Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IBS ja kevyt ruoka - mahdottomuus?

Vierailija
30.05.2022 |

Yritän tässä kuumeisesti miettiä, mitä kevyitä ruokia IBS-oireinen voi yleensä syödä. Kaalit, palkokasvit, omenat, päärynät, sokerittomat tuotteet ja muut kiellettyjen listalla. Vedelläkö tässä pitää ruveta elämään?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna, vaikka kuulostaa oudolta.

Vierailija
2/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä kysymys. Demonisoitu liha ei ole minulla koskaan aiheuttanut ongelmia... Se sentään pysyy sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana, kesäkurpitsa, peruna, paprika sopii hyvin. Hedelmistä banaani, viinirypäleet, sitrushedelmät, marjat (paitsi mustaherukka). Mut fodmap-ruokavalio ei oo lopullinen, jossain vaiheessa voi alkaa kokeilla muutakin. Tarkotuksena löytää juuri ne omat pahimmat triggerit ja välttää niitä.

Vierailija
4/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luet väärää listaa. Katsopa siitä sallittujen listasta, niin rupeaa löytymään.

Vierailija
5/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofu ei yleensä aiheuta oireita myöskään. Paitsi pehmeä silken tofu.

Vierailija
6/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan ole ongelmia. Allergioiden takia ruokavaliostani uupuu myös kala, maitotuotteet ja soija sekä paprika ja kiivi sekä viljat paitsi gluteeniton kaura.

Vierailija
7/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaalit ole kiellettyjen listalla. Niitä vaan voi syödä pieniä määriä kerrallaan. Valkokaalia, punakaalia ja kiinankaalia, ruusukaalia, jne... voi syödä kunhan määrä kerralla jää pieneksi.

Parsakaaliakin voi syödä pienen kourallisen, kunhan ei syö varsia vaan pelkästään niitä nuppuja.

Hapankaali taas ei sovi pieninäkään määrinä ärtyneelle suolelle.

Vierailija
8/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkurpitsa on kyllä ihan vihon viimeinen mulle. Ja nälkään kuolee jos syö kaalta niin pieniä määriä mitä maha kestää.

Vierailija
9/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaalit ole kiellettyjen listalla. Niitä vaan voi syödä pieniä määriä kerrallaan. Valkokaalia, punakaalia ja kiinankaalia, ruusukaalia, jne... voi syödä kunhan määrä kerralla jää pieneksi.

Parsakaaliakin voi syödä pienen kourallisen, kunhan ei syö varsia vaan pelkästään niitä nuppuja.

Ei ole enkä ymmärrä miksi ei ole vai onko se niin, että valtava kaasuuntuminen ei ole fodmapille ongelma. Että pierrä voi kymmeniä kertoja tunnissa kunhan maha ei kuitenkaan mene sekaisin ripuliin asti?

Vierailija
10/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kaikki raskas ja epäterveellinen ruoka kuten pizzat, hampurilaiset, letut jne. ovat olleet oireettomia mutta sitten joku leipä, puuro tai mikä tahansa terveellinen aiheuttaa järkyttäviä oireita.

Vierailija
11/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruna, vaikka kuulostaa oudolta.

koko 90 laman lapsuus tuli syötyä perunaa ja makaroonia. siitä lähtien kun muutin pois kotoa en ole myöskään jatkanut hyvää ruokaa vedellä jota keitoksi kutsutaan.

Vierailija
12/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on tosi yksilöllisiä juttuja, jotka selviää vain kokeilemalla. Minulle ei sovi peruna ollenkaan, mutta palkokasveja pystyn syömään kohtuudella. Joissain ruoka-aineissa prosessoitu versio ärsyttää vatsaa, mutta vähemmän prosessoitua pystyy syömään. Esim. soijarouheesta tai -maidosta saan hirveät vatsanväänteet, mutta tofua tai pakastettuja soijapapuja pystyn syömään. Sokeri on myös paha, samoin makeutusaineet, joten käytän hunajaa tai kookossokeria.

Vierailija
13/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mulla on kova nälkä niin takuu varma ripulin laukaisija on pulla, sitrushedelmä, tai salaatti eli sellainen mikä pitää sisällään kurkku, tomaatti, ja muuta vihreetä.

Vierailija
14/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enkä ymmärrä miksi ei ole vai onko se niin, että valtava kaasuuntuminen ei ole fodmapille ongelma. Että pierrä voi kymmeniä kertoja tunnissa kunhan maha ei kuitenkaan mene sekaisin ripuliin asti?

Ihme kysmys.

FODMAPit ovat aineita, jotka rupevat käymään suolessa ja aiheuttavat oireita sillä tavoin. Mutta kyse on useasta eri aineesta ja jokainen IBS-potilas kestää niitä vähän eri tavoin. Lisäksi niitä FODMAPEja pitää olla ruoassa tietty määrä annoksessa, että niitä oireita ilmenee, joten pieniä määriä on mahdollista syödä.

Lisäksi se miten FODMAPEja sisältäviä ruoka-aineita valmistetaan ja mitä kasvin osia tms. käytetään, sekin vaikuttaa.

Kun hankit asiallista tietoa Monashin yliopiston (Australia) ja King's College (UK) tuottamana (tutkivat FODMAP-ruokavaliota), niin ymmärrät asiasta enemmän.

Monashin yliopisto julkaisee älypuhelinsovellusta, josta saa tarkat tiedot (ja päivitetyt tutkimustiedot) avuksi ruokavalioon.

https://www.monashfodmap.com/ibs-central/i-have-ibs/get-the-app/

Vierailija
15/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on kaikki raskas ja epäterveellinen ruoka kuten pizzat, hampurilaiset, letut jne. ovat olleet oireettomia mutta sitten joku leipä, puuro tai mikä tahansa terveellinen aiheuttaa järkyttäviä oireita.

Tämmöisestä on vaikea sanoa yhtään mitään, koska useimmat ihmiset ovat surkeita havainnoimaan asioita. Eli jos olet syönyt lounaalla pitsaa, etkä saanut heti oireita, sinusta vika on sitten siinä puurossa jota syöt illalla. Et tule ajatelleeksi että ne oireet tulevat siitä pitsasta, mutta tulevat viiveellä.

Vierailija
16/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on tosi yksilöllisiä juttuja, jotka selviää vain kokeilemalla. Minulle ei sovi peruna ollenkaan, mutta palkokasveja pystyn syömään kohtuudella. Joissain ruoka-aineissa prosessoitu versio ärsyttää vatsaa, mutta vähemmän prosessoitua pystyy syömään. Esim. soijarouheesta tai -maidosta saan hirveät vatsanväänteet, mutta tofua tai pakastettuja soijapapuja pystyn syömään. Sokeri on myös paha, samoin makeutusaineet, joten käytän hunajaa tai kookossokeria.

Muistaakseni hunaja on FODMAP-listalla punaisena. Samoin soijamaito. Tofu taas ei ole.

Vierailija
17/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöisestä on vaikea sanoa yhtään mitään, koska useimmat ihmiset ovat surkeita havainnoimaan asioita. Eli jos olet syönyt lounaalla pitsaa, etkä saanut heti oireita, sinusta vika on sitten siinä puurossa jota syöt illalla. Et tule ajatelleeksi että ne oireet tulevat siitä pitsasta, mutta tulevat viiveellä.

testattu on viikkojen viiveellä. ja kyllä olen ymmärtänyt tuon viive asian sen ymmärtää kun syö tulista kanaa niin seuraavana aamuna.

Vierailija
18/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastuin ibs kun sain suolitukoksen. sitä ei diagnosoitu mutta neljään päivään en kyennyt ulostaa ja oli hirveät kivut. piti turvautua apteekin lääkkeisiin joista oli apua. sen jälkeen masu on ollut arvoitus.

foodmapin mukaan ainoa ruoka mitä se sietää on keitetty kana.

Vierailija
19/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

testattu on viikkojen viiveellä. ja kyllä olen ymmärtänyt tuon viive asian sen ymmärtää kun syö tulista kanaa niin seuraavana aamuna.

Mikä aine mielestäsi tuossa ruoassa aiheuttaa IBS-oireita?

Vierailija
20/47 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sairastuin ibs kun sain suolitukoksen. sitä ei diagnosoitu mutta neljään päivään en kyennyt ulostaa ja oli hirveät kivut. piti turvautua apteekin lääkkeisiin joista oli apua. sen jälkeen masu on ollut arvoitus.

foodmapin mukaan ainoa ruoka mitä se sietää on keitetty kana.

Kannattaa varmaan hakea lääkäriltä se diagnoosi. Järjen käyttö on sallittua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi