Miksi useampi eläkeläinen ei muuta pienen eläkkeensä kanssa Thaimaahan, Indonesiaan tai edes Espanjaan?
Hirveän moni vanhempi ihminen itkee kun eläke ei Suomessa riitä mihinkään. Mulla on tuttuja eläkeikäisiä, jotka on muuttaneet vanhuuspäivikseen johonkin otsikossa mainittuun maahan, ja kappas kun se Suomen minimieläkekin riittää kummasti, ja jää ylikin.
Siksi mä olenkin päättänyt jo aikaa sitten, etten jää kituuttelemaan jollakin tonni käteen eläkkeellä Suomeen, vaan myyn kaiken irtaimen ja nautin vanhuuspäivåt lämmössä ja kauniissa maisemissa, ilman huolta siitä että rahat loppuu kesken kuukauden.
Eräskin pappa kertoi että ei saa Balilla kulumaan asumiseen, ruokaan, kaikkiin palveluihin ja muuhun kuin 800/kk. Sitä kannattaa miettiä.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI ihmeessä lähtisin johonkin kehitysmaahan eläkepäivikseni, ei tule kuuloonkaan!
Olen saanut ja saan täällä kaiken mitä tarvitsen, niillä rahoilla mitä mulla on.Perheeni on täällä, ystävät sun muut.
Sinne lipittämään viinaa...joo, en edes juo.
Olipa kunnon aivopieru aloittajalta , pöhh sanon minä.
Persiilläsistujia, joita on 4 miljoonaa tässäkin maassa. Kyttäävät täällä mitä toiset tekee.
Rohkea ja kulttuuria etsivä lähtee uusiin seikkailuihin. Lämpään, kokemaan uusia tuulia ja ihmisia.
Statisti jää pierunsa hajuun pysyvästi.
HAISTAPPA itte omat pierusi!
Sanoinko jossain kohtaa, etten matkusta. Koitappa ymmärtää myös lukemasi äläkä keksi omia juttuja!
Kerrottiinko tuossa yo jutussa juuri sinusta? Mutta asiahan tuli selväksi: osui ja upposi. Sinähän se olet juuri sellainen. Kiitos tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI ihmeessä lähtisin johonkin kehitysmaahan eläkepäivikseni, ei tule kuuloonkaan!
Olen saanut ja saan täällä kaiken mitä tarvitsen, niillä rahoilla mitä mulla on.Perheeni on täällä, ystävät sun muut.
Oletko koskaan ajatellut, että juuri sinunlaisten takia monet muuttavat ulkomaille?
Ihan ystävällisesti yritän kysyä.
hahahaha siinähän menevät, alkakaa vaan kalppia. -eri-
Matkailu on kivaa, mutten haluaisi muuttaa kokonaan kauas.
Virossa voisin asua vaikka osan vuotta, muttei se kovin halpaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persiilläsistujia, joita on 4 miljoonaa tässäkin maassa. Kyttäävät täällä mitä toiset tekee.
Rohkea ja kulttuuria etsivä lähtee uusiin seikkailuihin. Lämpään, kokemaan uusia tuulia ja ihmisia.
Statisti jää pierunsa hajuun pysyvästi.
HAISTAPPA itte omat pierusi!
Sanoinko jossain kohtaa, etten matkusta. Koitappa ymmärtää myös lukemasi äläkä keksi omia juttuja!
Kerrottiinko tuossa yo jutussa juuri sinusta? Mutta asiahan tuli selväksi: osui ja upposi. Sinähän se olet juuri sellainen. Kiitos tiedosta.
Jos hän osaa vastata suoraan jollekin, on se osoitettu juuri hänelle-eikös se täällä niin toimi häh. arieri
Vierailija kirjoitti:
Kas kun koti on siellä missä sydän on.
On siteitä, ihmissuhteita, rakkaita maisemia, oma kieli.
Sukupuuttomme edetessä yksin asuvien määrä kasvaa suhteellisesti eniten. Myös asuntojen kysyntä loppuu meillä ja alkaa loppua jo lähiaikoina ja kiihtyen. -Riistäjävalta sai lamassa voiton, jonka seuraukset alkavat vaikuttaa.
Olen niin mukavuudenhaluinen, etten halua mihinkään rumaan mörskään kehitysmaahan asumaan. Luksus kämppään ei ole varaa.
Suomessa elän vaatimattomasti, mutta siistissä ja mukavassa kodissani. Nettoeläkkeeni on n. 1500€, ja pärjään sillä hyvin.
Olen elämäni aikana matkustellut sen verran, etten enää kaipaa ulkomaan reissuja. Kotimaan matkat mummobussilla riittävät ja ovat kivoja, kaikki järkätty valmiiksi.
Niin, onhan se varmasti halvempaa asua maassa, jossa infrastruktuuri ja palvelut ovat huomattavasti Suomen tasoa paskemmat. Kaikkia asioita ei voi mitata rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se varmasti halvempaa asua maassa, jossa infrastruktuuri ja palvelut ovat huomattavasti Suomen tasoa paskemmat. Kaikkia asioita ei voi mitata rahassa.
Espanjassa lääkäri ja lääkkeet ovat ilmaisia eläkeläisille. Keskimääräinen elinikäodote Suomea korkeampi. Ruoka halvempaa ja ilmasto lämmin melkein ympäri vuoden.
Bali-kokemuksia: Eräällä pitkällä matkallani asuin Ubudissa ihan siistiltä vaikuttavassa bungalowissa, joka oli perheen talon yhteydessä. Vähän ihmetytti, kun lattialla oli välillä pieniä kikkareita. Myös henkeä ahdisti, mutta oletin että siellä oli kosteusnogelmia, tropiikissa kun oltiin. Sisäkatto oli punottua pärettä. Sitten heräsin eräs yö hervottomaan vikinään sisäkaton päällä, ja tajusin, että siellä asui rottia tai hiiriä, ja kikkareet olivat niiden. Ubudissa oli myös keskellä tietä pitkään kulkukoiran raato. Se sai mädätä siinä pari viikkoa, eikä kukaan tehnyt mitään. Ja Ubud on Balin kulttuurillinen keskus. Eräänä päivänä söin paikallisessa grillipaikassa, ja näin, kun lautasliinojen välissä hipsi torakka. Lisäksi Balilla saan aina nopeasti ihottumaa, luultavasti, koska pesuvesi tulee talojen omista sadevesisäiliöstä, jossa voi olla, no, "sattumia". Että tällaisia paikallisvärikokemuksia saa sitten sietää.
Tykkään Balista kovasti, voisin eläkkeellä olla siellä vaikka maalis-huhtikuussa, mutta en ympäri vuoden. Ei siellä kuitenkaan ole omaa kaveripiiriä. Iso etu on tietysti kaiken halpuus, kun länsimaisilla tuloilla menee kehitysmaahan.
Vierailija kirjoitti:
Indonesia on muslimimaa.
Totta. Paitsi Bali, joka on hindulainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa lääkäri ja lääkkeet ovat ilmaisia eläkeläisille. Keskimääräinen elinikäodote Suomea korkeampi. Ruoka halvempaa ja ilmasto lämmin melkein ympäri vuoden.
Ovatko ilmaisia myös ei-kansalaisille?
Ulkomaille voisin eläkeläisenä muuttaa asumaan. Mutta en Balille enkä mihinkään muuhunkaan turistirysään. Thaimaa on jo pilattu, mutta kenties Vietnamista voisi löytyä jokin rauhallinen soppi. Eläkkeeseen on vielä 20 vuotta aikaa tosin, ja kukapa tietää, onko silloin enää elossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai lämmin. Tukahduttavan kuumia helleaaltoja, kauheaa kuivuutta ja metsäpaloja.
Tuo asuminen halvassa maassa on siihen asti ok, kun pysyy terveenä. Ei ole matkavakuutusta, joka maksaisi kuluja sairauksien osalta, jotka ovat ilmaantuneet ennen matkalle lähtöä. Eli pitkäaikaissairauksien hoitoa ei korvata.
Thaikkulassa asumisen päälle tuttu pariskunta elää noin 500 Euroa/kk. toki ovat oppineet elämään edullisemmin eli välttävät pahimpia turistirysäpaikkoja, mutta syövät ulkona todella paljon, siivoaja käy siivoamassa kaksion, pyykit pesetetään pesulassa ja tuodaan takaisin silitettynä. Käyvät hoidoissa, rouva huollattaa kynsiään jne. Esimerkiksi jalka- ja käsihoito hierontoineen (ei mikään terveyshoito vaan enemmän tämmöinen kosmetologityyppinen) ja lakkauksineen + sormien geelikynsineen on luokkaa 10 Euroa ja sitä vastaan saa täysimittaisesti hemmottelua pari tuntia ja kynnet viimeisen päälle niin sormissa kuin varpaissa. Pyykin pesetys on noin 5 Euroa/kerta ja sillä menee kahden viikon pyykit, jotka toimitetaan alushousuja myöten silitettynä takaisin. Siivoaja maksaa kerralla noin 8 Euroa ja sillä jynssää jokaisen nurkan kämpästä ja pesee parvekkeen. Pihviruoka rantakadulla maksaa, mutta riisipaistos on halvempaa katukeittiöstä. Kyllä siellä edullisesti elää laadukasta elämää, kun etsii ne paikallisten palvelut ja ei istu rantakadun kaljabaareissa turistien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tukiaiseläkkeet maksetaan vain kotimaahan.
jep
Olen eri, mutta mitä vikaa tuossa? Kuulostaa normaalilta. En minäkään kotimaastani minnekään halua muuttaa.