Olen keittänyt, säilönyt ja kuivattanut sata kiloa raparperia, saisinko raparperivinkkejä!
Tänään sadas kilo täyttyi raparperikiisselin muodossa!
Tämä raparperi homma kasvoi odotettua suuremmaksi.
Keväällä kuulin että erään autiotalon takapihalla on vanha hevostalli ja loputtomasti raparperejä.
Maa muhentunut hevosten antimista, nyt koko takapiha tuosta autiotalosta täysin raparperin valtaama.
Raparperia voi poimia valtavia saavillisia ja seuraavana päivänä mahdoton sanoa mistä edellispäivänä poimi. Uudet raparperit täyttäneet aukkopaikat!
Parasta ehkä raparperipiirakka, rapaperejä voi myös säilöä nahkeuttamalla jolloin lopputulos parhaimmillaan ihanaan leivonnaiseen.
Tuottelias kasvi ja tuo pihapiiri myös, tuttavani jolta tästä kuulin on poiminut paikalla ämpäreittäin viinimarjoja vuosien ajan ja vain pienen osan marjoista jaksaa kerätä kun niitä on valtavasti, vadelmapensaita koko pihapiiri täynnä.
Alueella on kaksi hylättyä kaivoa jotka myös tunnetaan mutta yllätyksiä voi olla lisääkin ja siksi vähän kyllä kammottaa välillä kun siis hyvin paljon kasvillisuutta.
Kommentit (46)
Simaa, ihan sinällään tai mansikan kanssa. Josefiinan kesäjuoma taitaa olla mustikan kanssa tehtyä. Pelkästä raparperista tulee harmaata, eli hölmöjä voi huijata kertoa sen olevan lonkeroa.
Vierailija kirjoitti:
Paloina pakastimeen, ei tarvita esikäsittelyjä. Olen laittanut mm possukastikkeeseen, se sopi tomaattiseen soosiin yllättävän hyvin.
Joo, silloin kun vielä söin possua, tein sellasta intialaistyyppistä. Kuullotin ensin mausteita, curryksi, sitten laitoin raparperinpalasia ja possunsuikaleita ja kärtsäsin vähän siinä mausteseoksessa, sitten kasviskermaa ja muhimaan. Oli hyvää!
"Curryn reseptit vaihtelevat suuresti. Tyypillisiä curryn ainesosia ovat kuitenkin korianterin siemenet, kurkuma, jeera eli juustokumina, ruskeat sinapinsiemenet, kardemumma, muskotti, chili, kaneli ja laakerinlehti. Ominaisen värinsä se saa maustekurkumasta."
Vierailija kirjoitti:
Simaa, ihan sinällään tai mansikan kanssa. Josefiinan kesäjuoma taitaa olla mustikan kanssa tehtyä. Pelkästä raparperista tulee harmaata, eli hölmöjä voi huijata kertoa sen olevan lonkeroa.
Voishan sen uuttaa likööriksi, eiköhän netissä ole ohje siihenkin!
Raparperi toimii myös suolaisena versiona. Reseptejä löytyy enkuksi.
Toimii hyvin pataruuissa hienoksi pilkottuna. Sinne vaan sekaan raikastamaan makua. Pakastaa voi joitakin pusseja.
Raparperichutney on hyvää grilliruokien kanssa.
Voi korvata marinadissa viinietikan.
Siitä voi tehdä siman kaltaista kesäjuomaa niin, että heittää sekaan tuoretta minttua/muuta mieleistään yrttiä tai maustetta ja reilusti sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raparperien satokausi ei ole vielä. T. Puurarhuri.
Minä tykkään niistä pikkuisista kapeista raparperinvarsista, kaikkein parhaimpia!
Niin minäkin mutta ei täällä vielä ole kuin n. 5 cm pitkiä. t. eteläsuomalainen
Raparperista saa siis:
-hilloa, oma suosikkini on raparperi-vaniljahillo, mutta inkivääri sopii hyvin, ja tietyt alkoholit (brandy,ehkä sherrykin?)
-hyytelö
-kiisseli
-piirakat (myös sellainen, johon tulee piimä- tai kermaviilitäyte), piirakka vaniljakastikkeella
-muropaistos ja vaniljakastike…
Noita varten raparperia kannattaa pakastaa, pilko pieniksi paloiksi (1cm) ja pussiin.
Raparperista saa hyvää viinihappo/sitruunahappomehua!
Nyt viime kesänä vihdoin sain aikaiseksi ja tein raparperisimaa (muualla maailmassa kutsutaan joko mead tai champagne, eli hiivalla käytetty kupliva juoma) -aivan MAHTAVAA!!!
Keräänkin nimenomaan simaa varten pakastimeen, yhteen 4l satsiin menee kilo raparperia. Pari tuntia sitten pullotin juuri tämän kevään toisen simasatsin, ei ollut ihan kiloa raparperia, niin heitin sekaan kipollisen aroniaa pakastimesta.
Mutta – raparperi sopii myös vihannekseksi, itse käytän sitä salsaan (täytyykin tehdä nyt viikonloppuna) ja wokkeihin ihan kuten mitä tahansa vihannesta, happamuus ja rakenne sopii sellaiseen oikein hyvin. Myös erilaisissa salaateissa toimii hyvin, kaverini teki mansikka-raparperi-mozzarella-leipä-salaattia, oli tosi hyvää, kastikkeena saattoi olla balsamico. Mutta tosiaan sopii myös tomaattipohjaisiin kastikkeisiin ja curryihin, onhan esimerkiksi pinaatissakin vähän oksaalihappoa.
Kuivattuna käytän raparperia vain teessä. Nykyään en juurikaan osta muuta kuin mustaa irtoteetä, ja sitä sitten maustan omilla mausteilla (luonnonyrtit, kasvimaan antimet) tai sitten ihan yrttitee/teejuomia omista aineksista (minttu, pihlaja, vadelma, mesiangervo jne), näihin sopii hyvin myös raparperi.
Ja viimeisenä minun kruununjalokiveni, johon käytän vain punaiset varret:
1:1:1 raparperia, sokeria ja kirkasta mautonta viinaa. Itse laitan muhimaan patenttikantiseen isoon lasipurkkiin, aluksi pitää käännellä, että sokeri sulaa kunnolla. Tästä tulee aivan ihanan väristä ja hyvän makuista likööriä! Koska se on todella makeaa, sitä ei voi juoda paljoa – ja se se salaisuus onkin.
Mä teen raparperista hilloa. Syön puuron kanssa joka päivä jotain makeaa.
Hilloa, marjoja jne.
Ap on tainnut ruttojuurta säilöä, jos on levinnyt tallin takana laajalti.
Raparperi on huono leviämään.
Raparperi on inhottavaa. Kannattaa poimia ne kietoa nipuiksi ja myydä oman kylän kauppaan.
Huhuu! Kuoritteko raparperin ennen kuivaamista?
Vierailija kirjoitti:
Huhuu! Kuoritteko raparperin ennen kuivaamista?
Vastataan nyt viikkoja myöhässä. Raparperin kuoressa on oksalaattia, pitää kuoria.
Vierailija kirjoitti:
Ap on tainnut ruttojuurta säilöä, jos on levinnyt tallin takana laajalti.
Raparperi on huono leviämään.
AP taitaa olla pelkkä trolli, sillä ei mikään raparperi päivässä täytä aukkopaikkoja. Pieni kiva satu naamantain kunniaksi, saahan sillä ankeaan elämäänsä muiden huomiota.
No, oliks pakko käydä hakemassa niitä raparperejä, jos et tiiä mitä tekisit.
Kaverini tekee törkeän hyvää rieslingviiniä raparperista. Oikeasti hyvää! Sinne auliisti lähiöltämme kolme ikeakassillista varsia. Saamme tilalle parisenkymmentä pulloa viiniä. On jo elokuussa juotavaa ja kestää parin vuoden säilytyksen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini tekee törkeän hyvää rieslingviiniä raparperista. Oikeasti hyvää! Sinne auliisti lähiöltämme kolme ikeakassillista varsia. Saamme tilalle parisenkymmentä pulloa viiniä. On jo elokuussa juotavaa ja kestää parin vuoden säilytyksen hyvin.
Meidän tuttavamme tekee raparperista siideriä ja sekin on hyvää.
Inhoan raparperiä.Mikä siinä on hyvää?
Vierailija kirjoitti:
Inhoan raparperiä.Mikä siinä on hyvää?
. Kokki vaikuttaa paljon.
Kyllähän jo raparperipuuro voittaa puolukkapuuron kirkkaasti. Raparperia on eri lajikkeita. Pohdin juuri liköörin tekemistä, punakuorinen raparperi on viikon kuluttua nostettavissa minun penkissäni.
Minä tykkään niistä pikkuisista kapeista raparperinvarsista, kaikkein parhaimpia!