Olisiko sinulle ok puoliso, jolla sellainen ammatti, ettei voisi koskaan jäädä esim sairaan lapsen kanssa kotiin.
Sinun pitäisi aina hoitaa kaikki silloin kun mies on töissä. Miehen työvuorot ei jousta.
Kommentit (123)
Mikä se sellainen työ on? Ei sellaisia olekaan. Ainahan työntekijä itsekin sairastelee, joten jollain tavalla ne työt hoituvat kumminkin, vaikka on poissa.
Jos mun mies olis esim neurokirurgi tai sydänkirurgi niin totta kai olis ok. Aivoleikkausta ei peruta jos mä voin jäädä kotiin. Jos olis perusjamppa, jolle periaatteessa oman lapsen hoito vaikeeta, niin ei olis ok.
Meillä hoito jaettu melko tasan, myös isovanhemmat auttaneet
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sellainen työ on? Ei sellaisia olekaan. Ainahan työntekijä itsekin sairastelee, joten jollain tavalla ne työt hoituvat kumminkin, vaikka on poissa.
Oma sairaus on eri asia, ei ole vaihtoehtoa. Lapsen sairastaessa voi kahden vanhemman perheessä valita. Meillä työkalenteri määrittää kumpi jää kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on maajussi joten ei voi olla noin vain pois töistä. Sairaanakin täytyy lehmät lypsää.
Toki, miksi olisin perustanut perheen miehen kanssa, jolla on sellainen työ, jos nillittäisin jälkikäteen?
Vierailija kirjoitti:
Esim. lentäjä ei voi aina jäädä kotiin sairaan lapsen kanssa.
Olen sosiaalityöntekijä ja jos olen kipeä tai lapseni on, perutaan sen päivän asiakkaiden ajat. Uudet ajat sovitaan, kun palaan töihin. Näin myös lääkäreillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalityöntekijä ja jos olen kipeä tai lapseni on, perutaan sen päivän asiakkaiden ajat. Uudet ajat sovitaan, kun palaan töihin. Näin myös lääkäreillä.
Näin lähes kaikissa ammateissa, mutta ne ei silti ole verrannollisia. Toki kiireettömät ajat on erikseen, mutta esim varattu koko päivän leikkausaika vaikuttaa moneen muuhunkin esim anest lääkäriin, toiseen kirurgiin, ainakin kolmeen hoitajaan... potilaaseen. Sinun asiakasaikasi peruuntuminen on korkeintaan vähän ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin lähes kaikissa ammateissa, mutta ne ei silti ole verrannollisia. Toki kiireettömät ajat on erikseen, mutta esim varattu koko päivän leikkausaika vaikuttaa moneen muuhunkin esim anest lääkäriin, toiseen kirurgiin, ainakin kolmeen hoitajaan... potilaaseen. Sinun asiakasaikasi peruuntuminen on korkeintaan vähän ikävää.
Silti niitä leikkauksia perutaan koko ajan. Itse olin sairaalassa aikanani jo kolme kertaa menossa leikkaukseen, kun aina viime hetkellä peruuntui. Neljännellä yrityksellä päästiin leikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi. Ihan samoin kuin jos itse sairastuisi. Sijaisjärjestelyillä paikataan kuten muissakin töissä.
Miksi tässä puhutaan vain miehestä? Voihan naisellakin olla sellainen ammatti. Meillä minä miehenä jään kotiin jos lapsi kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja rikkoo lakia jos näin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi. Ihan samoin kuin jos itse sairastuisi. Sijaisjärjestelyillä paikataan kuten muissakin töissä.
Juurikin näin. Sitä varten (sairastumiset ja äkilliset poissaolot) on erikseen ihan stand-by-työvuorot. T. Entinen lentäjä.
Mikä vaan reissutyö, oli se sitten lentäjä, laivakokki, rekkakuski, ministeri tai muusikko. Eikä palomies tai poliisikaan voi lähteä kesken töiden. Eikä lääkäri, pappi, jne
Olen sen ikäinen ettei enää lapsia tule, mutta itse haluan parisuhteen, jossa mies on pääosin läsnä, eikä työnsä tai harrastuksensa takia kokoajan reissussa.
Mulle kävi aivan mainiosti. Jäin sitten kotiäidiksi, kunnes nuorin oli ala-asteen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on maajussi joten ei voi olla noin vain pois töistä. Sairaanakin täytyy lehmät lypsää.
Maatalouslomittaja tulee hoitamaan lypsyt jos sairastuu. Kyllä tämä asia on huomioitu. Toki on se paljon vaikeampi maanviljelijänä jos on juuri joku peltojen istutus aika kun itse tai lapsi sairastuu, mutta ainakin näin periaatteessa on mahdollista saada lomittaja auttamaan tilan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja rikkoo lakia jos näin tapahtuu.
Niin että lentäjä kun on vaikka Australiassa kun lapsi sairastuu, niin sieltähän pyrähtää muutamassa minuutissa himaan hoitamaan lasta?
Mä oon sairaanhoitaja, mies myyntityötä tekevä insinööri. Meillä mies jäi kotiin noin 90% kerroista jolloin lapsista joku oli kipeänä. Loput 10% hoiti isovanhemmat, jos miehellä oli joku työreissu tai kokous jota ei voinut perua. Mies itse totesi että hän pystyy puhumaan puhelimessa ja lukemaan sähköpostia kotonakin, mut sun töitä ei voi tuoda kotiin.
Eli meillä näin päin että mun työ ei joustanut. Tai no, olishan se onnistunut kyllä mutta kertaakaan mun ei ole tarvinnut olla poissa lapsen sairauden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Sitä varten (sairastumiset ja äkilliset poissaolot) on erikseen ihan stand-by-työvuorot. T. Entinen lentäjä.
Lentäjä tuskin kaartaa kesken lennon kotiin, kun päiväkodista soitetaan, että lapsi oksentaa?
Tosin eipä lähde lentoemäntäkään lastaan hakemaan, mahtaako montaa pikkulapsen äitiä noissa hommissa olla?
Mun exä yritti tota, että ei pysty, kun on yrittäjä, mutta näppärästi ehti harrastaa työaikana ja tehdä kaikkea muuta.