Lasten isä haluaa vuoroviikko-järjestelyn lasten kanssa koska ei ole varaa maksaa elatusmaksuja?
Erosta on kolme vuotta ja lapset jäivät mulle asumaan. Tapaamiset isän kanssa ovat sujuneet erittäin vaihtelevasti, liian usein isä on perunut iskä-viikonlopun lasten kanssa kiusaa tehdäkseen (minulle, on esim. lapsilta kuullut että äitille tulossa ystäviä kylään tms. ja siksi ei ole lapsia ottanut). Tähän mennessä lapset siis isällään joka toinen viikonloppu.
Keväällä uutta elatussopimusta tehdessä isä määrättiin maksamaan minimit eli hieman reilu 300 euroa / kk / kahdesta lapsesta. Tähän saakka elarit oli 100 / kk / kahdesta lapsesta ja loput tuli Kelalta. Exällä siis tulot nousseet. Kauhee vikinähän siitä alkoi, on kuitenkin maksanut ne mukisematta kunnes ilmoitti tällä viikolla että ei ole varaa maksaa elareita joten hänelle vuoroviikko-järjestely sopisi paremmin koska saisi sitten Kelalta asumistukea isompaan asuntoon jos vaikka toinen lapsi olisi virallisesti hänen luonaan kirjoilla. Ja ilmeisesti lapsilisät voisi sopia menevän puoliksi..? Tällä hetkellä hän asuu pienessä yksiössä niin varmasti tarvitsee isomman asunnon jos lapset olisi hänellä viikon kerrallaan.
Kysymus nyt on siis se että minun on hyvin vaikea luottaa tähänkään uuteen järjestelyyn kun tapaamisten kanssa on muutenkin ollut niin ja näin ja edelleen saa jännittää meneekö omat viikonloppusuunnitelmat ketuiksi koska hän ei lapsiaan haluakaan tavata. Mitä lastenvalvojan tapaamisessa mun kannattaisi ottaa esille, puoltaako ne automaattisesti vuoroviikkojärjestelyä, kysytäänkö lasten mielipidettä? Lapset on 10 ja 7-vuotiaat.
Ja toisekseen, otin asuntolainan talvella ja muutin isompaan asuntoon jotta lapsilla olisi omat huoneet, nyt mietin pitäisikö muuttaa takaisin pienempään koska onko järkeä asuttaa neljää huonetta ja keittiötä vain joka toinen viikko täydellä kokoonpanolla ja muutoin asuisin tässä yksin. Toki kallistakin tämän on mutta laskin että elatusapu ja lapsilisät kattaisi mainiosti asumiskuluja sen aikaa että lapset "muuttavat pois pesästä". Eli toki vaikuttaisi myös minun taloudelliseen tilanteeseen... Mutta koska exä on tuuliviiri niin en haluaisi hätiköityjä päätöksiäkään tehdä koska tänään hän haluaa näin, huomenna noin... Ja exä on edelleen katkera kun halusin erota joten on kiusaa tehnyt lasten kautta jo kaikki nämä kolme vuotta...
Tuloista varmaan tulee kyselyä niin itsellä nettotulot 1500 ja muistaakseni keväällä lasten isän tulot hieman alle 1900 eli aika pienituloisia ollaan molemmat.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Pahempi on, että isä pitää lapsen, ettei tarvitse maksaa elareita, päinvastoin, saa maksut itselleen.
Mieheni ex oikeasti luuli, että kun nuorempi lapsista muuttaa isälleen, eli meille, niin hän saa edelleen pitää lapsilisät, vain elareita hän ei enää mieheltä saa. Yllätys olikin suuri kun hän joutuikin paitsi luopumaan lapsilisistä, myös itse allekirjoittamaan elatussopimuksen maksajan roolissa. En tiedä miten joku on voinut luulla noin :D
Vierailija kirjoitti:
No ei sun tartte siihen suostua. Ja yh-korotus tulee kuitenkin sille joka saa lapsilisät eli jonka luona lapset ovat kirjoilla. kahdessa osoitteessa eivät voi olla.
Kelalta voi hakea elatustukea jos isä kieltäytyy maksamasta.
Ei isä voi kieltäytyä maksamasta. Näistä asioista määrätään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toki kallistakin tämän on mutta laskin että elatusapu ja lapsilisät kattaisi mainiosti asumiskuluja sen aikaa että lapset "muuttavat pois pesästä". Eli toki vaikuttaisi myös minun taloudelliseen tilanteeseen..."
Siinähän se tulikin. Varmasti myös isästä olisi kiva saada lapsille omat huoneet kun elatusapu kun lapsilisät kattaisivat mainiosti asumiskuluja. Lapset puoliksi, lapsilisät puoliksi, elarit pois, ja viikko-viikko. Se on reilu tapa kaikille.
Ap ajattelee lapsiaan ja hankkinut heille omat huoneet. Isä asuu yksiössä. Jos isä haluaisi lapsilleen parasta niin asuisi väljemmin ja haluaisi lapsia luokseen mahdollisimman paljon.
Kyllä nämä isät tiedetään. Omien lasteni isä ei edes soittele teini-ikäisille lapsilleen. Elatusapukin jäi maksamatta kolmelta kuukaudelta, ja hain tuen kelasta.
Millä rahalla? Ai elareilla ja lapsilisillä niin kuin äitinkin? Just tuollainen riemuidiootti on myös mieheni lasten äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toki kallistakin tämän on mutta laskin että elatusapu ja lapsilisät kattaisi mainiosti asumiskuluja sen aikaa että lapset "muuttavat pois pesästä". Eli toki vaikuttaisi myös minun taloudelliseen tilanteeseen..."
Siinähän se tulikin. Varmasti myös isästä olisi kiva saada lapsille omat huoneet kun elatusapu kun lapsilisät kattaisivat mainiosti asumiskuluja. Lapset puoliksi, lapsilisät puoliksi, elarit pois, ja viikko-viikko. Se on reilu tapa kaikille.
Ap ajattelee lapsiaan ja hankkinut heille omat huoneet. Isä asuu yksiössä. Jos isä haluaisi lapsilleen parasta niin asuisi väljemmin ja haluaisi lapsia luokseen mahdollisimman paljon.
Kyllä nämä isät tiedetään. Omien lasteni isä ei edes soittele teini-ikäisille lapsilleen. Elatusapukin jäi maksamatta kolmelta kuukaudelta, ja hain tuen kelasta.
Millä rahalla? Ai elareilla ja lapsilisillä niin kuin äitinkin? Just tuollainen riemuidiootti on myös mieheni lasten äiti.
Ap kirjoitti, että vaihtaa pienempään asuntoon, jos tuo asumismuutos toteutuisi. Se apn saama elatusapu ja lapsilisät on lasten asumista, ruokaa ja vaatteita varten. Ap on laskenut, että mm niiden avulla lapset asuvat tilavasti ja niin pitääkin. Ei voi nipistää ja asua yksiössä ja käyttää elatustukea omiin menoihin.
Ap olisi valmis 50/50 sopimukseen. Häntä epäilyttää vain tuo pystyykö isä siihen. Ei näytä pystyvän.
Kuule, kun on äitejä, jotka haluavat lapsilleen vain parasta ja hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sun tartte siihen suostua. Ja yh-korotus tulee kuitenkin sille joka saa lapsilisät eli jonka luona lapset ovat kirjoilla. kahdessa osoitteessa eivät voi olla.
Kelalta voi hakea elatustukea jos isä kieltäytyy maksamasta.Ei isä voi kieltäytyä maksamasta. Näistä asioista määrätään lailla.
Laki määrää näissä asioissa melko vähän ja sosiaali käyttää sisäministeriön ohjeistusta, joka siis on ohje, ei laki. Tuomareilla tosin on paljon valtaa ratkaista, jos niin pitkälle menee
Ap tässä,
myönnän kyllä että ajatus joka toisesta lapsivapaaviikosta houkuttaisi tukiverkotonta yksinhuoltajaa, mutta mielessä pyörii lähinnä asian huonot puolet...edelleen se epävarmuus, meneekö lapset, hoitaako isä omalla vuorollaan vanhempainillat, hammastarkastukset, synttärit jne. Nämä siis aina olleet täysin mun hommia, nyt muutamasti eron jälkeen hän on ne hoitanut kun olen pyytänyt. .. + kaikki kulut esim. nyt kesän kynnyksellä polkupyörät / potkulaudat, uus kypärä, uimakoulu jne...
Ja tosiaan juoksevat kulut asumisesta, vastike, sähkö, vakuutus, vesimaksut jne. pysyvät lähes samoina isossa asunnossa vaikka asujia ei ole kuin puolet kuusta...
Exän ajatuksenjuoksu lasten kuluista on toki myös omaa syytäni, yhdessä ollessamme minä olin se joka osti lapsille vaatteet, hoidin maksut ja menot ja muut, ei hänellä ole oikein käsitystä siitä kuinka paljon lapsi maksaa... ei toki joka kuu mitään kuluja ole kännykän ja ruuan lisäksi, mutta joskus sitten enemmän. Mutta kyllä, naurattaa ajatus että elatusmaksuihin ei ole rahaa mutta vuoroviikkoasumiseen kyllä. Kulut helposti tuplaantuu. Toisaalta, yhteiskunta pitää hemmetin hyvää huolta lapsiperheistä...
Mutta lämmin kiitos mielipiteistänne, kiva saada vähän muidenkin ajatuksia kun omat ajatukset pyörii ympyrää eikä tuttavilla ole vastaavanlaista tilannetta ollut koskaan...
Vierailija kirjoitti:
No tee eka sillein, että olet olevinaan suunnitellut jokaiseen isäviikonloppuun jotain aikataulutettua menoa ja saata se isän tietoon. Älä oikeasti suunnittele mitään, mutta katso peruuntuuko ne isän tapaamiset systrmaattisesti. Siinä on todisteet, ettei isästä ole viikko-viikkoon.
Jos keskustelet viikko-viikosta muuten isän kanssa, niin kerro hyvinä puolina se, että voit sitten asua joka toinen viikko miesystäväsi luona tai jotain muuta kateutta ja katkeruutta herättävää, esim opiskelu, harrastus tai muu mitä ei pysty lasten kanssa tekemään.
Juuri näin. Lisäksi nyt kirjaat niin pitkältä ajalta kun muistat, että mitkä tapaamiset ovat peruuntuneet. Jos luonasi on silloin ollut vieraita, niin otat todistuksen heiltä vielä kun muistavat, että lapset olivat sinulla.
Onko nuo sun nettotulot siis kaikki tulot vai tuleeko siihen päälle ne lapsilisät 330 ja elatusmaksut 300? Jos toinen lapsi menisi isälle kirjoille ja ottaisitte vuoroviikot käyttöön, niin laittaisin tuossa tilanteessa ehdoksi sen, että lapsilisät maksetaan tilille, johon molemmille tulee käyttöoikeus. Siltä tililtä maksetaan lasten kuluja kuten vaatteita, lääkkeitä, vakuutuksia, harrastuksia jne eli kaikki lasten kulut MUTTA EI asumista tai ruokaa - koska nehän menisi vuoroviikoin puoliksi. Pääsisi isäkin näkemään, mihin se raha menee ja mihin se riittää.
Ja sitten sinä otat kynän käteen ja lasket että mihin sun rahat riittää ja mistä voi tarvittaessa tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tee eka sillein, että olet olevinaan suunnitellut jokaiseen isäviikonloppuun jotain aikataulutettua menoa ja saata se isän tietoon. Älä oikeasti suunnittele mitään, mutta katso peruuntuuko ne isän tapaamiset systrmaattisesti. Siinä on todisteet, ettei isästä ole viikko-viikkoon.
Jos keskustelet viikko-viikosta muuten isän kanssa, niin kerro hyvinä puolina se, että voit sitten asua joka toinen viikko miesystäväsi luona tai jotain muuta kateutta ja katkeruutta herättävää, esim opiskelu, harrastus tai muu mitä ei pysty lasten kanssa tekemään.Juuri näin. Lisäksi nyt kirjaat niin pitkältä ajalta kun muistat, että mitkä tapaamiset ovat peruuntuneet. Jos luonasi on silloin ollut vieraita, niin otat todistuksen heiltä vielä kun muistavat, että lapset olivat sinulla.
Älytön neuvo lähteä keräämään jotain kostomateriaalia. Kannattaisi keskittyä lapsen etuun ja unohtaa moiset lapsellisuudet
Taas yks mamma joka haluaa maksattaa elintasonsa exällään. Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Taas yks mamma joka haluaa maksattaa elintasonsa exällään. Säälittävää.
Haloo, tuo äiti olisi valmis muuttamaan pienempään asuntoon, jos vuoroviikkosysteemi toimisi. Mies ei kuulosta luotettavalta - voi käydä niin, että lapset ovat äidillään koko ajan.
Ap älä lähde tuohon. Mutta voisitteko sopia vaikka sellaisesta, että lapset ovat joka toinen viikko vähän pidempään isän luona, esim to-su.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keskustelet viikko-viikosta muuten isän kanssa, niin kerro hyvinä puolina se, että voit sitten asua joka toinen viikko miesystäväsi luona tai jotain muuta kateutta ja katkeruutta herättävää, esim opiskelu, harrastus tai muu mitä ei pysty lasten kanssa tekemään.Juuri näin. Lisäksi nyt kirjaat niin pitkältä ajalta kun muistat, että mitkä tapaamiset ovat peruuntuneet. Jos luonasi on silloin ollut vieraita, niin otat todistuksen heiltä vielä kun muistavat, että lapset olivat sinulla.
Älytön neuvo lähteä keräämään jotain kostomateriaalia. Kannattaisi keskittyä lapsen etuun ja unohtaa moiset lapsellisuudet
No ei todellakaan ole älytön neuvo. Eikä kyse ole mistään kostomateriaalista. Jos on riitaisuutta lapsiasioissa ja odotettavissa kenties oikeusjuttu, niin näin asianajajana (lähes) aina kehoitan asiakastani pitämään ns. päiväkirjaa esim. peruuntuneista tapaamisista tai toteutumattomista toisen vanhemman vastuulla olevista lasta koskevista asioista, säilyttämään asiattomat viestit, jne.
Kyse on selustan turvaamisesta ja varautumisesta oikeudenkäyntiin. Välttämättä oikeuteen ei mennä eikä tällöin kyseisiä tietoja tarvita, mutta ehdottomasti kannattaa varautua aina pahimpaan. Oikeudessa kun ne tiedot ovat kultaakin kalliimpia...
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Vuoroviikkosysteemi ei poista elareita.
Vuoroviikkoon ei pidä missään tapauksessa suostua rahan takia, kun ei edes nuo harvemmat tapaamiset vanhemmalta onnistu. Toisen vanhemman kiusaaminen tapaamisten perumisilla on hyvin yleistä.
Älä suostu.
Ei poista lain mukaan, mutta jos lähivanhempi ei ole rahanahne, niin elareita ei makseta vuoroviikko systeemissä.
Tällöin molemmat osallistuvat yhtäläisesti lastenelatukseen, eli maksavat omalla viikollaan lapsen asumisen ja ruuan. Toki harrastukset ja isommat hankinnat maksetaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Jätin sen sian koska ansaitsin parempaa kirjoitti:
Ap tässä,
myönnän kyllä että ajatus joka toisesta lapsivapaaviikosta houkuttaisi tukiverkotonta yksinhuoltajaa, mutta mielessä pyörii lähinnä asian huonot puolet...edelleen se epävarmuus, meneekö lapset, hoitaako isä omalla vuorollaan vanhempainillat, hammastarkastukset, synttärit jne. Nämä siis aina olleet täysin mun hommia, nyt muutamasti eron jälkeen hän on ne hoitanut kun olen pyytänyt. .. + kaikki kulut esim. nyt kesän kynnyksellä polkupyörät / potkulaudat, uus kypärä, uimakoulu jne...
Ja tosiaan juoksevat kulut asumisesta, vastike, sähkö, vakuutus, vesimaksut jne. pysyvät lähes samoina isossa asunnossa vaikka asujia ei ole kuin puolet kuusta...
Exän ajatuksenjuoksu lasten kuluista on toki myös omaa syytäni, yhdessä ollessamme minä olin se joka osti lapsille vaatteet, hoidin maksut ja menot ja muut, ei hänellä ole oikein käsitystä siitä kuinka paljon lapsi maksaa... ei toki joka kuu mitään kuluja ole kännykän ja ruuan lisäksi, mutta joskus sitten enemmän. Mutta kyllä, naurattaa ajatus että elatusmaksuihin ei ole rahaa mutta vuoroviikkoasumiseen kyllä. Kulut helposti tuplaantuu. Toisaalta, yhteiskunta pitää hemmetin hyvää huolta lapsiperheistä...
Mutta lämmin kiitos mielipiteistänne, kiva saada vähän muidenkin ajatuksia kun omat ajatukset pyörii ympyrää eikä tuttavilla ole vastaavanlaista tilannetta ollut koskaan...
Meillä lapset vko-vko ja ostetaan kaikki lasten isommat ostokset (harrastukset, vaatteet jne) "lasten" tililtä, minne menee lapsilisät ja tarvittaessa siirretään molemmat sinne rahaa. Suosittelen, jos päädytte vko-vko systeemiin niin ei tarvitse tapella kuka ostaa ja mitä :) molemmat maksaa tietysti ruuat yms omilla viikoillaan.
Nii.. Haluaa käyttää järjestelmää hyväkseen. Ei lapsilla ole tuossa mitään merkitystä.
Exäsi on tyhmä. Ei ole ajatellut loppuun koko asiaa, eikä hänen tarvitsekaan.
Mun exä meinas ettei hänen tarvitse maksaa elareita ollenkaan. Kuvitteli että se riittää kun kela maksaa osan ja väitti että minä koitan riistää.
Lapset eivät koskaan olleet hänen luonaan koska silloin olisi selvinnyt ettei hänen asuntonsa ole asumiskuntoinen.
Ja lapset olisivat tarvinneet ruokaa ja jonkun sitä laittamaan. Osasi kyllä itsekin laittaa ruokaa mutta kun se on äidin tehtävä tehdä kaikki koska hänen äitinsä ja isänsä tietää ja kertoo kuinka kuuluu elää.
Älä suostu tuollaiseen kikkailuun. Se on käytännössä sama asia kun kaataisit alkoholistin kurkusta alas viinaa ja syyttäisit jälkikäteen siitä ettei raitistu
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä,
Meillä lapset vko-vko ja ostetaan kaikki lasten isommat ostokset (harrastukset, vaatteet jne) "lasten" tililtä, minne menee lapsilisät ja tarvittaessa siirretään molemmat sinne rahaa. Suosittelen, jos päädytte vko-vko systeemiin niin ei tarvitse tapella kuka ostaa ja mitä :) molemmat maksaa tietysti ruuat yms omilla viikoillaan.
Juu ei. Ainakin minun ex-mieheni on tyhjätasku, joka ei ole koskaan epäröinyt käyttää muiden rahoja omiin tarpeisiinsa, jos vain käsiksi on päässyt. Yhtäkään lainaa ei ole ikinä maksanut takaisin. Yhteinen tili olisi rahansiirtoa minulta ja lapsilta ex-miehen harrastus- ja viihdemenoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä,
Juu ei. Ainakin minun ex-mieheni on tyhjätasku, joka ei ole koskaan epäröinyt käyttää muiden rahoja omiin tarpeisiinsa, jos vain käsiksi on päässyt. Yhtäkään lainaa ei ole ikinä maksanut takaisin. Yhteinen tili olisi rahansiirtoa minulta ja lapsilta ex-miehen harrastus- ja viihdemenoihin.
No joo, ei tietysti toimi, jos toinen huijaa tms.