Voiskohan laittaa ihan pieni kokoisen räsymaton pyykkikoneeseen?
Kommentit (41)
Miten ihmisillä ei ole lainkaan mekaanista sympatiaa? Painava ja epätasapainoinen rumpu hakkaa iskunvaimentimia kuin leka.
Ehkä kestää, ehkä ei, mutta kysymyksenä yhtä järkevä kuin: voinko ajaa autolla satasta hidastetöyssyyn?
Maksaako teilläpäin mattopesulat tosiaan niin paljon että mielummin ostelet pesukoneita?
Itä-Suomen yliopisto kertoo tulevasta Social Credit systeemistä:
17min kohdassa puhutaan Kiinasta, datasta ja tekoälystä ja kohdassa 20.35 kertoo että viimeistään 2040 luvulla meillä on käytössä jonkinlainen social credit systeemi kaikissa länsimaissa..
Kohdassa 21min koronapassista, päästöistä ja palkkiojärjestelmästä, sekä sähköisestä kaupankäynnistä, jotka ovat social credit ainesta.
Oon pessyt keskikokoisiakin räsymattoja. Tosiaan ilman linjoista, vain huuhtelu ja tyhjennys. Mun koneessa on ohjelma esim. peitoille ja kengille. Olen järkeillyt, ettei pienehkö räsymatto ole hirveän paljon painavampi kuin vaikka kaksi peittoa märkänä.
Helpompihan se räsymatto on pestä suihkun lattialla. Tai mennä se kainalossa matonpesupaikalle.
Ja miten ihmeessä jengi muka tunkee jotain olkkarin mattojakin (160x230) pesukoneeseen kun eihän tuollaista saa edes niin pieneen myttyyn että se rumpuun menisi ja varsinkaan mahtuisi siitä täyttöaukosta. Rullalla toki saisi jo toisen pään ujutetuksi rumpuun mutta suurin osahan on edelleen koneen ulkopuolella..
Vierailija kirjoitti:
Helpompihan se räsymatto on pestä suihkun lattialla. Tai mennä se kainalossa matonpesupaikalle.
Ja miten ihmeessä jengi muka tunkee jotain olkkarin mattojakin (160x230) pesukoneeseen kun eihän tuollaista saa edes niin pieneen myttyyn että se rumpuun menisi ja varsinkaan mahtuisi siitä täyttöaukosta. Rullalla toki saisi jo toisen pään ujutetuksi rumpuun mutta suurin osahan on edelleen koneen ulkopuolella..
Eiköhän nuo isojen mattojen konepesut ole ihan vaan läppää. Ap kysyi ihan pienen maton pesusta koneessa ja siihen on kyllä mielestäni saanut ihan hyviä vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä pesen taloyhtiön koneella ja täyslinkous. Ei ole mennyt rikki. 9 kg kone ja just just menee luukku kiinni kun matto on koneessa.
Meillä on ehdoton kielto pestä taloyhtiön koneessa mitään mattoja. Eikä myös saa pestä pesutilojen lattialla mitään mattoja, saati kuivata samoilla naruilla millä kuivataan normaalit pyykit.
Matto, isompi matto vaatii tanakan telineen kuivaukseen. Kukaan ei ole pessyt eikä pese taloyhtiön tiloissa tai koneella mattoja. Pesutilassa on isohko kaukalo, jossa voi pestä käsin mm kylppärin mattoja tai kynnysmattoja, mutta ne pitää kuljettaa kotiin kuivumaan tai laittaa ulos.
Ei niitä mattoja kovin usein tarvi pestä, joten vie pesulaan.
Vierailija kirjoitti:
Matossa on aina hiekkaa. Ei tee hyvää koneelle.
Niin on myös muissakin vaatteissa, erityisesti lasten, mutta ei niitä siksi kielletä.
Linkous taitaa olla se, mikä on kielletty matoilta, koska rumpu täyttyy epätasaisesti.
Kylpyhuoneen lattialla peseminen etenkin jos on lattia muovipintana, ei ehkä ihan ok, jos siinä pestessä lattian peittää lammikko eli lattiakaivo peittyy....
Minä olen vuosia pessyt itse kutomani räsymatot koneessa. Ensin tietysti matto puistellaan, ettei koneeseen mene kiviä tai hiekkaa. Matot on maks. 1,5m pitkiä ja ihan yksi kerrallaan vain koneeseen. Olen myös lingonnut, kuivatan saunan lauteilla. Koneet kestää noin 10v kerrallaan eikä yksikään ole mennyt rikki matonpesun vuoksi. Kone on suht pieni noin 5 kg. Omalla vastuulla tietysti peset. Isommat matot pesen pesuhuoneen lattialla, kesällä, harjaamalla mäntysuovan kanssa molemmin puolin, huuhtelen suihkulla, kuivatan ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Minä pesen taloyhtiön koneella ja täyslinkous. Ei ole mennyt rikki. 9 kg kone ja just just menee luukku kiinni kun matto on koneessa.
Sinäkö se olet, joka pesee mattonsa meidän taloyhtiön koneessa, vaikka pesutuvassa on iso lappu, jossa mattojen peseminen on kielletty?
Juuri nostin omasta pesukoneesta 80 x 130 cm kokoisen räsymaton kuivumaan. Eikä ollut ensimmäinen kerta,
Valitsen ohjelman ilman linkousta.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmisillä ei ole lainkaan mekaanista sympatiaa? Painava ja epätasapainoinen rumpu hakkaa iskunvaimentimia kuin leka.
Ehkä kestää, ehkä ei, mutta kysymyksenä yhtä järkevä kuin: voinko ajaa autolla satasta hidastetöyssyyn?
Maksaako teilläpäin mattopesulat tosiaan niin paljon että mielummin ostelet pesukoneita?
Jos pesukone kestää mattojen pesua ainakin 10 vuotta, niin mikä on ongelma? Pesulalaskujen hinnalla ostaa kyllä kymmenen vuoden välein uuden pyykkikoneen.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä mattoja kovin usein tarvi pestä, joten vie pesulaan.
Meillä on ollut takkahuoneessa valkoinen matto, se on ollut ihan kiva heittää pesukoneeseen aina kun nuhjaantuu, varsinkin kun koirat juoksee sitä kautta ulos. Ja hyvin on kone kestänyt.
laittakaa omiin koneisiin ei taloyhtön
Vierailija kirjoitti:
laittakaa omiin koneisiin ei taloyhtön
Juuri näin. Rikkoutuneet koneet maksaa taloyhtiö eli omistajaosakkaat.
Vie 24/7 pesulaan mattopyykkikoneeseen. Koneesi menee rikki jos kotona peset kaiken muun lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pesukone kestää mattojen pesua ainakin 10 vuotta, niin mikä on ongelma? Pesulalaskujen hinnalla ostaa kyllä kymmenen vuoden välein uuden pyykkikoneen.
18 euroa kerran vuodessa matonpesusta ei ole paljoa.
Laitoin joskus vähän isommankin (tosin ei mikään valtava). Pesukone kesti sen ja on ollut käytössä kauan sen jälkeenkin. En ehkä silti enää tekisi samoin.