Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anopin vasenkätisyys joka kerta puheenaiheena

Vierailija
27.05.2022 |

Kun hän ei osaa

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vasenkätisyys oli myös häpeä ja koulussa yritettiin kääntää oikekätiseksi. Näin esim tätini. Voi olla, että anoppisi häpeilee jotenkin vasenkätisyyttä. Opetettu, että se on vika ihmisessä.

Täytyy olla tosi vanha jo että tämän on kokenut.

Tätini syntynyt 1942 eli täyttää syksyllä 80 vuotta. On toki ikää, mutta on näitä maaseudulla ollut yllättävän pitkään varsinkin jos opettaja iäkäs.

Mummini on syntynyt 1913 ja pakotettiin koulussa oikeakätiseksi. Kirjoitti sitten oikealla, mutta vapaa-ajalla käytti vasenta esim puita pilkkoessa kirves oli vasemmassa kädessä.

Poikansa (eli isäni) on syntynyt 1937 ja koulussa yritettiin pakottaa oikeakätiseksi. Mummillani oli niin hirveät traumat omasta kokemuksestaan, että nosti asiasta hirveän haloon. Lopulta opettaja antoi periksi ja isäni on vasenkätinen.

Olen myös itse vasenkätinen. Minua ei ole koskaan yritetty koulussa pakottaa oikeakätiseksi, mutta esim virkkaamista ja neulomista ei opettajat osanneet opettaa vasenkätisesti.

Kaikki kolme lastani ovat vasenkätisiä. Päiväkodissa yhtä lapsistani yritettiin pakottaa oikeakätiseksi, mutta nostin siitä äläkän.

Jotenkin ehkä tuntuu, että vasenkätisyys periytyy....

Meillä minä ja kaikki kolme sisarustani ollaan vasureita. Omista lapsista toinen on vasuri. Kyllä se jollain tasolla periytyy. Meillä on äidin suvussa muitakin vasureita tuon tätini lisäksi.

Vierailija
22/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisyys on periytyvää. Meillä se kulkee isäni suvussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vasenkätisyys oli myös häpeä ja koulussa yritettiin kääntää oikekätiseksi. Näin esim tätini. Voi olla, että anoppisi häpeilee jotenkin vasenkätisyyttä. Opetettu, että se on vika ihmisessä.

Tätini syntynyt 1942 eli täyttää syksyllä 80 vuotta. On toki ikää, mutta on näitä maaseudulla ollut yllättävän pitkään varsinkin jos opettaja iäkäs.

Mummini on syntynyt 1913 ja pakotettiin koulussa oikeakätiseksi. Kirjoitti sitten oikealla, mutta vapaa-ajalla käytti vasenta esim puita pilkkoessa kirves oli vasemmassa kädessä.

Poikansa (eli isäni) on syntynyt 1937 ja koulussa yritettiin pakottaa oikeakätiseksi. Mummillani oli niin hirveät traumat omasta kokemuksestaan, että nosti asiasta hirveän haloon. Lopulta opettaja antoi periksi ja isäni on vasenkätinen.

Olen myös itse vasenkätinen. Minua ei ole koskaan yritetty koulussa pakottaa oikeakätiseksi, mutta esim virkkaamista ja neulomista ei opettajat osanneet opettaa vasenkätisesti.

Kaikki kolme lastani ovat vasenkätisiä. Päiväkodissa yhtä lapsistani yritettiin pakottaa oikeakätiseksi, mutta nostin siitä äläkän.

Juu tuo on totta että käsitöissä ei saanut mitään opetusta.

Mun ope sanoi aina vaan lopuksi että ja Liisa tekee sitten yämän peilikuvana.

Toinen mikä koulusta puuttui oli pesäpalloräpylä vasenkätiselle. Otin paljsin käsin kiinni ja veret purskahteli kynsien alta.

Meillä (vasenkätinen) isäni osti minulle pesäpalloräpylän. Opettaja pyysi jättämään räpylän koululle eli olisi halunnut muidenkin vasenkätisten saavan käyttää sitä. En jättänyt vaan käytin räpylää vain itse.

Vierailija
24/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vasenkätisyys kehitysvamma 

Ei mutta anoppiviha on.

Vierailija
25/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on syntynyt 50-luvun puolivälissä ja on ilmeisesti vasuri, joka koulussa opetettu oikeakätiseksi. On käynyt kansa- ja oppikoulua Helsingissä ja Turussa.

Vierailija
26/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisyys on eksoottinen piirre täällä massassa.

Vierailija
27/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lopettaa juoruamisen ja antaa olla rauhassa. Ei voi kaikkea osata. Mitä ei nyt osaa?

Vierailija
28/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun isällä sama juttu, syntynyt -47. Oma poika myös vasenkätinen, ei sentään enää pakotettu.

Vierailija
29/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä ja kaikki kolme sisarustani ollaan vasureita. Omista lapsista toinen on vasuri. Kyllä se jollain tasolla periytyy. Meillä on äidin suvussa muitakin vasureita tuon tätini lisäksi.

Enpä ole ajatellut että voisi periytyä. Isäni on vasenkätinen hänen molemmat lapsensa oikeakätisiä, mutta minun toinen lapsi on vasenkätinen.

Vierailija
30/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vasenkätiset on kokeneet tietokoneen hiiren käytön, tai autolla ajamisen, vaihdekeppi on oikealla?

Vierailija
31/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole vasenkätisyys estänyt ainakaan meikäläistä tekemästä tai oppimasta mitään perustaitoja. Jos siihen vetoaa, kyse on luultavasti vain laiskuudesta tai oudosta huomionhakuisuudesta. Tai sitten on jotain muuta, oikeaa vikaa.

Vierailija
32/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä arkielämää helpottavia vasenkätisille tarkoitettuja asioita teillä on kotona?

- vasenkätisten sakset (punaiset Fiskarsit)

- vasenkätisten keittiöveitset (on helpompi leikata kun terävä reuna on toisella puolella kuin oikeakätisillä)

- vasenkätisten jälkiruokahaarukat (sama kuin veitsissä eli terä on toisella puolella kuin oikeakätisillä)

- vasenkätisten purkinavaaja (terä toisella puolella kuin oikeakätisillä eli purkki avataan toiseen suuntaan kuin tavallisella purkinavaajalla)

- vasenkätisten viivotin (numerot alkavat eri reunasta, koska vasenkätinen aloittaa viivan piirtämisen eri reunasta kuin oikeakätinen)

- vasenkätisten kynäteroitin (kynää teroitetaan kiertämällä toiseen suuntaan kuin oikeakätisten teroittimessa)

- vasenkätisten seinäkello (viisarit liikkuvat vastapäivään ja numerot ovat toisinpäin kuin "normaalissa" kellossa. Siis esim vasenkätisten kellon numero 10 on "normaalissa" kellossa numero 2. Tätä kelloa on todella monen "vahvasti" oikeakätisen vaikea ymmärtää.)

- boolikauha, jossa kaatamista helpottava reunan kolo molemmilla puolilla eli voi sekä vasen- että oikeakätinen kaataa nätisti

Nämä nyt äkkiseltään tulevat mieleen. Mites muilla?

Vierailija
33/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän vuonna 1956 syntyneen, joka on koulussa pakotettu oikeakätiseksi.

Vierailija
34/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vasenkätiset on kokeneet tietokoneen hiiren käytön, tai autolla ajamisen, vaihdekeppi on oikealla?

Tietokone on helppo: hiiren säädöt saa vasenkätiseksi (kokeile vaikka huviksesi vaihtaa hiiren painikkeet vasenkätiseksi!)

Autolla ajaessa ei ole ongelmaa, vaihdekeppi nyt vain on oikealla ja se pitää vain oppia. Tosin olen aivan äärettömän laiska vaihtamaan vaihdetta ja mies aina valittaa kun huudatan vaihdelaatikkoa.

Vierailija
35/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppisi hoitelee hommat vähän niinkuin vasemmalla kädellä... xD

Vierailija
36/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasenkätisyys on eksoottinen piirre täällä massassa.

Kymmenen prosenttia ihmisistä on vasenkätisiä.

Vierailija
37/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa mitä?

Vasenkätisyys haittaa tilanteita joita ei tule edes ajatelleeksi monesti.

Tämä on totta. Jokainen voi näin alkuun käyttää perinteistä tölkinavaajaa vasemmalla kädellä.

Osta vasenkätisten tölkinavaaja, helpottaa elämää huomattavasti.

Vierailija
38/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkääpä oikeakätiset leikata vastenkätisten saksilla. Saatte vähän tuntumaa siitä, millaista on olla vasenkätinen. Ne sakset on oikeasti otettava vasempaan käteen, ja koitettava saada se vasen käsi tottelemaan. Kyllä niillä jotain pientä leikkaakin, mutta ...

Ainakin minun sakseni ovat symmetriset. Tehdäänkö epäsymmetrisiä saksia vielä, ja jos tehdään niin miksi?

Vierailija
39/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa mitä?

Vasenkätisyys haittaa tilanteita joita ei tule edes ajatelleeksi monesti.

Tämä on totta. Jokainen voi näin alkuun käyttää perinteistä tölkinavaajaa vasemmalla kädellä.

Osta vasenkätisten tölkinavaaja, helpottaa elämää huomattavasti.

Kiitos, mulla on kotona, mutta en kuljeta joka paikkaan mukana. Joskus saksia tai avaajia joutuu käyttämään myös kodin ulkopuolella.

Vierailija
40/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainoastaan vasurin saksia, tosin täys-vasuri käyttää silti muita saksia välillä ja sekakätinen käyttää aina tavallisia. Sekakätinen piirtää ja kirjoittaa vasemmalla, mutta tekee lähes kaiken muun oikealla.

Täys-vasuri on muutaman kerran leikannut säilykepurkista koko kannen reunoineen irti veivillisellä purkinavaajalla. Eniten valituksia on tullut läpinäkyvistä mitta-astioista, missä lukemat ovat väärällä puolella astiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän