Hei, sinä jonka mielestä koiraa ei saisi ulkoiluttaa pyöräillen! Kaipaisin perusteluja
jos järkeviä sellaisia on?
Pelkkä omistajan laiskuus ei nyt riitä.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Koira ei pysty näyttämään koska väsyy tai johonkin sattuu. Sen on pakko vain juosta.
Entä jos koira haluaisi juosta, mutta omistaja ei jaksa? Eikös sekin olisi eläinrääkkäystä
Vierailija kirjoitti:
Koira ei pysty näyttämään koska väsyy tai johonkin sattuu. Sen on pakko vain juosta.
Älä ota koiraa jos et tuon vertaa pysty sitä lukemaan.
Siis oikeastiko ihmisten mielestä koiraa ei saa juoksuttaa pyörän vieressä?? Enpä tätäkään tiennyt. Meillä oikeasti aivan nauttivat juoksusta enkä jaksa itse pyöräillä niin paljon kuin ne juoksisivat. Juoksevat kevyesti päivässä 30-40km; ovat saksanseisojia.
Asfaltti ei olekaan paras tassuille mutta esim kerta viikkoon pikitiellä ei aiheuta harmia. Itse käy sekalenkkejä; pikku pätkä asfalttia jottapäästään pitkälle hiekkaiselle metsäautotielle.
Joskus mennään kesäaikaan suoraan pihalta metsään mutta tällöin juoksevat irti koska täällä metsä on oikeasti tiheää puustoa eikä mitään reittejä ole. Raskasta minulle; koirille ihaninta maailmassa. Kun minä hiki hatussa saan tehtyä jonku kämäsen 5km lenkin, ne ovat juosseet helposti kolminkertaisen matkan.
Ja asutaan syvällä landella.
Olen nähnyt koiran hännän takapyörän hammasrattaan ja kettingin välissä, kuullut koiran ulvovan tuskasta, en kannata koiran juoksuttamista pyöräillen.
Toki nykyään on laitteita, jotka pitävät koiran turvallisen välimatkan päässä, mutta en silti suosittele.
Muistissa tämmöinenkin tapaus takavuosilta.
Koira juokse iloisesti pyörän vieressä häntä heiluen. Vahingossahan se sinne pinnojen väliin heilahtaa, ja leikkautuu poikki. Ei ole kivaa kenelläkään tämän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko ihmisten mielestä koiraa ei saa juoksuttaa pyörän vieressä?? Enpä tätäkään tiennyt. Meillä oikeasti aivan nauttivat juoksusta enkä jaksa itse pyöräillä niin paljon kuin ne juoksisivat. Juoksevat kevyesti päivässä 30-40km; ovat saksanseisojia.
Asfaltti ei olekaan paras tassuille mutta esim kerta viikkoon pikitiellä ei aiheuta harmia. Itse käy sekalenkkejä; pikku pätkä asfalttia jottapäästään pitkälle hiekkaiselle metsäautotielle.
Joskus mennään kesäaikaan suoraan pihalta metsään mutta tällöin juoksevat irti koska täällä metsä on oikeasti tiheää puustoa eikä mitään reittejä ole. Raskasta minulle; koirille ihaninta maailmassa. Kun minä hiki hatussa saan tehtyä jonku kämäsen 5km lenkin, ne ovat juosseet helposti kolminkertaisen matkan.
Ja asutaan syvällä landella.
Siellä syvällä landella ei linnut pesi? Koirien kiinnipitoaika on 1.3. - 19.8. !!
Tiedoksi myös sille "omassa metsässä" juoksuttavalle.
Vierailija kirjoitti:
Autan naapureita koirien lenkittämisessä. Jos minull kiireitä/olen väsynyt niin silloin käytän koiria vain pyörälenkillä. Saavat juosta 15-30 minuuttia ja ovat sopivasti väsyneitä. Välillä toki käytän ihan kävelylenkillä.
Minusta se ei ole niin tärkeää että koira saisi jokapäivä nuuskuttelulenkin vaan pääasia että pääsee liikkeelle. Pyörän vieressä koirat juoksevat innoissaan kovaa ja saavat kunnon liikunnan. Kävelyttämällä en koskaan saa niitä väsytettyä yhtäpaljon.
Pidän koiran aina pyörän ja ojan välissä joten ei pääse hyökkäämään kenenkään kimppuun tai kaatamaan ketään narullaan. Ja tietty vain yksi koira kerrallaan lenkillä.
Koiralle vaan tosin se nuuskuttelu on tärkeämpää, kuin se 15-30min veto täysiä siinä fillarin vieressä. Jos siis pitäisi valita, kummanlainen lenkki, niin ehdottomasti se nuuskuttelu 15min kuin 15min revittely täysiä. Ei koiraa ole mikään tarve saada "väsytettyä" liikunnalla.
Koiraa voi toki juoksuttaa polkupyörällä, mutta silloin pitää pitää huoli siitä, että lenkit on säännöllisiä, mutta ei liian usein, ennen juoksua ja sen jälkeen lämmitellään/palautellaan kevyellä vauhdilla, ei juoksuteta koiraa asfaltilla/liian haastavassa maastossa, vauhti on koiralle sopiva, koiralla on juoksuun sopivat varusteet. Harvoin tälläistä vaan näkee, ihan jo siksi että on todella haastavaa löytää sellainen sopiva maasto, jossa koiran on hyvä juosta pitkää matkaa, ja jossa on myös hyvä pyöräillä.
Koiran pitää saada liikkua, mutta monet koiran "himoliikuttajat" (pyörällä tai jalkaisin) ovat kyllä aika hukkateillä ajatustensa kanssa. Koiralle paras on kohtuullinen lenkkeily nuuskutellen ja pysähdellen, ja säännöllinen vapaana liikkuminen esim. koirapuistossa. Ihan liian usein näkee sitä, että koiraa viedään esim. asfaltilla lyhyessä hihnassa jotain 10 kilsan lenkkejä, ja/tai sitten kerran viikkoon-pariin rallataan kolme tuntia koirapuistossa. Varmasti on koiraparalla paikat kipeänä tällä tavoin.
Pyöräille sattuu jatkuvasti läheltäpiti-tilanteita sekä autoilijoidem että kävelijöiden kanssa. Heitä kaatuu jatkuvasti myös keliolosuhteiden ja maaston yllätysten takia.
Oon auttanu kaatunutta pyöräilijää joka ei päässyt itse ylös (nuori, jäi jalka jumiin pyörän alle) ja jäänyt itse pyöräilijän alle. Molemmat tietä ylittäessä.[/quote]
Niin varmaan sattuu, myös jalankulkijoille ja autoilijoillekin kolareita yhtenään...
En kuitenkaan suostu kääriytymään pumpuliin, sinä voit tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä onkin kivaa, kun koira loikkaa tien toiseen sivuun ja jalankulkija pyykkinarutetaan. Tai koira päättää nykästä sut kumoon ja ajat jonkun päälle. Aiheuttaa vaaratilanteita, aivan sama millä nopeudella ajetaan.
Minä olen kouluttanut koirani juoksemaan sivulla, pyörässä on vetoadapteri=koira ei nykäise minua mihinkään, pyöräilen vain reiteillä missä ei ole ketään.
Lisää mutu-perusteita?
Eli esim se ei ole mahdollista, että sattuisit vaikka kaatumaan koirasi päälle?
Oikeastaan ei, sen kokoinen pyörä että saan jalat maahan nopeasti. Toki itse voin saada äkkipysäyksessä mustelmia reisiin mutta koiran päälle en kaadu.
Toki voin saada sydärin tai halvaantua tai metsästäjä voi vahingossa osua minuun.... Myös lentokone voi tippua päähän.
Suurimmalla todennäköisyydellä vedätte kuitenkin triplalipat jonkun vastaantulijan kanssa.
Ihan sama minulle ,miten koiraasi juoksutat,kunhan huolehdit ei oleyth äkkiä edesäni kun ohitan sinut pyörälläni!Koiran paikka ei juoksutta tai kävelytää ole kuitenkaan asvaltti pinnat.Sitä pienten koirien ulkoilutus on lähiöissä asvalttipintaisilla kävelyteillä. Siinä on aina 2 yhdessä tai useampi nainen ja kaikilla oma koirat.Kuljetaan miten satuu ,koiran fleksi on vapaana ja usein miten koira tai koirat pyörätien puolella.Kun juorutaan ja vedetään samalla rökkiä.Viis koirasta miten pompii?Tai käyttäytyy sinä yhdistetyssä kävely ja pyörätiet,Lähiön juorutko selvittävät? Ei se koiran vika ole ,vaan koiran omistajan.Enemistö koiran omistajista on vastuulisia ,kuljetaa koiran muualla ulkoilu retit ,kun asvaltti pinnan päällä ja yhdistetyt kävely/pyörä tiet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä onkin kivaa, kun koira loikkaa tien toiseen sivuun ja jalankulkija pyykkinarutetaan. Tai koira päättää nykästä sut kumoon ja ajat jonkun päälle. Aiheuttaa vaaratilanteita, aivan sama millä nopeudella ajetaan.
Minä olen kouluttanut koirani juoksemaan sivulla, pyörässä on vetoadapteri=koira ei nykäise minua mihinkään, pyöräilen vain reiteillä missä ei ole ketään.
Lisää mutu-perusteita?
Oikeastaan ei, sen kokoinen pyörä että saan jalat maahan nopeasti. Toki itse voin saada äkkipysäyksessä mustelmia reisiin mutta koiran päälle en kaadu.
Toki voin saada sydärin tai halvaantua tai metsästäjä voi vahingossa osua minuun.... Myös lentokone voi tippua päähän.
Suurimmalla todennäköisyydellä vedätte kuitenkin triplalipat jonkun vastaantulijan kanssa.
Minä olisin aivan helvetin hämmästynyt jos puomin takana yksityistiellä syvällä skutsissa joku tulisi vastaan. Vielä hämmästyneempi olisin jos onnistuisin osumaan siihen.
Muistathan että kevyenliikenteen väylä on myös jalankulkijoille. Et sinä mitään väyliä omista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama minulle ,miten koiraasi juoksutat,kunhan huolehdit ei oleyth äkkiä edesäni kun ohitan sinut pyörälläni!Koiran paikka ei juoksutta tai kävelytää ole kuitenkaan asvaltti pinnat.Sitä pienten koirien ulkoilutus on lähiöissä asvalttipintaisilla kävelyteillä. Siinä on aina 2 yhdessä tai useampi nainen ja kaikilla oma koirat.Kuljetaan miten satuu ,koiran fleksi on vapaana ja usein miten koira tai koirat pyörätien puolella.Kun juorutaan ja vedetään samalla rökkiä.Viis koirasta miten pompii?Tai käyttäytyy sinä yhdistetyssä kävely ja pyörätiet,Lähiön juorutko selvittävät? Ei se koiran vika ole ,vaan koiran omistajan.Enemistö koiran omistajista on vastuulisia ,kuljetaa koiran muualla ulkoilu retit ,kun asvaltti pinnan päällä ja yhdistetyt kävely/pyörä tiet!
Älä huoli, en harrasta asfaltteja, pikkukoiria, röökiä enkä juoruamista. Fleksit on muuten saatanasta ja tarkoitettu ihmisille joiden koira ei ole millään lailla hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää mutu-perusteita?
Koska kysymys ei koskenut vain sinua, vaan yleisesti miksi joku on jotain mieltä, niin myös näitä ylläolevia asioita tapahtuu ja se johtaa sitten lopulta vastustukseen.
Minä lisäisin, ettei pyörää kuulu ajaa samalla, kun keskittyy johonkin muuhun vielä sen liikenteen lisäksi. Pyörällä ajaminen sinäänsä vaati jo sen, että seuraa sitä tietä, että seuraa liikennettä ja niitä muita jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ja monesti jopa autoja. Siihen ei enää tarvita koiraa, joka on kytketty pyörään ja joka kuitenkin on eläin ja toimii aina lopulta vaistonomaisesti. Vaikka olisi koulutettu, mitä kaikki koirat eivät ole, vaikka heidät siihen pyöräilijään tai pyörään olisikin sidottu.
Eli vastustan myös pyöräilemistä kännykkää selaten, jäätelöä syöden, korttia pelaten tai kitaraa soittaen. Kun olet liikenteessä keskity siihen pyöräilyyn älä koiran ulkoiluttamisen.
Vierailija kirjoitti:
Muistathan että kevyenliikenteen väylä on myös jalankulkijoille. Et sinä mitään väyliä omista.
En mää jaksa enää vastailla samoja asioita joka kommentoijalle.
En pyöräile taajamissa vaan metsäautoteillä.
Aika monta kertaa on ollut läheltä piti -tilanne näiden pyöräilevien koiranulkoiluttajien vuoksi. En tiedä, mitä ihme hihnasysteemejä teillä on, jos koira lähteen juoksemaan pellolle fasaanin perään ja ette kaadu pyörällä, ainakin minua vastaan tullut pyöräilijä kaatui ja kovaa. Onneksi ehdin alta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää mutu-perusteita?
Minä olisin aivan helvetin hämmästynyt jos puomin takana yksityistiellä syvällä skutsissa joku tulisi vastaan. Vielä hämmästyneempi olisin jos onnistuisin osumaan siihen.
Ja mä ostin raviradan koiran ulkoiluttamiseen! LOL
Jossain hiljaisella metsätiellä ok. Mieluiten vielä ilman mitään hihnaa. Kaupungilla jne ehdoton ei.
En ihan saa kiinni mikä järki aloituksessasi on. Sulle kerrotaan perusteluja, jotka kumoat sillä, että olette metsässä, jossa ei ole muita. Onko sua joku kieltänyt siellä pyöräilemästö koiran kanssa?
Koiran kanssa on ihan ok pyöräillä silloin kun koira on siihen kunnolla alusta asti opetettu ja välineet on kunnossa ja tärkeimpänä pyöräilijällä älli päässä.
Jeesus, kun pitää kommentoida vaikkei mitään mistään tiedä.
Koiralla on lenkillä VALJAAT, se ei myöskään pääse sotkeentumaan naruun, pyöräilijöillä/kickbikeilla liikkuvilla on siinä kulkuvälineessä adapteri. Hohhoijaa.
ohis