Opettaja ottanut itseensä hymypatsaskeskustelusta. HS mielipide
"Jälleen kerran aliarvoidaan opettajia".... Miksi nämä ottavat herneen nenään? Antaa huonoa kuvaa opettajista.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakaako opet mielivaltaisesti hymypatsaat. Oikeesti parhaat ei saa patsasta, silmää tekevät saa.
Lapset valitsevat keskuudestaan mutta kai opettaja kertoo miksi...
Poika sai kerran ja meni oikealle .
Opettaja voi myös itse päättää ilman äänestystä tai sitten voi pitää äänestyksen ja sivuuttaa tuloksen. Meidän luokalla voitti aikoinaan opettajan mielestä ikävä poika (oppimishäiriö, vähän hiljainen tämän takia opettajan tunneilla ja hidas tehtävissä), joten opettaja antoi patsaan taas eräälle äänekkäälle urheilijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä patsaat meni aina toisten opettajien lapsille tai opettajien perhetuttujen lapsille
Olisiko he olleet niitä yhteishengen rakentajia? Lapsethan heidät itse äänesti.
Hehheh..minä annoin kerran ääneni hymytyttöpatsaassa tytölle, joka lupasi järjestää kunnon bileet ja samainen tyttö sai 99% kaikista äänistä, tyttö oli kovis ja me muut kalasteltiin hänen suosiostaan, kun oli meidän lasten mielestä rikkaan kauppiaan tytär, jolla aina karkkia ja muita herkkuja.
Olen niin samaa mieltä tuon mielipidekirjoituksen opettajan kanssa. Itsekään en tunnista ilmiötä että ekstrovertit ja kiusaajat saisivat patsaan. Olen myös jakanut lukuisia patsaita urani aikana ja todellakin ennen äänestystä käydään pitkät keskustelut luokan kanssa kriteereistä, jotka eivät ole siis opettajan keksimät. Lapset ovat erittäin oikeudenmukaisia ja tietävät kyllä kuka on pomottaja, kiusaaja tms ja kuka on oikeasti ystävällinen ja luokkahengen rakentaja. Aina keskustelussa tuon myös esille sen kuka patsaan on jo saanut, eli näitä ei voi äänestään. Pidätän myös itselläni oikeuden olla jakamatta patsasta kiusaajalle, mutta tätä oikeutta ei ole koskaan tarvinnut käyttää. Tämä keskustelu on juurikin niiden vanhempien aikaansaama, joiden lapsi ei ole syystä tai toisesta koskaan patsasta saanut. Useimmiten juuri siksi että hän on se koko ajan suunapäänä oleva ekstrovertti häirikkö.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaksi ujoa kilttiä tyttöä purjehti läpi peruskoulun saamatta yhden yhtä stipendiä tai hymypatsasta, keskiarvot 9,9 ja 9,7.
Heitä kyllä yritettiin jatkuvasti open pikkuapulaisina.
Sama kokemus itsellä jo silloin ysärillä ja 2000-luvulla, kun peruskoulua kävin. Minä ja muutama muu luokan "hikke" oltiin niitä, jotka ei ikinä saatu mitään stipendejä, saati hymypatsaita. Opettajat kyllä kehui esim. matemaattista lahjakkuutta, mutta siinä se. Kiusattiin myös aika rajusti ja etenkin näiden hymypatsaiden saajien toimesta. Tuskin meno on liiemmin muuttunut niiltä ajoilta tässä asiassa, kun kyse on ns. kouluhierarkiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan meillä ei edes jaettu hymytyttöpatsasta, vaan opettaja jakoi kaksi hymypoikaa
Tosi epäreilulta kuulostaa.
Minä sain aikoinaan tyttökoulussa poikapatsaan, kun tyttöpatsaita ei jostain syystä ollut. Kutsuin sitä poikaystäväksi. Ja meillä ainakin silloin äänestettiin.
Minä myös sain tyttönä poikapatsaan kun tyttöpatsaita ei ollut. Minua hävetti se patsas ja vielä poikapatsas. Muistan seisseeni luokan edessä sitä hakemassa ja olisin halunnut vajota maan alle.
Äitini oli älyttömän ylpeä ja kehui itseään kuinka hyvä kasvattaja hän on. Todellisuudessa olin alistettu ja pelolla kasvatettu ressukka.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin samaa mieltä tuon mielipidekirjoituksen opettajan kanssa. Itsekään en tunnista ilmiötä että ekstrovertit ja kiusaajat saisivat patsaan. Olen myös jakanut lukuisia patsaita urani aikana ja todellakin ennen äänestystä käydään pitkät keskustelut luokan kanssa kriteereistä, jotka eivät ole siis opettajan keksimät. Lapset ovat erittäin oikeudenmukaisia ja tietävät kyllä kuka on pomottaja, kiusaaja tms ja kuka on oikeasti ystävällinen ja luokkahengen rakentaja. Aina keskustelussa tuon myös esille sen kuka patsaan on jo saanut, eli näitä ei voi äänestään. Pidätän myös itselläni oikeuden olla jakamatta patsasta kiusaajalle, mutta tätä oikeutta ei ole koskaan tarvinnut käyttää. Tämä keskustelu on juurikin niiden vanhempien aikaansaama, joiden lapsi ei ole syystä tai toisesta koskaan patsasta saanut. Useimmiten juuri siksi että hän on se koko ajan suunapäänä oleva ekstrovertti häirikkö.
Kyllä minä vaan tunnistan tuon ilmiön :D opettajat ja muut oppilaat eivät tietenkään tunnusta niitä kiusaajia kiusaajiksi, koska ovat suosittuja. Ei tosiaan ole kyse mistään "kaikkien kavereista" sanan varsinaisessa merkityksessä. Kaikkien kaveriksi on päästy manipuloimalla ja tekemällä itsestä porukan johtajan.
Ja on tarve näytellä kivaa koulua
Vierailija kirjoitti:
Olen osallistunut tänään keskusteluun ja omat lapseni ovat kilttejä ydin ja kympin oppilaita, ylioppilastodistyksessa ällää ja eetä. Vaikka sinä toimisitkin tuolla tavalla, niin kaikki eivät toimi. Eivät opettaja ole mitään pyhimyksiä. Pari lapsuuden ystävää on opeina ja aikamoista menoa tuntuu olevan sielläkin kulissien takana.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaksi ujoa kilttiä tyttöä purjehti läpi peruskoulun saamatta yhden yhtä stipendiä tai hymypatsasta, keskiarvot 9,9 ja 9,7.
Heitä kyllä yritettiin jatkuvasti open pikkuapulaisina.
Tyttö luokan häirikön pariksi toimimaan "rauhoittajana" tai opettamaan tunnin asiat vitosen oppilaille, niin ettei tyttö itse ehdi keskittyä? Niin tuttua!
Vierailija kirjoitti:
Tästä kommentista kirkuu läpi se, että kirjoittaja on just se ope, joka jakaa patsaan joka vuosi kiusaajille. Ei vaan tajua itse sitä, kun luulee tietävänsä kuka lapsi on kiva ja kuka kiusaaja. Kriteerit on open sanelemat, vaikka luulee antavansa lasten päättää.
Ei hyvät hyssykät sentään. Open silmissä näkyvä ekstrovertti häirikkö voi olla myös kiva ja reilu kaveri. Tunnollinen ja kiltin näköisesti hymyilevä, nätti tyttö voi olla koulun pahin kiusaaja.
Opettaja kirjoittaa asiallisesti. Meillä aikoinaan hymypatsaat menivät äänestämällä oikeille henkilöille. Äänestyksessä on aina mahdollisuus, että äänestetään huonosti, mutta ainakin se mahdollisuus on pienempi kuin jos joku päättäisi asioista yksin.
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Jos ei sattumalta ole kiusaajia kenelle jakaa näitä niin kyllä ne jaetaan opettajien lapsille, tai kavereiden lapsille.
Kokoomuslaiset tietysti kahmivat patsaat omille pershedelmilleen.
Miksi kokoomuslaiset kahmisivat kaikki patsaat, eihän se ole rahaa eikä muutettavissa rahaksi.
Onko kukaan miettinyt mikä on se oppilasryhmä joka on pahoittanut mielensä siitä kun ei saanutkaan hymypatsasta?
Hymypatsas menee tyypillisesti sille hiljaiselle ja avuliaalle kaikkien kaverille, siis kilttitytölle tai -pojalle. Suosittujen oppilaiden on mahdotonta kestää ajatusta että he eivät saakaan tätä palkintoa. "Miten voi olla mahdollista että tuo nyhverö äänestettiin suosituimmaksi, ja minä upea adonis / tyrmäävä kaunotar jäin ilman?"
Miksi noita hymypatsaita jaetaan?? Hyvin usein ne annetaan luokan k...päisimmille tai parhaiten manipuloivalle oppilaalle. Vois luopua tuosta. Aidosti mukavimmat ja reiluimmat saavat kyllä palkintonsa varmasti elämässä muullakin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan miettinyt mikä on se oppilasryhmä joka on pahoittanut mielensä siitä kun ei saanutkaan hymypatsasta?
Hymypatsas menee tyypillisesti sille hiljaiselle ja avuliaalle kaikkien kaverille, siis kilttitytölle tai -pojalle. Suosittujen oppilaiden on mahdotonta kestää ajatusta että he eivät saakaan tätä palkintoa. "Miten voi olla mahdollista että tuo nyhverö äänestettiin suosituimmaksi, ja minä upea adonis / tyrmäävä kaunotar jäin ilman?"
Kun nimenomaan se ei mene näin.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja kirjoittaa asiallisesti. Meillä aikoinaan hymypatsaat menivät äänestämällä oikeille henkilöille. Äänestyksessä on aina mahdollisuus, että äänestetään huonosti, mutta ainakin se mahdollisuus on pienempi kuin jos joku päättäisi asioista yksin.
Äänestämällä menee suosituimmalle oppilaalle. Ei sille, joka sen ansaitsee. Toki suosituin voi joskus olla myös hymypatsaan arvoinen. Useimmiten suosio on tullut kyseenalaisilla keinoilla
Vierailija kirjoitti:
Meillä patsaat meni aina toisten opettajien lapsille tai opettajien perhetuttujen lapsille
Minun luokallani oli rehtorin poika. Hän ei saanut yhtään hymypatsasta, vaikka oli aivan hyvä tyyppi. Miksi oppilaat äänestäisivät anonyymissä lippuäänestyksessä nimenomaan opettajan lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistautuvat viettämään 2,5 kk kesälomaansa.
En tiedä kuinka ihmeessä joku voi saada loman pituudeksi 2kk..
amk opettajilla 4kk kesäloma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nimenomaan se ei mene näin.
Ainakin niissä kouluissa / luokilla, jotka minä tiedän näin nimenomaan oli. Ehkä sinä olet tyrmäävänä kaunottarena jäävi ottamaan kantaa? He eivät suoraan sanoen ole ihmisinä niitä ystävällisimpiä.
En tiedä, että onko sattumaa, mutta omien lapsieni luokalla patsaat ovat aina menee niille lapsille, jonka vanhemmat ovat kantaneet päättäjäispäivänä isoimmat kukkakimput ja lahjapaketit. Näissä perheessä on äiti sattunut olemaa kotiäiti ja on päässyt seuraamaan aina luokan urheilu- ja hiihtokisoja ja ovat olleet usein avustamassa ajanotossa tai mehun jakamisessa. Ovat olleet valvojina retkillä jne. Saajaa ei ole äänestetty ja muut oppilaat eivät ole välttämättä oikein ymmärtäneet, miksi ko. oppilas saa aina patsaat, stipendit jne.
Joskus päättäjäispäivänä naureskelinkin eräälle toiselle äidille, että en ole koskaan ostanut opelle lahjaa. Tämä äiti piti minua suorastaan hulluna, kun "lahjalla on todellakin vaikutusta". Olin sanaton. Olen asiantuntijavirassa valtiolla, eikä minua kukaan lahjoi työni tekemisestä.