Espanja haluaa lanseerata kuukautisvapaan ensimmäisenä Euroopassa gynekologi MTV:lle: "Kuukautiskipuja työkyvyttömyyden syynä on vähätelty"
Kuka enää naisia palkkaa, ollaan 2-3 vuotta pentulomalla ja sit vielä joka kuukausikin pitäisi saada vapaata, voi luoja.
Kommentit (168)
Itselläkin työttömyys aiheittaa alakuloa, kun en saa omistusasuntoa. En ole myöskään saanut viedä omia lapsia ulkomaille, edes Viroon. Aion vastedes olla paljon sairaslomilla, kun työkkäri laittaa palkkatukitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla todella kivuliaat ilman mitään endoakin, luultavasti ihan yleistäkin. Itselläkin kamalat kivut ollut aina menkkojen aikaan. Kun sain lapsen niin menkkakivut lähti ihan vain sillä. Eli ei ollut endoa, ihan vaan luonnostaan oli sairaalloiset kivut ikävuodet 12v-25v ja siis jokaiset kuukautiset olivat kamalat, ei ollut ikinä välissä mitään helppoja menkkoja, joiden kipu olisi lähtenyt buranalla tai millään erikoisemmallakaan joita lääkärit minulle kirjoitti.
Älä viitsi levittää väärää tietoa. Tapauksesi kuulostaa tyypilliseltä endometrioosilta, joka usein helpottaa raskauden myötä. Endometrioosi on todella alidiagnisoitu sairaus. Ja se että endoa ei näy esimerkiksi ultraäänessä ei tarkoita että sitä ei voisi olla. Jos ei pysty työntekoon kuukautisten aikaan on kyseessä lähes varmasti endometrioosi.
Niin ehkä on tai ehkä ei ole alidiagnosoitu sairaus. Sitähän ei edes voi diagnosoida, koska diagnoosin saadakseen pitäisi avata vatsa siis ihan leikkauksella ja tarkastaa tilanne ja luonnollisesti leikkauksia ei vain diagnoosin saamiseksi tehdä. Näin lääkäri minulle asian selitti kun kyselin joskus, että voisiko minulta tutkia onko minulla endo. Ultraääntä olisi voinut kokeilla, mutta ei silläkään yleensä mitään löydy. Ja vaikka saisi diagnoosin, niin ei se diagnoosi mitään ratkaise tai paranna.
Oli endo tai ei niin kuukautiskipuihin lääkärit suosittelevat ensisijaisesti hormoniehkäisyvalmisteita, joita en suostunut käyttämään. Minulla sukurasitteena esiintyy veritulppia suvussa aika paljon ja hormonivalmisteet lisäävät riskiä veritulppaan.
Ja vaikka minulla ei olisi tätä sukurasitetta niin mieluummin kärsin sen yhden päivän kuussa kivuista kuin, että kärsisin hormonivalmisteiden aiheuttamista oireista joka päivä.
En usko, että e-pillerien syöminen tai muutkaan hormonivalmisteet olisivat kovinkaan terveellisiä tai hyväksi elimistölle. Siksi ihmettelinkin miksi lääkärit mieluummin suosittelevat naisia popsimaan hormoneja joka päivä kuin että popsisivat yhtenä tai kahtena päivänä kuussa niitä vähän vahvempia kipulääkkeitä? Minulle nimittäin ei ikinä mitään vahvoja kipulääkkeitä kirjoitettu, suositeltiin vaan hormonivalmisteita, joista kieltäydyin. Clotam ja naproxen kipulääkkeitä vain kirjoittivat ja kun ne oli todettu toimimattomiksi niin noiden jälkeen painostettiin vain syömään hormonipillereitä tai laittamaan kierukka.
Hyvä ja kannatettava idea. Minäkin aion pyytää joka kuukausi työnantajalta mulkunkipuvapaata. Pari päivää ainakin joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin työttömyys aiheittaa alakuloa, kun en saa omistusasuntoa. En ole myöskään saanut viedä omia lapsia ulkomaille, edes Viroon. Aion vastedes olla paljon sairaslomilla, kun työkkäri laittaa palkkatukitöihin.
Eli varmistat tahallisella saikuttamisella, että työttömyytesi tulee jatkumaan pitkään. Just joo.
Aivan naurettavaa. Kipu ei ole mikään syy olla pois töistä/koulusta. Ei myöskään migreenikipu tai mikään muukaan kipu. Sitä varten on lääkkeet! T. Endometrioosi- ja migreenipotilas.
Vierailija kirjoitti:
Aivan naurettavaa. Kipu ei ole mikään syy olla pois töistä/koulusta. Ei myöskään migreenikipu tai mikään muukaan kipu. Sitä varten on lääkkeet! T. Endometrioosi- ja migreenipotilas.
Hiljaiseksi vetää tuollainen superlääketieteellinen ääliötöräys.
No voi lettas. Jos ne kivut vaivaa, kapseli käteen. Sillä minä olen päässyt koko roskasta.
Sitähän se jutun mukaan juuri olisikin, siis lääkärin todistuksella tapahtuva sairasloma tarvittaessa vain niille joilla on kovat kuukautiskivut. Ei mikään kaikille naisille kuuluva ylimääräinen vapaa. Aloittaja ja moni kirjoittaja sen jälkeen on vain halunnut ymmärtää asian väärin. Ajatus on ettei naisen tarvitse juosta kerran kuukaudessa lääkärissä vaan voi samalla todistuksella olla töistä pois tarvittaessa. Eikä tarvitse erikseen työnantajalle ilmoittaa menkoista.