Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anopin vasenkätisyys joka kerta puheenaiheena

Vierailija
27.05.2022 |

Kun hän ei osaa

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voitte tukea häntä keskusteluun esim. esittämällä hyviä kysymyksiä. 

Vierailija
2/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa mitä?

Vasenkätisyys haittaa tilanteita joita ei tule edes ajatelleeksi monesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaa mitä?

Tämä on totta. Jokainen voi näin alkuun käyttää perinteistä tölkinavaajaa vasemmalla kädellä.

Vierailija
4/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi heittäytyy avuttomaksi kätisyytensä kanssa 

Vierailija
5/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa mitä?

Tämä on totta. Jokainen voi näin alkuun käyttää perinteistä tölkinavaajaa vasemmalla kädellä.

Totta. Tai leikellä pidempään perussaksilla saamatta rakkoa käteen.

Vierailija
6/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kauppaan kesätöihin ja se kassapöytähäm on suunniteltu oikeakätiselle. Pankissa sama homma.

Ruohonleikkurit on oikeakätisiä.

Vierailija
7/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vasenkätisyys oli myös häpeä ja koulussa yritettiin kääntää oikekätiseksi. Näin esim tätini. Voi olla, että anoppisi häpeilee jotenkin vasenkätisyyttä. Opetettu, että se on vika ihmisessä.

Vierailija
8/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi enkä osaa tehdä, olen vasenkätinen 

Vierailija
9/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vasenkätisyys kehitysvamma 

Vierailija
10/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vasenkätisyys oli myös häpeä ja koulussa yritettiin kääntää oikekätiseksi. Näin esim tätini. Voi olla, että anoppisi häpeilee jotenkin vasenkätisyyttä. Opetettu, että se on vika ihmisessä.

Täytyy olla tosi vanha jo että tämän on kokenut.

Vierailija
11/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätini syntynyt 1942 eli täyttää syksyllä 80 vuotta. On toki ikää, mutta on näitä maaseudulla ollut yllättävän pitkään varsinkin jos opettaja iäkäs.

Vierailija
12/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma ettei ossoo kättään käyttää 

Vierailija
13/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa mitä?

Totta. Tai leikellä pidempään perussaksilla saamatta rakkoa käteen.

Ja kaikki sähkötyökalut ovat oikeakätisille. Niissä on suojauspellit yms aina niin, että vain oikeakätisesti voi toimia. Arggghhh!

Vierailija
14/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätini syntynyt 1942 eli täyttää syksyllä 80 vuotta. On toki ikää, mutta on näitä maaseudulla ollut yllättävän pitkään varsinkin jos opettaja iäkäs.

Ei ollut enää 50-luvulla koulussa tuollaista. Eikä edes mun isoisosetää joka syntynyt 1916 psinostettu enää oikeakätiseksi. Kävi koulua tuppukylissä Satakunnassa ja Itä-Uudellamaalla.

Vierailija
15/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut enää 50-luvulla koulussa tuollaista. Eikä edes mun isoisosetää joka syntynyt 1916 psinostettu enää oikeakätiseksi. Kävi koulua tuppukylissä Satakunnassa ja Itä-Uudellamaalla.

Hienoa ettei siellä ollut. Kainuun korvessa oli.

Vierailija
16/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkääpä oikeakätiset leikata vastenkätisten saksilla. Saatte vähän tuntumaa siitä, millaista on olla vasenkätinen. Ne sakset on oikeasti otettava vasempaan käteen, ja koitettava saada se vasen käsi tottelemaan. Kyllä niillä jotain pientä leikkaakin, mutta ...

Vierailija
17/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei oo vasenkätisyys haitannut missään muuasa kuin koulun mustekirjoituksessa ja ruohonleikkurissa. Jälkimmäinen pitää vetää käyntiin oikealla eikä mulla oo voimaa tarpeeksi oikeassa sen jälkeen kun se murtui viisi vuotta sitten.

Saksia käytän oikealla ja osaan muutenkin käyttää oikeaa, jopa kirjoittaa auttavasti.

Vierailija
18/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin peruskoulua 1980-luvulla. Meillä oli vasenkätinen äidinkielen opettaja. Hän ei osannut neuloa sukkaa, koska hänen käsityöopettajansa ei osannut opettaa vasenkätiselle neulomista. Meidän käsityöopettaja sitten opetti tälle äikänopelle peilin kautta, kuinka sitä sukkaa neulotaan. Tarina ei kerro, oppiko äikänope neulomaan.

Vierailija
19/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummini on syntynyt 1913 ja pakotettiin koulussa oikeakätiseksi. Kirjoitti sitten oikealla, mutta vapaa-ajalla käytti vasenta esim puita pilkkoessa kirves oli vasemmassa kädessä.

Poikansa (eli isäni) on syntynyt 1937 ja koulussa yritettiin pakottaa oikeakätiseksi. Mummillani oli niin hirveät traumat omasta kokemuksestaan, että nosti asiasta hirveän haloon. Lopulta opettaja antoi periksi ja isäni on vasenkätinen.

Olen myös itse vasenkätinen. Minua ei ole koskaan yritetty koulussa pakottaa oikeakätiseksi, mutta esim virkkaamista ja neulomista ei opettajat osanneet opettaa vasenkätisesti.

Kaikki kolme lastani ovat vasenkätisiä. Päiväkodissa yhtä lapsistani yritettiin pakottaa oikeakätiseksi, mutta nostin siitä äläkän.

Jotenkin ehkä tuntuu, että vasenkätisyys periytyy....

Vierailija
20/41 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummini on syntynyt 1913 ja pakotettiin koulussa oikeakätiseksi. Kirjoitti sitten oikealla, mutta vapaa-ajalla käytti vasenta esim puita pilkkoessa kirves oli vasemmassa kädessä.

Poikansa (eli isäni) on syntynyt 1937 ja koulussa yritettiin pakottaa oikeakätiseksi. Mummillani oli niin hirveät traumat omasta kokemuksestaan, että nosti asiasta hirveän haloon. Lopulta opettaja antoi periksi ja isäni on vasenkätinen.

Olen myös itse vasenkätinen. Minua ei ole koskaan yritetty koulussa pakottaa oikeakätiseksi, mutta esim virkkaamista ja neulomista ei opettajat osanneet opettaa vasenkätisesti.

Kaikki kolme lastani ovat vasenkätisiä. Päiväkodissa yhtä lapsistani yritettiin pakottaa oikeakätiseksi, mutta nostin siitä äläkän.

Jotenkin ehkä tuntuu, että vasenkätisyys periytyy....

Juu tuo on totta että käsitöissä ei saanut mitään opetusta.

Mun ope sanoi aina vaan lopuksi että ja Liisa tekee sitten yämän peilikuvana.

Toinen mikä koulusta puuttui oli pesäpalloräpylä vasenkätiselle. Otin paljsin käsin kiinni ja veret purskahteli kynsien alta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme