Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

OAJ: yli puolet opettajista on harkinnut alanvaihtoa

Vierailija
28.05.2022 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a9176d74-cbfc-494b-bb8a-8e0d875883eb

Palkankorotukset eivät korjaa työn ongelmia! Ongelmana on mm.koulupsykologin ja erityisopettajan työn kaataminen luokanopettajien ja aineenopettajien niskaan ilman mitään erillistä korvausta sekä työnantajan täydellinen haluttomuus kuunnella vuosien ajan opettajien esiintuomaa kuormitusta. Lisäksi katkeruutta tuovat sijaisten ja tuntiopettajien palkkaaminen vain kouluajalle, ei kesäloman ajaksi, vaikka sama ihminen jatkaisi syksylläkin. Mihinkään näihin OAJ ei ole saanut parannusta.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kuumeisesti tässä äitiyslomalla yritän keksiä mille alalle realistisesti voisin uudelleenkouluttautua. En halua palata kouluun, vaikka omani onkin siedettävä.

Vierailija
2/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en usko pätkääkään. Katsokaapa koulujen henkilökuntaa, samat nimet on vuosikymmeniä töissä samassa koulussa. Vaihtuvuus hyvin pientä kouluissa toisin kuin esim. sosiaalialalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nämä kuormittuneet niitä, jotka ottavat itseensä lasten ja nuorten murheet. Varmasti on rankkaa, jos miettii oppilaita ihmisinä eikä työtehtävänä.

Vierailija
4/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan vaihtamaan. Työntekijöistä on pulaa monilla aloilla, jotka varmasti toivottavat opettajat tervetulleiksi.

Vierailija
5/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajissa on nykyään ihan älytön vaihtuvuus. Etsivät sellaista koulua, jossa vielä voi olla töissä. Omassa koulussa on viimeisen viiden vuoden aikana vaihtunut puolet opettajista ja osa lähteneistä on vaihtanut alaa. Vielä 10 vuotta sitten töissä oli pitkän uran tehneitä paikkakuntalaisia.

Vierailija
6/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet hoitajista ja opeista vaihtaa sitten. Minne? Ravintola-alalla on työvoimapula.

Vierailija
7/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan näin hatusta heitän että vähintään puolet ihmisistä on joskus harkinnut vaihtavansa alaa huolimatta siitä mitä se työ on.

Vierailija
8/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkinnan jälkeen suurin osa kuitenkin jää opetusalalle, koska toteaa, ettei millään mulla alalla saa lomailla yhtä ruhtinaallisesti.

Vierailija
9/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps Olen minä myös Harmi nyt

En oo ole enkä hoitaja. Nuorena tekee monet vääriä uravalintoja tyyliin: tykkään matkustaa - siis matkailualalle heh

Vierailija
10/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni opettaja varmaan harkitsee alanvaihtoa, mutta ei se kaikille varmaan ole mahdollista. Ei yli 5-kymppinen koko työuransa koulussa ollut enää ehkä muualle pääse. Mutta ei se tyytymättömyyttä poista. Ravintolakokki Kari Aihinen sanoi kerran että hänen tärkein tehtävänsä on pitää työntekijät tyytyväisinä ja työyhteisön hengen hyvänä, syynä se että hänen mukaansa työyhteisön tyytymättömyys alkaa ennemmin tai myöhemmin näkyä asiakkaan lautasella. Sama varmaan pätee kouluun. Opettajien tyytymättömyys on ongelma vaikka kaikki eivät alaa vaihtaisikaan

Vierailija
11/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa keino on täysin eriyttää koulut. Tummille omat koulut

Opettajien äänen kuulemme, lasten vaiennettu hätä jää vaille sanoittajaa.

Suomalaislapsia rääkätään kouluissa, näin kehitys kulki myös Ruotsissa.

Ruotsissa täysin eriytetty koulut, tulijalapsilla voi tosin olla hyvässäkin koulussa täysin eristetty ja valvottu luokka mutta käytännössä eriväriset lapset eivät lainkaan näe toisiaan.

Vierailija
12/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muut muka harkitse? En ole opettaja ja tykkään työstäni, mutta on ollut aikoja, jolloin olen harkinnut muita töitä. Kai tuo on ihan normaalia. Harvempi sitten oikeasti vaihtaa alaa.

Vierailija
13/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on myös se, että kouluissa ei saa ongelmista puhua avoimesti ja ääneen. Sitten jupistaan somessa. Rehtorit ovat enemmän monin paikoin työnantajien kuin opettajien puolella. Koulutuksesta ei ole monikaan kunnanvaltuutettu kiinnostunut muuta kuin haukkumalla entisiä karmeita maikkojaan ja koulukokemuksiaan. Oli silmiä avaavaa huomata, miten koronan aiheuttamat ongelmat sekä opettajille että oppilaille on ohitettu kylmästi, vaikka opetusministeri lässytti jotain julkisuudessa. Se oli opetus, ettei koulutuksesta oikeasti piittaa yksikään puolue eikä politiikko.

Vierailija
14/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muut muka harkitse? En ole opettaja ja tykkään työstäni, mutta on ollut aikoja, jolloin olen harkinnut muita töitä. Kai tuo on ihan normaalia. Harvempi sitten oikeasti vaihtaa alaa.

Eihän se nyt sitä tarkoita että kukaan muu ei harkitsisi alanvaihtoa mutta tässä OAJ:n tutkimuksessa oli kyse tietysti vain heidän jäsenistöstään eli opettajista. Ihmeellistä miten jotkut vetää noin pienestä herneen nenään jos ei yhtä alaa koskevassa tutkimuksessa mainita, että muillakin aloilla on alanvaihdon harkitsijoita.

Vierailija
15/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkinnan jälkeen suurin osa kuitenkin jää opetusalalle, koska toteaa, ettei millään mulla alalla saa lomailla yhtä ruhtinaallisesti.

Opettajilla on todella hyvä palkka kun ottaa huomioon että on superpitkät kesälomat ja vielä parhaaseen aikaan, syysloma, joululoma ja kaiken huipuksi työtunti on todellisuudessa 45 minuuttia. 

Sitten kehtaavat valittaa kuormitusta. Vaihtakoot sitten alaa niin näkevät mitä tykkäävät elää kuten muutkin.

Vierailija
16/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni opettaja varmaan harkitsee alanvaihtoa, mutta ei se kaikille varmaan ole mahdollista. Ei yli 5-kymppinen koko työuransa koulussa ollut enää ehkä muualle pääse.

Juuri näin. Minä seuraan jatkuvasti mahdollisuuksia päästä vaihtamaan hommia. Opettajana olen toiminut yli 20 vuotta. Minulla on korkea humanistisen alan koulutus, mutta sillä ei kovin monia työpaikkoja saa. Opetusalalta ei luontevasti pääse kuin yliopistolle tutkijaksi, mutta nekin paikat ovat vähissä ja verrattain epävarmoja. Ikää on yli 50, ja tuntuisi turhauttavalta kouluttautua kokonaan uudelleen, kun työvuosia ei niin hurjasti enää ole, kymmenisen korkeintaan.

Vierailija
17/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on todella hyvä palkka kun ottaa huomioon että on superpitkät kesälomat ja vielä parhaaseen aikaan, syysloma, joululoma ja kaiken huipuksi työtunti on todellisuudessa 45 minuuttia. 

Sitten kehtaavat valittaa kuormitusta. Vaihtakoot sitten alaa niin näkevät mitä tykkäävät elää kuten muutkin.

Voit ihan vapaasti itse opiskella opettajaksi jos kerran noin paljon käy kateeksi.

Vierailija
18/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on huono palkka, kun sen suhteuttaa työn kuormittavuuteen ja nykyisellään älyttömyyteen. Opettajan työtunti on 60 minuuttia, ja niitä työtunteja tuppaa tulemaan kymmenen kuutena päivänä viikossa.  Suurimman työmäärän opettaja tekee kotonaan iltaisin ja viikonloppuisin ja niillä syys- ja talvilomilla, joista puhut.

Vierailija
19/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että harva lopulta pystyy toteuttamaan haavettaan alanvaihdosta, mutta ei tämä ole mikään syy olla puuttumatta asiaan. Vai haluatteko todella, että lapsianne opettavat opettajat, jotka ovat työhönsä leipääntyneitä ja ylikuormittuneita? Sen varaan laskeminen, että nykyiset opettajat eivät vaihda alaa, ei myöskään estä työvoimapulaa tulevaisuudessa. Kun alan houkuttavuus laskee, niin kuin on käynyt jo esimerkiksi Ruotsissa, ei opettajaopintoihin enää hakeuduta ja paikat jäävät täyttämättä. Pienillä paikkakunnilla tämä näkyy jo.

Vierailija
20/74 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit ihan vapaasti itse opiskella opettajaksi jos kerran noin paljon käy kateeksi.

Itselläni on hyvä työ ja hyvä palkka. Tosin teen töitä 50-60 viikossa mutta en olekaan itkemässä alanvaihdosta. Teen mielelläni töitä. Opettajat ovat nykyään lusmuja.