Hei, sinä jonka mielestä koiraa ei saisi ulkoiluttaa pyöräillen! Kaipaisin perusteluja
jos järkeviä sellaisia on?
Pelkkä omistajan laiskuus ei nyt riitä.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira ei pysty näyttämään koska väsyy tai johonkin sattuu. Sen on pakko vain juosta.
Entä jos koira haluaisi juosta, mutta omistaja ei jaksa? Eikös sekin olisi eläinrääkkäystä
Sitten pitää antaa koira sellaiselle omistajalle joka jaksaa juosta.
Ajatellaan minun lapsuudessa koira oli aina pihalla ja sisällä vapaana. Sai tulla ja mennä niin kuin halusi. Joskus se lähti pienelle reissulle yksin, mutta useimmin oli pihassa. Me lapset leikittiin paljon kaverien kanssa pihassa. Rakennettiin lumilinnoja ja yms. Koira oli usein mukana siinä laumassa. Teki jotain joko kaiveli omiaan tai meidän kanssa. Ja kaikki syksyt oltiin metsässä keräämässä marjoja tai sieniä. Ja usein oltiin metsässä muuten vain. Koko perhe ja koira. Koira kulki sielläkin vapaana. Ja aina ensimmäisenä. Jos jäi tutkimaan jotain, niin sit hirveä ryntäys ensimmäiseksi. Koira oli tervepäinen ja tottelevainen. Sellaista se oli silloin kun koirat oli terveitä, eikä niitä tehtailtu niin paljon.
En tiennyt, että tämäkin on paheksuttavaa.
Taivaan isälle kiitos vauvapalstasta, josta voi aina varmuudella oppia miten elää tai esim. ulkoiluttaa koiraa oikein.
Yksi nainen juuri selitti kuinka hänen koira nukkuu kiltisti päivät kun hän töissä. Koira myös nukkuu kiltisti yöt. Koiratkin on laiskistuneet.
Eikös sellaisia vetämisen estäviä kiinnityksiä pyörään ole olemassa. Olen nähnyt ainakin mainoksen. Mainiota, kun voi isoa koiraa juoksuttaa!
Koirasi päättääkin mennä yllättäen pyörän eteen, jarrutusmatkaa 2 senttimetriä... olet pyörinesi maassa ja tapoit koirasi ennenkuin kerkesit edes älytä mitä tapahtui...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira ei pysty näyttämään koska väsyy tai johonkin sattuu. Sen on pakko vain juosta.
Älä ota koiraa jos et tuon vertaa pysty sitä lukemaan.
Nimenomaan pystyn, ja siksi käykin sääliksi pyörän vieressä juoksutettavia koiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistissa tämmöinenkin tapaus takavuosilta.
Koira juokse iloisesti pyörän vieressä häntä heiluen. Vahingossahan se sinne pinnojen väliin heilahtaa, ja leikkautuu poikki. Ei ole kivaa kenelläkään tämän jälkeen.Eikö näihin saa jotain suojia laitettua?
https://cigalacycling.de/en/products/lightweight-fernweg-c-85-tubless-8…
Mä tilasin tällaset hybridiin, jolla juoksutan koiraa omistamallani raviradalla.
Ei siinä ole mitään pahaa, jos ulkoiluttaa koiraa pyörällä. Sen sijaan sellainen on törkeää, että sadesäällä omistaja ajelee autolla ikkuna auki ja roikottaa talutushihnaa ojaan, jossa koira nuuskii. Todella vaarallista hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä onkin kivaa, kun koira loikkaa tien toiseen sivuun ja jalankulkija pyykkinarutetaan. Tai koira päättää nykästä sut kumoon ja ajat jonkun päälle. Aiheuttaa vaaratilanteita, aivan sama millä nopeudella ajetaan.
Minä olen kouluttanut koirani juoksemaan sivulla, pyörässä on vetoadapteri=koira ei nykäise minua mihinkään, pyöräilen vain reiteillä missä ei ole ketään.
Lisää mutu-perusteita?
Eli esim se ei ole mahdollista, että sattuisit vaikka kaatumaan koirasi päälle?
Oikeastaan ei, sen kokoinen pyörä että saan jalat maahan nopeasti. Toki itse voin saada äkkipysäyksessä mustelmia reisiin mutta koiran päälle en kaadu.
Toki voin saada sydärin tai halvaantua tai metsästäjä voi vahingossa osua minuun.... Myös lentokone voi tippua päähän.
Mieheni sanoi aina noin kuin sinä kun varoittelin koiran juoksutuksesta pyörän selästä.
Sitten tuli jänis tielle ja niin mentiin, miehellä reisiluu poikki ja muutakin murtumia ja koiraa ei ole sen koodin näkynyt. Mies ei kävellä kunnolla enää koskaan, luutuminen huonoa.
Onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä onkin kivaa, kun koira loikkaa tien toiseen sivuun ja jalankulkija pyykkinarutetaan. Tai koira päättää nykästä sut kumoon ja ajat jonkun päälle. Aiheuttaa vaaratilanteita, aivan sama millä nopeudella ajetaan.
Minä olen kouluttanut koirani juoksemaan sivulla, pyörässä on vetoadapteri=koira ei nykäise minua mihinkään, pyöräilen vain reiteillä missä ei ole ketään.
Lisää mutu-perusteita?
Aina hirvittää koiranomistajat, jotka kuvittelevat, että koiransa ei voisi ikinä tehdä mitään arvaamatonta. "Eeei, meidän Rekku ikinä ketään pure, ihan hyvin voin pitää koiraa vapaana missä vaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko ihmisten mielestä koiraa ei saa juoksuttaa pyörän vieressä?? Enpä tätäkään tiennyt. Meillä oikeasti aivan nauttivat juoksusta enkä jaksa itse pyöräillä niin paljon kuin ne juoksisivat. Juoksevat kevyesti päivässä 30-40km; ovat saksanseisojia.
Asfaltti ei olekaan paras tassuille mutta esim kerta viikkoon pikitiellä ei aiheuta harmia. Itse käy sekalenkkejä; pikku pätkä asfalttia jottapäästään pitkälle hiekkaiselle metsäautotielle.
Joskus mennään kesäaikaan suoraan pihalta metsään mutta tällöin juoksevat irti koska täällä metsä on oikeasti tiheää puustoa eikä mitään reittejä ole. Raskasta minulle; koirille ihaninta maailmassa. Kun minä hiki hatussa saan tehtyä jonku kämäsen 5km lenkin, ne ovat juosseet helposti kolminkertaisen matkan.
Ja asutaan syvällä landella.
Siellä syvällä landella ei linnut pesi? Koirien kiinnipitoaika on 1.3. - 19.8. !!
Tiedoksi myös sille "omassa metsässä" juoksuttavalle.
Ei pesi mun "omassa metsässä". Se on hehtaarin aidattu alue jossa on koiria päivittäin monta kertaa irti. Tähän asti metsäkanalinnut ovat olleet niin fiksuja etteivät pesi alueelle vaan arvostavat rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää mutu-perusteita?
Oikeastaan ei, sen kokoinen pyörä että saan jalat maahan nopeasti. Toki itse voin saada äkkipysäyksessä mustelmia reisiin mutta koiran päälle en kaadu.
Toki voin saada sydärin tai halvaantua tai metsästäjä voi vahingossa osua minuun.... Myös lentokone voi tippua päähän.
Mieheni sanoi aina noin kuin sinä kun varoittelin koiran juoksutuksesta pyörän selästä.
Sitten tuli jänis tielle ja niin mentiin, miehellä reisiluu poikki ja muutakin murtumia ja koiraa ei ole sen koodin näkynyt. Mies ei kävellä kunnolla enää koskaan, luutuminen huonoa.
Onnea matkaan.
Juuri tämän vuoksi hihna kannattaa olla kädessä tai adapterissa nykäisystä irtoava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää mutu-perusteita?
Suurimmalla todennäköisyydellä vedätte kuitenkin triplalipat jonkun vastaantulijan kanssa.
Minä olisin aivan helvetin hämmästynyt jos puomin takana yksityistiellä syvällä skutsissa joku tulisi vastaan. Vielä hämmästyneempi olisin jos onnistuisin osumaan siihen.
Ja mä ostin raviradan koiran ulkoiluttamiseen! LOL
No, minä nyt satun elämään metsätaloudesta. Nää hyvät ulkoilumaastot ja tiet tulee vähän niinkuin sivutuotteena. Ravirata olis kiva mut sit pitäis hankkia hevosia. Ja niihin menee liikaa rahaa.
Haluavatko koirat oikeasti juosta monta kilometriä putkeen? Tekisivätkö ne niin vapaana ollessaan vai tekevätkö ne niin koska se pyörä tai ihminen siinä vieressä paahtaa eteenpäin pysähtymättä. Haluaisiko koira nuuhkia, tehdä juoksupyrähdyksiä, pysähdellä, kaivella, seisoskella ja kaikkea muuta mitä vapaana ollessaan tekisi. Koira pakotetaan ihmisen muottiin, sinne menet minne minä käsken ja minun tahtiin.
Äsken ulos katsellessani teki kyllä pahaa lenkillä olleen mäyräkoiran puolesta. Koira kyykkäsi pissalle mutta ei ehtinyt tarpeitaan loppuun tehdä, kun kaulapanta jo kiskaisi eteenpäin. Omistaja ei kiinnittänyt mitään huomiota koiraan ja sen tarpeisiin, vaan hänellä oli kova kiire eteenpäin. Mitä iloa lenkistä koiralle on jos lenkillä ei saa tehdä mitään, mitä koira haluaisi? Ei edes pissata rauhassa?
Vierailija kirjoitti:
Asfaltilla juokseminen ei oo oikein hyväksi, kun on liian kova pohja. Ihmisillä on kengät jotka vähän pehmentää sitä, mutta koirilla ei.
Koira ei saa siitä mitään kun ei saa tutkia eikä olla omillaan. Paitsi jos se nyt pitää kovasti pelkästä juoksemisestakin välillä on terve jaloistaan ja selästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää mutu-perusteita?
Onnea matkaan.Juuri tämän vuoksi hihna kannattaa olla kädessä tai adapterissa nykäisystä irtoava.
Nykäisystä irtoava? Eli kun koirasi päättää hyökätä pienemmän koiran/vastaantulijan kimppuun, hihna irtoaa nykyistä eikä koira ole millään lailla hallinnassasi? Miksi pyöräillessä koiran ei tarvitse pysyä hallinnassa, jos koira päättää ampaista jonkun kanssaeläjän kimppuun?
Vierailija kirjoitti:
Haluavatko koirat oikeasti juosta monta kilometriä putkeen? Tekisivätkö ne niin vapaana ollessaan vai tekevätkö ne niin koska se pyörä tai ihminen siinä vieressä paahtaa eteenpäin pysähtymättä. Haluaisiko koira nuuhkia, tehdä juoksupyrähdyksiä, pysähdellä, kaivella, seisoskella ja kaikkea muuta mitä vapaana ollessaan tekisi. Koira pakotetaan ihmisen muottiin, sinne menet minne minä käsken ja minun tahtiin.
Äsken ulos katsellessani teki kyllä pahaa lenkillä olleen mäyräkoiran puolesta. Koira kyykkäsi pissalle mutta ei ehtinyt tarpeitaan loppuun tehdä, kun kaulapanta jo kiskaisi eteenpäin. Omistaja ei kiinnittänyt mitään huomiota koiraan ja sen tarpeisiin, vaan hänellä oli kova kiire eteenpäin. Mitä iloa lenkistä koiralle on jos lenkillä ei saa tehdä mitään, mitä koira haluaisi? Ei edes pissata rauhassa?
Kyllä haluavat, ei toki kaikki rodut. ja SILLOIN kun se ei ole niiden ainut lenkki. Eli niillä on muutakin koiramaista toimintaa päivässä.
Eikö näihin saa jotain suojia laitettua?