Ihanko oikeasti nykyajan työhaastattelut on tämmöistä sirkusta?
https://yle.fi/uutiset/3-10071753
"...kaksipäiväiseen rekrytapahtumaan...Yksi tehtävistä oli joukkueittain rakentaa mahdollisimman korkea legotorni parissa minuutissa."
Arvatkaa mikä työpaikka?
.
.
.
.
.
.
.
.
Urheiluliikkeen myyjä!!!!
Siis mitä hlvettiä? Kaksipäiväinen rekrytapahtuma, jossa rakennellaan legoilla torneja sun muita pupujussileikkejä, ihan vaan siksi, että pääset myymään luistimia?! Ja kyseiseen artikkeliin viitaten, et pääse ohjelmistokehittäjäksi, jos olet hiljainen. Siis minkä ihmeen takia ohjelmistokehittäjän pitäisi olla suunapäänä koko ajan?!! Eikö tosiaan riitä se, että saa suunsa auki tarvittaessa ja muuten on hiljaisempi?
Olen kyllä lukenut paljonkin käsittämättömistä työpaikkailmoituksista, joissa etsitään "kehittämistaitoista ja ketterää tiimipelaajaa dynaamiseen joukkoomme" ja työpaikka on hyllyttäjäksi lähikauppaan. Mutta että rekrytilaisuudet ja haastattelutkin on tällaista naurettavaa pelleilyä? Ei jmlauta. Mä oon varmaan lopunelämääni sitten työtön, kun en todellakaan suostu tuollaiseen sirkukseen.
Kommentit (94)
Leikkiin leegoilla että pääsee johonkin xxl pelleileen asiantuntijaa. No juu, todellakin menisin.
Ihmettelen aina noita työpaikkahakemusten "täytäthän nämä ehdot"- kohtia.
Työnhakijalta vaaditaan jos jonkinlaista kokemusta ja taitoa, joilla ei ole mitään merkitystä työn kannalta.
Työpaikallani on rekry päällä ja pomo ihmettelee kun ei hakijoita ole. Huvikseni katsoin ilmoitusta, jossa haettiin jotain yli-ihmistä. Mitä ihmettä?! Eihän me muutkaan olla mitään yli-ihmisiä super-ominaisuuksilla, joten miksi sitten uuden työntekijän pitäisi?
Hain muutama vuosi sitten työpaikkaa. Lähetin hakemuksen ja cvn ja sain pian kutsun videohaastatteluun. Videoaastattelun jälkeen työnantaja soitti ja piti puolen tunnin puhelinhaastattelun. Tämän jälkeen hän kutsui haastatteluun paikan päälle. Läpäisin tämänkin haastattelun, joten kuulin pääseväni haastatteluun 100 km päähän toiseen yksikköön. Samaan hengenvetoon haastattelija sanoi palkan olevan reilu 8 euroa ja kysyi, olisinko valmis hakemaan palkan lisäksi toimeentulotukea. Hakemani paikka oli Jyskin huonekalumyyjä. Peruin seuraavan haastattelun ennen sinne menoa, ja kiitän itseäni siitä, etten tuhlannut enempää aikaa mahdollisen alle 9 euron tuntipalkan takia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikissa firmoissa on keskijohtoa ja managereja niin julmetusti että päät kopisevat yhteen, koska yhteiskunnassa ajatellaan että uralla menestyminen on siirtymistä yrityksen ydintehtävistä pois hallintoon.
Ja kun hallintoa on paljon, heillä on aina mahtavia ideoita itsensä työllistämiseksi ulkoisten konsulttien tarjoamien palveluiden parossa.
Lopputulos on tätä helvetin humppaa, jossa päätarkoitus on managerien teatteri eikä lopputulos jossa töihin saadaan ihminen joka kykenee työhön.
Ei pidä myöskään unohtaa, paljonko nuo hallinnon tyypit saavat hyötyä siitä, että ostavat kymmenillä tuhansilla tommosia höpö-höpö-rekrytointipalveluita. Siellä on lippuja Savonlinnan oopperajuhliin, Lapin majalle yms. naamioituna erilaisiksi koulutustilaisuuksiksi. Onneksi meillä Suomessa ei ole korruptiota.
Juu ja jotkut työnantajat kuvittelevat, että emojit ja hymiöt houkuttelevat työntekijöitä😂😂😂😂 Tein paikassa x yhden p..skatyövuoron. En meinannut taukoakaan saada pitää. Minulle olisi kuulunut muutenkin useampi tauko kuin vain yksi. Ovat hakeneet toistuvasti samaan hommaan työntekijää, ja viimeksi olivat lisänneet ilmoitukseen :)-hymiön.
😂😂😂 Aika epätoivoista touhua. Itsehän olisin voinut jatkossakin tehdä satunnaisia lyhyitä vuoroja siellä, mutta kun eivät ihan osaa tuota lakia noudattaa, niin sellaiseen paikkaan en suostu menemään vaikka mikä olisi. En tee töitä ilman taukoja, enkä olisi mennyt ekaakaan kertaa, jos olisin tiennyt mitä on luvassa.
Tekemällä tuon taukotempun varmistivat työntekijäpulan jatkossakin. Asun nimittäin ihan paikan vieressä, näen sen ikkunastani. Olisin siis päässyt helposti ja nopeasti hommiin, mutta itse aiheuttivat sen, että uuvuin tappiin asti ekassa ja vikassa vuorossani enkä halua enää kokea samaa uudestaan. Hommani tein ahkerasti kuitenkin.
Mun duunissa ylennykset jaetaan etukäteen talon sisällä, mikä on ihan fiksua kun työntekijä tunnetaan jo ja tiedetään, että osaa hommansa. Silti paikat pitää aina laittaa myös yleiseen hakuun. Ennen omaakin ylennystäni pomoni sanoi, että hänen pitää käydä haastattelemassa muutama hakija, mutta kyllä se paikka mulle on. Kiva mulle, mutta todella rasittavaa muiden hakijoiden puolesta. Täyttä ajanhukkaa ja pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Juu ja jotkut työnantajat kuvittelevat, että emojit ja hymiöt houkuttelevat työntekijöitä😂😂😂😂 Tein paikassa x yhden p..skatyövuoron. En meinannut taukoakaan saada pitää. Minulle olisi kuulunut muutenkin useampi tauko kuin vain yksi. Ovat hakeneet toistuvasti samaan hommaan työntekijää, ja viimeksi olivat lisänneet ilmoitukseen :)-hymiön.
😂😂😂 Aika epätoivoista touhua. Itsehän olisin voinut jatkossakin tehdä satunnaisia lyhyitä vuoroja siellä, mutta kun eivät ihan osaa tuota lakia noudattaa, niin sellaiseen paikkaan en suostu menemään vaikka mikä olisi. En tee töitä ilman taukoja, enkä olisi mennyt ekaakaan kertaa, jos olisin tiennyt mitä on luvassa.
Ihan normaalia sote-puolella. Tuo on selvä ilmiö tässä nykyisessä työvoimapulassa. Joko palkka on surkea, tai työolot ovat surkeat, tai molempia. Sitten jeesustellaan, kun kukaan ei tule töihin.
Työurallani näin useita konsultteja, jotka oli palkattu milloin mihinkin prosessiin tms. Aina oli niin, etteivät tietenkään tienneet meidän työstä tai toimialasta juurikaan mitään. Meidän työntekijöiden sitten piti kertoa kaikki, mitä osasimme. Eli työnantajamme maksoi kovia palkkioita näille tyypeille siitä, että me opetimme heille esim logistiikan tai myynnin perusprosesseja, joita tietoja sitten pystyivät hyödyntämään seuraavissa toimeksiannoissaan. Ja mitäkö hyötyä meille näistä konsulteista oli? Eipä juuri mitään. Itse osasimme maalaisjärjellä kehittää / virtaviivaistaa prosessejamme.
Joo yhdessä valtiohallinnon työpaikassa saa työpaikan, jos omistaa koiran. On siis henkeen ja vereen koiraihminen tai ainakin vähintään siis omistaa sen koiran. Kehtaanko kertoa missä.
Yleensä työhaastatteluissa menestyy ne ulospäinsuuntautuneimmat yms. joukkuekilpailuleikeissä pärjäävät. Todellisuudessa ne samat, äänekkäimmät saikuttavat myös enemmän.
Hiljaisemmat ja rauhallisemmat ovat usein tunnollisempia tekemään töitäkin.
Ja ihan vaan oma subjektiivinen kokemus, työllistettyäni yhteensä 20 ihmistä viime vuosina.
Christiiina kirjoitti:
Alkuvuonna 2015 hain sairaanhoitajan kesätyötä Kuopiosta, jossa asuin tilapäisesti mutsini luona, kun olin juuri palannut ulkomailta. Minut kutsuttiin työhaastatteluun ja menin sinne, jossa oli paikalla vain rekrytointisihteeri ja paljastui, että se olikin vain työnhakijoiden "alkukarsinta", että tarvittaessa he sitten kutsuvat uudelleen sellaiseen haastatteluun, jossa on mukana myös varsinainen esimies, joka tekee päätökset siitä, kenet hän palkkaa kesätöihin. Mietin vaan, että mahtaa niitä työnhakijoita ärsyttää, jotka tulevat sinne usean sadan kilometrin päästä ja mahdollisesti jopa yöpyvät hotellissa ja sitten saavat kuulla, että se ei edes ole varsinainen työhaastattelu van vasta alkukartoitus.
Juu ja kun sairaanhoitajista on niiiiiiiiiiiiin kaamee pula! NOT
Minä kävin läpi viisiportaisen rekryn nykyiseen pestiin, oli psykologin testit ja tulosten purku jne. Itse olen nyt rekryävässä asemassa ja kyllä se max kahdella haastattelulla pitää homma hoitua, muu on ihmisten ajan haaskausta
Onneksi pääsin vakinaiseksi postinlajittelijaksi aikana, jolloin hakemukseen laitoin vaan "pidän rutiiniluonteisesta työstä", CVtä ei tarvinnut ja rekrytoija kysyi vaan, milloin voin aloittaa.
Silloin joskis, kun maailma oli normaali.
Vierailija kirjoitti:
Joo yhdessä valtiohallinnon työpaikassa saa työpaikan, jos omistaa koiran. On siis henkeen ja vereen koiraihminen tai ainakin vähintään siis omistaa sen koiran. Kehtaanko kertoa missä.
Kerro!!
Vierailija kirjoitti:
Hain muutama vuosi sitten työpaikkaa. Lähetin hakemuksen ja cvn ja sain pian kutsun videohaastatteluun. Videoaastattelun jälkeen työnantaja soitti ja piti puolen tunnin puhelinhaastattelun. Tämän jälkeen hän kutsui haastatteluun paikan päälle. Läpäisin tämänkin haastattelun, joten kuulin pääseväni haastatteluun 100 km päähän toiseen yksikköön. Samaan hengenvetoon haastattelija sanoi palkan olevan reilu 8 euroa ja kysyi, olisinko valmis hakemaan palkan lisäksi toimeentulotukea. Hakemani paikka oli Jyskin huonekalumyyjä. Peruin seuraavan haastattelun ennen sinne menoa, ja kiitän itseäni siitä, etten tuhlannut enempää aikaa mahdollisen alle 9 euron tuntipalkan takia.
Mikä vuosi? 11.06 on lähtöpalkka nyt.
Täysin käsittämätöntä. Varsinkin tuo kaksipäiväinen rekry myyjälle. Ottaen huomioon sen, miten matala palkka on jo valmiiksi, TODELLA harvoin myyjän paikat ovat kokoaikaisia, enemmänkin jotain 10-15h/viikko. Sen takia moinen sirkus. Ei hyvää päivää..
Vierailija kirjoitti:
Mun duunissa ylennykset jaetaan etukäteen talon sisällä, mikä on ihan fiksua kun työntekijä tunnetaan jo ja tiedetään, että osaa hommansa. Silti paikat pitää aina laittaa myös yleiseen hakuun. Ennen omaakin ylennystäni pomoni sanoi, että hänen pitää käydä haastattelemassa muutama hakija, mutta kyllä se paikka mulle on. Kiva mulle, mutta todella rasittavaa muiden hakijoiden puolesta. Täyttä ajanhukkaa ja pelleilyä.
Ihan normikäytäntö julkisen sektorin lisäksi yksityiselläkin puolella kun kyse on riittävän suuresta firmasta jolla on luutuneet prosessit.
Välillä ilmoitustekstin laatinut huumorimies on päättänyt vihjaista mistä on kyse muuallakin kuin rivien välissä listaamalla hakijalle niin yksityiskohtaisia vaatimuksia horoskooppimerkistä ja lempiväristä lähtien että vähän heikkolahjaisemmankin luulisi tajuavan kirjoittajan kuvailevan parhaillaan edessään seisovaa henkilöä....
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani on rekry päällä ja pomo ihmettelee kun ei hakijoita ole. Huvikseni katsoin ilmoitusta, jossa haettiin jotain yli-ihmistä. Mitä ihmettä?! Eihän me muutkaan olla mitään yli-ihmisiä super-ominaisuuksilla, joten miksi sitten uuden työntekijän pitäisi?
Nykyään ilmoituksissa listatut vaatimukset ovat lähes poikkeuksetta niin absurdin ylimitoitettuja että jos joku ne todella täyttävä erehtyisi hakemaan paikkaa ja myös sen saamaan, tämä katselisi pari päivää ympärilleen ja toteaisi että "Tällaiseen paskaduuniin en muuten todellakaan jää, minua houkutellaan viiteen parempaan jossa voin aloittaa huomenna" Soonmoro!
Kummallista muutenkin ne kyselyt joita tehdään vaikka työ on kuitenkin vain määräaikainen.Siinähän pystyy irtisanomaan viimeistään kun aika on täysi .Pitäisi osata 10 hommaa jos olet opiskellut vain yhtä.Palkat kuitenkaan eivät vastaa noin montaa työtä.Että hakekaa vain työntekijöitä vaikka mistä varsinkin ulkomailta ne varmaan osaavat tehdä mitä vaan ,mutta Suomalaisista ette opastajia saa.Lisää huono hoito ilmoituksija?