Voiskohan laittaa ihan pieni kokoisen räsymaton pyykkikoneeseen?
Kommentit (41)
Aina oon laittanu ja puhdasta on tullut. Mutta muista ottaa linkous pois päältä.
Pesen 130 x 260 kokoista mattoa vähintäänkin kerran kuukaudessa - edellinen kone kesti yli 10 vuotta
Mä pesen kaikki pikkumatot koneessa, jopa eteisen käytävämaton. Ei ole kone hajonnut.
Pese suihkun lattialla, jos on pieni nii ei mene kauaa eikä mee kone eikä matto rikki.
Vierailija kirjoitti:
Pesen 130 x 260 kokoista mattoa vähintäänkin kerran kuukaudessa - edellinen kone kesti yli 10 vuotta
Minkä kokoinen kone kyseessä? Minulla 9 kg kone ja en kyllä uskaltaisi
Jos on oma pesukonen voit. Itselläni tarkoituksella eteisen ohut puuvilla matto pituus 120 cm. Pesen omassa konessa.Saman pituiset on vuoteni molemmin puolin valkoiset puuvilla matot.1 keralla pesen nekin konessani jo vuosia.Käytän vain matala linkous..
Matossa on aina hiekkaa. Ei tee hyvää koneelle.
Laita toki matto koneeseen niin saat sen koneesi rikki. 😆
Itse pesen myös kylpyhuoneen mattoa koneessa, on kyllä niin pieni että vastaa ehkä jotain isompaa hupparia, joten ei ongelmaa.
Kyllä voi. Hyvälaatuinen kone kestää, heikkolaatuinen kestää aikansa.
On olemassa myös varsinaisia matonpesukoneita, jotka ovat tehty kestämään.
Itse pesen vanhassa Cylindassa niin suuria mattoja kuin 9 kg rumpuun vaan mahtuu. Painavimpia mattoja en tosin linkoa isoilla kierroksilla, kun tuntuu siltä että kone tärisyttää itsensä hajalle jo 700 rpm.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinä kulkisitkin hiekkaisilla kengillä pitkin kämppäsi mattoja, niin suurin osa ei tee niin.
Juu, pikkumattoja omalla koneella olen pessyt, ilman linkousta.
Mut enpä tiedä tulevatko ne kunnolla puhtaiksi. Puuvillamatto ei kunnolla kadtu edes. Senhän näkee matonpesupaikallakin että läpikastuminen ottaa aikaa. Mun mielestäni puolikuiva matto ei puhdistu kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinä kulkisitkin hiekkaisilla kengillä pitkin kämppäsi mattoja, niin suurin osa ei tee niin.
Juu, ja kai sen maton voi pöllyttää ennen koneeseen laittoa.... Pintahiekat lähtee siinä.... Sisuksissa tuskin kilokaupalla hiekkaa onkaan jos on koskaan viitsinyt siivota.
Vierailija kirjoitti:
Heti menee rikki! Mulla rikkonut jo 10 konetta!
Etkä millään opi, etteivät koneet sun mattoja kestä. Oho!
En suosittele. Provoja taitavat olla nuo vastaukset, joissa mielestäni valtavan kokoisia mattoja on pesty pesukoneessa.
Niin, siis eteisen käytävämatto ei yleensä ole mikään pikkumatto.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis eteisen käytävämatto ei yleensä ole mikään pikkumatto.
Riippuu eteisen koosta. Huoneisto voi olla sen mallinenkin että eteisessä voi olla pelkästään yksi 150 cm pitkä kapea matto.
Ei kaikissa asunnoissa ole jumalatonta eteishallia tai -käytävää.
Useimmissa koneissa lukee ettei mattoja koneeseen.
Onko AP:lla koneen kokoista pesupussia? Siis tomutat hyvin, sitten pesupussissa hellävarainen ohjelma ilman linkousta.
Varmin tapa pestä matto on pestä käsin, onnistuu suihkukopissakin. Juuriharja ja mäntysuopaa.
Olen pessyt. Ilman linkousta tietty ja käyttänyt nestemäistä pesuainetta. Joskus laitan lisähuuhtelun tai pesen kaksi kertaa putkeen, jos tuntuu vieä ekan jälkeen likaiselta tai huonosti huuhtoutuneelta.
Heti menee rikki! Mulla rikkonut jo 10 konetta!