Haittaakohan työpaikkakiusaajia, että maine kiusaajana ja ulossavustajana
säilyy vuosia ja jopa kymmeniä vuosia? Muistan kuinka menin yhteen työpaikkaan, niin jo eka päivinä minulle selostettiin yhdestä työntekijästä kuinka oli kiusannut yhden kollegan pois työpaikalta ja siitä oli sentään jotain kymmenen vuotta kun näin oli tapahtunut ja moni asiasta tietoinen ei ollut silloin vielä töissä. Samaten yhdessä toisessa työpaikassa työkaveri kertoi toisesta työkaverista kuinka "söi" toisen pois töistä. Mutta ehkä ovat ylpeitä maineestaan? Miettivätkö myöskään kun hakevat muualle, että maine seuraa ja aina joku tuntee jonkun joka tietää asiasta? Ei kovinkaan moni haluaa kiusaaja sotkemaan asioita omalle työpaikalleen.
Kommentit (77)
Olisipa jossain tuollaista. Tuo on kuin sadusta. Paha saa palkkansa. Oikeassa elämässä kuitenkin kiusaaja on suosittu ja nauttii lampaiden palvonnasta. Kukaan ei uskalla sanoa vastaan, kun pelkä itse joutuvansa uhriksi.
Ovatkohan työpaikkakiusaajat jänniä? Jos ovat, heillä riittää menekkiä kiusaamistaustasta huolimatta.
Zinc
K- iu saa Jan mielestä hän on sankari kun on saanut poistettua hänen mielestään huonon tyypin.
Jos pysyy samassa työpaikassa ei haittaa, vaihtaminen voi olla haasteellista.
Vierailija kirjoitti:
Käsitteen "suosittu" täytyy tarkoittaa jotain todella vaatimatonta.
No ainakin sellainen, jolla riittää kavereita ja juttuseuraa sekä komppaajia. Ne komppaajat pelkäävät joutuvansa itse kohteiksi, jos eivät ole nyökyttelemässä sen kiusaajan jutuille.
Ns kiusattu on lähes AINA itse syyllinen rooliinsa. On opettajan lellikki, kielikello ja ryhmän petturi. Sellainen ansaitsee pienen opetuksen.
Vierailija kirjoitti:
K- iu saa Jan mielestä hän on sankari kun on saanut poistettua hänen mielestään huonon tyypin.
Tosin itse ainakin voitin lähtemällä pois. En viitsi tuhlata ainoaa elämääni siihen, että saan pelätä mahdollisia uhkauksia ja pistäviä kommentteja ja stressata joka päivä. Ilmeisesti kaltaiselleni uhrille oli tilausta siinä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Ns kiusattu on lähes AINA itse syyllinen rooliinsa. On opettajan lellikki, kielikello ja ryhmän petturi. Sellainen ansaitsee pienen opetuksen.
Millä perusteella mainitsemiasi pitäisi kiusata? Opettajan lellikki voi olla lellikki siksi, kun on hyvä koulussa ja kohtelias. Miksi sellaista pitäisi kiusata - kateudestako? Kannattaa ottaa mallia hyvistä asioista kiusaamisen sijaan. Eikös juoruilija itse ole tavallaan kielikello?
Jos on niin luuseri ettei pysty itseään puolustamaan, ansaitseekin lähteä.
Oletan kiusaajien saavan omasta mielestään lisää valtaa ja kunniaa yhteisössään, jossa vaikuttavat ja pitävät valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet sentään alle 12-vuotias, kun tuollaisia lapsellisuuksia puhut.
ensimmäisellä kierroksella kun alkaa suuta soittamalla levittämään pikkusieluisuuttaan, tehdään poliisin ja juristin kanssa asiat selviksi sellaisille. seuraava vaihe voi olla sellaisten kannalta paljon ikävämpi kuin pelkkä riita-asia vireille..
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin luuseri ettei pysty itseään puolustamaan, ansaitseekin lähteä.
Miten pitäisi sitten käytännössä puolustautua? Mitä se tarkoittaa käytännössä? En ainakaan itse halua alentua epäkohteliaaksi tai ilkeäksi tai sanoa kenellekään pahasti. Millä oikeudella saisin itse sanoa jollekin pahasti? Mulle tulisi sellaisesta huono omatunto, joka piinaisi varmaan loppuelämäni ajan. Enkä ole todellakaan ainoa tällainen. On muitakin perushyväntahtoisia ja rauhaa rakastavia ihmisiä.
Loppupeleissä kiusaamisessa on aina kyse vallasta ja oman aseman nostamisesta... Ihminen on omaa hyötyään ajava petoeläin. Pedoista pahin...
Itselläni on kiusattuna sellainen käsitys, että ei niitä kiusaajia haittaa ja siksi he kiusaavatkin. Niitä ulossavustajia on lisäksi muissakin ympäristöissä kuin työpaikoilla ja kouluissa. Epäilykset saattavat herätä, jos jossain paikassa on epätavallisen suuri vaihtuvuus tietyn yhteisön/työpaikan/harrastuksen/asuinalueen sisällä.