Missä on vanhan kunnon kodinhoitajat?
Kommentit (64)
Meinaat että yhteiskunnan pitää hankkia sulle vielä kodinhoitajakin?
Lopetettu.
Kyllähän lähihoitajat ehtivät 15 minuutissa tiskata astiat, pedata sängyn, pestä ikkunat ja vaihtaa verhot, ei siinä erillistä kodinhoitajaa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Lopetettu.
Kyllähän lähihoitajat ehtivät 15 minuutissa tiskata astiat, pedata sängyn, pestä ikkunat ja vaihtaa verhot, ei siinä erillistä kodinhoitajaa tarvita.
miksi nimike on lähihoitaja kun pikahoitaja sen pitäisi olla.
Heitä oli vielä kuntien palveluksissa ennen lamaa, silloin ysärin alussa.
Piti olla väliaikainen tauko mut ei heitä ole tänäpäivänä tuolla nimikkeellä.
Olivat oiva apu esim.lapsiperheissä.Ennalta ehkäsevää perhetyötä.Heidät siirrettiin paljolti kotihoidon palveluksiin vanhuspuolelle.Menikö noin?
Se lähti just äsken kuntosalille. Sille on myös toinen nimitys, vaimo. Olisko muuta kysyttävää?
Kodinhoitajakoulutusta ei enää ole.
Ai missäkö - no keskiasteen koulunuudistuksessa, joka alkoi 1970-luvulla ja jonka ansiosta kodinhoitajien koulutus poistui. Se ei ollut oikein minkään isomman kokonaisuuden osanen vaan pala sieltä ja toinen täältä, sille ei löytynyt AMK-koulutusta "ylenemismahdollisuudeksi", joten koulutus ja työtehtävät katosivat. Lisäksi nykyisin työ olisi aivan liian vaativaa, kun pitäisi hallita hoito ja hoiva, ravitsemus, puhtaus, siivous, vaatehuolto jne. Ei meillä voi olla tehtävää, jossa vaaditaan kaikki ja annetaan palkkaa 1800 e/kk.
On meillä ollut, hyvä olikin, kun lapset oli pieniä. Itse maksettiin ihan virallisesti . Paljon paperityötä ja maksuja, mutta kannatti silti.
Mä oon hoitaja yksityisellä kotihoidossa. Ja koen olevani vähän niin kuin vanhan ajan kodinhoitaja. Meillä on mm. aikaa esimerkiksi keittää asiakkaan luona ihan kotiruokaa.
Varha pisti ne säkkiin ja heitti säkit mereen.
Tulee halvemmaksi 😂
Minä olen vanhanajan kodinhoitaja, valmistuin vuonna 1992 tuohon ammattiin jota rakastan, toiseksi viimeisenä ryhmänä. Sitten koulutus vaihtui lähihoitajaksi mikä oli suuri virhe. Itse olen hoitanut lapsia yli 31 vuotta perheissä, ja tehnyt 9 Kk vuorotteluvapaa sijaisuuden kotipalvelussa V. 2000 jolloin vanhuksille annettiin siivousapua, ruuanlaitto apua, kylvetystä jne. Itse en suostu edelleenkään lukemaan itseäni lähihoitajaksi koska en halua vaihtaa toimenkuvaa pikavisiiteiksi, olen 100,% varma että meidän kodinhoitajien panosta tarvitaan. Monet äidit ovat sanoneet että he tarvitsevat juuri sitä käytännön apua koteihin kun perheellä akuuttia tarvetta, perheille olen ollut todella tärkeä.. se että elän vieläkin lasten ja perheiden ajatuksissa... Olen saanut myöhemin mm kutsuja myös hoitamieni lasten häihin, juhliin, valmistujaisiin koska perheet ovat kokeneet minun apuni niin suureksi. Se kertoo siitä että perheet ovat kokeneet kokonaisvaltaisen apuni todella tärkeäksi heidän perheelleen..
Kotitöitä voi ostaa niitä tarjoavista yrityksistä.
Mutta tässä kai haaveilllaan maksuttomasta kotitöiden tekijästä.
Laita lehteen ilmoitus -TARVITSEN VANHAN KUNNON KODINHOITAJAN, ota yhteyttä...
:D
Ei ole kodinhoitajia.
Ennen oli ja ennen oli paremmin. Kodinhoitaja kävi iäkkäiden isovanhempieni luona joka arkipv. Hän kävi kaupassa, siivosi, teki ruokaa ja jopa leipoi, lämmitti saunan ja kylvetti vanhukset. Näin isovanhempani pystyivät elämään omassa kodissaan. Ukki kuoli 95v ja mummi 98v.
Onko nykyisillä huono kunto? 🥺