Haittaakohan työpaikkakiusaajia, että maine kiusaajana ja ulossavustajana
säilyy vuosia ja jopa kymmeniä vuosia? Muistan kuinka menin yhteen työpaikkaan, niin jo eka päivinä minulle selostettiin yhdestä työntekijästä kuinka oli kiusannut yhden kollegan pois työpaikalta ja siitä oli sentään jotain kymmenen vuotta kun näin oli tapahtunut ja moni asiasta tietoinen ei ollut silloin vielä töissä. Samaten yhdessä toisessa työpaikassa työkaveri kertoi toisesta työkaverista kuinka "söi" toisen pois töistä. Mutta ehkä ovat ylpeitä maineestaan? Miettivätkö myöskään kun hakevat muualle, että maine seuraa ja aina joku tuntee jonkun joka tietää asiasta? Ei kovinkaan moni haluaa kiusaaja sotkemaan asioita omalle työpaikalleen.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin luuseri ettei pysty itseään puolustamaan, ansaitseekin lähteä.
Miten pitäisi sitten käytännössä puolustautua? Mitä se tarkoittaa käytännössä? En ainakaan itse halua alentua epäkohteliaaksi tai ilkeäksi tai sanoa kenellekään pahasti. Millä oikeudella saisin itse sanoa jollekin pahasti? Mulle tulisi sellaisesta huono omatunto, joka piinaisi varmaan loppuelämäni ajan. Enkä ole todellakaan ainoa tällainen. On muitakin perushyväntahtoisia ja rauhaa rakastavia ihmisiä.
Et halua sanoa pahasti?
Huoh
kyllä siinä luuseri itse on se kakarakiusaaja joka vääntää tortut sitten housuun kun ..
mitä on opetettu joskus päin sitä, jää korviensa väliin vellomaan pitkäksi ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
ensimmäisellä kierroksella kun alkaa suuta soittamalla levittämään pikkusieluisuuttaan, tehdään poliisin ja juristin kanssa asiat selviksi sellaisille. seuraava vaihe voi olla sellaisten kannalta paljon ikävämpi kuin pelkkä riita-asia vireille..
Tarkoitatko kiusaajaa vai kiusattua tuolla? Kiusaajienhan mielestä kiusattu ei saisi sanoa yhtään mitään vastaan puolustaakseen itseään ja kiusaaja käyttää jotain kiusatun varovaista kritiikkiäkin taas uutena lyömäaseenaan kiusatakseen lisää.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kiusattuna sellainen käsitys, että ei niitä kiusaajia haittaa ja siksi he kiusaavatkin. Niitä ulossavustajia on lisäksi muissakin ympäristöissä kuin työpaikoilla ja kouluissa. Epäilykset saattavat herätä, jos jossain paikassa on epätavallisen suuri vaihtuvuus tietyn yhteisön/työpaikan/harrastuksen/asuinalueen sisällä.
Kyllä itseä haittaa. Silloinkin kun se on puolustus reaktio kun muu ei toimi. Osallesetuntuu olevan OK. Jajonkinlainen meriitti myös
Sellaiset ovat ylpeitä tai sitten pitävät loppuun asti kiinni roolistaan. Koko kehonkieli ja ilmeet muuttuvat ylimieliseksi, jos kyseenalaistat. Yleensä heillä on samanlaisia tyyppejä laumassaan, jonka turvin tekevät mitä tekevätkään.
Kiusaaja itse on varmasti vain hyvillään "aikaansaannoksistaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ensimmäisellä kierroksella kun alkaa suuta soittamalla levittämään pikkusieluisuuttaan, tehdään poliisin ja juristin kanssa asiat selviksi sellaisille. seuraava vaihe voi olla sellaisten kannalta paljon ikävämpi kuin pelkkä riita-asia vireille..
Tarkoitatko kiusaajaa vai kiusattua tuolla? Kiusaajienhan mielestä kiusattu ei saisi sanoa yhtään mitään vastaan puolustaakseen itseään ja kiusaaja käyttää jotain kiusatun varovaista kritiikkiäkin taas uutena lyömäaseenaan kiusatakseen lisää.
Tai syyttää kiusattua omista teoistaan ja käyttää puhuessaan kiusatusta kiusatun itse sanomiaan asioita.
Meillä kiusaaja oli esimiehen kaveri ja tämän erityissuojeluksessa.
Kiusaajaan ei voinut vaikuttaa, joten hoidettiin asia niin, että esimies sai huonoa palautetta itsestään ja joutui lähtemään. Kiusaaja jäi kovaan ääneen huutamaan miksi esimiehelle kävi näin.
Haha, miksihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pitäisi sitten käytännössä puolustautua? Mitä se tarkoittaa käytännössä? En ainakaan itse halua alentua epäkohteliaaksi tai ilkeäksi tai sanoa kenellekään pahasti. Millä oikeudella saisin itse sanoa jollekin pahasti? Mulle tulisi sellaisesta huono omatunto, joka piinaisi varmaan loppuelämäni ajan. Enkä ole todellakaan ainoa tällainen. On muitakin perushyväntahtoisia ja rauhaa rakastavia ihmisiä.
Et halua sanoa pahasti?
Huoh
Kerro sitten, miten kiusattu voisi puolustautua ystävällisesti? Yleensä se ei tehoa, jos nätisti sanoo jotain.
T. Koulukiusaamisen uhri
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa tällaisessa ketjussa on ihan samat kommentit laukovia tapauksia.
Nuorimmat kiusaamisen uhrit ovat alle kouluikäisiä ja kiusaajat aikuisia.
En kyllä yhtään ihmettele ettå teitä on kiusattu kun olette tollasia hulluja jankkaajia.
Jos ei halua että tallotaan naamalle, pois sieltä lattialta makaamasta.
Kiusatut jää jumiin siihen rooliinsa, uhriutuu vaikka kukaan ei enää kiusaa.
Ja tuo aloituksen juttu on ihan satua, niin epäuskottava.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä yhtään ihmettele ettå teitä on kiusattu kun olette tollasia hulluja jankkaajia.
Oletkin varmaan näitä ihmisiä:
"Sitten se suu suppuun."
"Pidät sen tur pas kii."
"Naama kiinni tästä."
Ai kuntouttavassa työtoiminnassa teitä on kiusattu? 😂😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai syyttää kiusattua omista teoistaan ja käyttää puhuessaan kiusatusta kiusatun itse sanomiaan asioita.
Ok, kuulostaapa kierolta jotenkin. Kerro joku esimerkki.
Mutta miksi ihmeessä jotkut aikuisetkin tekevät tuollaista? Mitä he saavat siitä?
Silloin, kun on tyhmempi kuin joku toinen, täytyy kiusata, koska muuta keinoa parantaa omaa asemaansa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ns kiusattu on lähes AINA itse syyllinen rooliinsa. On opettajan lellikki, kielikello ja ryhmän petturi. Sellainen ansaitsee pienen opetuksen.
Vai pakotettu silmäterä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, kuulostaapa kierolta jotenkin. Kerro joku esimerkki.
Mutta miksi ihmeessä jotkut aikuisetkin tekevät tuollaista? Mitä he saavat siitä?
Jotkut saavat siitä paljonkin. Parempi asema, enemmän rahaa, kunnioitusta samankaltaisten keskuudessa, välttää itse joutumasta uhriksi, kun on tekijä, mainetta, paremmuuden tunteen...
Vähän riippuu jos pois kiusataan joku krooninen saikuttelia joka luistaa hommista. On työporukka vaan hyvillään jos sellainen kiusataan ulos, kun muuten ne ei lähde kulumallakaan ja johtajat ei saa sellaiselle mitään tehtyä nykyään.
"ensimmäisellä kierroksella kun alkaa suuta soittamalla levittämään pikkusieluisuuttaan, tehdään poliisin ja juristin kanssa asiat selviksi sellaisille."
Näinhän se tietysti kannattaisi menetellä. Heti vain oikeustielle.