Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te työkyvyttömät teette päivittäin?

Vierailija
30.05.2022 |

Niin mitäs?

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin syrjäytynyt ylipainoinen mt-ongelmainen ei siivoa etes ite vaan sillä käy joku siivoamassa eli ei se tee mitään paitsi tupakoi parvekkeella. On vasta n. 25 vuotias nainen.

Vierailija
22/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herään kuuden maissa, luen uutisia meiltä ja maailmalta muutaman tunnin, sitten luen muuten vain ja suuren osan päivästä nukun. Selkä ei kestä istumista eikä pumppu kävelemistä, joten en poistu asunnostani koskaan. Koska rahaa jää käyttöön vain osa työmarkkinatuesta, tämän hurjemmin en pysty päiviäni viettämään.

Siis saan työmarkkinatukea, koska minun katsotaan olevan työkykyinen. Työnantajien silmissä olen ehdottomasti kelvoton töihin, vaikka nämä kirjalliset työt onnistuisivat ihan hyvin etänä.

Okei :/ Oletko minkä ikäinen joutuessasi tuohon tilanteeseen?

-ap

Olin 55-vuotias. Yllättäen alkanut työttömyys vei terveyden ja kaiken muun, minkä vuoksi oli kivaa elää. Nyt herään joka aamu siihen, että en esimerkiksi ole kotonani enkä koskaan edes pääse sinne, ja pari tuntia ennen aamukahville nousemista pohdin itsemurhaa monesta eri näkökulmasta. Jotkut ehkä jaksavat tällaista kitumista, mutta minä en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkyvytön, kuntoutustuella. Kolmatta vuotta psykoosin takia. Kaikki luovuus ja aloitekyky on kadonnut minusta tämän myötä, joten en tee mitään luovaa enää, enkä mitään muutakaan. Joskus teen ruokaa ja käyn lenkillä sekä surffailen netissä. Telkkuakin katson. Lukea haluaisin, mutten pysty sillä muisti on niin huono.

Vierailija
24/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista pientä verotonta bisnestä. Ulkoilen paljon, uin ja talvella hiihdän. Hoidan iäkästä äitiäni. Matkustan. Kaikkea mitä ei töissä käydessä ehtisi.

Vierailija
25/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerään kulkiaisia ja hievahtelen.

Vierailija
26/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makoilen kun ei kärsi istua tai seisoa, odotan selkäleikkaukseen pääsyä. Silti kelan mukaan olen työkykyinen ja töihin pitäisi mennä. Evättiin sairaspäivärahatkin. Vetäköön vit... päähänsä

Vierailija
27/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makoilen kun ei kärsi istua tai seisoa, odotan selkäleikkaukseen pääsyä. Silti kelan mukaan olen työkykyinen ja töihin pitäisi mennä. Evättiin sairaspäivärahatkin. Vetäköön vit... päähänsä

Onko selkä mennyt työssä?

Minkä ikäinen olet?

Vierailija
28/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko selkä mennyt työssä?

Minkä ikäinen olet?

Ollut pitkään ongelmia ja ei se ainakaan parantunut raksahommissa ikää 47

Vierailija
29/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin syrjäytynyt ylipainoinen mt-ongelmainen ei siivoa etes ite vaan sillä käy joku siivoamassa eli ei se tee mitään paitsi tupakoi parvekkeella. On vasta n. 25 vuotias nainen.

Loistava tulevaisuus. Näitähän meillä riittää.

Vierailija
30/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää tämän maan eriarvoinen ja epälooginen järjestelmä, jossa arjessa toiminta/ työkyvyttömiä ei päästetä sairaslomalle, puhumattakaan työkyvyttömyyseläkkeestä.

Sitten on niitä jotka jaksavat "työkyvyttömänä" tehdä pimeitä hommia, touhuta, harrastaa, leipoa, huushollata ja lenkkeillä. Yhtään väheksymättä kenenkään henkistä/ psyykkistä tilaa, kun en voi toisen resursseja tuntea... ihmettelen kuitenkin vaan.

En itse pysty selkäsairauden vuoksi istua, kävellä enkä seisoa puolta tuntia pidempään. Lihassairauden vuoksi lihakset surkastuvat pikkuhiljaa, osasta lähtenyt jo puolet voimasta, en pysty kävellä kilsaa enempää. En pysty enää kunnolla tekemään tavallisia kotitöitäkään, enkä harrastaa mitään. Vaikeiden allergioiden, astman, keliakian vuoksi en voi olla missään tekemisissä jauhopölyn, eläinten, kumin, siitepölyn ym. varastopölyn kanssa. Neurologinen (lievä) sairaus pakottaa elämään säännöllisesti. Makaan reilusti yli puolet vuorokaudesta, välillä teen puoli tuntia kotihommia ja uuvun jo siitä. Lihakset on sairauden vuoksi vetelät.

Työkyvyttömyyseläkkeestä en ole uskaltanut edes haaveilla, kuntakokeilun piirissä roikun. Aiemmin Kela hylkäisi sairaslomahakemuksen. Toivottavasti syksyllä saisin sen läpi, kun en todnäk pysty enää talvella liikkua ulkona kuin rollaattorilla.

Olen lähes aina kotona, normaalitkin asiat (kevyt siivous, ruokakauppakäynti bussilla) uuvuttaa niin että loppupäivä täytyy levätä.

Työttömiä ei päästetä eläkkeelle, kun tulee halvemmaksi roikottaa työmarkkinatuella. Olen jo yli 50v, ei kukaan palkkaa rollaattorilla kulkevaa raihnaista töihin.

Vierailija
31/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ihan normaali kotirouvan päivä paitsi mies puuttuu, yksi lapsi on, sekin teini. 

Vierailija
32/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että on se lapsen saanut ajoiks tehdä mutta sekin on viety siltä sijaiskotiin.

Vierailija
33/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän ne on trollaamassa ja haukkumassa muita, kun itsellä niin paha olla.

Vierailija
34/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppään ja pidän hauskaa!! Kultajuhlat kestää monta päivää! Ihanaa kun ei tarvi töitä tehä.. ei pää kestä 😂😂😂

Vierailija
35/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työkyvytön, mutta pitkäaikaistyötön eli melkein sama asia.

En tee oikeastaan mitään. Syön, nukun, selaan nettiä ja joskus käyn urheilemassa. Siinäpä se. Tätä olen tehnyt nyt yli 15 vuotta putkeen.

Vierailija
36/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaan, istun sängyssä koko päivän. Pari kertaa vuodessa ulkoilu, puolisen tuntia. Katson telkkaria ja luen uutisia netistä, juttelen jos jaksan. Näillä menty 7 vuotta. Työkyvytön mutta eläkkeelle en pääse.

Vierailija
37/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

o

Vierailija kirjoitti:

Tänään esimerkiksi nousin 4.30, koira ulos. Sitten selailin nettiä ja siivoilin kunnes oli aika

Kuulostat täysin työkykyiseltä. Taitaa lorvikatarri vaivata?

Kirjoitettu 13:44. Ei taida työ maistua?

Vierailija
38/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustan ihmisiä tekemään itselle hyödyllisiä asioita ja nimenomaan omaa henkistä hyvinvointiaan ajatellen.

Vierailija
39/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisin ihan vaan ja puhun itsekseni ja saan raivokohtauksia.

Ihan hyvin menee 👌

Vierailija
40/96 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään nykyisin noin klo 4.00 aikaan aamulla. Haluaisin kyllä nukkua pidempään, mutta jostakin syystä unta ei riitä sen pidempään. Teen kotitöitä, juon aamuteen ja käyn lenkillä. Selässä skolioosi, migreeniä aivovamman takia, masennusta, ja CFS. Selkäkipujen takia en enää pysty istumaan kovin pitkiä aikoja tuolissa. 

Pakolliset hommat teen noin klo 12: een mennessä, sen jälkeen jossakin vaiheessa päikkärit. Energiat ja voimat riittävät vain noin puolille päivin asti. Loppupäivän uupumusta, ahdistuneisuutta ja masennusta. Silti yritän vielä tehdä ja selviytyä edes omista kotitöistä, asioiden hoitamisesta ja muusta sellaisesta. Eli en käytä ainakaan mitään yhteiskunnan tarjoamia "palveluita", esim. omien asioiden hoitamiseksi.

Työkykyinen? Varmaan ehkä jotakin pientä olisin voinut ja halunnutkin tehdä. Mutta olen vain puoliksi työkykyinen. Mutta kukaan ei tässä yhteiskunnassa ole siitä kiinnostunut, vaikka haluaisinkin tehdä jotaki työtä, eikä kysele minun mielipidettäni siihen. Syrjäytynyt, tai oikeastaan syrjäytetty jo ajat sitten tässä yhteiskunnassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi