Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IBS ja kevyt ruoka - mahdottomuus?

Vierailija
30.05.2022 |

Yritän tässä kuumeisesti miettiä, mitä kevyitä ruokia IBS-oireinen voi yleensä syödä. Kaalit, palkokasvit, omenat, päärynät, sokerittomat tuotteet ja muut kiellettyjen listalla. Vedelläkö tässä pitää ruveta elämään?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tämä on ongelma. Mun maha ei kestä kuituja juurikaan ja niitä on kasviksissa. Fodmapit ei mulla korreloi mitenkään oireilun kanssa. Mutta parhaiten maha voi, jos vetää pelkkää lihaa, valkoista vehnää tai riisiä ja voita.

FODMAPit ovat juuri niitä kuituja kasviksissa. Joten miten eivät muka korreloi IBS-oireiden kanssa...

kyseessä on sairaus joka on todella tuntematon lääketieteelle oikeasti.

IBS on toistaiseksi roskakori johon heitetään kaikki vatsan sairaudet joita ei pystytä diagnosoimaan.

Ei ole täysin, vaan todellakin nyt tiedetään tutkimusten perusteella, että oireet johtuvat FODMAPeista. Sitä vielä tutkitaan miten ja miksi suolisto herkistyy FODMAPeille ja miten prosessi liittyy autoimmuunisairauksiin sekä ns. vuotavaan suoleen.

se on yksi teoria kuten myös stressi jonka kohdalla taas ei tiedetä oliko muna vai kana ensin.

Vierailija
42/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäväkseni olen huomannut suuri osa ruoan välttelystä ei toimi, koska kaikki tuppaa suolta kiukuttamaan ja raskas työ vaatii kohtalaisesti energiaa ym. Ja eniten oireita aiheuttaa stressi josta en yksinkertaisesti pääse tässä elämässä eroon.

Ainoa tapa vaikuttaa stressiin on yrittää vaikuttaa sympaattiseen hermostoon, vagushermoon etenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IBS on aika tuntematon vielä nykylääketieteelle. kaikki syyt on vielä lasten kengissä olevia teorioita.

"Oireyhtymään ei tunneta kaikille tehoavaa hoitoa."

"Myös muiden ärtyvän suolen oireyhtymän hoitoon käytettyjen lääkkeiden teho on osoittautunut huonoksi."

"Ärtyvän suolen oireyhtymää ei voi parantaa myöskään leikkauksella[12]. Liikunnan on todettu kuitenkin lievittävän oireita joissain tapauksissa."

"On vaikea arvioida, johtuuko IBS stressistä tai johtuuko stressi IBS:stä, koska suoliston tervehtyminen parantaa myös ärtyvän suolen oireyhtymään usein liittyvät keskushermosto-oireet kuten stressin ja levottomuuden."

Nämä ovat jo kovin vanhentunutta tietoa. Sairaudelle on olemassa kansainväliset diagnostiset kriteerit eli ns. Rooman kriteerit:

https://www.mdcalc.com/rome-iv-diagnostic-criteria-irritable-bowel-synd…

Ja tässä lisää tietoa kuinka diagnoosi pitäisi tehdä:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/irritable-bowel-syndrome…

Se mikä suolta ärsyttää on selvitetty tutkimuksessa sekin eli ne FODMAPit, joten sen tutkimuksen perusteella kehitettiin FODMAPeja välttelevä ruokavalio, joka toimii suurella osalla potilaista hoitona.

Lisäksi eri oireisiin on lääkkeitä kuten ym. linkistä näkyy.

Sun selityksesi ovat siis todella heppoisia, mutta ehkä vastaavat arvauskeskuksen antamaa kuvaa asiasta.

ole hyvä ja korjaa kyseiset tiedot wikipediasta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ärtynyt_suoli

ja kuten itsekin kirjoitat "toimii SUURELLA osalla" eli joillakin kohdalla ei toimi.

tautiin ei ole lääkitystä mutta oireisiin on. siinä on aika iso ero. 

Vierailija
44/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tämä on ongelma. Mun maha ei kestä kuituja juurikaan ja niitä on kasviksissa. Fodmapit ei mulla korreloi mitenkään oireilun kanssa. Mutta parhaiten maha voi, jos vetää pelkkää lihaa, valkoista vehnää tai riisiä ja voita.

FODMAPit ovat juuri niitä kuituja kasviksissa. Joten miten eivät muka korreloi IBS-oireiden kanssa...

IBS on toistaiseksi roskakori johon heitetään kaikki vatsan sairaudet joita ei pystytä diagnosoimaan.

Ei ole täysin, vaan todellakin nyt tiedetään tutkimusten perusteella, että oireet johtuvat FODMAPeista. Sitä vielä tutkitaan miten ja miksi suolisto herkistyy FODMAPeille ja miten prosessi liittyy autoimmuunisairauksiin sekä ns. vuotavaan suoleen.

se on yksi teoria kuten myös stressi jonka kohdalla taas ei tiedetä oliko muna vai kana ensin.

Stressin vaikutus suolistoon on selvä: suolisto on suoraan yhteydessä keskushermostoon ja stressin aktivoivat kemiallisiin välittäjäaineet vaikuttavat sitä kautta suolistoon.

Syvän unen saaminen on myös erittäin tärkeää, koska syvän unen aikana keho erittää tiettyjä ruoansulatukseen liittyviä hormoneja.

Vierailija
45/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäväkseni olen huomannut suuri osa ruoan välttelystä ei toimi, koska kaikki tuppaa suolta kiukuttamaan ja raskas työ vaatii kohtalaisesti energiaa ym. Ja eniten oireita aiheuttaa stressi josta en yksinkertaisesti pääse tässä elämässä eroon.

Ainoa tapa vaikuttaa stressiin on yrittää vaikuttaa sympaattiseen hermostoon, vagushermoon etenkin.

Miten tuohon hermoon pystyy vaikuttamaan?

Vierailija
46/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Mulla oli 10 vuotta pahoja vatsaoireita. Ulkomaanmatkalla sattui paikallinen katastrofi, minkä vuoksi oli tarjolla vain lihaa, valkoista vehnää, vettä ja olutta muutaman päivä ajan. Tuohon loppui ibs kuin seinään. Sen jälkeen pystyin kohta taas syömään lähes mitä vaan ilman oireita.

Vierailija
47/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressin vaikutus suolistoon on selvä: suolisto on suoraan yhteydessä keskushermostoon ja stressin aktivoivat kemiallisiin välittäjäaineet vaikuttavat sitä kautta suolistoon.

Syvän unen saaminen on myös erittäin tärkeää, koska syvän unen aikana keho erittää tiettyjä ruoansulatukseen liittyviä hormoneja.

mutta entäs jos sairaus alkaa stressaamaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi