Hei, sinä jonka mielestä koiraa ei saisi ulkoiluttaa pyöräillen! Kaipaisin perusteluja
jos järkeviä sellaisia on?
Pelkkä omistajan laiskuus ei nyt riitä.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirat tarvitsevat liikuntaa.
Niiden evoluutio ei perustu makaa sun kanssa sängyllä ja syödä kakkua kaiket päivät. Et hemmottele niitä, vaan pahennat niiden oloa.
Koirat tarvitsevat kyllä liikuntaa mutta kysymys kuuluukin: Millaista liikuntaa? Niiden omaehtoista vai ihmisen määräämää. Jos katsot jotain katukoiralaumaa tuolla etelän maissa, niin eivät ne juokse huvikseen 10 km lenkkejä vaan pyrähtelevät, pysähtelevät, haistelevat jne. Ei mikään eläin luonnossa lenkkeile kunnon vuoksi, vaan sen vuoksi että on kivaa katseltavaa ja mukavia asioita, joihin voi tutustua. Lujaa juostaan vaan silloin kun saalistetaan ja kun saalis on kaadettu, juoksu päättyy siihen.
Molempia voi tehdä. Pyörälenkki ja pissalenkki.
Riippuu myös koirarodusta. Monet pienet koirat on jalostettu vässyköiksi läskeille.
Huskyt taas tarvitsevat liikuntaa. Niitä ei olla jalostettu pitämään kuorokonserttia himassa, jotta voit katella youtube videoita
Isäni ollessa sairaalassa samassa huoneessa oli mies joka oli ulkoilattunut koiraansa pyöräillen. Joku kiinnosti koiraa ja nykäisi niin että mies kaatui pyörällään. Häneltä oli murtunut niskanikama ja oli vain pienestä kiinni ettei halvaantunut.
Kuulin kertomuksen tältä mieheltä itseltään, makasi sängyssä metallihäkkyrä päässään, useamman kuukauden sairaalahoito oli jo takana samoin edessä.
Koira oli palannut kotiin ilman isäntää.
Tämän tosielämän tositapahtuman kuultuani olen kertonut koiranomistajille että näinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden evoluutio ei perustu makaa sun kanssa sängyllä ja syödä kakkua kaiket päivät. Et hemmottele niitä, vaan pahennat niiden oloa.
Koirat tarvitsevat kyllä liikuntaa mutta kysymys kuuluukin: Millaista liikuntaa? Niiden omaehtoista vai ihmisen määräämää. Jos katsot jotain katukoiralaumaa tuolla etelän maissa, niin eivät ne juokse huvikseen 10 km lenkkejä vaan pyrähtelevät, pysähtelevät, haistelevat jne. Ei mikään eläin luonnossa lenkkeile kunnon vuoksi, vaan sen vuoksi että on kivaa katseltavaa ja mukavia asioita, joihin voi tutustua. Lujaa juostaan vaan silloin kun saalistetaan ja kun saalis on kaadettu, juoksu päättyy siihen.
Koiraeläin voi pilpattaa luonnossa 40-50 km päivässä. Kun koira saa joka tapauksessa höntsälenkkejä (kukaan ei pyöräile koiran kanssa 3krt/vrk 7 pvä/vko), niin juoksutus tekee koiralle vain hyvää. Toki sillä pitää olla peruskunto ja välineiden pitää olla sopivat. Mutta nykykoirille tehdään enemmän hallaa liiqn vähällä liikunnalla ja liian paljolla ruualla, ei todellakaan liialla liikunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä onkin kivaa, kun koira loikkaa tien toiseen sivuun ja jalankulkija pyykkinarutetaan. Tai koira päättää nykästä sut kumoon ja ajat jonkun päälle. Aiheuttaa vaaratilanteita, aivan sama millä nopeudella ajetaan.
Minä olen kouluttanut koirani juoksemaan sivulla, pyörässä on vetoadapteri=koira ei nykäise minua mihinkään, pyöräilen vain reiteillä missä ei ole ketään.
Lisää mutu-perusteita?
Eli esim se ei ole mahdollista, että sattuisit vaikka kaatumaan koirasi päälle?
Oikeastaan ei, sen kokoinen pyörä että saan jalat maahan nopeasti. Toki itse voin saada äkkipysäyksessä mustelmia reisiin mutta koiran päälle en kaadu.
Toki voin saada sydärin tai halvaantua tai metsästäjä voi vahingossa osua minuun.... Myös lentokone voi tippua päähän.
Mieheni sanoi aina noin kuin sinä kun varoittelin koiran juoksutuksesta pyörän selästä.
Sitten tuli jänis tielle ja niin mentiin, miehellä reisiluu poikki ja muutakin murtumia ja koiraa ei ole sen koodin näkynyt. Mies ei kävellä kunnolla enää koskaan, luutuminen huonoa.
Onnea matkaan.Juuri tämän vuoksi hihna kannattaa olla kädessä tai adapterissa nykäisystä irtoava.
Eli ihan vapaasti päästät pienemmän koiran kimppuun koirasi, nykyäisten vain irrotat, saattanan ääliö olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä onkin kivaa, kun koira loikkaa tien toiseen sivuun ja jalankulkija pyykkinarutetaan. Tai koira päättää nykästä sut kumoon ja ajat jonkun päälle. Aiheuttaa vaaratilanteita, aivan sama millä nopeudella ajetaan.
Minä olen kouluttanut koirani juoksemaan sivulla, pyörässä on vetoadapteri=koira ei nykäise minua mihinkään, pyöräilen vain reiteillä missä ei ole ketään.
Lisää mutu-perusteita?
Eli esim se ei ole mahdollista, että sattuisit vaikka kaatumaan koirasi päälle?
Oikeastaan ei, sen kokoinen pyörä että saan jalat maahan nopeasti. Toki itse voin saada äkkipysäyksessä mustelmia reisiin mutta koiran päälle en kaadu.
Toki voin saada sydärin tai halvaantua tai metsästäjä voi vahingossa osua minuun.... Myös lentokone voi tippua päähän.
Mieheni sanoi aina noin kuin sinä kun varoittelin koiran juoksutuksesta pyörän selästä.
Sitten tuli jänis tielle ja niin mentiin, miehellä reisiluu poikki ja muutakin murtumia ja koiraa ei ole sen koodin näkynyt. Mies ei kävellä kunnolla enää koskaan, luutuminen huonoa.
Onnea matkaan.Juuri tämän vuoksi hihna kannattaa olla kädessä tai adapterissa nykäisystä irtoava.
Nykäisystä irtoava? Eli kun koirasi päättää hyökätä pienemmän koiran/vastaantulijan kimppuun, hihna irtoaa nykyistä eikä koira ole millään lailla hallinnassasi? Miksi pyöräillessä koiran ei tarvitse pysyä hallinnassa, jos koira päättää ampaista jonkun kanssaeläjän kimppuun?
Niin. Omat pyöräilytettävät koirat ei kuitenkaan "päätä hyökätä" muiden kimppuun. Se yksilö, joka on agressiivinen muita kohtaan, ei ole missään vaiheessa ollut pyörän kanssa lenkkeilevä. Ei nämä asiat ole niin vaikeita, kun tutustuu siihen eläimeen mikä käsissä on.
Mä joskus nuorena juoksutin koiraa mopoillessa.
Kyllä käy sääliksi koiraa, kun näkee sen kieli ulkona läähättävän pyöräilijän rinnalla. Koiran luonteeseen kuuluu nuuskia ja merkkailla paikkoja. Vain laiska koiranomistaja kehtaa noin koiraansa lenkittää. Olen kuullut tyypistä, joka autolla lenkitti koiraa. Hihma auton ikkunasta ja menoksi.
Ei kaikkien tarvitse hankkia koiraa. Voi käyttää lenkitysajan sohvalla makoiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistissa tämmöinenkin tapaus takavuosilta.
Koira juokse iloisesti pyörän vieressä häntä heiluen. Vahingossahan se sinne pinnojen väliin heilahtaa, ja leikkautuu poikki. Ei ole kivaa kenelläkään tämän jälkeen.Normaalissa vanteessa tuo ei ole mahdollista eli sirkkelin terästä tehty vanne vai mitenkäs tämä tapahtui?
Rengas on myös kiinni pyörän rungossa vähän järeämmillä putkilla. Häntä jää pinnojen väliin, pinnat pyörii ja lyö hännän putkia vasten. Koirien häntä on paljon jäykempi kuin esim. kissojen pehmeä notkea häntä, ja hyvinkin voi murtua jos tie kuinka isolla nopeudella jää pinnojen väliin. Puhumattakaan rattaistosta, ai että jos jonkun irlanninsetterin karvapöyhkähäntä jää sinne ketjun nieluun.
Lapsena vein kultaisennoutajan tasan yhden kerran potkulautalenkille ja enköhän silloinkin jo kaatunut. En ulkoiluttaisi koiraa kun kävelyvauhtia löysällä, heti irtiannettavalla talutushihnalla. Ikinä ei voi tietää tuleeko paikalle just se fasaani/jänis/kiimainen narttu/mikälie tai sattuuko muuta.
Höpön löpön😂
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käy sääliksi koiraa, kun näkee sen kieli ulkona läähättävän pyöräilijän rinnalla. Koiran luonteeseen kuuluu nuuskia ja merkkailla paikkoja. Vain laiska koiranomistaja kehtaa noin koiraansa lenkittää. Olen kuullut tyypistä, joka autolla lenkitti koiraa. Hihma auton ikkunasta ja menoksi.
Ei kaikkien tarvitse hankkia koiraa. Voi käyttää lenkitysajan sohvalla makoiluun.
Niin semmoinenkin mahdollisuus on, että ne nuuskutuskävelyt tehdään ihan erikseen. Metsästyskoiralla esim täytyy pitää kunto yllä myös metsästysajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa millä logiikalla on laiska jos kuntoilee koiransa kanssa? 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molempia voi tehdä. Pyörälenkki ja pissalenkki.
Riippuu myös koirarodusta. Monet pienet koirat on jalostettu vässyköiksi läskeille.
Huskyt taas tarvitsevat liikuntaa. Niitä ei olla jalostettu pitämään kuorokonserttia himassa, jotta voit katella youtube videoita
Oikein hyvä jos omistaja tekee molempia. Valitettavan usein kuitenkin näkee koiria, joita ei koskaan viedä nuuskuttelulenkeille, vaan ulkoilu tehdään aina omistajan tahdin mukaan. Usein vetokoirat myös oppivat siihen, että lenkillä ollessa mennään vain eteenpäin ja esim. tarpeet tehdään vauhdissa. Se ei ole luontaista käytöstä.
Me käydään ihan päivittäin pyörälenkillä, koira rakastaa! Ja mä myös, ihan parasta :)
Vierailija kirjoitti:
Autan naapureita koirien lenkittämisessä. Jos minull kiireitä/olen väsynyt niin silloin käytän koiria vain pyörälenkillä. Saavat juosta 15-30 minuuttia ja ovat sopivasti väsyneitä. Välillä toki käytän ihan kävelylenkillä.
Minusta se ei ole niin tärkeää että koira saisi jokapäivä nuuskuttelulenkin vaan pääasia että pääsee liikkeelle. Pyörän vieressä koirat juoksevat innoissaan kovaa ja saavat kunnon liikunnan. Kävelyttämällä en koskaan saa niitä väsytettyä yhtäpaljon.
Pidän koiran aina pyörän ja ojan välissä joten ei pääse hyökkäämään kenenkään kimppuun tai kaatamaan ketään narullaan. Ja tietty vain yksi koira kerrallaan lenkillä.
Koira juoksee pyörän vierellä kovaa, koska eihän sillä ole vaihtoehtoja!!! Mieti itse miltä tuntuisi jos sulle laitettais panta kaulaan, naru siihen ja joutuisit juoksemaan siihen tahtiin kun joku sua pyörää ajaen juoksuttaisi! Ei siinä ole mahdollisuutta pysähtyä tai edes hiljentää vauhtia. Pakko juosta vaikka ei jaksaisi. Eläinrääkkäystä lähinnä.
En usko että paljon erilaista tekemistä kaipaava labbismixini kärsii siitä, että tehdään joka toinen päivä 3-7km pyörälenkki, jonka aikana se saa rauhassa tehdä tarpeet ja haistella pylväitä yms, ja jos se vaikuttaa siltä että haluaa hetken hengähtää, hidastan vauhtia tai pysähdytään kokonaan. Kuntoa kyllä riittää aivan varmasti. Sen lisäksi päivässä tehdään vielä kaksi muutakin lenkkiä kävellen, ja aamu ja iltaruuat piilotan pitkin asuntoa sille etsittäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira siinä kuntoilee. Ei pyörällä ajaminen ole rankkaa millään tavalla. Ei ainakaan jos oikeaoppisesti pitää tahdin sellaisena että koira pystyy hölkkäämään vierellä eikä joudu laukkaamaan.
Meilläpäin yhdellä koira juoksee vapaana kun ajaa pyörällä. Tulee hienosti mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira siinä kuntoilee. Ei pyörällä ajaminen ole rankkaa millään tavalla. Ei ainakaan jos oikeaoppisesti pitää tahdin sellaisena että koira pystyy hölkkäämään vierellä eikä joudu laukkaamaan.
Mene sinä laahustamaan sinne koiran nuuskutusten perässä ja huutele muille laiskuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autan naapureita koirien lenkittämisessä. Jos minull kiireitä/olen väsynyt niin silloin käytän koiria vain pyörälenkillä. Saavat juosta 15-30 minuuttia ja ovat sopivasti väsyneitä. Välillä toki käytän ihan kävelylenkillä.
Minusta se ei ole niin tärkeää että koira saisi jokapäivä nuuskuttelulenkin vaan pääasia että pääsee liikkeelle. Pyörän vieressä koirat juoksevat innoissaan kovaa ja saavat kunnon liikunnan. Kävelyttämällä en koskaan saa niitä väsytettyä yhtäpaljon.
Pidän koiran aina pyörän ja ojan välissä joten ei pääse hyökkäämään kenenkään kimppuun tai kaatamaan ketään narullaan. Ja tietty vain yksi koira kerrallaan lenkillä.
Koira juoksee pyörän vierellä kovaa, koska eihän sillä ole vaihtoehtoja!!! Mieti itse miltä tuntuisi jos sulle laitettais panta kaulaan, naru siihen ja joutuisit juoksemaan siihen tahtiin kun joku sua pyörää ajaen juoksuttaisi! Ei siinä ole mahdollisuutta pysähtyä tai edes hiljentää vauhtia. Pakko juosta vaikka ei jaksaisi. Eläinrääkkäystä lähinnä.
Mun koirani kyllä itse päättää pyöräillessä vauhdin. Lisäksi sillä on VALJAAT.
Rengas on myös kiinni pyörän rungossa vähän järeämmillä putkilla. Häntä jää pinnojen väliin, pinnat pyörii ja lyö hännän putkia vasten. Koirien häntä on paljon jäykempi kuin esim. kissojen pehmeä notkea häntä, ja hyvinkin voi murtua jos tie kuinka isolla nopeudella jää pinnojen väliin. Puhumattakaan rattaistosta, ai että jos jonkun irlanninsetterin karvapöyhkähäntä jää sinne ketjun nieluun.
Lapsena vein kultaisennoutajan tasan yhden kerran potkulautalenkille ja enköhän silloinkin jo kaatunut. En ulkoiluttaisi koiraa kun kävelyvauhtia löysällä, heti irtiannettavalla talutushihnalla. Ikinä ei voi tietää tuleeko paikalle just se fasaani/jänis/kiimainen narttu/mikälie tai sattuuko muuta.