Mikä agenda HS:lla on jatkuvasti kirjoittaa keskituloisista jotka eivät tule toimeen?
Viimeksi kahden asunnon omistava lähes 5000 nettona saava erityisopettajanainen, jolla on niin kovaa, niin kovaa. Oikein ulkomaanmatkat on pitänyt unohtaa.
Ja näitä on ollut ennenkin.
Kommentit (134)
Miten ihmiset ovat noin tyhmiä. Toimeentulotukea voidaan maksaa vain 10 euroa tai ei ollenkaan. Se on puuttuva summa mitä muista tuista puuttuu, mutta kun laina ei ole lasku niin ei rahaa puutu.
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää käteen sellainen 1200-1300 kuussa ja hyvin riittää. Säästöönkin jää. Ei ne tulot vaan menot, esim. autoa ei tarvitse jos kaupungissa asuu ja ruuan voi valmistaa itse eikä ravata kuppiloissa tai tilata woltilla.
Niin joo! Urhoollinen köyhä valvoo palstalla myös. Se, joka valehtelee tulonsa.
Jossakin on pahasti vikaa, jos keskituloinen ei pärjää palkallaan. Mutta mikään ihme se ei ole, sillä kiitos verojen ja Suomen poskettoman hintatason, ei noin 5000 euron bruttopalkalla oikeasti elellä leveästi ainakaan pk-seudulla. Ja ainakaan näin yh-taloudessa, johon kuuluu pari aikuisuuden kynnyksellä olevaa lasta. Tuntuu oudolle, ettei noin 3400 euron käteen jäävä raha meinaa riittää, mutta fakta se on. Voi vaan ihmetellä, jos vähemmän tienaava pärjää.
No me asutaan aika kalliisti, koska kuukausittaiset asumismenot ovat noin 1400 euroa. Vaan koti on niin hyvällä paikalla, ettei työmatka tai matkat kouluihin ole kohtuuttomat, eikä näillä kulmilla todellakaan ole halvempia perheasuntoja. Auto on velaton, sähkö halvinta mahdollista, mitään turhaa ei ostella ja kaikki tarpeeton myydään ja uusi tavara ostetaan mielellään käytettynä. Lehtiä ei tule, ei tilata ylimääräisiä tv-kanavia, ruoka tehdään mahdollisimman pitkälti itse, ravintoloissa ei luonnollisestikaan juuri syödä eikä tupakkaan/alkoon mene rahaa. Puhelinliittymät ja netti on halvinta mahdollista. Vaatteita ostetaan vain pakon edessä, auton käyttö (= bensakulut) on minimoitu. Matkustelu on jäänyt kokonaan korona-aikana, yksi kotimaan reissu kesässä tehdään minimibudjetilla. Harrastuksiin ei käytännössä mene rahaa, max jokunen kymppi kuukaudessa. Parturi on ainoa "kauneudenhoito", sekin vain pakon edessä.
Lapset eivät saa senttiäkään opintotukea, koska ainoa huoltaja on hyvätuloinen. Lukiokirjat maksetaan itse, toki kirjakirjat ostetaan käytettyinä ja myydään edelleen. Lasten toinen huoltaja ei ole koskaan osallistunut kuluihin, eikä ole vuosiin maksanut lastenvalvojan tekemän virheen vuoksi edes minimiä elareina (vaan pienemmän summan, vuositasolla satoja euroja vähemmän).
Vaikea keksiä, mistä voisi enää tinkiä! Mutta silti joka kuukausi tilin saldo lähenee nollaa ennen palkkapäivää. Ja kuulumme varmastikin perheenä "hyvätuloiseen keskiluokkaan"...
En ole ollut kuuntelemassa haastattelua, mutta luin mielenkiinnolla jutun kommentteja jossa haastateltu itse kertoi lisää tilanteestaan. Esimerkiksi just tuo, että jutussa ei avattu lainkaan sitä, miksi hän maksoi lainaa sekä entisestä että nykyisestä asunnostaan, jäi täysin auki. Itse mietin että onko se vuokrattu, mutta kommenteista selvisi, että hän oli tosiaan myynyt sen niin halvalla että siitä oli jäänyt hänelle lainaa. Toinen on tuo palkka. Kyseinen opettaja on lisäkouluttautunut, tehnyt työtään 27 vuotta eli saa kaikki ikälisät, mutta silti tuollaiseen palkkaan pääsee vain, jos myös "saa" paljon opetusvelvollisuuden ylittäviä tunteja eli toisin sanoen tekee paljon ylitöitä. Kyllä kai monilla muillakin aloilla ylitöitä tekemällä saa parempaa palkkaa? Ihmettelen kyllä itsekin Hesarin agendaa kyseisen jutun suhteen. Kyllä se aika lailla vittuilulta vaikutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää käteen sellainen 1200-1300 kuussa ja hyvin riittää. Säästöönkin jää. Ei ne tulot vaan menot, esim. autoa ei tarvitse jos kaupungissa asuu ja ruuan voi valmistaa itse eikä ravata kuppiloissa tai tilata woltilla.
Jos jää käyttörahaa 1200 niin ei ole köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on luxus raha yhdelle
Hahahahaha!
Vierailija kirjoitti:
Erityisopettaja ansaitsee nykyään saman minkä minä trendikkäällä markkinointialalla isossa yrityksessä.
Ei_jumankauta_julkinen sektori on LIHAVA.
Vastuullisemmasta työstä suurempi palkka. Aivan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahahaha!
Meillä on 4 hengen ruokabudjetti 400 kuukaudessa ja tuosta ostetaan myös hygienia ja siivoustarvikkeet. Ei käydä leipäjonossa.
Kyllä 1200 ja alle tienaavana muakin ärsyttää että keskituloiset itkee ettei varaa matkustaa ulkomaille, ei käydä syömässä joka päivä ulkona,ei varaa parturiin,uuteen autoon yms, kun itselle noi asiat uppo outoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä puoliso tienaa 1600 netto ja itse saan työmarkkinatukea 680 netto sekä lapsilisät 2 lapsesta 200. 4 hengen tulomme yhteensä 2480 ja noista maksetaan vuokra ja auton kulut myös.
Emme saa muita tukia, haimme, mutta kelasta kieltävä vastaus.
Uudessakaupungissa irtisanotaan porukkaa syksyllä. Ansiosidonnaista joutuu odottamaan 2 kuukautta. Kannattaa säästää rahaa.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa mökin.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja. Jos ei kuulu kassaan niin työmarkkinatuki on 680, jos 2 lasta.
Toimeentulotukeen vaikuttavat myös puolison tulot eli sitä ei saa, kun asuu puolison kanssa.
RAAH. kyllä kaikki laskut ovat toimeentulotuen tarkastelussa laskuja. Pitääkö se lasku maksaa perusosasta vai saako siihen erikseen rahaa on taas aivan eri asia.
Mutta kun et saa sitä perusosaa välttämättä tilille, kun se laina ei ole lasku niin työmarkkinatuki riittää.
Yhä edelleen on. Siihen vain ei saa rahaa toimeentulotuesta.
Laiskat ja uusavuttomat keskituloiset eivät tule toimeen, koska heidän pitää maksaa palveluista, mitkä on perinteisesti tehty vapaa-ajalla itse.
Puolison kanssa asuva ei saa toimeentulotukea eikä asumistukea, jos toinen on töissä ja toinen työtön.
4 hengen perheelle on laskettu riittävän vuokra +sähkö + vesi + 1400
Vierailija kirjoitti:
Puolison kanssa asuva ei saa toimeentulotukea eikä asumistukea, jos toinen on töissä ja toinen työtön.
4 hengen perheelle on laskettu riittävän vuokra +sähkö + vesi + 1400
Omistusasujalle lasketaan yhtiövastike, sähkö+vesi + 1400
Jos on asuntolainaa ja yhtiölainaa niin ne pitää maksaa tuosta 1400 ja loppu jää 4 hengelle ruokaan ja vaatteisiin
Irtisanominen tarkoittaa monelle ulosottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ollut niin, että toimeentulotuella voi hyvinkin köyhä saada sen 1200? Mut silloin se on "köyhä". Eikun ÄÄÄÄÄÄ. Nyyh-nyyh!
Hesaria lukee ja tilaa rikkaat
Se CNN on kallis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ollut niin, että toimeentulotuella voi hyvinkin köyhä saada sen 1200? Mut silloin se on "köyhä". Eikun ÄÄÄÄÄÄ. Nyyh-nyyh!
Jos asuu vuokralla ja vuokra on 700.
Naurettava yksinkertainen narratiivi tuolla markkinointipellellä. Erityisope ja esim sossu tuottavat myös välillisesti tähän yhteiskuntaan. Arvostan enemmän heidän pitkän aikavälin tuotoksiaan, joilla yhteiskunta säästää tulevia verorahoja.
Kun korona tuli ja alkoi lomautukset niin moni lapsiperhe meni sossuun eikä saanut mitään kun heillä oli asuntovelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahahaha!
Meillä on 4 hengen ruokabudjetti 400 kuukaudessa ja tuosta ostetaan myös hygienia ja siivoustarvikkeet. Ei käydä leipäjonossa.
Niin varmaan on.
Hesarin lukijoista varmaan erittäin harva on todella pienituloinen. Moni tilaaja on keskituloinen, joka juuri tällä hetkellä pohtii, että maksaako kallista tilausta vai ei. Jos lehdessä on hänen elinpiiriään ja elämäntilannetta koskevia juttuja, on todennäköisempää, että hän jatkaa tilausta. Siksi keskituloisia on kaikkialla.