Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Espanja haluaa lanseerata kuukautisvapaan ensimmäisenä Euroopassa gynekologi MTV:lle: "Kuukautiskipuja työkyvyttömyyden syynä on vähätelty"

Vierailija
25.05.2022 |

Kuka enää naisia palkkaa, ollaan 2-3 vuotta pentulomalla ja sit vielä joka kuukausikin pitäisi saada vapaata, voi luoja.

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatettava ajatus. Naiset kuuluvat kotiin muutenkin. Näin se vaan on ja universumi sen tässäkin kertoo.

m30

Vierailija
102/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on niin kovia kipuja, joihin ei peruslääkkeetkään auta, niin menkääpä lääkäriin, ei ole normaalia.

Tosi helppo mennä vaan lääkäriin.

en tiedä missä pohjois-koreassa asut, mutta suomessa se on helppoa. Terveyskeskukseen voi varata ajan, työterveyteen pääsee vielä helpommin, omalla rahalla pääsee yksityisgynelle ja jos kivut ovat sellaisia ettei voi odottaa seuraavaan arkipäivään, niin voi soittaa sairaalan päivysytykseen ja kysyä sieltä apua. minä pääsin kovissa alavatsakivuissa sairaalaan gynen päivystykseen heti kun sinne soitin. Pääsin sitten vielä odottelemaan makuulle, kun kivut olivat niin kovat. Gynen jälkeen päivystävä kirurgi tuli vielä varmistamaan ettei ollut kyse umpisuolesta. Kotiin lähdin reseptien kanssa tietona, että jos kivut eivät niillä taltu, niin takaisin ja antavat sitten jotain voimakkaampaa kipulääkettä. Ihan helposti pääsin lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa saikkua, kun menee terkkariin sitä hakemaan.

Sitä saa myös kun on menkat, jos on niin kipeä. Mutta en kyllä mitään menkkasaikkuautomaattia kaipaa, enkä ymmärrä miksi kenenkään pitäisi sellaista kaivata.

Tässä on vain sellainen ongelma, että esim. minä en PYSTY sinne terkkariin lähtemään sitä saikkua hakemaan. Onneksi asia hoituu puhelimitse meillä. En pysty muuta kuin makaamaan sikiöasennossa, itkemään ja hitaasti hiihtämään vessaan maksijumbosidettä vaihtamaan ja ripuloimaan vähintään kerran tunnissa.

Kyllä ainakin ystäväni, joka kärsii pahasta migreenistä saa saikkua ihan vain soittamalla terkkariin. Kannattaa ottaa asia puheeksi ja jos ei tule tulosta, vaihda lääkäriä.

Itse sain myös lapsista saikkua neuvolasta ihan soittamalla, sillä mitä niitä sairaita lapsia sinne raahaamaan. Neuvolan"tädin" ohje.

Totta. Onneksi tosiaan saan saikkua ihan soittamalla työterveyteen, kuten jo kerroinkin.

Vierailija
104/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on niin kovia kipuja, joihin ei peruslääkkeetkään auta, niin menkääpä lääkäriin, ei ole normaalia.

en tiedä missä pohjois-koreassa asut, mutta suomessa se on helppoa. Terveyskeskukseen voi varata ajan, työterveyteen pääsee vielä helpommin, omalla rahalla pääsee yksityisgynelle ja jos kivut ovat sellaisia ettei voi odottaa seuraavaan arkipäivään, niin voi soittaa sairaalan päivysytykseen ja kysyä sieltä apua. minä pääsin kovissa alavatsakivuissa sairaalaan gynen päivystykseen heti kun sinne soitin. Pääsin sitten vielä odottelemaan makuulle, kun kivut olivat niin kovat. Gynen jälkeen päivystävä kirurgi tuli vielä varmistamaan ettei ollut kyse umpisuolesta. Kotiin lähdin reseptien kanssa tietona, että jos kivut eivät niillä taltu, niin takaisin ja antavat sitten jotain voimakkaampaa kipulääkettä. Ihan helposti pääsin lääkäriin.

Valitettavasti lääkäriinpääsyn helppoudessa on valtavia eroja maan sisällä. Jos terveyskeskukseen yrität tällä seudulla, et sinne pääse kuin muutaman kuukauden päästä, ellei sinulla ole ns. pä kainalossa. Kiakilla ei ole työterveyttä käytettävissään eikä varaa yksityiseen gyneen.

Vierailija
105/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ole tietoinen, että näihin asioihin saa apua? Ei tarvitse kärvistellä joka kuukausi, eikä olla töistä pois. 

Tämä on tabu, josta ei saa puhua, koska ne naiset suuttuvat, jotka eivät vain viitsi sitä apua etsiä tai etsiä lääkäriä, joka kuukautisista jotain ymmärtää. Minulla onneksi yths:n gynekologi aikoinaan sanoi, että ei haittaa, ei kenenkään tarvitse kuukautisista kärsiä nykypäivänä ja etsittiin sitten sopiva keino minulle. Kaikenlisäksi se kohentaa naisen terveyttä, kun ei tarvitse kuukautisistaan kärsiä.

Wau, sulla on ollut hyvä lääkäri. Miksei hän ota hoitaakseen kaikkien syöpäsairaiden kipuja, kun ne saa noin helposti pois?

Vierailija
106/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla aloilla työnantaja kärsi sairauslomista sillä työntekijä tekee kaikki sairaana pöydälle kertyneet työt kun tulee takasin. Sillee meillä ja tämä jos joku kyllä pitää kynnystä yllä edes jäädä sairauslomalle😤

Vierailija
107/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini vei minut 90-luvulla terveyskeskukseen lääkäriin kovien kuukautiskipujen vuoksi. Naislääkäri suositti kipuihin lääkkeeksi laimennettua Jaffaa. Toista kertaa en ole lääkärillä käynyt vaivan takia, vaan olen ollut ja tulen olemaan sairauslomalla silloin kun kivut sitä vaativat.

Vierailija
108/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti lääkäriinpääsyn helppoudessa on valtavia eroja maan sisällä. Jos terveyskeskukseen yrität tällä seudulla, et sinne pääse kuin muutaman kuukauden päästä, ellei sinulla ole ns. pä kainalossa. Kiakilla ei ole työterveyttä käytettävissään eikä varaa yksityiseen gyneen.

jos on niin pahat kivut että ne halvaannuttavat (niinkuin eräät vauvapalstan naiset väittävät omaavansa), niin silloin kyllä pääsee päivystykseen.

Vierailija
109/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/espanja-haluaa-lanseerata-kuukautis…

Ei sitä kuukautisvapaata siis automaattisesti kaikille tulisi vaan vain lääkärintodistuksella. Ideana varmaan, ettei tarvisi joka kuukausi mennä uudestaan pyytämään lääkärintodistusta.

Jep kuukautiskivut voisi aivan hyvin olla esim migreeniin verrattava juttu. Meillä ainakin saa diagnosoidun migreenin takia olla pois töistä omalla ilmoituksella, yhtä hyvin pitäisi olla mahdollisuus olla pois kovien kuukautiskipujen takia jos ne on kerran todettu. Koska ne oikeasti aiheuttaa työkyvyttömyyden joillekin. Minulla ei ole niin kovaa migreeniä tai kuukautiskipuja, mutta tiedän semmoisia joilla on ja todellakin soisin heille vapaapäivän ilman turhaa lääkärintodistus-rumbaa niille päiville.

Vierailija
110/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kipuihin voi ottaa särkylääkettä ja yleensä tehoaa. Jos ei halua lääkitä, oma ongelma. Enemmänkin voisi olla sairasloman paikka jos sairaan runsaat kuukautiset.

Vierailija
111/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatettava ajatus. Naiset kuuluvat kotiin muutenkin. Näin se vaan on ja universumi sen tässäkin kertoo.

m30

Mulle sopii! Paljonko maksat?

Vierailija
112/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mikään ei pysy sisällä, mitä hyötyä on särkylääkkeestä?

Vierailija
113/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työntekijät on kaikki naisia ja menkkaiässä, niin hyvin menee työnantajalla😂

Vierailija
114/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos on niin pahat kivut että ne halvaannuttavat (niinkuin eräät vauvapalstan naiset väittävät omaavansa), niin silloin kyllä pääsee päivystykseen.

Kivut ei ole mikään peruste päästä päivystykseen.

Vierailija
115/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työntekijät on kaikki naisia ja menkkaiässä, niin hyvin menee työnantajalla😂

Tai miehiä ja krapula"päänsäryissä".

Vierailija
116/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ole tietoinen, että näihin asioihin saa apua? Ei tarvitse kärvistellä joka kuukausi, eikä olla töistä pois. 

Tämä on tabu, josta ei saa puhua, koska ne naiset suuttuvat, jotka eivät vain viitsi sitä apua etsiä tai etsiä lääkäriä, joka kuukautisista jotain ymmärtää. Minulla onneksi yths:n gynekologi aikoinaan sanoi, että ei haittaa, ei kenenkään tarvitse kuukautisista kärsiä nykypäivänä ja etsittiin sitten sopiva keino minulle. Kaikenlisäksi se kohentaa naisen terveyttä, kun ei tarvitse kuukautisistaan kärsiä.

Kyllä minä mieluummin kärsin kerran kuussa kauheat kivut kuin, että kärsisin joka päivä hormonivalmisteiden aiheuttamista sivuoireista.

Ja en halua lähteä siihen hormonivalmisteiden kokeilurumbaan, pillereitä, kierukkaa tai kapselia pitää kokeilla 6kk ja jos siinä ajassa ei sivuoireet lähde niin sitten lopetetaan ja taas kokeillaan josko tämä toinen pilleri merkki tai kierukka toimisi ja taas kärsitään 6kk sivuoireista ja todetaan, että ei tääkään sopinut.

Kuka on valmis vielä kolmannenkin kerran kärsimään puolivuotta joka päivä jatkuvasta tiputtelu vuodosta, unettomuudesta, haisevasta alapäästä, rasvoittuvasta ihosta ym. oireista joita e-pillerit ja muut hormonivalmisteet aiheuttavat?

Hormonivalmisteet eivät siis todellakaan yleensä kohenna naisen terveyttä ellei kyseessä ole jonkin sairauden hoito kuten vaikka endo. Mutta monilla naisilla on kamalat kivut menkkojen aikaan, vaikka olisivat ihan perusterveitä ilman mitään endometrioosia.

Vierailija
117/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m30

Anteeksi? Tarkoitin että maksettaisiin valtion kassasta.

Vierailija
118/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m30

Ja ei ole muutenkaan valitettavasti tapana maksaa tuntemattomille yhtään mitään. Olen pahoillani.

Vierailija
119/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitenkähän työnantajalle todistaa, että on rättipäivät?

Vierailija
120/168 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ei ja ei.

Jos kuukautiskivut ovat niin kovat että työnteko ei onnistu, jäädään sairauslomalle. Mutta mitään kuukautislomia ei todellakaan suurin osa naisista tarvitse. Tuo antaa täydellisen verukkeen motivaatiosaikuttajille olla kerran kuussa pois. Tiedän omalta työpaikaltani ne kolme jotka olisivat pommimvarmasti kuukausittain pois vaikkei menkkoja sillä kertaa tulisikaan.

Tuo ei muuta kuin heikennä kaikkien naisten asemaa työmarkkinoilla entisestään.