kilsaa kun joku sormiaan napsauttaa tai vanhana ei heru apuja:D päivän paras.!

Vierailija
19/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on itseasiassa luonnon tarkoitus asiassa. Ihminen on siitä todella ihmeellinen " eläinlaji" , että nainen menettää melko aikaisin hedelmällisyytensä mutta elää pitkään. Muilla lajeilla sekä äiti, että tytär saattavat saada poikasia yhtäaikaa. Monet eläimet kuolevat, kun hedelmällisyys loppuu. Ihmiset siis poikkeavat asiassa ja väitetään, että ihmisen lapsen hoitaminen/kasvattaminen on niin haastavaa, että siihen tarvitaan vielä iisoäitejä. Muutenhan isoäidin funktio maapallolla on periaattteessa ihan turha. Naaras joka ei ole enää hedelmällisessä iässä -- eihän lajien kannata sellaisia ylläpitää.

Kun tätä näkökulmaa vasten katsoo ja miettii menneitä aikoja, äitisi toimii mielestäni erikoisesti ja ns. luonnonlakien vastaisesti. Mutta meillä on erilaiset voimavarat ja niitä pitää kunnioittaa.

Olen itse todella kiitollinen, että äiti osallistui runsainmitoin itkuisten kaksosvauvojemme hoitoon.

Mummo on todella läheinen kahdelle vintiöllemme ja luulen, että tulee aina olemaankin.

Vierailija
20/100 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonnonlakien mukaan koiraspuolisen nisäkkään normaalia käytöstä on levittää geenejään minkä ehtii. näin muunmuassa. Nykytavat määrää kulttuuri enimmäkseen eikä mikään laki velvoita isovanhempia lastenpiioiksi. Kummallista, että lapsia pitää silti värkätä vaikka ei ole mielenkiintoa kantaa vastuuta?