Espanja haluaa lanseerata kuukautisvapaan ensimmäisenä Euroopassa gynekologi MTV:lle: "Kuukautiskipuja työkyvyttömyyden syynä on vähätelty"
Kuka enää naisia palkkaa, ollaan 2-3 vuotta pentulomalla ja sit vielä joka kuukausikin pitäisi saada vapaata, voi luoja.
Kommentit (168)
Kuinkakohan isolla osalla naisista kuukautiset sitten aiheuttaa nämä jopa päiviksi invalidisoivat kivut, onko näistä jotain tilastoa? Itselläni on varmasti käynyt tuuri, mutta näin 37 vuotiaana ei ole ollut kk-kipuja enää lainkaan ainakaan 10-15 vuoteen, ja nuorempanakin ne oli korkeintaan parin päivän aikana sellaista vatsakipua ja selkäsärkyä, mitä ei voi tosiaan kokopäiväiseksi tai toimintakyvyttömyyttä aiheuttavaksi sanoa. Ja lievenivät pelkällä buranalla joka tapauksessa. Nykyään ne vain alkavat joka 28. päivä ja loppuvat 3-4 päivässä, mistään muusta huomaa, kuin siitä, että pitää käyttää tamponia eikä seksin harrastaminen tunnu mielekkäältä. Ehkä lievää turvotusta. En käytä hormonaalista ehkäisyä enkä ole tehnyt lapsia.
Uskon, että jos suomeen joskus tulisi vastaava laki, niin silti edes näistä naisista, joilla kivut on oikeasti pahat, merkittävä osa ei silti käyttäisi oikeuttaan vapaaseen, kokemukseni mukaan ihmiset ovat kuitenkin pääsääntöisesti niin velvollisuudentuntoisia. Onko oikeasti sellaisia työpaikkoja, joissa suurin tai merkittävä osa ihmisistä saikuttaa koko ajan "turhan takia", silloinhan täällä pitäisi monen olla sellainen myös? Kun enenmmän olen törmännyt siihen, että töihin tullaan vaikka pää kainalossa-meiningillä. Tottakai isompiin firmoihin aina mahtuu joku , joka vaikuttaa olevan muita useammin sairaana, mutta täällä puhutaan perinteiseen tyyliin, kuinka "kaikki paitsi itse ja omat paremmat piirit" sellaista harrastavat.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenkähän työnantajalle todistaa, että on rättipäivät?
meillä liikunnanopettaja sanoi tytöille, että jos haluatte olla osallistumatta liikuntatunnille kuukatissyyllä, niin todistatte sitten, että teillä on juuri silloin kuukautiset. Elettiin 1980-lukua ja silloin tamponeja ei suositeltu nuorille, mutta minä käytin niitä. Niinpä kerran ennen uimahalliin lähtöä kävin vessassa ja lätkäisin opettajan käteen käytetyn tamponin ja sanoin etten voi osallistua uimatunnille. (olen aina ottanut ohjeet enemmän kirjaimellisesti kuin ns. keskiverto ihminen, saatan olla hitusen asperger) Opettaja ei kuulemma koskaan enää sen jälkeen vaatinut ketään todistamaan kuukautisten olemassaoloa, pelkkä ilmoitus riitti. Minulta lähti sen vuoksi käytösnumero ja liikuntanumero parilla numerolla alaspäin, mutta siitäpä tuo n-si opettaja sai opetuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ei ei ja ei.
Jos kuukautiskivut ovat niin kovat että työnteko ei onnistu, jäädään sairauslomalle. Mutta mitään kuukautislomia ei todellakaan suurin osa naisista tarvitse. Tuo antaa täydellisen verukkeen motivaatiosaikuttajille olla kerran kuussa pois. Tiedän omalta työpaikaltani ne kolme jotka olisivat pommimvarmasti kuukausittain pois vaikkei menkkoja sillä kertaa tulisikaan.
Tuo ei muuta kuin heikennä kaikkien naisten asemaa työmarkkinoilla entisestään.
Eikö menkkoja ole kuukausittain nykyään?
Mulla olis myös toinen kysymys: eikö menkat tarkota sitä että naisen keho suuttuu naiselle kun se ei ole raskaana?
Ei ole kaikilla. Osalla on epäsäännöllinen kierto, osalla hormoniehkäisy käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ei ei ja ei.
Jos kuukautiskivut ovat niin kovat että työnteko ei onnistu, jäädään sairauslomalle. Mutta mitään kuukautislomia ei todellakaan suurin osa naisista tarvitse. Tuo antaa täydellisen verukkeen motivaatiosaikuttajille olla kerran kuussa pois. Tiedän omalta työpaikaltani ne kolme jotka olisivat pommimvarmasti kuukausittain pois vaikkei menkkoja sillä kertaa tulisikaan.
Tuo ei muuta kuin heikennä kaikkien naisten asemaa työmarkkinoilla entisestään.
Mulla olis myös toinen kysymys: eikö menkat tarkota sitä että naisen keho suuttuu naiselle kun se ei ole raskaana?
Olet ihan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Naisille pitäisi tiedottaa aktiivisemmin, että nykypäivänä kuukautisista ei tarvitse kärsiä. Minulla on kolmet kuukautiset vuodessa, tai ei ne oikeastaan ole edes kuukautiset, koska käytän pillereitä (pitäisi käyttää käsitettä tyhjennysvuoto). Syön siis pillereitä pitämättä väliviikkoja ja se pitää minut vapaana kuukautisista. Hormonikierukkaakin on mietitty joskus, mutta toistaiseksi menen pillereillä. Keinoja siis on kaikille meille, jotka kärsimme liian runsaista vuodoista tai liian kivulaista mensuista, tai vaikka molemmista. Eikä tarvitse kenenkään tulla vinkumaan tähän sitten, että "kaikille ei käy!" Ei niin: kaikki ei käy kaikille, etenkään vauvapalstalla. Jokatapauksessa: keinoja on.
Jep, se mun keinoni oli laparoskopia.
Kuinka moni kehtaisi jäädä pois työstä tolla ilmoituksella? Jos olen sairaslomalla, sehän ei muille kuulu miksi. Jos joka kuukausi jään pois samaan aikaan, kaikki tietävät syyn.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan isolla osalla naisista kuukautiset sitten aiheuttaa nämä jopa päiviksi invalidisoivat kivut, onko näistä jotain tilastoa? Itselläni on varmasti käynyt tuuri, mutta näin 37 vuotiaana ei ole ollut kk-kipuja enää lainkaan ainakaan 10-15 vuoteen, ja nuorempanakin ne oli korkeintaan parin päivän aikana sellaista vatsakipua ja selkäsärkyä, mitä ei voi tosiaan kokopäiväiseksi tai toimintakyvyttömyyttä aiheuttavaksi sanoa. Ja lievenivät pelkällä buranalla joka tapauksessa. Nykyään ne vain alkavat joka 28. päivä ja loppuvat 3-4 päivässä, mistään muusta huomaa, kuin siitä, että pitää käyttää tamponia eikä seksin harrastaminen tunnu mielekkäältä. Ehkä lievää turvotusta. En käytä hormonaalista ehkäisyä enkä ole tehnyt lapsia.
Uskon, että jos suomeen joskus tulisi vastaava laki, niin silti edes näistä naisista, joilla kivut on oikeasti pahat, merkittävä osa ei silti käyttäisi oikeuttaan vapaaseen, kokemukseni mukaan ihmiset ovat kuitenkin pääsääntöisesti niin velvollisuudentuntoisia. Onko oikeasti sellaisia työpaikkoja, joissa suurin tai merkittävä osa ihmisistä saikuttaa koko ajan "turhan takia", silloinhan täällä pitäisi monen olla sellainen myös? Kun enenmmän olen törmännyt siihen, että töihin tullaan vaikka pää kainalossa-meiningillä. Tottakai isompiin firmoihin aina mahtuu joku , joka vaikuttaa olevan muita useammin sairaana, mutta täällä puhutaan perinteiseen tyyliin, kuinka "kaikki paitsi itse ja omat paremmat piirit" sellaista harrastavat.
Sinä olet onnekas kun pääset noin vähällä. Totta on, että ne oikeasti pahat invalidisoivat kivut on vaan pienellä osalla naisista, suurin osa selviää särkylääkkeillä ja muutaman päivän v*tutuksella ja turvotuksella. Se ei poista sitä, että joillakin ne oikeasti on ja he tarvitsevat mahdollisuuden olla ne päivät poissa kotoa. En kannata minäkään mitään automaattista "kuukautislomaa" enkä usko että sen käyttäjiä kovin isoa joukkoa olisikaan, mutta olisihan se hienoa jos oikeasti myönnettäisiin että kuukautiset voi ja saa vaikuttaa naisen elämään ihan merkittävällä tavalla. Ettei sitä tarvitsisi salailla ja hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni kehtaisi jäädä pois työstä tolla ilmoituksella? Jos olen sairaslomalla, sehän ei muille kuulu miksi. Jos joka kuukausi jään pois samaan aikaan, kaikki tietävät syyn.
Minusta olisi hemmetin hieno homma jos kuukautisista ja kovista kivuista tulisi yhtä arkipäiväinen juttu kuin vaikka migreenistä. Miksi sitä oikeasti pitäisi hävetä, se on normaalia ja kaikki tietää että naisilla yleensä on kuukautiset joka tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet onnekas kun pääset noin vähällä. Totta on, että ne oikeasti pahat invalidisoivat kivut on vaan pienellä osalla naisista, suurin osa selviää särkylääkkeillä ja muutaman päivän v*tutuksella ja turvotuksella. Se ei poista sitä, että joillakin ne oikeasti on ja he tarvitsevat mahdollisuuden olla ne päivät poissa kotoa. En kannata minäkään mitään automaattista "kuukautislomaa" enkä usko että sen käyttäjiä kovin isoa joukkoa olisikaan, mutta olisihan se hienoa jos oikeasti myönnettäisiin että kuukautiset voi ja saa vaikuttaa naisen elämään ihan merkittävällä tavalla. Ettei sitä tarvitsisi salailla ja hävetä.
Onko jossain joltain joskus Suomessa evätty sairausloma näiden invalidisoivien kipujen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
On se hirveää olla incel ja kadehtia jopa joidenkin naisten invalidisoivia kipuja.
Luepa poika endometrioosista, joka vaivaa jopa kymmenettä naista. se aiheuttaa käytännössä steriliteettiä ja diagnosoidaan usein vasta kymmenen vuoden oireilun jälkeen. Kohdun limakalvoa kasvaa jopa keuhkoihin, mutta ensin se leviää vatsaonteloon, suolistoon, virtsarakkoon, vatsahermoihin.
Tämä ei ole miesten vika eikä syy asettaa miehet lähtökohtaisesti epätasa-arvoiseen asemaan työmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/espanja-haluaa-lanseerata-kuukautis…
Ei sitä kuukautisvapaata siis automaattisesti kaikille tulisi vaan vain lääkärintodistuksella. Ideana varmaan, ettei tarvisi joka kuukausi mennä uudestaan pyytämään lääkärintodistusta.
Jotain tuollaista selitystä odotinkin oikeasti olevan kyseessä. On todella lääkäriresurssien kannalta ihan turhaa käydä hakemassa saman asian takia sairaslomaa kuukausittain. Paljon fiksumpaa jos se sama diagnoosi käy harkinnan mukaan pidemmän ajan.
Minulla itselläni ei ole koskaan ollut kuukautiskipuja, joten omakohtaista kokemusta aiheesta ei onneksi ole. Mutta vierestä olen seurannut paria työkaveria, jotka ovat yrittäneet kovissa kuukautiskivuissa töitä tehdä, naamat valkoisina kulkevat suunnilleen kaksin kerroin hikikarpalot otsalla, ei käy kateeksi ollenkaan jos he saisivat pari saikkupäivää kuukaudessa.
Useimmiten syynä koviin kuukautisvaivoihin on endometrioosi ja se voi mennä todella pahaksi. Siinä siis kohdun limakalvoa muistuttavia limakalvopesäkkeitä tulee ympäriinsä vääriin paikkoihin. Niitä voi olla munasarjoissa, vatsaontelossa, oikeastaan melkein missä vain palleaa ja keuhkoja myöten. Nämä käyttäytyvät hormonien toimesta kuten kohdun limakalvo, kasvavat, vuotavat ja pitävät tulehdusta yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi hemmetin hieno homma jos kuukautisista ja kovista kivuista tulisi yhtä arkipäiväinen juttu kuin vaikka migreenistä. Miksi sitä oikeasti pitäisi hävetä, se on normaalia ja kaikki tietää että naisilla yleensä on kuukautiset joka tapauksessa?
Miksi sitten häpeät? Minäkin miehenä tiedän että osalla teistä on kipuja ja osalla muita oireita kuukautisista.
T: Mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten häpeät? Minäkin miehenä tiedän että osalla teistä on kipuja ja osalla muita oireita kuukautisista.
Huomasitko etten puhunut mitään itsestäni, vaan vastasin kommenttiin jonka mukaan juuri kukaan ei kehtaisi olla töistä pois tämän asian takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitko etten puhunut mitään itsestäni, vaan vastasin kommenttiin jonka mukaan juuri kukaan ei kehtaisi olla töistä pois tämän asian takia.
Huomasitko että se oli jatkokysymys sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain joltain joskus Suomessa evätty sairausloma näiden invalidisoivien kipujen vuoksi?
On, niitä kipuja on vähätelty ihan järjestelmällisesti vuosikaudet. Ja lisäksi on ihan kyykytystä vaatia samasta asiasta lääkärin todistus joka kuukausi. Varsinkin kun on muita sairauksia joiden takia saa vapaata omalla ilmoituksella, kuukautiset ei kelpaa. Toki työpaikoissa on eroja, varmasti jossain ollaan ymmärtäväisempiä eikä vaadita todistuksia, mutta yleinen linja se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitko että se oli jatkokysymys sinulle?
Se häpeä on syvällä meidän kulttuurissa. Se on ihan jo pienestä tytöstä alkaen kasvatettu suurimpaan osaan naisista. Nuorempiin sukupolviin vähemmän, ja ehkä tämä häpeämisen kulttuuri on hiljalleen häviämässäkin. Henkilökohtaisesti en häpeäisi myöntää kärsiväni kovista kuukautiskivuista ja olevani sen takia poissa, en ainakaan jos tietäisin pomon suhtautuvan asiallisesti ja ymmärtäväisesti, mutta nähtävästi moni häpeää.
Vierailija kirjoitti:
Siis kipuihin voi ottaa särkylääkettä ja yleensä tehoaa. Jos ei halua lääkitä, oma ongelma. Enemmänkin voisi olla sairasloman paikka jos sairaan runsaat kuukautiset.
Oletko lukenut ketjua ollenkaan? Täällähän olen sekä minä että muut kertoneet, että vahvatkaan reseptilääkkeet eivät vie kipuja kunnolla pois ja sinä ehdotat Buranaa. Oletko idiootti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on niin kovia kipuja, joihin ei peruslääkkeetkään auta, niin menkääpä lääkäriin, ei ole normaalia.
Tosi helppo mennä vaan lääkäriin.
en tiedä missä pohjois-koreassa asut, mutta suomessa se on helppoa. Terveyskeskukseen voi varata ajan, työterveyteen pääsee vielä helpommin, omalla rahalla pääsee yksityisgynelle ja jos kivut ovat sellaisia ettei voi odottaa seuraavaan arkipäivään, niin voi soittaa sairaalan päivysytykseen ja kysyä sieltä apua. minä pääsin kovissa alavatsakivuissa sairaalaan gynen päivystykseen heti kun sinne soitin. Pääsin sitten vielä odottelemaan makuulle, kun kivut olivat niin kovat. Gynen jälkeen päivystävä kirurgi tuli vielä varmistamaan ettei ollut kyse umpisuolesta. Kotiin lähdin reseptien kanssa tietona, että jos kivut eivät niillä taltu, niin takaisin ja antavat sitten jotain voimakkaampaa kipulääkettä. Ihan helposti pääsin lääkäriin.
Valitettavasti lääkäriinpääsyn helppoudessa on valtavia eroja maan sisällä. Jos terveyskeskukseen yrität tällä seudulla, et sinne pääse kuin muutaman kuukauden päästä, ellei sinulla ole ns. pä kainalossa. Kiakilla ei ole työterveyttä käytettävissään eikä varaa yksityiseen gyneen.
jos on niin pahat kivut että ne halvaannuttavat (niinkuin eräät vauvapalstan naiset väittävät omaavansa), niin silloin kyllä pääsee päivystykseen.
Kyse ei ole halvaantumisesta, vaan siitä, että kaikki liike sekä myös paikallaan olo sattuu aivan helvetisti. Ajattelitko, että hakeudun päivystykseen joka kk? Sieltä tuskin mitään apua saisi, korkeintaan Buranaa.
Normaaleihin kuukautiskipuihin riittää särkylääke. Todella kivuliaat ja runsaat kuukautiset viittaavat mahdolliseen sairauteen esim. endometrioosi, hyvänlaatuiset kasvaimet jne.
Kyllä töissä pystyy hyvin käymään ellei ole 8 h istumatyö ilman taukoja. Naiset ollaan nyt ajamassa pois tyäelämästä "kuukautisköyhyteen".