En ymmärrä puhetta jostain "raittiudesta". Normaali ihminen ottaa lasin muutaman kerran vuodessa. Ei sitä tarvitse kutsua raittiudeksi
Kommentit (36)
Muutaman kerran päivässä, tarkoitit varmaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kutsutakaan raittiudeksi.
Siis jos otan ylioppilasjuhlissa puolet tervetuliaismaljasta ja jouluna konjakin, en ole raitis?? Höhöhöö.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran päivässä, tarkoitit varmaan?
Se, että sinulla on alkoholiongelma, ei tarkoita, että muilla on.
Raitis ei ota pisaraakaan. Sulla on aukkoja sivistyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sellainen, ettei voi edes tervetulomaljasta siemaista hörppyä, kertoo alkoholiONGELMASTA. ap
Ilmeisesti en ole normaali, koska en käytä alkoholia lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti en ole normaali, koska en käytä alkoholia lainkaan.
Täällä toinen vastaavanlainen.
Raitis on ihminen joka ei juo yhtään alkoholia ikinä. Yleensä entinen alko-ongelmainen. Sen sijaan tavallinen ongelmaton ei määrittele itseään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Raitis on ihminen joka ei juo yhtään alkoholia ikinä. Yleensä entinen alko-ongelmainen. Sen sijaan tavallinen ongelmaton ei määrittele itseään mitenkään.[/quote]
Tätä hain. Kiitos. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sellainen, ettei voi edes tervetulomaljasta siemaista hörppyä, kertoo alkoholiONGELMASTA. ap
Lopetin kaiken alkoholinkäytön neljä vuotta sitten. Minulla ei ollut minkäänlaista alkoholiongelmaa, join erittäin maltillisesti, mutta päätin että en tarvitse sitäkään vähää. Kuvaamassasi tapauksessa otan alkoholittoman tervetulomaljan. Niitä on aina tarjolla. Ja joo, minä olen raitis mutta sinä et.
Oikeastaan tämäkin sana riippuu kontekstista. Joulun alla näkyy ilmoituksia "raitis autoileva pukki". Tällöin kukaan ei varmaan ajattele, ottiko pukki viime keväänä poikansa yo- juhlissa alkumaljan vai ei vaan sitä, että se on sen aattoillan selvinpäin.
Jos treffilmoituksessa etsitään ratista miestä/ naista - niin saako silloin vastata, jos juo yhden annoksen satunnaisesti?
Toisaatal, suhde alkoholiin on jo jotenkin outo, jos näitä pitää liikaa pyöritellä. Jos ongelmaa ei ole, niin aikapa harvoin sitä pitää omana raittiuteensa ottaa kantaa.
Raitis ei juo tippaakaan. Todella ärsyttäviä ap:n kaltaiset, joiden mielestä täytyy olla joku ongelma, jos ei tippaakaan alkoholia halua. Nykyään suuri osa nuorista on täysin raittiita, jotka eivät ole ikinä tippaakaan elämänsä aikana alkoholia nauttineet.
Minä ymmärrän itse niin, että jos on tarpeen korostaa sitä ei-yhtään-ikinä, niin silloin oikea termi on absolutisti. Taustalla voi olla selätetty alkoholiongelma, mutta ihan yhtä hyvin vakaumus, lääkitys tai ihan vaikka oman kropan reaktiot alkoholiin.
Tuommoinen juhlissa silloin tällöin maljan kohottava kyllä saa minun kirjoissani raittiin titteliä käyttää.
Tuli mieleen semmoinen, että meiltä ehkä puuttuu käsite niille, joille on ongelma kun joku toinen ei juo. Se on erikoinen, melko suomalainen ilmiö. Itse olen ratkaissut tätä puolta menemällä joihinkin tilaisuuksiin omalla autolla. Pystyn siis käyttämään alkoholia, mutta useimmiten ei huvita, ainakaan paljoa. Tämä aiheuttaa ihmeellistä hämminkiä monissa.
Tuohan on lähinnä alkoholiongelmaisille, siis niille joilla käyttö ei pysy lapasessa. Minä otan hyvällä omalla tunnolla pari betonia silloin kun siltä tuntuu (ehkä parina iltana kuukaudessa), ja saatanpa riipaista silloin tällöin kovankin kännin. Ihan koska mä voin. Ja voin myös lopettaa ja olla juomattakin vaikka monta kuukautta, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Raitis ei juo tippaakaan. Todella ärsyttäviä ap:n kaltaiset, joiden mielestä täytyy olla joku ongelma, jos ei tippaakaan alkoholia halua. Nykyään suuri osa nuorista on täysin raittiita, jotka eivät ole ikinä tippaakaan elämänsä aikana alkoholia nauttineet.
Samanlainen sönkkääjä kuin palstalla kirjoitellut wannabe-vegaani, joka kyseli, että paljonko vege voi syödä broileria viikossa. Tämä alkoholiongelmainen on ärsyyntynyt siitä, että on olemassa oikeasti raittiita ihmisiä.
Kun aletaan keskustelemaan viinasta, suomessa on vain rapajuoppoja ja absolutisteja. En tiedä miksi sitä omaa ryyppäämättömyyttään pitää niin agressiivisesti toitottaa, kuitenkin ylivoimaisesti suurinosa osaa käyttää viinaa ihan ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen sönkkääjä kuin palstalla kirjoitellut wannabe-vegaani, joka kyseli, että paljonko vege voi syödä broileria viikossa. Tämä alkoholiongelmainen on ärsyyntynyt siitä, että on olemassa oikeasti raittiita ihmisiä.
Siis kutsut ap:tä, joka ottaa ylioppilasjuhlissa osan tervetulomaljasta ja jouluna lasin viiniä, alkoholiongelmaiseksi? ap
Raitis ihminen ei käytä mitään päihdyttäviä aineita. Jos käytät kolmiolääkkeitä et ole raitis.
Ei sitä kutsutakaan raittiudeksi.