Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja ottanut itseensä hymypatsaskeskustelusta. HS mielipide

Vierailija
28.05.2022 |

"Jälleen kerran aliarvoidaan opettajia".... Miksi nämä ottavat herneen nenään? Antaa huonoa kuvaa opettajista.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008842388.html

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites opettajalla on ollut aikaa näpytellä mielipidepalstakirjoituksia? Kaikki aikahan menee tuntisuunnitteluihin, kokeiden korjauksiin ja Wilma viesteihin? Kuka valehtelee? Tsot, Tsot.

Oletko tosissasi? Työtehtävät tehdään työajalla. Vapaa-ajalla saa kai tehdä, mitä haluaa, vaikka kirjoittaa yleisönosastolle.

Vierailija
42/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tulkinnut kirjoitusta "herneen nenään vetämiseksi" vaan alalla työskentelevän ja sitä mitä ilmeisimmin läheisesti tuntevan henkilön vastineeksi. Vastineiden kirjoittaminen yleisönosastolle on tavanomainen tapa osallistua julkiseen keskusteluun. Pitäisikö opettajan, joka ei tunnista omaa työskentelyään tai oman työpaikkansa arkea käydystä keskustelusta, vain vaieta ja niellä aiheettomat syytökset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kirjoituksen opettajan kanssa.

Minun ala-asteaikanani hymypatsaan sai luokkani tyttö joka ei ollut mitenkään suosittu tai lahjakas. En tiedä millä perusteella muut äänestivät häntä, mutta itse kirjoitin hänen nimensä paperiin koska en koskaan unohtanut sitä miten välitunnilla kerran sateessa toisen luokan pojat eivät päästäneet luokkansa tyttöä katoksen alle suojaan. Itse en puuttunut koska olin äärimmäisen arka enkä edes tuntenut ketään heistä. Tämä hymytyttö sen sijaan juoksi sateeseen toisen tytön kanssa kastumaan ja huusi pojille " pelkurit pelkää sadetta!".

Tietääkseni hänkään ei tuntenut heistä ketään.

Toinen muistikuva hänestä oli kun teimme ryhmätyötä enkä ymmärtänyt tehtävänantoa, muut naureskelivat tyhmyydelleni, hän taas sanoi "en mäkään ole tästä varma, mutta onko sillä nyt väliäkään".

Lisäksi hän pallopeleissä syötti pallon aina nopeasti jollekulle, ei pitänyt sitä viimeiseen asti itsellään tai korkeintaan syöttänyt parhaalle kaverilleen tai luokan atleetille kuten kaikki muut.

Ja hän siis EI ollut mikään suosittu ekstrovertti, vaan yleensä aika hiljainen eikä tehnyt itsestään numeroa. Mutta nämä pari tapausta jotenkin vaan erottuivat hänen normaaliolemuksestaan. Ilmeisesti niitä oli ollut sitten enemmänkin koska häntä äänesti moni muukin.

No näinhän se parhaimmillaan menee, ja tähän tuo opettajakin mielipiteensä perustaa.

Mutta toisaalta, opettaja syyllistyy kyllä hieman kaunisteluun tuossa selittäessään, kuinka lapsille se on niin kunnia-asia ymmärtää, millä perusteella se hymy äänestetään, ja että kyllä kaikki sen ymmärtää, että parasta kaveria ei pidä äänestää, jos tämä ei kriteerejä täytä. Kaunis ajatus, että näin olisi aina, mutta todellisuus on kyllä toista... Eihän kaikki lapset tuohon kykene.

Omana kouluaikana se hymypatsas meni pääosin niille suosituille, joista varsinkin pojat olivat myös kiusaajia, ja tytöistäkin osa. "Hovit" alkoivat jo hyvissä ajoin ennen äänestystä käydä läpi sitä, kenen suositun on nyt tänä vuonna aika saada patsas, ja sitähän sitten kaikki äänesti. Ei ne hiljaiset ja ei-suositut uskaltaneet laittaa muuta nimeä äänestyslappuun, kuin sen, kenen käskettiin.

Itse olisin sitä mieltä, että koko hymypatsas on jo aikansa elänyt, ja tuollaiselle äänestystavalla saatavalle palkitsemiselle ei ole perusteita. Opettajien myöntämät, tiettyjen kriteerien perusteella annettavat stipendit on ok. Nykyisellään hymypatsas opettaa lapsille pahimmillaan vaan sen "verkostoitumispöhinän", jota sitten korostetaan koko loppuikä. Eli se, että kunhan vaan tunnet oikeat tyypit, olet supliikki, avoin, hyvä tyyppi, niin homma sujuu. Pikemminkin tukisin niitä oppilaita, jotka eivät tällaisia ole, mutta jotka ovat sovinnallisia, tulevat toimeen kaikkien kanssa ym. ja ne oppilaat kyllä opettajat tunnistaisivat parhaiten.

Vierailija
44/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi luisuu kehitysmaiden tasolle, ei pelkästään talouden vuoksi. Suvivirsi pois, ristit kirkoista veks. Joulujuhlat pois, koska se eriarvoistaa lapsukaisia. Luokkaretket, ihan hirveää, nekin eriarvoistavat. Jollakin on kunnon jalkineet ja joku lähtee varvastossuissa. 

Seuraavaksi kouluruokailu, pois ruokailuvälineet ja ruokalistat, kaikki vaan lattialle rinkiin istumaan ja pata keskelle lattiaa, josta kaikki saavat kouralla mättää soosia naamaansa. Ei tule ruokahävikkiä, eikä tiskattavia astioita.

Stipendit, sehän on ihan hirveää eriarvoistamista.

Miksi urheilukisoissa vielä jaetaan palkintoja, entä Nobel-palkinto ja kirjallisuuspalkinnot? Entä missikisat, minun pikkulillukkaa ei ole koskaan kruunattu missiksi, epistä.

Vierailija
45/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne patsaat saa kiusaajat. Kiusaajat ovat luokan suosituimpia ja heitä äänestetään, koska ovat "cool". Ainoa hymy näiltä tulee toisen epäonnistumisille ja rumille vaatteille.

Vierailija
46/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin kerran hymytyttöpatsaan sai koulun pahin kiusaaja :D

Mutta joo, onhan se tiedossa, että tytöt on sosiaalisilta taidoiltaan aika mestareita jo pieninä ja tästä syystä myös kiusaaminen osataan piilottaa tehokkaasti. Opettajat on kyllä ihan pihalla näistä kuvioista, siksi pitäisi tuollaiset patsaat lakkauttaa kokonaan.

Vierailija
47/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisesti opettajien lapset oli aina hymypatsaiden saajissa. Ihan nolo ja turha koko kipsipää, korosti oikein opettajien mielivaltaa koulussa. Ja kaikki kiusaajat palkittiin kipsipäällä, opettajat ovat aina sokeita koulun ilmapiirille

Vierailija
48/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas opettajalla herkkä hikiä ja jörkyttävä pätemisen tarve.

Mun lasten kouluissa hymypatsaat meni aina niille opettajien lempioppilaille. Aina ne samat mielin kielin musiikkia harrastavat juristien tyttäret.

Räikeimmin tämä ilmeni Englantilaisessa koulussa, joka on just samanlainen sisäpiirikoulu kuin Ranskalainen.

eikö muitten lapset harrasta musiikkia kun juristien lapset. höpöhöpö. 

Vierailija
49/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta niitä stipendejä jaellaan, 3.6. kai koulut päättyvät. Vanhemmat voi sitten olla rinta rottingilla. 

Vierailija
50/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vanhanaikaista ja eriarvoistavaa jakaa patsaista vain perinteisten sukupuolien ja yhden tietyn ilmeen perusteella.

Pitää olla myös vaikkapa restingbitchfacemuusu-patsaita.

Vierailija
51/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ekstrovertit näitä saa, turha väittää muuta. Arat, ujot saavat hyviä numeroita, mutteivat ikinä kymppejä, koska eivät uskalla viitata tunnilla. He eivät myöskään saa stipendejä, koska suoritus on tasaisen hyvää läpi koulun. Eivätkä niitä hymypatsaita...

Terveisin ujo ja introvertti ka 8,9

Vierailija
52/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistautuvat viettämään 2,5 kk kesälomaansa.

En tiedä kuinka ihmeessä joku voi saada loman pituudeksi 2kk..

lapsilla ainakin alkaa kesis 3.6. kun päättäjäiset pidetty ja koulut alkaa yleensä elokuussa n 12-15 päivinä. Kyllä siinä ehtii hengähtää opettajatkin. 

Vierailija
53/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen opettaja.

Kyvyttömyys lukea palautetta ja vastaanottaa kritiikkiä.

Valtava tarve uhriutua ja paasata.

Vierailija
54/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ekstrovertit näitä saa, turha väittää muuta. Arat, ujot saavat hyviä numeroita, mutteivat ikinä kymppejä, koska eivät uskalla viitata tunnilla. He eivät myöskään saa stipendejä, koska suoritus on tasaisen hyvää läpi koulun. Eivätkä niitä hymypatsaita...

Terveisin ujo ja introvertti ka 8,9

poika sai sekä että stipendejä että kerran hymypoika patsaan. Ei mitenkään suupaltti mutta sai tunnilla suunsa auki.

Vierailija
55/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaksi ujoa kilttiä tyttöä purjehti läpi peruskoulun saamatta yhden yhtä stipendiä tai hymypatsasta, keskiarvot 9,9 ja 9,7.

Heitä kyllä yritettiin jatkuvasti open pikkuapulaisina.

Vierailija
56/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne patsaat saa kiusaajat. Kiusaajat ovat luokan suosituimpia ja heitä äänestetään, koska ovat "cool". Ainoa hymy näiltä tulee toisen epäonnistumisille ja rumille vaatteille.

Olen saanut hymypoikapatsaan. En ollut luokan suosituimpia, peleissäkin valittiin yleensä viimeisten joukossa. Sen sijaan en koskaan ollut töykeä muille, enkä joutunut tappeluihin. Olin ystävällinen kaikille ja tulin kaikkien kanssa toimeen, jopa sen luokan häirikön kanssa, jonka vieressä istuin kaikki tunnit.

Vierailija
57/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai suakin vois ärsyttää, jos täysin amatöörit alkavat neuvoa sinua omassa työssäsi ja luulevat tietävänsä kaiken paremmin. Nykyaikaa.

Jos vielä kertoisit, miten amatöörit ovat opettajia neuvoneet?

Keskustelua käydään hymypatsaista ja miten ne on jaettu oppilaille.

Ja moni hymypatsaan saaja on ihan itse kertonut, miten on onnistunut saamaan itselleen patsaan, kepulikonstein.

Itse olen saanut hymypatsaan, samoin kolme sisarustani joskus 70- ja 80-luvulla, vaikka ehkä edellytyksiä ei ollut ja kotona vanhempani nauroivat syyksi, isän mukana olon politiikassa ja pienen kunnan kunnanvaltuuston puheenjohtajana ja opettajilla oli tärkeää pitää hyviä suhteita kunnan päättäjiin. Hymypatsaan kuuluivat kuulema isälleni ja me lapset oltiin vain välikäsiä, eikä meillä niihin ollut mitään ansiota.

Ja tätä hullua perinnettä on pidetty yllä lähes 70v.

Vierailija
58/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistautuvat viettämään 2,5 kk kesälomaansa.

Jännää matematiikkaa monet vauvapalstalaiset harrastavat... ensimmäinen lomapäivä on 5.6. ja ensimmäinen päivä, jolloin oltava työpaikalla on 8.8. En saa millään matematiikalla tuosta 2,5kk, mutta minä nyt satunkin olemaan vain tyhmä ope, jonka työt kaikki muut osaisi tehdä paremmin.

Vierailija
59/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jakaako opet mielivaltaisesti hymypatsaat. Oikeesti parhaat ei saa patsasta, silmää tekevät saa.

Lapseni koulussa luokka äänestää ja lapseni on saanut patsaan kaksi kertaa.

Eikä todellakaan olla mitään "silmää tekeviä".

Älä valehtele, hymypatsaan voi saada vain kerran. Tai sitten teillä on ollut tietämätön opettaja.

Vierailija
60/93 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muuten huomanneet, että hymypatsaat kuvaavat valkoisia lapsia ideaalityyppisesti (tarkoittaa esimerkkiä, joka on totuudenmukainen) ja kuvaustapa on marmoripysti eli sama kuin antiikin Kreikassa ja Roomassa?

Entä muiden etnisyyksien ja kulttuuritaustojen lapset? Heille tämä kuvaustapa ja perinne ei ole välttämättä ollenkaan tuttu tai sovinnainen.

Sama tuntemus jos meille annettaisiin koulussa vaikka samuraipäähine. Se ei tunnu tutulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi