Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun huomenna pitämään puheen

Vierailija
30.05.2022 |

Olen onneton esiintyjä, viimeisestä kerrasta on jo niin pitkä aika että taitoni alkavat olla ruosteessa ja muutenkin jännittää.
Minun pitäisi pitää puhe siitä, miksi vaikuttaminen on tärkeää.
Menen tietysti mielelläni puhumaan mutta nyt on vatsa ihan sekaisin ja oksettaa enkä keksi ollenkaan mitä edes kirjoittaisin.
Tämä tuli melko lyhyellä varoitusajalla.
Kohderyhmä onneksi helppo, yläasteikäisille pitäisi puhua.
En usko että kukaan jaksaa edes oikeasti kuunnella ja olen aina esiintyessä ja puheita pitäessä turvautunut siihen, ettei kukaan kuuntele.
Pelkään vaan nyt, että menen totaalisen kipsiin enkä saa mitään järkevää sanottua tai koko homma menee hihittelyksi.
Minulle on jäänyt kammo kun mokasin yhdessä vaalipaneelissa joka striimattiin kaikille kouluille ja nyt en voi olla ajattelematta, että nuoret tunnistaa ja muistaa että tuo on SE TYYPPI.
:') Oksettaa ja ahdistaa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leiki että yleisö on alasti tai katso takaseinää

Vierailija
2/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eetos, paatos, logos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se taida paljon auttaa.

Hävettää hirveästi se paneeli vieläkin, olen ikuisesti katkera tälle vastaehdokkaalle kun hän nolasi minut ja olen saanut tästä monta kertaa kuittailua nuorilta ja muiltakin.

Olen yrittänyt suhtautua huumorilla mutta jotenkin on jäänyt vaivaamaan.

Tämän lisäksi pelkään että siellä on muista puolueista osallistujia ja saavat lisää vettä myllyyn, minua vihataan melkein joka paikassa.

Olen nyt ihan punainen ja piilottelen vaatehuoneessani.

En ehkä haluakaan olla enää politiikassa.

Ap

Vierailija
4/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittele yleisö alasti. Maailman huonoin neuvo, joka jännittäjille jostain syystä usein annetaan. Miksi, ja miten tämän pitäisi auttaa mihinkään?

Vierailija
5/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt paljon puheita ja teknisesti olen hyvä kirjoittamaan ja esiintymään mutta ennen ei ole tarvinnut hävetä näin.

Vuosia sitten oli vielä erilainen tilanne, olin nuorempi ja mokailu oli inhimillistä eikä pidetty niin vastenmielisenä.

Varastin paneelissa toisen ehdokkaan mielipiteen perusteluineen paniikissa, olin sitä etukäteen kysellyt muuten vain vapaa-aikaa viettäessä ja tajusin että olen jäämässä alakynteen ja sain puheenvuoron ennen tätä kaveria jolta mielipiteen "varastin" :D

Kaverin kuitti jäi kaivelemaan ja minua muistutellaan siitä vieläkin yhä ja usein.

Ap

Vierailija
6/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lievästi autistinen ja jos alan ajattelemaan yleisöä alasti, vaivaannun ja alan punastella ja hihitellä.

Kokeiltu on.

Ap

Vierailija
7/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti veetejä ei kiinnosta ollenkaan mitä siellä höpötät.

Rohkeasti puhumaan vaan.

Vierailija
8/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vinkki. Uskon että olet tuttu aiheesi kanssa.

- Kirjoita pieneen muistilappuun - sellaiseen joka mahtuu kämmeneen piiloon - pääkohdat (3-5 kpl). Kun näet pääkohdan, osaat sitten puhua siitä.

- ÄLÄ kerro heti aluksi, että olet niin kipsissä, että riisut yleisön mielessäsi alasti. Hyvistä aikomuksista huolimatta, tätä ei ole suotavaa kertoa julkisesti yläasteikäisille lapsille.

Vierailija
9/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tilanne.Tunnen itseni tuosta.Mutta kun jouduin esittämään suullisesti englanniksi lopputyön yliopistoon, ei ollut ongelmia.Mistä johtuu että vieras kieli sujui paremmin kuin oma ?Eikä jännittänyt. 

Vierailija
10/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa koko huominen muutenkin ja politiikka ylipäätään juuri nyt.

Olen aivan hermorauniona.

Huomiseen tilaisuuteen on tulossa ainakin yksi sellainen ihminen, jonka kanssa olen nyt riidoissa eduskuntavaalien takia ja hän seuraa myös puhetta todennäköisesti.

Olen muutenkin riidoissa kaikkien puolueiden kanssa ja jos mokaan jotain niin ihan varmasti saan siitä kuulla ja piiitkääään.

Nautin kyllä esiintymisestä ja huomion keskipisteenä olemisesta kovasti ja haluan ehdottomasti mennä puhumaan mutta paineet tällä hetkellä infernaaliset muiden osallistujien takia.

Hyihyihyihyi.

Ap

Vierailija
11/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi vaikuttaminen on tärkeää". Missä yhteydessä, en ymmärrä.

Vierailija
12/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse puhua englanniksi. En kyllä ole suomeksikaan hyvä puheiden pitäjä.

Vierailija
13/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa muutakun että paljon tsemppiä sä pystyt siihen!

Vierailija
14/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittele yleisö alasti. Maailman huonoin neuvo, joka jännittäjille jostain syystä usein annetaan. Miksi, ja miten tämän pitäisi auttaa mihinkään?

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Mitä se muka auttaa, jos on jännityksestä jäykkänä.

Vierailija
15/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutenkin riidoissa kaikkien puolueiden kanssa.

Ap

Tämä on saavutus. Mitä olet tehnyt tai sanonut, jos olet onnistunut karkoittamaan myös Turtiaisen remmin?

Vierailija
16/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on helppoa puhua missä tahansa muualla, ei koskaan jännitä koulussa eikä tapahtumissa joissa saa olla ilman mitään ennakko-odotuksia.

Viime kesänä tanssin kokonaisen päivän eläinasussa torilla lastentapahtumassa ja se oli kivaa, ei jännittänyt ja oli hauskaa.

Toimittajia tai kameraa en pelkää myöskään.

Tuttuja pelkään ja tällaisia julkisia esiintymisiä politiikassa.

Ap

Vierailija
17/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin paikallisella tasolla, Turtiaista en onneksi tunne.

Ap

Vierailija
18/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti sanoisin, että sinne vaan ja kukaan ei oikeasti vihaa ketään jonkun paneelikeskustelun tai esiintymisen takia - stemppiä ja hyvin se menee. Tämä on normaalisti totta.

Mutta aapeen kommenteista yhdessä tulee kyllä sellainen vaikutelma, että kyse ei ole yhdestä mokasta yhdessä esiintymisessä, vaan ap on oikeasti aika inhottava ketku ja k-päinen tyyppi, joka on muille katkera siitä, että oma inhottava temppu ei onnistunutkaan - joka vie jonkun toisen suunnittelemat sanat ja on sitten "katkera" kun toinen siitä huomauttaa ja itse nolostuu. Voi olla, että tällaisesta tyypistä ehkä ei tykätä ihan sen takia, mitä hän oikeasti on. Ja näitäkin tyyppejä on, joiden kohtalla tämä on totta. Silloin ehkä kannattaisi harjoitella olemaan vähemmän ketku ja opetella tekemän yhteistyötä ja neuvottelemaan jatkuvan kilpailun sijasta.

Vierailija
19/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Mitä se muka auttaa, jos on jännityksestä jäykkänä.

Idea on siinä, että yleisön kuvitteleminen alastomaksi riisuu yleisön myös kunnioituksesta. Se tekee yleisön puhujan silmissä naurettavaksi ja sitten hän ei enää pelkää ja jännitä.

Se ei ole huono neuvo siksi, ettei se toimisi. Voi hyvin toimiakin. Se on huono neuvo siksi, että JOS se toimii, et myöskään enää kunnioita yleisöäsi ja ylimielinen yleisöä aliarvioiva puhuja on kyllä pahinta mitä voi olla. Et ehkä jännitä enää, mutta et myöskään onnistu välittämään viestiä kuulijoille kun et enää pidä heitä sen arvoisina.

Vierailija
20/20 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idea on siinä, että yleisön kuvitteleminen alastomaksi riisuu yleisön myös kunnioituksesta. Se tekee yleisön puhujan silmissä naurettavaksi ja sitten hän ei enää pelkää ja jännitä.

Se ei ole huono neuvo siksi, ettei se toimisi. Voi hyvin toimiakin. Se on huono neuvo siksi, että JOS se toimii, et myöskään enää kunnioita yleisöäsi ja ylimielinen yleisöä aliarvioiva puhuja on kyllä pahinta mitä voi olla. Et ehkä jännitä enää, mutta et myöskään onnistu välittämään viestiä kuulijoille kun et enää pidä heitä sen arvoisina.

Kai siinä tuollainenkin vaara voi olla. Yleensä jännittäjien konstein kuitenkin päästään edes suurinpiirtein ns. tavanomaiseen suhtautumiseen tilanteessa. Vähän sama päihteiden kanssa. Siinä missä toiselle suuri määrä päihdettä on överit on se toiselle hyvin varautuneelle henkilölle vaikutelma tavallisesta sosiaalisesta ihmisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme