Työpaikkoja saadaan oikeasti suhteilla
Tämä on vanha totuus jota ei kumoat lukuisat poikkeavatkaan esimerkit. Itse sain vakituisen viran vieraalla paikkakunnalla, kun anopin naapuri tunsi minut vieraskäyntien pohjalta ja oli töissä paikassa, jossa työnantajani oli ja suositti minua siellä ennen haastatteluita. Toki olin myös pätevä työhön opintojen perusteella. Mieheni veli sai vakituisen tehdastyön silloisen apen oltua samassa työpaikassa töissä ja suositteli vävyään. Samaisen veljen vaimo sai kesätöihin ja vakituiseen työhön samaan työpaikkaan molemmat poikansa! Ainoa, joka ei ole saanut tältä paikkakunnalta töitä pätevyydestä huolimatta, on mieheni, jota äitinsä ja isänsä eivät tahallaan halunneet auttaa, vaikka heillä oliskin ollut siihen hyvä mahdollisuus, kun tunsivat lukuisia ihmisiä työpaikoillaan.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jollain tuotantoaloilla. Omalla alallani ratkaisevat ammattitaito ja lisäarvoa tuovat verkostot. Tuttavuus tai sukulaisuus ei auta siihen, että projektit valmistuvat ajallaan ja rahoittaja on tyytyväinen, tai että niitä saadaan lisää.
Eikös nuo verkostot nimenomaan oo niitä suhteita jolla ne työt saadaan?
Varmaan näin kun puhutaan alemman tason duuneista.
Vanha tekosyy. Toki suhteet voi auttaa, mutta ei ne ole pakollisia. Itsellä ollut varmaan kymmenen työpaikkaa elämän aikana, yhtäkään niistä ei ole suhteilla saatu. Mutta voihan sitä noinkin itselleen perustella miksi ei kannata edes hakea.
TÄMÄ on nykyaikaa:
1. Tapaa tuttujasi, ystäviäsi tai muita kontaktejasi jotka voivat suositella sinua uuteen työpaikkaan tai esitellä sinut omille kontakteilleen.
2. Mieti omia tavoitteitasi. Mitkä alat kiinnostavat sinua ja onko jokin yritys, jonne todella haluaisit töihin? Ota selvää, keneen sinun kannattaa ottaa yhteyttä toiveyrityksessäsi ja kuka sinun verkostostasi voisi tuntea hänet.
3. Kysy muiden mielipidettä työhakemuksestasi ja ansioluettelostasi.
4. Pidä verkostoasi yllä, mutta älä ole maanvaiva.
5. Pidä kalenteria tapaamisistasi; kenet tapasit, milloin ja miten otat heihin yhteyttä seuraavan kerran.
6. Muista, että verkostoituminen ei ole yksisuuntaista. Sinun on myös oltava valmis ja kiinnostunut auttamaan muita verkostossasi olevia.
Verkostoituminen, se on päivän sana.
Jos jäät istumaan ja odottamaan että jotain jostain tipahtaa, saat varmasti istua ja odottaa,
Työnhaussa on oltava todella aktiivinen ja osattava ja uskallettava käyttää omia kontaktejaan. Jos niitä ei ole, hankkia sellaisia.
Passiivinen odottaminen ja ikävä kyllä hakemusten lähettely sinne tänne ilman aktiivista otetta ja jopa hieman aggressivisuuttakin ei johda tulokseen. Itse sain toivetyöpaikkani kun avomieheni parhaan kaverin äiti on siellä töissä ja suositteli minua kun otin itse sinne yhteyttä. Ja pääsin.
Näin se nykyisin toimii, eikä siinä ole mitään väärää eikä epäoikeudenmukaista. Aktiivinen ja työhaluinen huomataan, hiljainen hiiri ei.
Mä ymmärrän suhteilla sen, että joku tuntee jonkun entisen työkaverin ja vinkkaa vaikka hänelle vapaana olevasta paikasta tms. Se, että palkataan hyvään kesätyöhön pomon lapsi on mielestäni varsin noloa touhua ja tosiaan olen sitä nähnyt kyllä.
Just sain työpaikka vaikka olin ihan varma että en saa, kun tiesin yhdellä hakijalla olevan paremmat suhteet