Miksi useampi eläkeläinen ei muuta pienen eläkkeensä kanssa Thaimaahan, Indonesiaan tai edes Espanjaan?
Hirveän moni vanhempi ihminen itkee kun eläke ei Suomessa riitä mihinkään. Mulla on tuttuja eläkeikäisiä, jotka on muuttaneet vanhuuspäivikseen johonkin otsikossa mainittuun maahan, ja kappas kun se Suomen minimieläkekin riittää kummasti, ja jää ylikin.
Siksi mä olenkin päättänyt jo aikaa sitten, etten jää kituuttelemaan jollakin tonni käteen eläkkeellä Suomeen, vaan myyn kaiken irtaimen ja nautin vanhuuspäivåt lämmössä ja kauniissa maisemissa, ilman huolta siitä että rahat loppuu kesken kuukauden.
Eräskin pappa kertoi että ei saa Balilla kulumaan asumiseen, ruokaan, kaikkiin palveluihin ja muuhun kuin 800/kk. Sitä kannattaa miettiä.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Ei kait niitä eläkkeitä ulkomailla asuvalle makseta edes.
Tietenkin maksetaan. Mitä ihmettä nyt taas?
Jokainen meistä haluaa parempaa elämää. Jos menee ulkomaille ja vaikka palaakin Suomeen vaikka terveydentilan vuoksi, niin mitä sitten? Suomalainen asenne on jos täältä lähdet ei tarvi tulla takaisin.
Pysy vaan Kontulassa kuuntelemassa parempien rikkauksentuojien mölinää ja kitkuttele leivän ja lääkkeiden välillä koko loppuikäsi, niin per**""e!
Täältä et lähde palmujen alle! Tai sitten mätäne sen alle!
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän eläke maksetaan vaikka mihin maahan. Asumistukea ei. Itse ajattelin tehdä saman åarin vuoden sisään.
T. 28v eläkeläinen
Saat sinä puoli vuotta asua sairaseläkkeellä ulkomailla per vuosi kun on Suomessa pysyvä osoite. Otaha asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän eläke maksetaan vaikka mihin maahan. Asumistukea ei. Itse ajattelin tehdä saman åarin vuoden sisään.
T. 28v eläkeläinen
Saat sinä puoli vuotta asua sairaseläkkeellä ulkomailla per vuosi kun on Suomessa pysyvä osoite. Otaha asioista selvää.
Kerrotko miten? Minun eläkkeeni ei ole määräaikainen joten se maksetaan minulle joka kuukausi asuin sitten vaikka sillan alla marokossa.
Mikä lämmin maa olisi halpa ? Ei Eurooppaa koska se on pilattu. Mutta esim. Bali?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 28v eläkeläinen
Kerrotko miten? Minun eläkkeeni ei ole määräaikainen joten se maksetaan minulle joka kuukausi asuin sitten vaikka sillan alla marokossa.
Se riippuu kun iästä, siten. Eläkeikäisenä voit asua ulkomailla mutta 28-vuotias sairaseläkkeellä oleva vain puoli vuotta vuodesta. Voi sinne jäädäkin, mutta jos joku tekee ilmoituksen niin loppuu se raha tulo.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lämmin maa olisi halpa ? Ei Eurooppaa koska se on pilattu. Mutta esim. Bali?
Bulgaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 28v eläkeläinen
Se riippuu kun iästä, siten. Eläkeikäisenä voit asua ulkomailla mutta 28-vuotias sairaseläkkeellä oleva vain puoli vuotta vuodesta. Voi sinne jäädäkin, mutta jos joku tekee ilmoituksen niin loppuu se raha tulo.
Miksi riippuu iästä?
Vierailija kirjoitti:
Ei kait niitä eläkkeitä ulkomailla asuvalle makseta edes.
Tähän se tulee tulevaisuudessa menemään. Vähintään jonkun rankaisu maksun ne lätkäsee tohon.
Sen ymmärrän ettei kuntoutuksessa määräaikaisella eläkkeensaajana lähdetä ulkomaille mutta jos sinulla on lopullinen eläke niin sitä ei katso kukaan mitä teet ja missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukiaiseläkkeet maksetaan vain kotimaahan.
Miten saisivat selville että asuu jossain espanjassa tms?
Sitten kun kaikki ihmiset on sirutettu ei tuo ole homma eikä mikään nähdä missä ihminen oikeasti majailee.
+30-40 C ja kostea ilma on painajaista useammalle vanhukselle. Ilmastointi 24/7/365 kuluttaa sähköä ihan merkittävästi, eikä se ole ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 28v eläkeläinen
Miksi riippuu iästä?
Nuoren sairaseläke on usein määräaikainen.
- ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 28v eläkeläinen
Miksi riippuu iästä?
- ohis
Niin yleensä. Minulle kirjoitettiin useampi vuosi sitten jo lopullinen eläke ja kyllä ajattelin lähteä johonkin halvempaan ja lämpimään maahan.
T. 28v eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 28v eläkeläinen
Miksi riippuu iästä?
- ohisNiin yleensä. Minulle kirjoitettiin useampi vuosi sitten jo lopullinen eläke ja kyllä ajattelin lähteä johonkin halvempaan ja lämpimään maahan.
T. 28v eläkeläinen
Usko jo ja mene Kelan sivulle ottamaan asioista selvää!
T 47-vuotias eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen vanhenee, niin alkaa tulla kaikenlaista terveydellistä vaivaa enenevässä määrin. En tiedä Balin tai minkään muunkaan ulkomaan terveydenhoitojärjestelmästä mitään, mutta oletan, että pienellä eläkkeellä ei ulkomailla makseta jatkuvia terveydenhoitopalveluja, jotka Suomessa kustannetaan verorahoilla.
Eurooppalaisella sairaanhoitokortilla saa samat hoidot kuin paikallisetkin. Sen saa ilmaiseksi kuten suomalaisen kelakortinkin. Ei tietenkään koske Balia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä haluaisin vaikka Espanjaan, mutta pienituloisena ei olisi varaa sitten matkustaa perhettä katsomaan tänne. Kai ne lapset joskus tulisivat minua moikkaamaan, mutta joutuisin asumaan ahtaasti eli luonani ei voisi majoittua. Olisiko reilua pakottaa lapset lomailemaan minun kotipaikalleni, kun vuoden painavat ensin töissä.
Muistisairaudet on meidän suvun vitsaus. Kamalaa se on missä vaan, mutta kamalinta olisi silloin olla jossain, missä kukaan ei oikeasti ymmärrä sinua etkä sinä heitä. Kielitaito kun häviää aivojen rapistuessa.
Hankalaa puolin toisin, jos ei rahoja vierailla toisten luona. Tietenkin on some, mutta ei sama.
Ja kyllähän ne välit vähän rapisee, kun ei yksinkertaisesti tule tavattua ehkä edes joka vuosi.
Ja maa saattaa olla sellainen, missä ei mielellään joka vuosi vieraile, jos ei ole rahoja muutenkaan matkustella kun ehkä kerran vuodessa ulkomaille.
Kiva jos isovanhemmat paikassa, johon voi vierailla kohtuuhintaan ja joka muutenkin kiva paikka lomailuun.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sinulle Jemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Intia. Terveydenhuollosta en tiedä, mutta yleensä noissa maissa rahalla saa kyllä parempaakin kun kotimaassa julkisella puolella.
T. 28v eläkeläinen