Olenko jotenkin poikkeuksellinen, kun en haise hielle koskaan?
Monessa ketjussa ihmiset valittaa kaikkea outoa nivus-, tissi- ja jalkahikeä. Itselläni ei haise edes kainalot, ei edes silloin, kun olen jostain pakottavasta syystä ollut pääsemättä pesulle.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Mä en siinä mielessä osta tota geeniselitystä, että itselläni on kausia, kun hiki ei haise. Näin käy erityisesti talviaikaan. Kainalot voivat olla kosteatkin, eivätkä haise. Sitten taas kesällä, esim. juuri nyt, kun kirjoitan, kainaloista nousee pistävä hien haju.
Hormoneillakin muuten on asian kanssa jotain tekoa.
Hormonit vaikuttavat varmasti.
Sen takia etenkin teineillä alkaa helposti hiki haista. Ja sitten myöhemmin kun tulee vaihdevuodet, kun hormonitoiminta muuttuu.
Joo, mulla on tämä aasialainen geeniperimä myös. Ikinä ei ole tarvinnut käyttää deodoranttia.
Niillä joilla hiki haisee syynä on se eurooppalainen ja afrikkalainen perimä, jossa iholla on bakteereja, jotka pilkkovat hikea ja talia, ja se haju aiheutuu siitä prosessista.
Itse en ole edes hikoillut kunnolla aikaisemmin. Se on ollut kuumalla jopa ongelmallista terveydelle. Alan saada aika helposti lämpöhalvauksen oireita.
Mulle tuntemattomia ovat siis kokemukset tissihiestä, jalkahiestä, hajuista ja vaatteiden pilaantumisesta ynnä muusta. Yleensä en kärsi myöskään pahemmin hyttysistä tai muista ötököistä.
En haise minäkään enkä ole ikinä haistanut että miehenikään haisisi.
Ja mulla on todella herkkä nenä
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla on tämä aasialainen geeniperimä myös. Ikinä ei ole tarvinnut käyttää deodoranttia.
Niillä joilla hiki haisee syynä on se eurooppalainen ja afrikkalainen perimä, jossa iholla on bakteereja, jotka pilkkovat hikea ja talia, ja se haju aiheutuu siitä prosessista.
Itse en ole edes hikoillut kunnolla aikaisemmin. Se on ollut kuumalla jopa ongelmallista terveydelle. Alan saada aika helposti lämpöhalvauksen oireita.
Mulle tuntemattomia ovat siis kokemukset tissihiestä, jalkahiestä, hajuista ja vaatteiden pilaantumisesta ynnä muusta. Yleensä en kärsi myöskään pahemmin hyttysistä tai muista ötököistä.
Mua ei myöskään pistä hyttyset ja punkkia en ole koskaan nähnyt ihollani.
Ap
Et. Kenenkään pelkkä puhdas hiki ei haise. Bakteerit saa sen haisemaan.
Sinulla on ABCC11 -geeni, niinkuin minullakin. Se estää hien hajun. Vain noin 2 prosentilla länsimaisissa ihmisillä on tämä geeni. Myös Aasialaisilla, korealaisilla on samaa geeniä enemmänkin.
En minäkään ole koskaan haissut pistävälle hielle kuin ihan joskus lievästi. Jalat ovat joskus helteillä alkaneet haista. Johan lähiomaiset alkaisivat heti valittamaan jos haisisin.
Batsin tuotteet ovat kaikkein parhaimpia jos tulee ongelmallista haisevaa hikoilua johonka ei pesukaan auta. Ei taatusti haise enää näillä tuotteilla.
https://www.yliopistonapteekki.fi/tuotemerkit/bats
Bats on apteekeissa myytävä antiperspiranttisarja, joka ehkäisee hikoilua tehokkaasti. Batsit kuivuvat iholla nopeasti eivätkä tahraa vaatteita.
Bats Creme on voidemainen antiperspirantti, joka sopii hyvin herkällekin iholle. Tuubista sitä on helppo levittää myös sormin, jolloin imeytyminen on erityisen nopeaa. Bats Creme sopii estämään niin käsien, jalkojen kuin kainaloidenkin hikoilua. Bats Roll-On on tarkoitettu kainaloiden hikoilun tehokkaaseen estämiseen. Hajusteeton roll-on antiperspirantti ei peitä tai vääristä hajuveden tai partaveden tuoksua. Sarjaan kuuluu myös raikkaan tuoksuinen roll-on antiperspirantti naisille. Bats Expert tuotteet on kehitetty tilanteisiin, joissa hikoilu häiritsee päivittäistä toimintaasi tai koet ongelmallista hikoilua.
Aika paljon riippuu ruokavaliostakin, kuinka voimakkaasti ja/tai kitkerästi hiki haisee.
Kaikki eivät ole yhtä herkkiä ravinnon vaikutukselle, mutta toisilla jo pienikin määrä jotakin tiettyä ruoka-ainetta tuntuu nopeasti hien erikoisena hajuna.
Antiperspirantit eivät ehkäise hikoilua, vaan hien muuttumista pahanhajuiseksi. Hikoilun lakkaaminen olisi ihmiselle hengenvaarallista.
On normaalia, että kengissä pidettävät jalat hikoilevat enemmän kuin muu keho. Jostakin syystä jalkahiki on usein myös muuta hikeä voimakkaamman hajuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä et vaan itse haista sitä. Sekin on mahdollista.
Yleensä kaikkien hiki haisee. Vieraan nenään ainakin.
Mä en tajua tätä, että muka hiki ei haisisi omaan nenään. Kuka tätä väittää?
Mä pärjäsin ison osan aikuisuutta ilman deodoranttia. Muutama vuosi sitten alkoi hiki haista. Joskus harvoin se haisi aiemminkin, jos olin jotenkin tosi stressaantunut. Nyt mun pitää laittaa suunnilleen joka toinen päivä, niin ei haise hiki. Antiperspiranttia en tarvitse.
Uskon, että siihen omaan hienhajuun tottuu, jos peseytyy tyyliin kerran viikossa. Itse käyn suihkussa yleensä 2 krt päivässä, joten en ehdi haista.
Ap
Mä en usko, että sittenkään. Mi
Dödön käyttö tuhoaa bakteerikannan joka estää hienhajun syntymistä. Lopettamisen jälkeen voi vähän aikaa haista, muta haju loppuu aikanaan kun bakteerikanta palautuu.
Vierailija kirjoitti:
Dödön käyttö tuhoaa bakteerikannan joka estää hienhajun syntymistä. Lopettamisen jälkeen voi vähän aikaa haista, muta haju loppuu aikanaan kun bakteerikanta palautuu.
Juuri tästä syystä kannattaa käyttää mieluummin antiperspiranttia kuin deodoranttia. Varsinkin halvemmat deodorantit myös vain pahentavat lemua entisestään sekoittuessaan hienhajuun, kun yrittävät peittää sen.
Sama täällä. En koskaan ole haissut hielle ja vaikka nytkin tällä helteellä hikoilen kuin pieni porsas. Hajuton hiki valuu kainaloista kuin vesi. Korvavaikkua ei juuri muodostu myöskään...todella harvoin ja vähän ettei juuri erota.
En minäkään omasta mielestäni haise koskaan mutta toiset olleet eri mieltä.
Alotuksessa sekotetaan nyt hiki ja haju. Ite käyn helteellä ainakin kahesti suihkussa, vaihdan puhtaita vaatteita tyyliin koko ajan eli en varmastikaan haise vaikka hikoilen. Se itse hikoilu ärsyttää, ei haju. En tykkää siitä tunteesta, että iho on vähänkään nihkeä, kosteasta puhumattakaan. Enkä edes hikoile mistään kohdasta niin että esim. vaatteessa näkyis läikkää kuten monilla näkyy kainaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Alotuksessa sekotetaan nyt hiki ja haju. Ite käyn helteellä ainakin kahesti suihkussa, vaihdan puhtaita vaatteita tyyliin koko ajan eli en varmastikaan haise vaikka hikoilen. Se itse hikoilu ärsyttää, ei haju. En tykkää siitä tunteesta, että iho on vähänkään nihkeä, kosteasta puhumattakaan. Enkä edes hikoile mistään kohdasta niin että esim. vaatteessa näkyis läikkää kuten monilla näkyy kainaloissa.
Siis kahesti päivässä suihkussa*
Eteläkorealainen rotu ei myöskään haise hieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla haisi raskausaikana jalkahiki, ei muuten.
Aina haisee: tissihiki ja kainalohiki ja alapäähiki.
Hikoiluaan ei itse haista.
Ja jokaisen tuttavapiiristä varmasti löytyy se joka ei käytä hygieniatuotteita ja haisee kissank*selle. Jos he itse haistaisivat sen miltä haisevat, varmasti itsekin käyttäisivät hygieniatuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Et. Länsimaissa 25-35% on kaltaisiasi, eli geneettisistä syistä hiki ei haise. Aasiassa olisit enemmistöä, esim. Japanissa vain 5%:lla on "haisuligeeni", joka tekee myös korvavahan tahmeaksi.
Korreloi myös vähäkarvaisuuden kanssa. Karvojen hoitoon tarvitaan talia, jota haisulibakteerit syö.
Mutta voi myös johtua jostain sairaudesta, ettei pannu käy kuumana.
Mä en siinä mielessä osta tota geeniselitystä, että itselläni on kausia, kun hiki ei haise. Näin käy erityisesti talviaikaan. Kainalot voivat olla kosteatkin, eivätkä haise. Sitten taas kesällä, esim. juuri nyt, kun kirjoitan, kainaloista nousee pistävä hien haju.
Hormoneillakin muuten on asian kanssa jotain tekoa.