Mitä kirjoja luitte ylästeella äikän tunneilla?
Itselläni on jäänyt mieleen Matkalla Murmanskiin ja Tuija Lehtisen Roskisprinssi.
Kommentit (30)
Koulussa piti lukea Steinbeckin Helmi ja minuun se teki suuren vaikutuksen!! Sen jälkeen luin koko Steinbeckin tuotannon.
Mieleenjäänyt kymmenen pientä ....poikaa ja punainen viiva. Sitten oli joku älyttömän tylsä jota en muista edes enempää.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa piti lukea Steinbeckin Helmi ja minuun se teki suuren vaikutuksen!! Sen jälkeen luin koko Steinbeckin tuotannon.
Tämä on just näin, että lukuelämykset vaihtelevat. Olen yrittänyt luettaa oppilailla myös kirjoja, joista en itse pidä, mutta tätä en ole pystynyt ottamaan ohjelmistoon, henkilökohtaisen traumani takia. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella muistan (80-luvun puolessa välissä), että luettiin mm.Eläinten vallankumous ja Häräntappoase. Tuota jälkimmäistä luetaan vieläkin yläasteella, täällä ainakin, enkä ymmärrä kyseisen kirjan suosioita. Minusta oli yliarvostettu jo tuolloin, kun itse sen luin.
Olen yläkoulun äidinkielen ope, ja inhoan kyseistä kirjaa. Minusta se on hahmoiltaan stereotyyppinen, dialogiltaan teennäinen, ja kirjoittajan näkökulma on kiusallisen wanna-be -teen ager.[/quote]
Tajuathan "ope", että Anna-Leena Härkönen kirjoitti kirjan teini-ikäisenä. Oli 19-vuotias kun se julkaistiin. Siinä varmaan yksi syy miksi oikeat opettajat sitä edelleen nuorilla tykkäävät luettaa.
Täällä luettiin Tex Willeriä ja Jerry Cottonia.
- Baskervillen koira
- Helmi
- Anna Liisa
Ei kai nykyään mitään kokonaisia romaaneja enää lueta
Itse muistan 60-luvun lopun oppikoulusta, että luettiin muuun muassa Steinbeckin "Helmi", ja se oli niin lohduton, että vihasin sitä. En ikinä ole luettanut sitä oppilaillani, sen pessimismin takia, ja synkkyyden.
Olen äidinkielen ope, tässä tämän hetken yläkoulua:
juuri luetutin oppilaillani Louis Sacharin "Paahteen", toiselle ryhmälle luin ääneen kauhukirjan, "Coraline varjojen talossa". "Kärpästen herraa" luetaan paljon yhä. Klassikkona luetaan tunneilla Minna Canthia ääneen, ja hän kestääkin aikaa. Linnan "Tuntemattomasta" luen paljon katkelmia yseille ääneen,
Tove Janssonin "Muumipapan urotöitä" tai "Vaarallista juhannusta" tai "Taikurin hattua" olen lukenut seiskoille ääneen heti seiskaluokan syksyllä. Vastaanotto on ollut hyvä.
"Seitamän veljestä" ei menisi kokonaisuudessaan enää läpi nykynuorille, kieli on niin muuttunut.
(Sori off-topic, ajattelin, että tämä kiinnostaisi. Lukeminen on monilla nuorilla vaikeutunut, siksi joudumme yhä enemmän lukemaan ääneen, että kaikki oppilaat saavat edes yhden kokonaisteoksen lukuvuoden aikana vastaanottaa.)