Hei, sinä jonka mielestä koiraa ei saisi ulkoiluttaa pyöräillen! Kaipaisin perusteluja
jos järkeviä sellaisia on?
Pelkkä omistajan laiskuus ei nyt riitä.
Kommentit (99)
Minä näin tällaisen tapauksen kun ulkoilutti koiraansa pyöräillen. Koira päätti muuttaa yhtäkkiä suuntaa ja leikkasi pyörän eteen. Pyöräilijä lensi pyörineen ketoon. Koira karkasi. Minä jatkoin matkaani. Tyhmästä päästä saakin kärsiä.
Täällä on läskejä, jotka hankkii husky koiran ja luulee, että parin metrin pissakävely riittää niille.
Sitten valittaa pyöräilijöistä.
Te laiskat ette ansaise koiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä onkin kivaa, kun koira loikkaa tien toiseen sivuun ja jalankulkija pyykkinarutetaan. Tai koira päättää nykästä sut kumoon ja ajat jonkun päälle. Aiheuttaa vaaratilanteita, aivan sama millä nopeudella ajetaan.
Minä olen kouluttanut koirani juoksemaan sivulla, pyörässä on vetoadapteri=koira ei nykäise minua mihinkään, pyöräilen vain reiteillä missä ei ole ketään.
Lisää mutu-perusteita?
Eli esim se ei ole mahdollista, että sattuisit vaikka kaatumaan koirasi päälle?
Oikeastaan ei, sen kokoinen pyörä että saan jalat maahan nopeasti. Toki itse voin saada äkkipysäyksessä mustelmia reisiin mutta koiran päälle en kaadu.
Toki voin saada sydärin tai halvaantua tai metsästäjä voi vahingossa osua minuun.... Myös lentokone voi tippua päähän.
Mieheni sanoi aina noin kuin sinä kun varoittelin koiran juoksutuksesta pyörän selästä.
Sitten tuli jänis tielle ja niin mentiin, miehellä reisiluu poikki ja muutakin murtumia ja koiraa ei ole sen koodin näkynyt. Mies ei kävellä kunnolla enää koskaan, luutuminen huonoa.
Onnea matkaan.Juuri tämän vuoksi hihna kannattaa olla kädessä tai adapterissa nykäisystä irtoava.
Nykäisystä irtoava? Eli kun koirasi päättää hyökätä pienemmän koiran/vastaantulijan kimppuun, hihna irtoaa nykyistä eikä koira ole millään lailla hallinnassasi? Miksi pyöräillessä koiran ei tarvitse pysyä hallinnassa, jos koira päättää ampaista jonkun kanssaeläjän kimppuun?
Sellaisten koirien kanssa ei lenkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä näin tällaisen tapauksen kun ulkoilutti koiraansa pyöräillen. Koira päätti muuttaa yhtäkkiä suuntaa ja leikkasi pyörän eteen. Pyöräilijä lensi pyörineen ketoon. Koira karkasi. Minä jatkoin matkaani. Tyhmästä päästä saakin kärsiä.
Toivottavasti oppi läksynsä. Ens kerralla varmempi ote ja parempaa koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä onkin kivaa, kun koira loikkaa tien toiseen sivuun ja jalankulkija pyykkinarutetaan. Tai koira päättää nykästä sut kumoon ja ajat jonkun päälle. Aiheuttaa vaaratilanteita, aivan sama millä nopeudella ajetaan.
Minä olen kouluttanut koirani juoksemaan sivulla, pyörässä on vetoadapteri=koira ei nykäise minua mihinkään, pyöräilen vain reiteillä missä ei ole ketään.
Lisää mutu-perusteita?
Eli esim se ei ole mahdollista, että sattuisit vaikka kaatumaan koirasi päälle?
Oikeastaan ei, sen kokoinen pyörä että saan jalat maahan nopeasti. Toki itse voin saada äkkipysäyksessä mustelmia reisiin mutta koiran päälle en kaadu.
Toki voin saada sydärin tai halvaantua tai metsästäjä voi vahingossa osua minuun.... Myös lentokone voi tippua päähän.
Mieheni sanoi aina noin kuin sinä kun varoittelin koiran juoksutuksesta pyörän selästä.
Sitten tuli jänis tielle ja niin mentiin, miehellä reisiluu poikki ja muutakin murtumia ja koiraa ei ole sen koodin näkynyt. Mies ei kävellä kunnolla enää koskaan, luutuminen huonoa.
Onnea matkaan.Juuri tämän vuoksi hihna kannattaa olla kädessä tai adapterissa nykäisystä irtoava.
Nykäisystä irtoava? Eli kun koirasi päättää hyökätä pienemmän koiran/vastaantulijan kimppuun, hihna irtoaa nykyistä eikä koira ole millään lailla hallinnassasi? Miksi pyöräillessä koiran ei tarvitse pysyä hallinnassa, jos koira päättää ampaista jonkun kanssaeläjän kimppuun?
Sellaisten koirien kanssa ei lenkkeillä.
Ja jos joku idiootti tällaisen koiran kanssa on liikkeellä pyörän kanssa, mielummin vaikka sit se koira vaan kuin se pyörä ja sata kiloa massaa mukana. Vai kuvitteleeko joku, että sillä pyörällä voisi estää toisen kimppuun hyökkimisen?
Vierailija kirjoitti:
Koira ei ehdi toimia luonteelleen ominaisesti ja nuuhkia ja merkkailla ja liikkua myös kävellen.
Koira ei myöskään juostessa ehdi tehdä noita asioita. Siksipä koiraa on hyvä ulkoiluttaa päivässä useita kertoja ja eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä mitkään otteet vaikuta jos hihnan päässä oleva elukka päättää muuttaa suuntaa. Tietysti jos pannasta roikottaa ilmassa niin sitten ei voi juosta pyörien välistä tai leikata eteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä mitkään otteet vaikuta jos hihnan päässä oleva elukka päättää muuttaa suuntaa. Tietysti jos pannasta roikottaa ilmassa niin sitten ei voi juosta pyörien välistä tai leikata eteen
Tällaisen koiran kanssa ei lenkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on läskejä, jotka hankkii husky koiran ja luulee, että parin metrin pissakävely riittää niille.
Sitten valittaa pyöräilijöistä.
Te laiskat ette ansaise koiria.
Anteeksi, viestisi oli vähän sekava.
Missä on läskejä jotka hankkii huskyja? Ja ne joilla on niitä huskyja valittaa pyöräilijöistä?
Naapurissa asuu kokenut koirakouluttaja. Hänellä on nyt uusi pentu, jota on alkanut kouluttamaan pyörän kanssa. Hänellä on kiinnityssysteemit takapyörässä, ei mitää vitjoja käsissä jne.
Olin itse näkemässä, kun tämä omistaja/kouluttaja fillaroi koiransa yli parisen viikkoa sitten. Olivat tulossa pyörälenkiltä ja niin vaan se koira sitten innostu lähtemään toiseen suuntaan, kun näki perheen tyttären. Innokkaasti tervehtien ja hypähdellen... ja omistaja jarrutti hissukseen, niin tässä vaiheessa se koira ajautui etupyörän alle, kummankin tassun yli meni. Onneksi ei kummosia sattunut tällä kertaa, paitsi, että se koira nyt pelkää pyöriä. Eipä ole enää lähtenyt pyörälenkille.
Koirat tarvitsevat liikuntaa.
Niiden evoluutio ei perustu makaa sun kanssa sängyllä ja syödä kakkua kaiket päivät. Et hemmottele niitä, vaan pahennat niiden oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme katastrofiajattelua. Pääasia että koira saa liikuntaa! Välillä tulee tällaisia parivaljakoita metsälenkeillä vastaan, kivalta näyttää meno ja koirat näyttää pysyvän omalla reunallaan.
Pyöräille sattuu jatkuvasti läheltäpiti-tilanteita sekä autoilijoidem että kävelijöiden kanssa. Heitä kaatuu jatkuvasti myös keliolosuhteiden ja maaston yllätysten takia.
Oon auttanu kaatunutta pyöräilijää joka ei päässyt itse ylös (nuori, jäi jalka jumiin pyörän alle) ja jäänyt itse pyöräilijän alle. Molemmat tietä ylittäessä.
No ehkäpä nämä koiran kanssanpyöräilyt tapahtuu suurimmaksi osaksi muualla kuin kaupungeissa ja taajamissa. Tie ylitetään aina pyörää taluttaen oli koira tai ei mukana.
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asuu kokenut koirakouluttaja. Hänellä on nyt uusi pentu, jota on alkanut kouluttamaan pyörän kanssa. Hänellä on kiinnityssysteemit takapyörässä, ei mitää vitjoja käsissä jne.
Olin itse näkemässä, kun tämä omistaja/kouluttaja fillaroi koiransa yli parisen viikkoa sitten. Olivat tulossa pyörälenkiltä ja niin vaan se koira sitten innostu lähtemään toiseen suuntaan, kun näki perheen tyttären. Innokkaasti tervehtien ja hypähdellen... ja omistaja jarrutti hissukseen, niin tässä vaiheessa se koira ajautui etupyörän alle, kummankin tassun yli meni. Onneksi ei kummosia sattunut tällä kertaa, paitsi, että se koira nyt pelkää pyöriä. Eipä ole enää lähtenyt pyörälenkille.
No en lähtisi pentua juoksuttamaan. Edes itse juosten pakkotahtisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja tarinoita sulla. Tietenkin vielä 0.0000000001% mahdollisuudella näit koko tapahtuman. Onko sulla joku motiivi noille stooreilles vai oletko vanha kääkkä, joka lähettelee naapureille heippalappuja?
Vierailija kirjoitti:
Koira ei ehdi toimia luonteelleen ominaisesti ja nuuhkia ja merkkailla ja liikkua myös kävellen.
Koiran ei tarvitse joka hetkeä ulkoilusta "laahustaa", ethän sinäkään hölkkälenkillä suorita samalla ikkunaostoksia tai ota maisemakuvia, vaan lenkkeilet. Eikä se tarkoita ettetkö voisi sitten toisessa hetkessä ottaa rauhallisemmin. Koiran juoksuttaminen on mielestäni erittäin hyvä liikuntamuoto, olkoot ihminen siinä mukana sitten pyörällä, juoksemassa tai kickbikellä/mummokelkalla tai rulliksilla/suksilla, kunhan ottaa sen juoksutuksen vaikutukset huomioon: koira hallinnassa ja sopivalla pohjalla, lämmittelyllä ja nesteytyksellä. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Muistissa tämmöinenkin tapaus takavuosilta.
Koira juokse iloisesti pyörän vieressä häntä heiluen. Vahingossahan se sinne pinnojen väliin heilahtaa, ja leikkautuu poikki. Ei ole kivaa kenelläkään tämän jälkeen.
Normaalissa vanteessa tuo ei ole mahdollista eli sirkkelin terästä tehty vanne vai mitenkäs tämä tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Eli pari viikkoa sitten tapahtui ja ei enää lähde pyörälenkeille. Kuinka monta kertaa kokeillut lähteä lenkeille?
Vierailija kirjoitti:
Koirat tarvitsevat liikuntaa.
Niiden evoluutio ei perustu makaa sun kanssa sängyllä ja syödä kakkua kaiket päivät. Et hemmottele niitä, vaan pahennat niiden oloa.
Koirat tarvitsevat kyllä liikuntaa mutta kysymys kuuluukin: Millaista liikuntaa? Niiden omaehtoista vai ihmisen määräämää. Jos katsot jotain katukoiralaumaa tuolla etelän maissa, niin eivät ne juokse huvikseen 10 km lenkkejä vaan pyrähtelevät, pysähtelevät, haistelevat jne. Ei mikään eläin luonnossa lenkkeile kunnon vuoksi, vaan sen vuoksi että on kivaa katseltavaa ja mukavia asioita, joihin voi tutustua. Lujaa juostaan vaan silloin kun saalistetaan ja kun saalis on kaadettu, juoksu päättyy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autan naapureita koirien lenkittämisessä. Jos minull kiireitä/olen väsynyt niin silloin käytän koiria vain pyörälenkillä. Saavat juosta 15-30 minuuttia ja ovat sopivasti väsyneitä. Välillä toki käytän ihan kävelylenkillä.
Minusta se ei ole niin tärkeää että koira saisi jokapäivä nuuskuttelulenkin vaan pääasia että pääsee liikkeelle. Pyörän vieressä koirat juoksevat innoissaan kovaa ja saavat kunnon liikunnan. Kävelyttämällä en koskaan saa niitä väsytettyä yhtäpaljon.
Pidän koiran aina pyörän ja ojan välissä joten ei pääse hyökkäämään kenenkään kimppuun tai kaatamaan ketään narullaan. Ja tietty vain yksi koira kerrallaan lenkillä.
Koiralle vaan tosin se nuuskuttelu on tärkeämpää, kuin se 15-30min veto täysiä siinä fillarin vieressä. Jos siis pitäisi valita, kummanlainen lenkki, niin ehdottomasti se nuuskuttelu 15min kuin 15min revittely täysiä. Ei koiraa ole mikään tarve saada "väsytettyä" liikunnalla.
Koiraa voi toki juoksuttaa polkupyörällä, mutta silloin pitää pitää huoli siitä, että lenkit on säännöllisiä, mutta ei liian usein, ennen juoksua ja sen jälkeen lämmitellään/palautellaan kevyellä vauhdilla, ei juoksuteta koiraa asfaltilla/liian haastavassa maastossa, vauhti on koiralle sopiva, koiralla on juoksuun sopivat varusteet. Harvoin tälläistä vaan näkee, ihan jo siksi että on todella haastavaa löytää sellainen sopiva maasto, jossa koiran on hyvä juosta pitkää matkaa, ja jossa on myös hyvä pyöräillä.
Koiran pitää saada liikkua, mutta monet koiran "himoliikuttajat" (pyörällä tai jalkaisin) ovat kyllä aika hukkateillä ajatustensa kanssa. Koiralle paras on kohtuullinen lenkkeily nuuskutellen ja pysähdellen, ja säännöllinen vapaana liikkuminen esim. koirapuistossa. Ihan liian usein näkee sitä, että koiraa viedään esim. asfaltilla lyhyessä hihnassa jotain 10 kilsan lenkkejä, ja/tai sitten kerran viikkoon-pariin rallataan kolme tuntia koirapuistossa. Varmasti on koiraparalla paikat kipeänä tällä tavoin.
Minulla on seurakoira ja käyttökoira. Lupaan sinulle tuhat euroa, jos selviät käyttökoiran kanssa pelkällä aivojumpalla ja höntsälenkeillä edes puoli vuotta. Toki joku tiibetinspanieli on eri asia, mutta kaikki koirat eivät ole löysiä tiibetinspanieleja tai hönttejä collieita.
Laittaisin rajan sokeiden opaskoiriin.