Mihin sitä rahaa tarvitsee niin paljon (upporikkaat)?
Mulla on palkka vähän alle keskitulon ja riittää kaikkeen, mitä tarvitsen ja haluan. Jos saisin lottovoiton, menisi varmaan hyväntekeväisyyteen suurin osa, en minä mitään luksusta tarvitse. Laukuksi riittää sellainen, missä voi kantaa tavaroita, eikä jatkuvasti edes tarvitse. Autoksi riittää sellainen, millä pääsee paikasta a paikkaan b ja ilmankin pärjäisin. Asunto on ihan kiva, en minä mitään superhienoa tarvitse. Käärinliinassa ei ole taskuja. Mulla on pieni pahanpäivän puskuri ja ruokakaupassa voin kyllä ostaa mitä haluan - hanhenmaksaa tai kaviaaria en edes halua.
Kommentit (37)
Ei tietenkään "tarvitse" ,siitä rahan keräämisestä tulee harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkailla on käytännössä vain yksi tavoite elämässä, miten saada vielä enemmän rahaa.
Elon Musk haluaa rahaa jotta ihmiskunta ei kuolisi sukupuuttoon vaan pääsisi esim. Marsiin asumaan ja siitä eteenpäin. Kaikki muu liiketoiminta palvelee tuota yhtä tavoitetta hänen omien sanojensa mukaan. Se raha tuskin on kenellekään oikeasti itseisarvo sen jälkeen kun sitä on omien tarpeiden yli vaan sillä on jokin muu funktio ihmiselle.
Tässä taidetaan nyt puhua jostain espoolaisista jupeista eikä oikeasti rikkaista ihmisistä.
Samaan kuin köyhät ja vähän muuhunkin.
En voi mitään mutta nämä vähälläkin pärjää-tyypit kuulostaa että ovat pettyneitä itseensä ja omaan elämäänsä ja kuittaavat kaiken toistamalla tuota mantraa. Enhän minä mitään oikeastaan tarvitse.
Aina tietenkään ei ihmisen tarvitse haluta kalleinta, se in selvä. Rainbow-makarooni on ihan hyvää. Mutta kummasti kelpaisi loma Malediiveilla, hyvät illalliset ja mukavat asunnot varmaankin jokaiselle meistä. Jos niitä ei voi saavuta niin psykoligisesti tainnuttaa itsensä hokemalla että loma Ähtärissä on se unelmien täyttymys ja Hesen kanatortilla maistuu aivan yhtä hyvältä kuin ateria Björkin ravintolassa. Tyytyy siihen mitä itsellensä on ja ihmettelee kun muut tavoittelevat muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkailla on käytännössä vain yksi tavoite elämässä, miten saada vielä enemmän rahaa.
Elon Musk haluaa rahaa jotta ihmiskunta ei kuolisi sukupuuttoon vaan pääsisi esim. Marsiin asumaan ja siitä eteenpäin. Kaikki muu liiketoiminta palvelee tuota yhtä tavoitetta hänen omien sanojensa mukaan. Se raha tuskin on kenellekään oikeasti itseisarvo sen jälkeen kun sitä on omien tarpeiden yli vaan sillä on jokin muu funktio ihmiselle.
Jep. Vain tämän pyhän päämäärän vuoksi sadat sairastuivt hänen tehtaillaan koronaan kun ei voinut toteuttaa samaa mitä moni muu, vain sen vuoksi on toistuvasti taistellut oikeudessa, teettänyt ylipitkiä työpäiviä, ahdistellut liittoon kuuluvia jne... uskoo ken haluaa, hyvää olisi ehtinyt tehdä moneen otteeseen ihan omissa firmoissaan ilman Marsia jos olisi halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suinkaan. Kyllä meillä on tavoitteena saada rahaa kasaan mahdollisimman paljon jotta on pääomia toteuttaa niitä asioita ja yritysideoita, joita haluamme ja tarvitsemme. Ilman pääomia ei ole omistusasuntoja, yrityksiä, työpaikkoja, verotuloja, julkista sektoria. Jokaisen suomalaisen pitäisi kerryttää edes vähän pääomia. Omistusasunto ja esim. osakesäästötilin verran (50000 euroa osakesäästötilin kautta sijoitettuna osakkeisiin) tuottavia sijoituspääomia koska perhevapailla, työttömänä, sairastaessa, eläkkeellä tulot pienenevät ja menot kasvavatniin tarvitsee myös sijoitustuottolähdettä.
On rikkaita ja rikkaita. Itse en suomaista ylintä desiiliä pidä vielä rikkaana, prosentista puhutaan. Näitä pääomia ei useimmille meistä näy.
Mihin sitä rahaa ei tarvitse?
Suomessa elää vieläkin outo olettamus että köyhyys ja nuukuus ovat hyveitä ja niihin pitäisi kaikkien pyrkiä. Raha antaa vapautta ja uskoakseni kaikki ihmiset haluavat olla vapaita tekemään omia päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
En voi mitään mutta nämä vähälläkin pärjää-tyypit kuulostaa että ovat pettyneitä itseensä ja omaan elämäänsä ja kuittaavat kaiken toistamalla tuota mantraa. Enhän minä mitään oikeastaan tarvitse.
Aina tietenkään ei ihmisen tarvitse haluta kalleinta, se in selvä. Rainbow-makarooni on ihan hyvää. Mutta kummasti kelpaisi loma Malediiveilla, hyvät illalliset ja mukavat asunnot varmaankin jokaiselle meistä. Jos niitä ei voi saavuta niin psykoligisesti tainnuttaa itsensä hokemalla että loma Ähtärissä on se unelmien täyttymys ja Hesen kanatortilla maistuu aivan yhtä hyvältä kuin ateria Björkin ravintolassa. Tyytyy siihen mitä itsellensä on ja ihmettelee kun muut tavoittelevat muuta.
Saat uskoa mihin haluat, mutta mulla on oravanpyörän ulkopuolella pienellä palkallani turvallinen elämä, vapautta ja aikaa. Malediivit kuulostaa painajaiselta vaikka joku toinen maksaisi, ja psykologista tainnutusta näen itse siinä että on tyytymätön ja juoksee rahan perässä vaikka kuuluu obkektiivisesti maailman ja historian rikkaimpaan ja hyväosaisimpaan joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ahneus on tyhmyyttä. Ihminen haalii koko elämänsä omaisuutta ja kaikki jää tänne. Minä jaan ylimääräistä hyväntekeväisyyteen. Aina on köyhiä, jotka tarvitsevat.
Se voittaa, kenellä on suurin kasa muovikrääsää pihassa, kuollessaan!
Tienaan nykyään huomattavasti vähemmän kuin ennen.
Tässä oppii näkemään se oravanpyörän, johon valtaosa joutuu.
Kun tulot kasvavat, menot kasvavat ja tulemme sokeiksi ahneudelle ja mukavuudenhalulle.
Monilla keskituloisillakaan ei jää rahaa säästöön, eikä jää, vaikka tienaisivat enemmän ja hekin haluavat jatkuvasti lisää.
Aina kun esimerkiksi suurempi asunto tai uudempi auto tulee realistiseksi hankkia, se hankitaan jne.
Itse olen hankkinut mitä tarvitsen, en tekisi sillä lottovoitollakaan juuri mitään vaikka olen pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tietenkään ei ihmisen tarvitse haluta kalleinta, se in selvä. Rainbow-makarooni on ihan hyvää. Mutta kummasti kelpaisi loma Malediiveilla, hyvät illalliset ja mukavat asunnot varmaankin jokaiselle meistä. Jos niitä ei voi saavuta niin psykoligisesti tainnuttaa itsensä hokemalla että loma Ähtärissä on se unelmien täyttymys ja Hesen kanatortilla maistuu aivan yhtä hyvältä kuin ateria Björkin ravintolassa. Tyytyy siihen mitä itsellensä on ja ihmettelee kun muut tavoittelevat muuta.Saat uskoa mihin haluat, mutta mulla on oravanpyörän ulkopuolella pienellä palkallani turvallinen elämä, vapautta ja aikaa. Malediivit kuulostaa painajaiselta vaikka joku toinen maksaisi, ja psykologista tainnutusta näen itse siinä että on tyytymätön ja juoksee rahan perässä vaikka kuuluu obkektiivisesti maailman ja historian rikkaimpaan ja hyväosaisimpaan joukkoon.
Oletko ollut ikinä rikas?
Kerrot että olet tyytyväinen siihen mitä sinulla on ja se on hieno juttu. Mutta jos et ole kokenut toisenlaista, rahalla kyllästettyä elämää niin miten saatat tietää ettei se olisi parempaa kuin nykyinen?
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä rahaa ei tarvitse?
Suomessa elää vieläkin outo olettamus että köyhyys ja nuukuus ovat hyveitä ja niihin pitäisi kaikkien pyrkiä. Raha antaa vapautta ja uskoakseni kaikki ihmiset haluavat olla vapaita tekemään omia päätöksiä.
Mutta juuri sen "riittävän rahan" hankkimiseen kuluu koko elämä ja oravan pyörä jatkuu sukupolvesta toiseen.
Ei ihminen ole köyhä jos sillä on esimerkiksi: hyvä parisuhde, helppo/mukava työ, varaa harrastaa sitä mitä haluaa - vaikka se ei olisi kallista, kiva asunto josta ei luopuisi edes lottovoiton osuessa - vaikka asunto olisi pieni/pienehkö, hyvä terveys ja varaa syödä sitä mitä haluaa - vaikka se olisikin halpaa.
Raha tuo ennen kaikkea vakautta ja turvaa. Jos tulisi joku hätä niin kaikki mitä rahalla saa on meidän saatavillamme, oli se sitten lääketieteellinen hoito, yksityislento, tai uusi koti uudessa maassa.
Sitä paitsi ihan normaalilla elämiselläkin sitä rahaa menee meidän 4hlö perheellä n. 5000-7000e/kk. Autokin on jo 10v vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tietenkään ei ihmisen tarvitse haluta kalleinta, se in selvä. Rainbow-makarooni on ihan hyvää. Mutta kummasti kelpaisi loma Malediiveilla, hyvät illalliset ja mukavat asunnot varmaankin jokaiselle meistä. Jos niitä ei voi saavuta niin psykoligisesti tainnuttaa itsensä hokemalla että loma Ähtärissä on se unelmien täyttymys ja Hesen kanatortilla maistuu aivan yhtä hyvältä kuin ateria Björkin ravintolassa. Tyytyy siihen mitä itsellensä on ja ihmettelee kun muut tavoittelevat muuta.Saat uskoa mihin haluat, mutta mulla on oravanpyörän ulkopuolella pienellä palkallani turvallinen elämä, vapautta ja aikaa. Malediivit kuulostaa painajaiselta vaikka joku toinen maksaisi, ja psykologista tainnutusta näen itse siinä että on tyytymätön ja juoksee rahan perässä vaikka kuuluu obkektiivisesti maailman ja historian rikkaimpaan ja hyväosaisimpaan joukkoon.
Oletko ollut ikinä rikas?
Kerrot että olet tyytyväinen siihen mitä sinulla on ja se on hieno juttu. Mutta jos et ole kokenut toisenlaista, rahalla kyllästettyä elämää niin miten saatat tietää ettei se olisi parempaa kuin nykyinen?
Tunnen rikkaita ihmisiä, eikä se raha ole kenellekään taivaalta ilman uhrauksia tupsahtanut. Rikkain on miljonääri ja ok, hänelle tie on ollut helpompi kuin muille, mutta johtuu siitä että hän sattuu olemaan myös (mensan jäsenyyden mukaan) nero ja hänellä oli perhetaustasta valmiiksi hyvät suhteet. On siis turhaa saivartelua miettiä olisinko pelkästään rahalla kyllästetyssä elämässä tyytyväisempi, kun sillä on lottovoittoa lukuunottamatta aina kääntöpuolensa.
Itse olen tehnyt valintoja joiden vuoksi tienaan vähemmän kuin ennen, ja jokaisen jälkeen olen ollut entistä onnellisempi. Eli oman elämäni todisteiden vuoksi en pidä rahakasta elämää parempana.
Maailman rikkaimmat ovat tehneet omaisuutensa rikoksilla.
Höpsis! Turvata lasten ja lastenlasten opiskelu juuri sillä alalla jota haluavat opiskella. Antaa heille pieni käteisraha omalle asunnolle. Laittaa kuntoon vanha kesäpaikka niin että kaikki mahtuvat. Tukea Punaista Ristiä. Luovuttaa verta. Ottaa kummilapsia etilaisista hyväntekeväisyysjärjestöiltä.
Mitä vapaaehtoistyötä sinä kateellinen teet? Luovutatko edes verta? Se ei maksa mitään, ja palkaksi saa vielä pienen snackin. Mutta tietenkään sinne ei huolita deeguja. Autatko missään muualla, ilman palkkaa?