Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko käydä niin, että "liian hyvä" työntekijä ei saa ylennystä (ei oma tilanne)

Vierailija
24.05.2022 |

Toisen puolesta kysyn, ei oma tilanne. Sanotaan henkilöä vaikka nimellä Eppu. Epun paikka vakinaistettiin parin vuoden vuokratyön jälkeen. Nollatuntisopimuksesta huolimatta tunteja tuli paljon, välillä täysiä 40 tunnin viikkoja. Epun työ on osittaina asiakaspalvelua ja neuvontaa, mutta siihen kuuluu myös muuta. Välillä asiakas pyytää nimeltä, että voisitteko lähettää Epun tähän hommaan. Eppu hakee vähän vaativampia hommia, missä palkka nousee, mutta asiakaspalvelu jää pois, kyseessä ei ole kuitenkaan esimiestehtävät, työhön kuuluu huomattavasti enemmän etätöitä (nykyisessä työssä osittain, kaikkea ei voi hoitaa etänä). Epulla on hommaan riittävä koulutus. Eppua ei ole kutsuttu haastatteluun ja työkaverilta Eppu kuulee, että syy on se, että Epun tilalle on vaikea saada yhtä hyvää tyyppiä asiakaspalveluun. Tekosyy vai oikea syy? Kuulostaa oudolta minusta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi pois, että samassa firmassa olisi tuo toinen homma. Ap. 

Vierailija
2/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea syy. Itselle kävi niin että en päässyt esimiestehtäviin koska olin liian hyvä silloiseen tehtävään ja kuulin tästä lähdettyäni firmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita tilanteita. Tyhmyyttä yritykseltä kun sitten hyvä tyyppi lähtee muualle.

Vierailija
4/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea syy, mutta firma tekee hallaa itselleen. Eppu ei saa haluamaansa haastetta ja kehitystä -> lähtee firmasta.

Vierailija
5/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin mahdollista. Oven takana on jonossa tusina "asiakaspalvelijasta asiantuntijaksi" haluavaa, mutta hyvää ja pitkäaikaista asiakaspalvelijas on vaikeampi löytää. Työnantaja on laittanut Epun kultaiseen häkkiin. Työnantaja toimii tässä hyvin itsekkäistä lähtökohdista. Nyt Epun pitää päättää, haluaako hän pitkän uran asiakaspalvelijana VAI hakeeko haluamaansa nousua toisesta firmasta. Jos Eppu on rohkea ja rakentava, hän voi tietysti ottaa kehittymishalukkuutensa suoraan puheeksi nykyisen pomon kanssa. Nostaa kissan pöydälle. Mutta hänen ei kannata jäädä pidättämään hengitystään ylennyksen toivossa. Tuo on hyvin lyhytnäköistä työnantajalta, koska saattaa hyvinkin menettää koko Epun.

Jos siis tulee yllätyksenä; kaikki yritykset eivät ole into piukeena sisäisistä hakijoista, koska se on heidän mielestään tuplasti vaikeampaa - opettaa vanha uuteen tehtävään ja täyttää vanha tehtävä uudella.

Vierailija
6/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä firmat joskus ovat niin lyhytnäköisiä, että yrittävät pakottaa jonkun pysymään jossain ei niin halutussa hommassa, jonka henkilö tekee hyvin. Sitten jos samaan hommaan hakee sisäisesti joku, joka ei oikein onnistu omissa hommissaan, mutta voisi sopia tarjolla olevaan työhön, niin siinähän on näennäisesti helppo valita.

Todellisuudessa käy tietysti niin, että Eppu alkaa katsoa paikkaa muualta.

Vierailija
7/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle itselleni on käynyt kahdesti noin samassa firmassa. Molemmilla kerroilla irtisanoutuminen tehosi ja puhelin soi välittömästi kun olin ilmoittanut vaihtavani maisemaa.

Jälkimmäisellä kerralla tosin lähdin silti matkoihini, olin toistavuotta katsonut kun haluamalleni ja hakemalleni paikalle otettiin ulkoa jotain asiasta täysin ymmärtämättömiä ja potutti.

Vierailija
8/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se on tekosyy. Firmat eivät ole niin lyhytnäköisiä, että pidättelisivät kykeneviä ihmisiä alemmalla tasolla kuin mihin nämä pystyisivät, koska tietävät kyllä, että silloin väki lähtee muualle.

Todennäköisemmin kyse on siitä, että vaikka tyyppi on siinä asiakaspalvelussa tai mikä se hyväksi mainittu osa-alue onkin, oikeasti hyvä, häneltä puuttuu joitain sellaisia ominaisuuksia, joita siinä toisessa tehtävässä pidetään tarpeellisina.

Toinen syy on tietysti se, että vaikka puheena oleva tyyppi ehkä onkin ihan hyvä hakija tehtävään, joku toinen on vielä parempi. Silloin ihan hyvä joutuu varmasti odottamaan seuraavaa vuoroa, vaikka onkin ihan hyvä

Vierailija
9/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epun pitää tehdä se normihomma: hakea ja saada työtarjous muualta ja sitten mennä puhumaan pomoille. Jos ei saa ylennystä niin vähintään palkankorotus tai lähtee muihin maisemiin.

Vierailija
10/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran arvostavat Eppua niin paljon siinä asiakaspalveluhommassa niin sen voisi ilmaista vaikkapa tarjoamalla isompaa palkkaa.

Vierailija
11/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se on tekosyy. Firmat eivät ole niin lyhytnäköisiä, että pidättelisivät kykeneviä ihmisiä alemmalla tasolla kuin mihin nämä pystyisivät, koska tietävät kyllä, että silloin väki lähtee muualle.

Todennäköisemmin kyse on siitä, että vaikka tyyppi on siinä asiakaspalvelussa tai mikä se hyväksi mainittu osa-alue onkin, oikeasti hyvä, häneltä puuttuu joitain sellaisia ominaisuuksia, joita siinä toisessa tehtävässä pidetään tarpeellisina.

Toinen syy on tietysti se, että vaikka puheena oleva tyyppi ehkä onkin ihan hyvä hakija tehtävään, joku toinen on vielä parempi. Silloin ihan hyvä joutuu varmasti odottamaan seuraavaa vuoroa, vaikka onkin ihan hyvä

Firmat eivät ikävä kyllä toimi minkään yleisen standardin luonnonlain mukaan, mutta tuossakin tapauksessa Epun on syytä pohtia, mitä hän haluaa ja katsella tarjontaa muualta. Eppu on siis työnantajan lokerossa "hyvä aspa mutta jotain puuttuu". Jos näin on, niin haluaako Eppu jäädä tähän lokeroon, josta ei voi nousta. Joku toinen voi nähdä Epun eri valossa.

Vierailija
12/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toi mahdollista mutta voi olla olemattakin. Kateuskin on merkittävä tekijä työpaikoilla.

Se, että on hyvä työntekijä ei aina ole meriitti, niin hullua kuin se onkin. Joskus firman vaihtaminen kannattaa.

Mulle kävi jatkuvasti niin, että olin niin hyvä sijainen, että en saanut koskaan vakipaikkaa. Mietin monesti, että jos olisin ollut huonompi, niin olisinkohan sitten saanut, vai eikö minusta vaan pidetty? Urakehitykseni haluttiin silti estää.

Vierailija
13/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käydä. Eppu tekis hyvin jos hakisi toiseen firmaan esimiestehtäviin mikäli haluaa saada ylennyksen.

Vierailija
14/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epun pitää tehdä se normihomma: hakea ja saada työtarjous muualta ja sitten mennä puhumaan pomoille. Jos ei saa ylennystä niin vähintään palkankorotus tai lähtee muihin maisemiin.

Mieluummin kannattaa hankkia se työtarjous muualta, hyväksyä se ja lähteä. Sit voi muutaman vuoden kuluttua hakea takas vanhaan työpaikkaan uuteen toimeen paremmalla palkalla jos todella muuten viihtyi talossa.

Vierailija
15/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tekosyy, varsinkin jos on nainen ja muut on miehiä. Tai sitten taustalla muut syyt. Kaikki tietävät, että haastetta haluavat lähtevät pois.

Vierailija
16/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Eppu on nuori mies, joka valmistui vasta yliopistosta, alunperin hommaan haki ja tekee tällä hetkellä alle oman tason hommia. Hän on minulle lähisukua ja kysyi, että kannattaisiko katsella muuta. Olen kuitenkin jäävi sanomaan sellaisen ihmisen osalta, jonka olen tuntenut vauvasta asti, mutta jonka kanssa en ole koskaan ollut samassa työpaikassa. Luulen, että hän ei ole "johtajatyyppiä", mutta hän on erittäin älykäs ja pärjäisi varamasti jossain tuotekehityksessä tai vastaavassa. Itse vastasin, että katsele kiinnostavia paikkoja, mutta harkitse tarkoin. Hän kuitenkin pitää työpaikastaan ja työstään, mutta sanoo sen välillä olevan puuduttavan yksinkertaista.  

Vierailija
17/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, meillä tehtaassa hallinpuolella on työmyyrä jolla amk-paperit. Duunarihommissa tekee kahden miehen työt ja jos hänet ylennettäisiin toimistohommiin niin siitä olisi firmalle haittaa.

Vierailija
18/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lypsävää lehmää ei kannata vaihtaa toiseen. Lisäksi, Eppu olisi ajettava sisään uuteen tehtävään ja uusi Eppu perehdytettävä myös. Kallista työnantajan näkökulmasta.

Epun olisi siis joko pyydettävä ja saatava palkankorotus, jos tyytyy nykyiseen työhönsä tai vaihdettava firmaa.

Vierailija
19/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin mahdollista. Syitä on 2

1. esimies on huomannut että ko työntekijä on esim fiksumpi kuin hän itse, siksi hänet on pidettävä asemassa jossa hän raportoi tälle esimiehelle ja kaikki menee eteenpäin esimiehen kautta. Näin esimies näyttää hyvältä ylöspäin ja työntekijä tekee duunin. 

2. kuka ne työt tekisi jos ei tämä mukautuva, taitava ja aikaansaava työntekijä? Muut voivat sluibailla (esimies mukaanluettuna) kun tiedetään että deadlinet pidetään ja homma hoituu joka tapauksessa. Ei ole mitään merkitystä sillä että ko työntekijä tekee 4 ihmisen työt 1 palkalla. 

Been there, done that. 

Eteenpäin pääsee vain yritystä tai vähintään osastoa vaihtamalla. 

Vierailija
20/20 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan mahdollista. Ikävä tilanne työntekijän kannalta ja lyhytnäköistä työnantajalta. Eppu siirtyy kilpailevaan yritykseen, jos saa ylemmän paikan muualta.

Olen itse tavallaan samanlaisessa tilanteessa. En saa vakituista paikkaa, koska olen liian hyvä sijainen. Osaan monen yksikön työt, olen joustava ja sopeutuva, minun on helppo mennä lennosta eri kohteeseen, olen rauhallinen enkä stressaa uusiakaan paikkoja, kykenen työskentelemään yksin ja suostun myös osa-aikaisuuksiin. Pomo pitää itsestäänselvänä, että jatkan sijaisena.