Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos saisi valita, keisarileikkaus vai normisynnytys

Vierailija
30.05.2022 |

Kumman valitsisit jos valinta olisi vapaa? Miksi?

Jos saisi valita, keisarileikkaus vai normisynnytys

Vaihtoehdot

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluais arpea mahaani

Mieluummin otan arven mahaani kuin tuhoutuneet sukuelimet.

Synnytyksestä puhutaan ei ympärileikkauksesta. Kyllä se on niin, että jos on kroppansa kanssa niin jumissa, että alatiesynnytyksestä kieltäytyy luullessaan sukuelinten tuhoutuvan tai miehen lähtevän lätkimään tms., hoitaa ehkäisynsä eikä edes suunnittele lasta.

Vierailija
82/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta alatiesynnyttäneenä, ehdottomasti keisarileikkaus. Suunniteltu sektio on aina turvallisempi vaihtoehto kuin alatiesynnytys tai hätäsektio, ja Suomi on tässä suhteessa vähän jälkijunassa. No, onneksi olen jo viisikymppinen, ettei tarvitse näitä enää itse miettiä, mutta puhun myös ammattini puolesta.

Kaksi alatiesynnytystä ja väitän että alatiesynnytys on paljon turvallisempi kuin suunniteltu. Kokemuksella lähdin myös heti kävelemään eikä mitään ongelmia. Leikkaus jos olis ollut niin luultavasti en olis niin äkkiä saanut edes kävellä.

Suunnitellussa sektiossa vauvalle riskejä ei käytännössä ole, toki synnytyskanavan bakteerit ovat hyviä puolustusjärjestelmälle jne. Kaipa joitakin riskejä on äidille keisarinleikkauksessa, jännä kuitenkin, että synnyttäessä näitä riskejä tuodaan esiin, missä muussa vatsanalueen operaatiossa tolkutetaan, että tämä on sitten vaarallista, haava voi tulehtua jne.?  Oma suunniteltu sektioni sujui hyvin, haava parani nopeasti, arpea ei enää juurikaan näy, toki operaatiosta 15v. Kävelin illalla, kun päivällä leikattiin, kipulääkitys kohdillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat kokeneena ehdottomasti normisynnytys. Paljon nopeampi toipuminen eikä tarvinnut päiväkausia varoa tikkejä. 

4 vuotta ja vieläkin arpi kutisee toisinaan, ja aristaa jos on kiristävät tai hankaavat vaatteet.

Mullakin arvet kutisee ja kiristää, harmillisesti ne vaan on alapäässä. Ja todellakin tikkejä piti varoa alatiesynnytyksen jälkeennpitkään.

Vierailija
84/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytys. Kaksi sektiota takana enkä ikinä valitsisi sektiota vapaaehtoisesti.

Ei se itse leikkaus tai siitä toipuminen (molemmista nopea) vaan se, kun vauva viedään pois luota. Näät vauvan nopeasti heräämössä ja seuraavan kerran usean tunnin päästä osastolla. Joudut soittamaan kelloa että saat vauvan rinnalle ja siitä pois ennenkuin annetaan lupa nousta.

Normaalisti sujuneessa alatiesynnytyksessä vauva nostetaan rinnalle ja häntä saa ihailla rauhassa.

Vierailija
85/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä valitsisin ehdottomasti sektion. Toki 5 vuotta sitten olin lähes varma, että pysyn lapsettomana, mutta lähempänä 3-kymppiä mielikin on alkanut muuttua.

Alatie synnytys kuulostaa vain kokonaisuudessaan niin hirveältä, että mieluummin menen leikkaukseen kuin ottaisin riskiä, että jotain menee pieleen. Ja tämä vain ystävien/tv:stä nähtyjen (onnistuneiden) synnytysten perusteella, en edes halua kuulla epäonnistuneista alatiesynnytyksistä.

Voi olla, että mieli muuttuu jos joskus olen raskaana, mutta nämä ovat tämän hetken ajatuksia.

Vierailija
86/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alatiesynnytys. Kaksi sektiota takana enkä ikinä valitsisi sektiota vapaaehtoisesti.

Ei se itse leikkaus tai siitä toipuminen (molemmista nopea) vaan se, kun vauva viedään pois luota. Näät vauvan nopeasti heräämössä ja seuraavan kerran usean tunnin päästä osastolla. Joudut soittamaan kelloa että saat vauvan rinnalle ja siitä pois ennenkuin annetaan lupa nousta.

Normaalisti sujuneessa alatiesynnytyksessä vauva nostetaan rinnalle ja häntä saa ihailla rauhassa.

Tämä ei pidä enää paikkaansa. Vauvan saa heti leikkaussalissa rinnalle ja perheheräämössä vauva köllöttelee äidin tai isän iholla.

Vierailija
87/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä, ettei sulla ollut tukihenkilöä mukana auttamassa vauvan hoidossa ja jakamassa vanhemmuutta alusta asti. Mies hoiti vauvaa, ei tarvinnut kelloja soitella.

Vierailija
88/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pelännyt synnytystä ainakin 15 vuotta ja olen erittäin tyytyväinen siitä, että sain valita sektion. Suomessa ketään ei voi pakottaa synnyttämään alakautta, jos sitä ei halua tehdä. Ainakaan Seinäjoella ei ole ollut ongelmaa sektion saannissa.

Vierailija
89/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali synnytys. Synnyttäminen oli helppoa ja nopeaa raskausaikaan verrattuna. Kovaa pahoinvointia viisi kuukautta, kamalat kivut ja jatkuvaa supistelua. Synnytyksen jälkeen helpotti, mutta sektiohaavan kanssa joutuisi edelleen varomaan ja lepäämään.

Vierailija
90/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat (kiireelliset)sektiot tehty alkuillasta, mies ajettiin kotiin yöksi. Ei sinne huoneeseen olisi yöksi saanut jäädä ainakaan 6v sitten.

Vierailija
91/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alatiesynnytys. Siitä toipuu nopeasti, eikä jää arpea.

Paikat venyy ja välilihaan jää arpi.

Vierailija
92/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin jos saisi? Saahan sitä. Itse valitsin keisarileikkauksen. Joku sanoi etei halua arpea mahaan mutta sehän haalistuu muutamassa vuodessa, ei enää edes huomaa. 

Sitten kun lapsi kysyy, mistä on tullut, on söpöä näyttää arpea että tuolta luukusta sinä tulla tupsahdit ulos. Luomusynnyttäjät eivät voi näyttää, mistä lapsi on tullut tai tulee lasu.

Vierailija
93/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti sektio, mutta varmistettuna, että sitä suorittamssa ei ole rikolliset lääkärit, jotka tekee tahalleen hotain luvato ta. Tällaisia on Helsingin naistenklinikalla. Esim. A. K :lla olisi vähän selitettävää luulisin.

Vierailija
94/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin jos saisi? Saahan sitä. Itse valitsin keisarileikkauksen. Joku sanoi etei halua arpea mahaan mutta sehän haalistuu muutamassa vuodessa, ei enää edes huomaa. 

Sitten kun lapsi kysyy, mistä on tullut, on söpöä näyttää arpea että tuolta luukusta sinä tulla tupsahdit ulos. Luomusynnyttäjät eivät voi näyttää, mistä lapsi on tullut tai tulee lasu.

Arvet on yleensä siistejä, tuskin näkyviä (jopa useamman sektion jälkeen) ellei satu paikalle joku sairas sadisti.

Vierailija
95/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali tietenkin.

Vierailija
96/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempia on kokeiltu. Eka oli alatiesynnytys ja toka kiireellinen sektio. Ehdottomasti valitsisin alatiesynnytyksen. Toivuin siitä nopeammin ja se oli kaiken kaikkiiaan paljon miellyttävämpi kokemus. 

Itse myös molemmat kokeneena, valitsisin sektion. Alatiesynnytykseni olivat vaikeampia ja sektiot helpompia.

Vierailija
97/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatie. Kahdesti synnyttänyt niin eikä ollut kummoista. Toki sattuu mutta olisin ollut vaikka työkunnossa suoraan synnytysvuoteelta.

Vierailija
98/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vähän kummallista valita mahaan revitty reikä, kun naisella on oikea ulostuloreikä vauvan poistumista varten ihan luonnon luoma ilman viiltelyä ja repimistä.

Jotenkin ihmetyttää että jotkut ihan omasta halusta vaatii että hieman sen oikean ulostulokohdan yläpuolelle tehdään viilloilla aukko josta vauva revitään ulos. Oon nähny videon ja näyttää karmeelta möyhimiseltä ja kätilö tunkee kumihanskakourat sinne mahaan ja muljaa sen vauvan sieltä ulos.

Ei tollasia leikkauksia pitäis tehdä kuin hätätilanteissa.

Vierailija
99/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisynnytys. Se on luonnollisin tapa ja toipuminen on paljon nopeampaa, helpompaa ja kivuttomampaa. Lisäksi seuraavat raskaudet ja synnytykset ovat turvallisempia kun ei ole sektiota tehty.

Vierailija
100/129 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin keisarileikkauksen koska pelkään repeytymistä.