Mitä lahjaksi opettajalle?
Onko kellään ideoita? Kaksi lasta on ja molemmilla miesope.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaan itsensä kirjoittama kiitoskirje. Muuta ei tarvitse.
Vain siinä tapauksessa, että on jotain kiitettävää. Ihan turha kiittää esim. opettaa, joka kääntää päänsä toisaalle kiusaamista nähdessään.
No miksi sitten olet antamassa opettajalle minkäänlaista lahjaa? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti yleisen lahja opettajille on kukka, lukukauden päättyessä.
Ja myös opettajille itsellen mieluisin lahja.
Kevät lukukauden päättäjäiste jälkeen opet ovat täysin ns, takki tyhjänä, eli ylirasittuneita ja väsyksissä.
Oppilailta saadut kukat totisesti piristävät mieltä. Ja ne asetellaan kotona kaunisiin maljakkoihin.
Ja niitä kukkis myös hoidetaan hyvin, jotta ne kestäisivät mahdollismman pitkään.
Pidetätään viileässä, mikäli ne ovat sellaisia leikkokukkia jotka yöksi sen tarvitsevat.
Ruukkukukkia kastellaan ja viedään kesäksi parveekkeelle ja terassille tai pihalle tai mökin pihalle.
Kukista on suuresti iloa opettajalle
Ja mistäkös tämän tiedän, Aivan vain siitä, että olin kerran siskoni perheen luona aikaisella kesälomalla, juuri silloin kun koulut loppuivat.
Siskoni asetteli ja järjesteli saamiaan kukka muistamisia tarkkaan oli huolissan siitä, että miten saisi ne kestämään mahdollisimman pitkään.
Tietenkin tämä on vain yksi näkemys asiaan, mutta kukista ja pienestä itse tehdystä kortista on taatusi opettajalle enemmän iloa, kuin jostain tarpeetomasta esineestä.
Toki pieni edullinen kirja, esimerkiksi runokirja on varmasti myös mieluisa lahja opettajalle.
Runokirja on vttumainen lahja, paitsi jos oppilas on itse kirjoittanut ne runot opettajasta.
Kukkapuskistakin on pelkkää harmia, jos ope tai open perhe on allerginen tai ope on sijainen, joka muuttaa pois heti kevätjuhlapäivänä kun työsoppari päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Joku kaunis koriste-esine, jonka voi pitää muistona.
Ei missään nimessä mitään tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Joku kaunis koriste-esine, jonka voi pitää muistona.
Yäk!
Kuopus viimeistä vuotta yläkoulussa. Ostin opelle hyvän punaviinipullon ja ostan vielä kesäkukan. On niin hyvää työtä tehnyt.
Mitäs luulet, jokin iso teollisuuslaitos millaista muistamista jouluna ja lomille lähtiessä? Jouluna muki glögiä ja pipari, lomamuistaminen sitte momaltapsluurahana.
Isossa sairaalassa, yhtenä jouluna kaikille paketti kahvia ja glögipullo, varmaan isommille herroille vielä jotain muuta. Mut tää poikkeus, muulloin jouluateria.
Yksityiset pienemmät yritykset lahjovat miten haluavat.
En olekaan koskaan kuullut et kampaajalle vakioasiakkaat kiikuttaisivat lomallelähtölahjoja.
Hassua, kun täällä opet sanovat, että ei lahjoja, mutta jos niitä eivät saa, ovat kuitenkin pettyneitä.
Tästäkin kokemusta jopa niin, että opettaja mainitsi asiasta luokan lapsille. Ei siis ollut pidetty opettaja ja sai vähän muistamisia ja sensijaan rinnakkaisluokkien opet saivat niitä paljon!
Me ollaan viety mm. marimekon sukat kauniissa lahjapaketissa, nätisti sidottu kukkakimppu ja joskus myös kerättiin koko luokalta ja annettiin esim. lahjakortti Stockalle tms.
Paras lahja on oppilaan itsetekemä kortti, johon oppilas on kirjoittanut, MIKSI ope on ollut hänelle tärkeä tai esim. runo opesta tai oppilaan piirtämä kuva opesta.
Älkää antako minulle mitään muuta, olkaa niin hyvät!!!!!
Yhteislahja luokalta on kaikkein kätevin ja nimenomaan siten, että rahaa kerätään vain halukkailta ja korkeintaan 2 euroa/oppilas, jolloin kenellekään se ei ole kallis. Yhdessä ostamalla saa kivan kukan tai vaikka lahjakortin ravintolaan, hierojalle, urheilukauppaan jne...
Muutenkin lahja kannattaa olla sellainen, jota ei jää kaappeihin lojumaan. Kukaan ei tarvitse montaa kymmentä erilaista mukia vuosien varrelta ym. Jokin pieni syötävä tai servetit jne.
Palautan lahjat, koska viranhaltija ei saa ottaa lahjuksia. Älkää pahastuko, kun noudatan lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitän.Jos on pakko anta lasten itse teekemä kortti.Opetaja sa työstä palkan! Anetanko sinulle tai puolisollesi jäädessä työstä kesälomalle lahja? Peilaa siis asiaa opettajan.
Aika monelle tuntemalleni ihmiselle työnantaja antaa jouluna tai keväällä jonkun muistamisen. Opettajat eivät sellaisia saa työnantajalta. Puolisoni saa jouluisin yhteistyökumppaneilta vaikka mitä.
Kyllä lahjan antaminen ja kiittäminen työntekijälle on ihan normaalia.
Mistäs tiedät, ettei opet kunnilta jotain saa. Saa ne ainakin osallistua kunnan henkilöstölleen tarjoamiin joulujuhliin.
Ei opettajaa tarvitse lahjoa. Opethan voisivat itse esittää toiveen ettei tai sitte jos eivät kehtaa kieltää niin just niin kuin joku sano et sit raha vaikka unicefille.
Toi open lahjonta, se on jokin muinaisjäänne 50-60-luvulta.
No monta vuotta opettajia sijaistaneena voin kertoa, että opettajia mihinkään "kunnan järjestämiin juhliin" kutsuta. Pääsevät just tasan tarkkaan niihin juhliin, mitkä luokkiensa kanssa itse järjestävät, ja toki meillä oli "opettajien pikkujoulut" jotka oli joko nyyttärit tai joihin jokainen maksoi oman osuutensa paikasta ja ruoista.
Ja kunnan lahjat? Meillä rehtori parina vuonna taisi keittäjiltä tilata jonkun kakun kahvittelua varten ja jouluna hän osti pari suklaarasiaa kahvikoneen luokse jakoon (+ huom ne jotka ylipäätään joivat kahvia, maksoivat kiltisti kahvikassaan, koska eihän kaupungilla nyt voinut olla varaa kustantaa opettajien kahveja)
Mutta ei sitäctyötä toki silti siinä toivossa tee, että saisi jouluna paljon tuikkukuppeja :)
En ole peruskoulun ope, mutta olen toiminut erään harrastusalan tuntiopettajana. Siltä pohjalta sanon muiden opettajien vanavedessä, että ei mitään, kiitos. Sanallinen "kiitos kuluneesta syksystä / keväästä ja hyvää lomaa" riittää.
Raadollinen tosiasia nimittäin on, että enimmillään lähes jokaiselta kuudeltakymmeneltä (tai ylikin) oppilaalta saatu muistaminen (ja vielä per lukukausi tai vuosi) voi olla opettajalle myös melkoinen painajainen, niin hyvästä sydämestä kuin tarkoitettu onkin.
- Kipot, kupit ja kaikenlaiset koristeet, ne "muistoesineet". Tarvitseeko edes avata enempää?
- Kukat kesän korvalla. Rakastan kasveja, mutta millä ihmeellä edes kuljetan kotiin parikymmentä ruukkua per ilta ja tämä läpi koko kevään viimeisen viikon?
- Kahvit, viinipullot, suklaakonvehdit, kynttilät ja muu syötävä ja pois käytettävä. Kippoja, kuppeja ja koriste-esineitä parempi vaihtoehto, mutta vähän sama ongelma kuin ruukkukukkien kanssa: millä ne kuljetan? Käyn töissä julkisilla liikennevälineillä ja kahdenkymmenen viinipullon / konvehtirasian / minkä tahansa yhtään painavan repussa kotiin saaminen on haastavaa. Joskus olen joutunut piilottelemaan lahjojani ennen joulua työpaikalleni ja sitten kuskannut niitä joululoman jälkeen pienissä erissä pitkin kevättä.
- Lasten askartelemat kiitoskortit. Anteeksi suoruuteni, olen pahoillani: paperinkeräykseen, mielellään jo työpaikalla heti, kun olen ne kerran lukenut läpi. Olen suht pienessä asunnossa asuva yksineläjä enkä tahdo koristella kotiani kymmenillä lasten askartelutuotoksilla. En muutenkaan, mutta en varsinkaan lomilla muistuttamaan työstäni.
Vierailija kirjoitti:
En ole peruskoulun ope, mutta olen toiminut erään harrastusalan tuntiopettajana. Siltä pohjalta sanon muiden opettajien vanavedessä, että ei mitään, kiitos. Sanallinen "kiitos kuluneesta syksystä / keväästä ja hyvää lomaa" riittää.
Raadollinen tosiasia nimittäin on, että enimmillään lähes jokaiselta kuudeltakymmeneltä (tai ylikin) oppilaalta saatu muistaminen (ja vielä per lukukausi tai vuosi) voi olla opettajalle myös melkoinen painajainen, niin hyvästä sydämestä kuin tarkoitettu onkin.
- Kipot, kupit ja kaikenlaiset koristeet, ne "muistoesineet". Tarvitseeko edes avata enempää?
- Kukat kesän korvalla. Rakastan kasveja, mutta millä ihmeellä edes kuljetan kotiin parikymmentä ruukkua per ilta ja tämä läpi koko kevään viimeisen viikon?
- Kahvit, viinipullot, suklaakonvehdit, kynttilät ja muu syötävä ja pois käytettävä. Kippoja, kuppeja ja koriste-esineitä parempi vaihtoehto, mutta vähän sama ongelma kuin ruukkukukkien kanssa: millä ne kuljetan? Käyn töissä julkisilla liikennevälineillä ja kahdenkymmenen viinipullon / konvehtirasian / minkä tahansa yhtään painavan repussa kotiin saaminen on haastavaa. Joskus olen joutunut piilottelemaan lahjojani ennen joulua työpaikalleni ja sitten kuskannut niitä joululoman jälkeen pienissä erissä pitkin kevättä.
- Lasten askartelemat kiitoskortit. Anteeksi suoruuteni, olen pahoillani: paperinkeräykseen, mielellään jo työpaikalla heti, kun olen ne kerran lukenut läpi. Olen suht pienessä asunnossa asuva yksineläjä enkä tahdo koristella kotiani kymmenillä lasten askartelutuotoksilla. En muutenkaan, mutta en varsinkaan lomilla muistuttamaan työstäni.
No, en pidä tätä niin suurena ongelma - siis jos laitat ne paperinkeräykseen. Idea toteutuu silti: lapsi kiittää sinua kuluneesta vuodesta ja sinä saat kiitoksen vastaan. Toivottavasti ilahdut kuitenkin siitä, että saat kiitokset ja hyvän kesäloman toivotukset - se ilahduttaminen tuossa on olennainen asia. En ainakaan itse ole edes olettanut, että kukaan opettaja säästäisi kaikkia lapsilta saamiaan kortteja.
Mistäs tiedät, ettei opet kunnilta jotain saa. Saa ne ainakin osallistua kunnan henkilöstölleen tarjoamiin joulujuhliin.
Ei opettajaa tarvitse lahjoa. Opethan voisivat itse esittää toiveen ettei tai sitte jos eivät kehtaa kieltää niin just niin kuin joku sano et sit raha vaikka unicefille.
Toi open lahjonta, se on jokin muinaisjäänne 50-60-luvulta.