Asunnon myynti-ilmon kuvat. Mielipiteitä?
Omakotitalomme tulee myyntiin ja välittäjä ehdotti, että kuvat otettaisiin sellaisella kameralla, jonka ottamista kuvista ostaja voisi yksityiskohtaisesti zoomailla ja käännellä ja tarkastella kohteita eri suunnasta ja loitontaa ja lähentää. En muista tuon kameran nimeä, se on joku joka "kierrättää" kohdetta.
No, itse kuitenkin suosisin mielummin ihan perinteisiä valokuvia. Tämä sen takia, kun olen itse katsellut myynti-ilmoituksia ja minulla on ollut tapana noissa zoomattavissa kuvissa katsella tosi tarkkaan jotain yksityiskohtia, esimerkiksi minkä nimisiä kirjoja on kirjahyllyssä. Eli en haluaisi, että meidän kuvien katsojat pääsisivät niin tarkasti tirkistelemään kotiani. Ok, ehkä hölmösti ajateltu, mutta mitä mieltä te olette: katsotteko myynti-ilmoituksissa perinteisiä valokuvia vai niitä zoomattavia mielummin?
Kommentit (71)
Ihminen, jonka ostoaikeet tyssää palasaippuan näkymiseen kuvassa ei ole muutenkaan tositarkoituksella ostamassa. Jos nyt on joka pinta täynnä kaikkea roinaa, tai asuntoa ei ole siivottu lainkaan kuukauteen, niin sitten ehkä kannattaa tehdä asioille jotain.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostamassa asuntoa, en sen sisustusta. Siksi en halua lähikuvia kukka-asetelmasta, pöytälampusta, hedelmävadista tms. ellei erikseen mainita, että ne tulevat kaupan mukana.
Mielellään kiitos kuvia, joista näkyy jalkalistojen kunto, se kertoo asunnosta paljon muutenkin.
Kyllä mä lähinnä miettisin mitä on päässä vialla sillä, joka laittaisi kuvia jalkalistoista, varsinkin kun niitä on jokunen sata metriä jo ihan normikämpässä. Eiköhän nuo voi katsoa sitten esittelyssä.
Kuvien lisäksi kiinnitä paljon huomiota siihen millanen esittelytekstistä tulee. Ei mitään idioottimaisia taivaanrannanmaalailuja tyyliin: tässä keittiössä on ihanaa kokkailla samalla kun maistelet oman puutarhan omenista tekemääsi viiniä ja katselet ikkunasta kun lapsukaiset telmivät pihalla ilta-auringon pehmeässä valossa....
Vierailija kirjoitti:
Kuvien lisäksi kiinnitä paljon huomiota siihen millanen esittelytekstistä tulee. Ei mitään idioottimaisia taivaanrannanmaalailuja tyyliin: tässä keittiössä on ihanaa kokkailla samalla kun maistelet oman puutarhan omenista tekemääsi viiniä ja katselet ikkunasta kun lapsukaiset telmivät pihalla ilta-auringon pehmeässä valossa....
*oksennus*
Tuu tähän samaan kysymään onko hyviä tai huonoja kokemuksia digistailauksesta? onko hyötyä vai pitäiskö ottaa kuvat vaan tyhjästä asunnosta? Pystyykö ottaa semmosia kuvia missä digistailaus peittäis omat kuluneet huonekalut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä aina ihmettelen myyntiasunnoissa, on se kuinka paljon ihmisillä on viherkasveja ikkunattomissa kylpyhuoneissaan....
Ne on muovisia tekokasveja
Ne on välittäjän somisteita, joita se roudaa joka paikkaan. Onpahan niitä kasveja nähty saunassakin...
Se ilmaisu mitä sä varmaan hait kamerakuvaukseen, on nimeltään 3D esittely
Vierailija kirjoitti:
Se ilmaisu mitä sä varmaan hait kamerakuvaukseen, on nimeltään 3D esittely
Kyllä, juuri tämä, kiitos! -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostamassa asuntoa, en sen sisustusta. Siksi en halua lähikuvia kukka-asetelmasta, pöytälampusta, hedelmävadista tms. ellei erikseen mainita, että ne tulevat kaupan mukana.
Mielellään kiitos kuvia, joista näkyy jalkalistojen kunto, se kertoo asunnosta paljon muutenkin.
Kyllä mä lähinnä miettisin mitä on päässä vialla sillä, joka laittaisi kuvia jalkalistoista, varsinkin kun niitä on jokunen sata metriä jo ihan normikämpässä. Eiköhän nuo voi katsoa sitten esittelyssä.
Ei niiden kuvien tarvitse olla jalkalistoista, riittää, että kuvasta näkyy jalkalistojen kunto. Sen kämpän kun voi stailata vaikka miten kivaksi, mutta jalkalistat valitettavasti kertovat karua kieltään jopa sähkötöiden tasosta tai siitä, miten huolettomia pintaremontteja on tehty.
Näkeehän ne toki esittelyssäkin, mutta turhauttavaa lähteä katsomaan asuntoa, jonka saippuakupit ja torkkuhuovat ovat sävysävyyn ja "seinäpinnat vastaremontoitu", kun lattianrajasta huomaat, että kas, jalkalistat alkuperäiset, maalattu viimeksi todennäköisesti 1978 ja sen jälkeen on tehty omituisia pinta-asennuksia halvalla "upottamatta" sähköjohtoja jalkalistan sisään.
Katsopa huviksesi randomasuntoja ja huomaat, mistä löytyy yllättäviä remonttikohteita vastarempatussa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matot pois lattioilta.
Miksi? Nehän luovat tunnelmaa?
Peittelevät lattioiden kulumia ja pahempiakin ongelmia mahdollisesti, ja vähänkään järkevä ostaja tajuaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut välittäjät tykkää tosi paljon ottaa sellaisia lähikuvia, jotka ovat täysin hyödyttömiä, kuten lähikuvia keittiötasolla olevista yrteistä, lähikuva olohuoneen sohvapöydällä olevista esineistä tai jokin pihalla oleva koristekasvi ruukussaan. Joskus noita turhia kuvia on niin paljon, että joutuu selaamaan löytääkseen ne merkitykselliset kuvat.
joo ärrrrsyttävää! ja oon huomannut että eräät tietyt välitysliikkeet harrastaa tätä erityisesti esim BO.
Sängyllä auki oleva kirja ja vieressä tarjotin, jossa teekuppi. Voi vattu mikä chlisee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden kuvien tarvitse olla jalkalistoista, riittää, että kuvasta näkyy jalkalistojen kunto. Sen kämpän kun voi stailata vaikka miten kivaksi, mutta jalkalistat valitettavasti kertovat karua kieltään jopa sähkötöiden tasosta tai siitä, miten huolettomia pintaremontteja on tehty.
Näkeehän ne toki esittelyssäkin, mutta turhauttavaa lähteä katsomaan asuntoa, jonka saippuakupit ja torkkuhuovat ovat sävysävyyn ja "seinäpinnat vastaremontoitu", kun lattianrajasta huomaat, että kas, jalkalistat alkuperäiset, maalattu viimeksi todennäköisesti 1978 ja sen jälkeen on tehty omituisia pinta-asennuksia halvalla "upottamatta" sähköjohtoja jalkalistan sisään.
Katsopa huviksesi randomasuntoja ja huomaat, mistä löytyy yllättäviä remonttikohteita vastarempatussa asunnossa.
No sittenhän nuo zoomattavat kuvat on sun juttu, eikös niistä voi katsella listojakin samalla kun tsekkaa kirjahyllyn sisällön. Ja olen juuri ostanut asunnon, joten on kyllä tuttua se, miten kuvat ei vastaa todellisuutta ja sinänsä toki olis kiva että näin ei olis. Mutta kyllä se vaan on paikan päälle raahauduttava näkemään, miten hyvin (tai valitettavan usein huonosti) asuntoa on pidetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matot pois lattioilta.
Miksi? Nehän luovat tunnelmaa?
Peittelevät lattioiden kulumia ja pahempiakin ongelmia mahdollisesti, ja vähänkään järkevä ostaja tajuaa sen.
Ankeelta näyttää ilman mattoja. PItäiskö sinusta seinät sitten olla ilman tauluja?
En tekisi tuosta sen isompaa ongelmaa. Jos välittäjä suosittelee tuollaisia kuvia niin ottakaa sellaiset ja siivotkaa piiloon sellaiset asiat joita ette halua muiden näkevän. Ongelma ratkaistu.
Siivoa pois mahdollisimman paljon persoonallista kamaa, kuten käsipyyhkeet ja kaikki tasoille kasautunut roina. Sullot vaan siksi aikaa pois näkyvistä.
Kaverin asuntoilmoituksen jokaisessa kuvassa oli se sama viherkasvi, jonka välittäjä oli tuonut mukanaan. Naurettiin tuota jälkeenpäin, kun ensin se oli keittiön pöydällä, sitten olohuoneen lipaston päällä, sitten kylppärin lavuaarin vieressä, sitten makuuhuoneen ikkunalaudalla, sitten eteisen penkin päällä...
Itsekin selailen kuvia usein ja huvikseni. Tuo ylimääräisten tavaroiden karsiminen piiloon olisi erittäin tärkeää. Heti kyllä huomaa kuvista sen onko kyseessä oma vai vuokra-asunnon myynti, kun vuokralaista ei ilmeisesti pysty komentamaan siivoamaan tavaroitaan. Siellä sitten pesemättömät astiat tiskipöydän koristeena :D Itse ottaisin kaikki mahdolliset tasot, pöydät täysin tyhjiksi tavaroista. Ja muistakaa ne jääkaappimagneetit myös ottaa pois!
Muistuta että ottaa kunnollisia kuvia ikkunoiden maisemasta. Jos ei tarvi tuijottaa toisiin asuntoihin, se on iso plussa.
Vierailija kirjoitti:
Tuu tähän samaan kysymään onko hyviä tai huonoja kokemuksia digistailauksesta? onko hyötyä vai pitäiskö ottaa kuvat vaan tyhjästä asunnosta? Pystyykö ottaa semmosia kuvia missä digistailaus peittäis omat kuluneet huonekalut?
Digistailauksella ei peitetä mitään vaan näytetään miltä tyhjä asunto näyttäisi kalustettuna. Yleensä kuvissa näytetään esim. olohuone tyhjillään ja digistailattuna.
Tyhjässä asunnossa ei ilmene mittasuhteet, jos asunto (esim. kuolinpesän omistuksessa) on jo tyhjennetty niin digistailauksella saadaan näytettyä mitä asunnosta voitaisiin saada aikaan kalustamalla. Meille sanoi kiinteistönvälittäjä tällaisessa tilanteessa että huonekaluja olisi hyvä olla, koska se auttaa ihmisiä hahmottamaan tilaa paremmin kuvissa. Ts. meidän omaisen tilanteessa suositeltiin että asuntoa myydään kalustettuna eikä tyhjennetä sitä heti. Kaikki tasot pyydettiin tyhjentämään, että näyttäisi siistimmältä, joten sitä suosittelen valokuvaukseenkin.
joo ärrrrsyttävää! ja oon huomannut että eräät tietyt välitysliikkeet harrastaa tätä erityisesti esim BO.