Ihanko oikeasti nykyajan työhaastattelut on tämmöistä sirkusta?
https://yle.fi/uutiset/3-10071753
"...kaksipäiväiseen rekrytapahtumaan...Yksi tehtävistä oli joukkueittain rakentaa mahdollisimman korkea legotorni parissa minuutissa."
Arvatkaa mikä työpaikka?
.
.
.
.
.
.
.
.
Urheiluliikkeen myyjä!!!!
Siis mitä hlvettiä? Kaksipäiväinen rekrytapahtuma, jossa rakennellaan legoilla torneja sun muita pupujussileikkejä, ihan vaan siksi, että pääset myymään luistimia?! Ja kyseiseen artikkeliin viitaten, et pääse ohjelmistokehittäjäksi, jos olet hiljainen. Siis minkä ihmeen takia ohjelmistokehittäjän pitäisi olla suunapäänä koko ajan?!! Eikö tosiaan riitä se, että saa suunsa auki tarvittaessa ja muuten on hiljaisempi?
Olen kyllä lukenut paljonkin käsittämättömistä työpaikkailmoituksista, joissa etsitään "kehittämistaitoista ja ketterää tiimipelaajaa dynaamiseen joukkoomme" ja työpaikka on hyllyttäjäksi lähikauppaan. Mutta että rekrytilaisuudet ja haastattelutkin on tällaista naurettavaa pelleilyä? Ei jmlauta. Mä oon varmaan lopunelämääni sitten työtön, kun en todellakaan suostu tuollaiseen sirkukseen.
Kommentit (94)
Oikeasti työvoimapulasta kärsivät alat ei käytä tällaisia sirkustemppuja. Aika matalalla kynnyksellä pääsee töihin vaikka ihan soittamalla esim. ravintola ja hoitoalalle jos on osaamista ja koulutusta. Jos työllistymiseen tarvitsee tällaista pelleilyä, niin kannattaa miettiä onko siinä yrityksessä ihan kaikki kohdillaan? Miksi työnhakijan aikaa kulutetaan tällaiseen eikä käytetä normaaleja haastatteluja? En ainakaan itse hakisi yhteenkään paikkaan jossa hakijoita noin kyykytetään.
toi kemia lehden juttu oli hyvä linkki.
Ilmankos palvelualan yritykset kärsivät osaajapulasta, kun hakijat ei selviydy legopalikoilla leikkimisestä.
"48 prosenttia sanoo hakijoiden osaamisen olevan puutteellista.
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan Suomeen tarvitaankin vuoteen 2030 mennessä noin 100 000 osaajaa ulkomailta."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/88b02c96-8db4-4598-b2df-df575ab5c…
Sitä kukaan ei vain kerro, miten ulkomaalainen selviää rekrytapahtumista. Ilmeisesti suomalaista paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ja joihinkin asiantuntijatehtäviin on kahden päivän soveltuvuustestit joissa on myös psykologi mukana. Aivan höpöhommaa sanon minä!
Minä olen ollut kaksi kertaa työttömänä 50v haamurajan molemmin puolin.
Kummallakin kerralla pääsin todella hyväpalkkaiseen asiantuntijaduuniin juuri siksi että olin 1) työtön eli kykenin aloittamaan kirjaimellisesti huomenna ja 2) 50-vuotias ja minulla oli ihan oikeaa referenssiä parin vuosikymmenen työhistoriasta vastaavissa tehtävissä.
Kummassakin tapauksessa firma oli palkannut ensin tällaisen rekrykonsultin omaisuuksia maksaneen ja päiviä kestäneen testauksen "voittaneen" nuoren huippuosaajan. Minä sain enterin painalluksen jälkeen "valitettavasti olemme..." sähköpostin.
Tämä huipputyyppi osoittautui käytännössä täydeksi katastrofiksi eikä kyennyt lainkaan pitämään suuren projektin lankoja käsissään ja sössi vielä kommunikoinnin ja välit pääasiakkaan kanssa.
Firman johto ohitti HR:n ja palkkasi minut suoraan yhdellä haastattelulla pelastamaan tuhoon tuomittu projekti. Minkä tein.
Mitä toivoa on työkokemusta vailla olevalla teinillä jolla sosiaalisten tilanteiden arkuutta/pelkoa?
Niinpä 🥺😢
Subway hakee työntekijöitä: sandwich artist👍
Rekrytoinnista on rakennettu suurta bisnestä. Erilaiset HR-alan firmat ja konsultit tekee tällä paljon rahaa. Kaikki on seurausta siitä, ettö työnantajat ovat epävarmoja tekemään päötöksiä henkilöiden palkkaamisesta.
Tuo urheiluliikkeen myyjän rekrytilaisuus palikkatesteineen kesti 12 tuntia. Siis kak-si-tois-ta tuntia. Ja ihan vaan siksi, että pääset myymään suksipaketteja ja rullaluistimia ja lenkkareita tavallisille peruspulliaisille. No nyt en enää tiedä että nauraisko vai itkiskö tälle järjettömyydelle.
Oon kuullut erikoisista työhaastatteluista, mutta tää kyllä vie voiton! Halusivatkohan haastattelijat vaan jotain hauskaa katseltavaa, vähän alentavaa niille haastateltaville..
Noissa suht perusmyyjän hommissa on aika suuri vaihtuvuus. Haetaanko näillä vitsiksi kallistuvilla rekrytilaisuuksilla tyyppejä jotka sitten pysyvät talossa, kun ovat selviytyneet noin överiksi vedetyistä työnhakutesteistä. Onko tämä siis jonkinlainen psykologinen kikka työnantajan puolelta?
Onko muualla maailmassa työpaikkailmoitukset yhtä salamyhkäisiä kuin täällä? Ei kerrota kuka on työnantaja, missä työpaikka sijaitsee, työajat ja palkkauskin ovat salaisuuksia. Joissakin ei kerrota onko työ määräaikainen, vakituinen tai vuokratyötä. Huvikseni katselin millaisia paikkoja on tarjolla. Pitäisi hakea työhön aika sokkona. Samat paikat näyttää ilmestyvän pian uudelleen hakuun. Herää epäilys että mitään työpaikkaa ei edes ole.
No kato kun niillä rekrytoijilla pitää olla töitä, jossa saavat tuntea itsensä tärkeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikissa firmoissa on keskijohtoa ja managereja niin julmetusti että päät kopisevat yhteen, koska yhteiskunnassa ajatellaan että uralla menestyminen on siirtymistä yrityksen ydintehtävistä pois hallintoon.
Ja kun hallintoa on paljon, heillä on aina mahtavia ideoita itsensä työllistämiseksi ulkoisten konsulttien tarjoamien palveluiden parossa.
Lopputulos on tätä helvetin humppaa, jossa päätarkoitus on managerien teatteri eikä lopputulos jossa töihin saadaan ihminen joka kykenee työhön.
Suosittelen kaikkia katsomaan elokuvan Office Space
Luojalle kiitos olen tmi-yrittäjä. En ikimaailmassa alistuisi tuollaiseen palikkatestiin jonkun kusisen 11 tuntipalkan takia. Miksi työnhaku on mennyt tuollaiseksi pelleilyksi?!
Lisäksi nykyään täytyis olla yltiösosiaalinen, introverttiä ei huolita. En ymmärrä tätäkään.
Henkilöstöjohtajaksi pitäisi valita KTM, joka on lukenut pääaineineina johtamista (aiemmin Hallinto-nimikkeellä) ja niin paljon yritysjuridiikkaa, että työelämää ja henkilöstöhallintoa koskeva lainsäädäntö on hallussa.
Markkinointimies ei ole useinkaan hallintoasioiden ekspertti ja hän saattaa kuvitella, että kovin puhuja on paras myyjä. Näin ei suinkaan ole. Asiallinen ja luotettava henkilö herättää paremmin asiakkaiden luottamuksen.
Toisaalta, jos välittömällä esimiehellä ei ole valtaa valinnoissa, mennään metsään, jos ei osata kertoa tarkkaan työnkuvausten avulla, että millaista ja mihin tehtävään haetaan.
Palikkatestit kyllä aliarvioivat hakijoita ja raskaasti. Ottaisin yhteyttä toimitusjohtajaan ja kysyin, onko tämä yrityksen henkilöstöpolitiikan mukaista.
Kannattaa unohtaa myös kaikki sellaiset työpaikkailmoitukset, joissa ei kerrota työpaikasta tarpeeksi ja ollaan niin salamyhkäisiä, niin salamyhkäisiä. Rusinannuuhkijat.
Huh, enpä voi muuta sanoa kuin että onneksi asuinmaassani ei ainakaan toistaiseksi harrasteta tuollaista. Rekrytoin parhaillani tekijöitä taloushallintoon perustehtäviin, ei tarvitse aikaisempaa kokemusta eikä koulutusta. Haastattelu on yksi videopuhelu, yleensä 30-40 minuuttia, jossa me esittelemme työpaikan ja hakija itsensä ja osamisensa. Siinä se.
Ei piirileikkejä, ei kompakysymyksiä, ei videomuotoisia ansioluetteloita. Suoraan asiaan ja sillä hyvä. Ja tiimi on loistava, ei ole huteja palkkaamisessa tullut.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alan TES:in mukaan myyjän tuntipalkka on 1. vuonna 11,06 €/h, 1769 €/kk täysillä työtunneilla.
Mitä helvettiä en suoraan sanottuna edes tiennyt että on laillista maksaa noin surkeaa palkkaa :D
Unohtui mainita, että kyseinen henkilöstöjohtaja sanoi haastattelun päätteeksi, että pa*kaakos me tässä enää jauhetaan, eiköhän tämä ole tällä selvä :)
Kaipaan kyllä tuota aikaa kun asiat hoidettiin aikalailla rennolla, mutta silti ammattitaitoisella otteella.