Minkä harrastuksen voisin aloittaa 59 vuotiaana? Kerro omasta mielenkiintoisesta harrastuksestasi!
Musiikki ei sovi, olen varmaan maailman epämusikaalisin ihminen :-D
Osaan jotenkuten englantia. Matematiikka sujuu. Kunto varmaan tavallisen vähän liikuntaa harrastavan 59-vuotiaan tasolla. Osaan mm. ommella, tehdä pientä pintaremonttia kotona, hoitaa puutarhaa. Pidän lukemisesta.
Asun 20 km päässä lähimmästä kaupungista, käyn tosin päivittäin samassa kaupungissa töissä, joten työpäivän jälkeen voisin osallistua kaupungilla olevaan tarjontaan.
Olen harrastanut vähän kaikenlaista naisvoimistelusta, klassisesta baletista, partiosta ja hölkäämisestä laitesukellukseen näiden 59 vuoden aikana. Kaksi ihanaa koiraakin on ollut.
Nyt pitäisi keksiä jotakin uutta ja mielenkiintoista piristykseksi.
Kerro omasta harrastuksestasi! Vaikka vähän epätavallisestakin!
Kommentit (68)
Ratsastus. Itse aloitin alkeista 46 veenä. Nyt neljä vuotta takana ja tykkään tosi paljon. On mun henkireikä hektisen työelämän nollaajana
Ammunta. Tarkkuusammunta. Hyvä harrastus ja tarpeellinen, varsinkin nyt. On monipuolisempaa ja mielenkiintoisempaa kuin äkkiseltään luulisi. Opettaa mielen ja kehon hallintaa. Kehittyä voit vaikka miten pitkälle, yli 80-vuotiaatkin pystyy kilpailemaan vielä hyvin.
Jousiammunta. Seuran alkeiskurssin kautta omien välineiden hankintaan.
Perussetti ei kaada taloutta ja välineitä voi ajan kanssa päivitttää paremmiksi, siis kalliimmiksi.
Jos esim omaa pihaa, voi ampua koska huvittaa.
Keräilen vintagekoruja. Rakastan kaikkea kaunista ja vanhaa, uniikit käsityöna tehdyt hopeiset ja pronssiset vanhat korut ovat jotain, mitä saa vain etsimällä suurella vaivalla ja löytöinä, vaikkei olisi juuri rahaakaan. Ja kaikki ne ihanat vanhat strassirintaneulat, joiden kimmellys tuo valon ankeaan päivään. Niin kaunista, niin hyödytöntä. Mutta onneksi kirppareilla rihkamana halpaa ja yletyn hyvin ostelemaan
Suunnistus tai geokätköily. Puhutun englannin kohentaminen (ITalki). Käyt kaikissa Suomen kansallispuistoissa. Kaikki oman paikkakunnan luontopolut. YLE Jumppahetki YLE Areenasta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vinkkejä toiselta, maalla asuvalta naiselta (olen 53-vuotias):
- Postcrossing (vähän tylsä, mutta kiva tapa pitää yllä kielitaitoa)
- Perinteinen kirjeenvaihto. Ihana harrastus, jonka kautta olen saanut sydänystävän Saksasta.
- Huonekasvien keräily. Ihana etsiä ja kokeilla uusia lajeja.
- Kesällä kasvien bongaus. Vähän kuin kasvien keräily, mutta esim. valokuvaten voi kilpailla itsensä kanssa löydettyjen lajien määrässä.
- Piirtäminen / maalaaminen. Yksin tai ryhmässä tai nettikursseilla.
En ole ap mutta ihania vinkkejä sain minäkin. Miten saat/löydät kirjeenvaihtotovereita?
Frisbeegolf. Saat liikuntaa kun tulee käveltyä luonnossa ja puistoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuuskymppiset miehet harrastaa ultrajuoksua ja maratoneja, veneilee, ostaa moottoripyörän tai tekee maailmanympärimatkan polkupyörällä. Samanikäiset naiset kutoo mattoja, maalaa posliinia, neuloo villasukkia ja kasvattaa kukkia. Hohhoijaa! Eipä ihme ettei naisia arvosteta!
Miksi moottoripyöräilyä pitäisi arvostaa enemmän kuin madonkudontaa? Vastaus: koska sitä harrastaa miehet enemmän, sitä kuuluu arvostaa ja naisten suosimia harrastuksia dissata. En tunne yhtäkään kuusikymppistä miestä, joka juoksee maratoneja. Itse liikun paljon, mutta naisten suosimaa liikuntahaan ei lasketa, koska miesten liikunta on arvokkaampaa ja naisten kuuluu tehdä sitä mitä miehet. Kyllä mä arvostan omaa vapaaehtoistoimintaani enemmän kuin maratonin juoksua. Työvuoro eläinsuojassa sunnuntaiaamuna kestää saman ajan kuin maraton kestäisi ja siinä saa haistella paskojakin. Miehiä ei niissä hommissa näy kuin harvoin ja arvostan niitä miehiä, jotka tulevat siihen.
Kokeile iskeä ja maata sadan miehen kanssa, aikaa vaikka puolivuotta. Jos tavoite täyttyy, kiristetään tahtia seuraavaan 6kk jaksoon.
Italian kielen ja kulttuurin opiskelu. Siihen liitettynä matkailu ja taitojen harjoittelu käytännössä. Tai jos jokin muu kieli ja maa kiinnostaa enemmän, niin sitten se. Itselleni Italia on aina ollut sydäntä lähellä.
Sanaristikot, kryptot. Jos tykkää numeroista, sudokut. Nämä antavat virikettä aivoille, ahaa-elämyksiä ja erittäin todennäköisesti estävät dementiaa. Harrastaa voi missä vain, ristikkolehti kassiin esim reissuille jne.
Tää ei sovi tietenkään kaikille, mutta otin 2 v sitten (57 vuotiaana), 17 vuotta nuoremman rakastajan. Jestas, mitä säpinää tuli elämään. Hänen mukana tuli myös noita muita harrastuksia (moottoripyöräily, veneily, kalastus jne.), koska hän haluaa minut mukaansa. Olen kyllä säilyttänyt myös omat entiset harrastukseni (sulkapalloilu, nyrkkeily (hyvä hartioille) jne.)
Vierailija kirjoitti:
Tässä vinkkejä toiselta, maalla asuvalta naiselta (olen 53-vuotias):
- Postcrossing (vähän tylsä, mutta kiva tapa pitää yllä kielitaitoa)
- Perinteinen kirjeenvaihto. Ihana harrastus, jonka kautta olen saanut sydänystävän Saksasta.
- Huonekasvien keräily. Ihana etsiä ja kokeilla uusia lajeja.
- Kesällä kasvien bongaus. Vähän kuin kasvien keräily, mutta esim. valokuvaten voi kilpailla itsensä kanssa löydettyjen lajien määrässä.
- Piirtäminen / maalaaminen. Yksin tai ryhmässä tai nettikursseilla.
Hyvä idea tuo kirjeitten kirjoittaminen näin 58- vuotiaalle. Olen nuoruudessa kirjoitellut ja saanut kavereita ulkomailta kuin kotimaastakin. Harmi että vuosien vieriessä kirjeystävyydet vain vähitellen loppui tai hiipui. Mikä on paikka missä kirjeystävät ilmoittavat itsestään? Olen jostain lehdestä lukenut tuosta harrastuksesta ja kuullosti tosi mukavalta ja lämminhenkiseltä harrastukselta. Nykyään hektinen netti ei tuo sitä samaa iloa kuin kirje postilaatikossa. Näen vieläkin jopa unia, jossa saan kirjeen rakkaimmalta kirjekaverilta. Tyypillisesti olen unessa vielä se murrosikäinen/ teini.
Lady Popular! Voit muokata medolliasi, pelata joko aivan ilman oikeaa rahaa tai myös ostaa höpörahaa, jolla saat kivoja hilavitkuttimia. - Stardoll! Voit ottaa useita medolleja, joiden sviittejä voit sisustaa, voit luoda koruja, kampauksia, huonekaluja. Voit kilpailla monenlaisissa kisoissa.
Jos on piha, etkä ihan metsänperällä, niin järjestä pihallasi viikonloppuna disco.
Vastaavasti voit järjestää kirpputorin ja makkaranpaistoa jne jos se on pienimuotoista harrastetoimintaa alueen ihmisten virkistystarkoituksessa niin tuskin tarvitaan lupia jos 5-15 ihmistä kokoontuu.
Tubettaminen ja tiktokkaaminen tai jos mikäettei o-fans too, huomio EI tarvitse olla sitä itseään, vaan luovalla tavalla mukana, ehdotan tätä koska maailmanlaajuinen valtava käyttäjäkunta jonka tavoittaa kotisohvalta ja saa vaikka tienattuakin.
Siis ajatelkaa sitä Omaria jolla oli ja on niitä simppeleitä videoita, joissa on oivallus mukana, ei tarvita paljasta pintaa tai olla 16 vuotias saadakseen näkyvyyttä.
Rollaattorirallit. Kyllä te tiedätte... Rollaattorinpyörissä on teräviä atraimia ja muuta pystyssä. Sitten vedetään rataa ympäri ja yritetään saada kilpailijoiden rollaattorit kaatumaan. Myös akillesjänteitä voi katkoa. Raaka mutta kovaa kuntoa kasvattava laji, suosittelen!
Tähdet.
Ursan jäsenenä saan Tähdet & Avaruus- kehden.
Tähtitaivasta voi seurata paljain silmin ha tavallisella kiikarilla, minulla on myös 127mm kaukoputki(jota ulkoilutan kovin harvoin).
Radioamatööritoiminta.
Homman tarkoitus on pitää yhteyksiä toisiin radioteitse.
Homma on luvanvaraista, radioamatööritutkintoa varten joutuu hieman opettelemaan sähkö- ja radiotekniikkaa, sekä määräyksiä ja radioamatööriliikenteen protokollaa.
Morsekoodin osaamista ei enää vaadita, vaikka senkin harrastajia on paljon.
Olen 50- vuotias mies, tähtihommia olen harrastanut n. 25v, radioamatööritoimintaa 5v.
Vierailija kirjoitti:
Golf, tennis?
Tiedätkö miten teknisesti vaativia lajeja golf ja tennis ovat? Saat harjoitella aika kauan ennen kuin se syötöt ja palautukset onnistuvat riittävän hyvin, jotta tenniksen pelaaminen tuntuu mielekkäältä ja vastustajien pitäisi olla samaa tasoa. Sama koskee golf-lyöntejä.
Näytelmäkerho.