Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri pakottaa käyttämään lääkettä joka ei sovi minulle, mitä voin tehdä?

Vierailija
03.06.2022 |

Lääke aiheuttaa toisen silmän voimakasta nykimistä, masennusta ja jatkuvaa hikoilua. En voi poistua kotoa enää juuri lainkaan tuo erittäin häiritsevän näköisen nykimisen takia, koska muut ihmiset tuijottavat ja se on hirveän kiusallista. Onneksi voin tehdä etätyötä.
Ystäviäni tai perhettänikään en ole voinut tavata nyt kolmeen kuukauteen, koska en halua että he näkevät miten huonoon kuntoon olen mennyt. Puhelinsoitot toki onnistuvat, mutta eivät ne oikeita tapaamisia korvaa.
Lääkäri on kuitenkin sitä mieltä että "hyödyt ovat haittoja suuremmat" ja lääkitystä jatketaan.
Mitä ihmettä oikein voin tehdä? En kestä enää tätä eristäytymistä ja haittoja.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne hyödyt ovat?

Vierailija
2/101 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä lääkärin lupaa tarvitse lääkkeen lopettamiseksi. Laita kannasta tietojenluovutuskielto päälle ja piilotat sen nykyisen reseptisi sieltä, sitten menet yksityiselle hakemaan reseptin johonkin parempaan lääkkeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaiva sinulla on ja mikä lääke?

Vierailija
4/101 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ne hyödyt ovat?

Oireiden lieveneminen. Mutta olen sitä mieltä, että ne sairauden oireet olivat pienempi paha lääkkeen aiheuttamiin haittoihin verrattuna.

-ap

Vierailija
5/101 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä puolesi. Sinulla on ihan oikeus päättää otatko sitä vai etkö. Mitä siinä menet polvilleen lääkärin eteen? Ei ne ikinä mitään Jumalia olleet. Itse ainakin haistatanvitut ihan suoraan jos joku asia ei miellytä.

Vierailija
6/101 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mania, käytössä risperidon.

-ap

Vierailija
7/101 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mania, käytössä risperidon.

-ap

Neuroleptit on vaarallisia lääkkeitä, mutta lääkärithän ei sitä tajua. 

Vierailija
8/101 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä puolesi. Sinulla on ihan oikeus päättää otatko sitä vai etkö. Mitä siinä menet polvilleen lääkärin eteen? Ei ne ikinä mitään Jumalia olleet. Itse ainakin haistatanvitut ihan suoraan jos joku asia ei miellytä.

Ei minulla ole oikeutta lopettaa lääkettä, vaan minulle sanottiin että jos lopetan omin päin ja oireet pahenevat niin voin joutua takaisin osastolle. Ja silloin lääkitys vaihdetaan injektiomuotoiseksi.

-ap

Vierailija
9/101 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole oikeutta lopettaa lääkettä, vaan minulle sanottiin että jos lopetan omin päin ja oireet pahenevat niin voin joutua takaisin osastolle. Ja silloin lääkitys vaihdetaan injektiomuotoiseksi.

-ap

Miten ei ole oikeutta lopettaa? gfgfgfgfgfgfgf

Vierailija
10/101 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialaan vaikuttavia lääkkeitä ei pidä omin luvin lopettaa... minkälaiset idiootit täällä antaa neuvoja. Sanot lääkärille että haluat toisen lääkkeen,hänen tehtävänsä on löytää vaihtoehto.

Vierailija
11/101 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on silmäni nykinyt 18-vuotiaasta alkaen, eikä kyse ole minkään lääkkeen sivuvaikutuksesta. Terveydenhuollon ammattilaiset huomaavat sen, tuttavat hyvin harvoin.

Vierailija
12/101 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, toisilla mania on aika raju, mutta viihtyvät siinä tilassa. Valitettavasti olet ilmeisesti vaaraksi itsellesi ja toisille, jos ihan osastolle pääset noin vain.

Pyydä vaihtoehtoa lääkkeelle.

Vierailija
13/101 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinulla on pakkohoitopäätös, siihen on varmasti joku hyvä syy. Lääkkeestä voi sitten keskustella ja pyytää vaihtamaan. Onko lääkkeen annostus väärä, kun en tuollaisista oireista ole kuullutkaan, vaikka tuon lääkkeen käyttäjiä olen tavannut aika monta? Oletko varma, että oireet johtuvat lääkkeestä eikä jostakin muusta syystä?

Tuo mainittu lääke ei sopinut dementoituneelle vanhukselle. Kyllä se meni vaihtoon, kun luettiin lääkärille lakia potilaan oikeuksista, ja oikeudesta kieltäytyä hoidosta. Silloin on hoidettava jollakin muulla hyväksyttävällä tavalla. Psykogeriatrisella tämä muutos tehtiin.

Jos lääkäri määrää sinut osastohoitoon, kun kieltäydyt tuosta lääkkeestä, osastojakson aikana sinulle etsitään sopivampi lääke. Siellä voi olla eri lääkärit.

Vierailija
14/101 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot tiukasti, että lääkkeellä on elämääsi rajoittavat haittavaikutukset. Vaihtoehtoja on ja potilaan oikeus on kokeilla.

Tiedän nimittäin tuon asenteen ja olen ollut samassa tilanteessa. Lääke aiheutti pahoja oireita (mm pahasti levottomat jalat, mikä esti nukkumisen sekä ahdistavan tunteen rintakehässä), enkä niitä alkanut sietämään. Jätin lääkkeen pois ja tilasin uuden ajan omalle lääkärille. Vaihtoehtoja käytiin läpi varmaan 15 erilaista. Mutta oikea kombinaatio lopulta löytyi. Kertaalleen meinasin lähteä lääkäristä ovet paukkuen, kun rouva tiuskaisi minulle, että Jos olisit minun potilaani, niin hoitosuhde katkeaisi tällaiseen temppuiluun. Onneksi se oli vain kesäloman tuuraaja. Mutta on jäänyt mieleen.

Ketä tahansa lääkäriä ei tarvitse myöskään hyväksyä omaksi lääkäriksi. Varsinkin mt-asioissa henkilökemian pitää kohdata.

Vierailija
15/101 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa lopettaa minkä tahansa pitkäaikais lääkityksen, niin se kannattaa ns. ajaa alas. Hakusana on "cold turkey vs. tapering". On kokemusta, ne "sävärit" tulee (cold turkey), vaikkei haluaiskaan.

(Ja ihan vaikka betasalpaajasta.... Kumma kun lääkäri eikä apteekissa neuvoneet....)

(sitä "pillerinpuolitusta" ....)

Vierailija
16/101 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä lääkärin lupaa tarvitse lääkkeen lopettamiseksi. Laita kannasta tietojenluovutuskielto päälle ja piilotat sen nykyisen reseptisi sieltä, sitten menet yksityiselle hakemaan reseptin johonkin parempaan lääkkeeseen.

Hyvä ihme nyt taas. Ei yksityiseltä saa jotain "parempaa" lääkettä. Lääkkeillä on eri käyttötarkoituksia, esim. hermosärkyyn käytettävällä lääkkeellä on indikaatio myös masennuksen hoitoon.

Jos piilotat Kannasta lääkäriltä tietosi, voi käydä niin, että sinulle ei kirjoiteta mitään, sillä lääkäri ei voi arvioida käytössäsi olevien lääkkeiden yhteisvaikutuksia. Yhtä lääkettä kun ei voi vain piilottaa, siinä menevät kaikki. Lääkärillä on hoidosta vastuu ja hän ei ota riskiä, että kirjoittaa jotain uutta lääkettä, jos vanhoja ei näe.

Vierailija
17/101 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielialaan vaikuttavia lääkkeitä ei pidä omin luvin lopettaa... minkälaiset idiootit täällä antaa neuvoja. Sanot lääkärille että haluat toisen lääkkeen,hänen tehtävänsä on löytää vaihtoehto.

Et kyllä tarvitse mitään "lupaa" lopettamiseen.

Vierailija
18/101 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sinulla on oikeus lopettaa lääkitys. Ystäväni kävi lääkärillä toteamassa, että haluaa lopettaa. Lääkäri oli todennut, siinähän lopetat, itsehän kärsit.

Itse totesin, että en syö mitään lääkettä varmuuden vuoksi, koska lääkäri pelkää takapakkia(ei ole selvännäkijä). Ei siihen ollut mitään sanomista.

Vierailija
19/101 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootti olet itse, koska levität väärää tietoa.

Vierailija
20/101 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysy siltä lääkäriltä että voiko tuon vaihtaa wanhanajan litiumiin? Maanikot nyt ovat aina sitä mieltä että oireet ovat pahempia kuin se mania koska nauttivat siitä maniasta, tiedostathan tämän ap?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan