Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuori tuhlaa kaiken rahan

Vierailija
24.05.2022 |

..ja nostaa säästöistä lisää.
18-vuotias, joten mikäs siinä. Mutta raivostuttaa kun raha polttaa sormia. Käyttää rahaa baariin, nuuskaan, vaatteisiin, karkkiin, syömiseen..Heinäkuussa alkaa armeija jonka ajaksi olisi hyvä saada säästöön, mutta eihän tämä hetken lapsi sitä ymmärrä.
Nyt sai muutaman satasen töistä ja tilasi heti etelänmatkan. Millä lie kustantaa muut menot matkalla ? Ottaa varmaan taas säästöistä jotka olen hänelle kerryttänyt tulevaisuutta varten.
Olen tosi tarkka rahasta ja sinkkuna saanut omaisuutta viisaan rahankäyttöni ansiosta. Säästänyt lapsellekin pesämunaa ja turvaa, kasvattanut aina järkevästi ja harkiten /raha ja talous. Vaan mitä tapahtuu.. Nuori pistää kaiken sileeksi ja minä kihisen kiukkua kun ei ymmärrä. Turha puhuakaan aiheesta enää kuin riita siitä vain tulee...

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä opettaa

💵🔄💸

Vierailija
2/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sellaisia nuoret usein on, ja tosiaan, täysi-ikäinen saa tehdä mitä tahtoo. Itsekin nautin elämästä täysillä nuorena enkä todellakaan sitä kadu. Mun parhaat muistot elämästä on opiskeluajalta bileistä, matkoista, hyvistä ravintoloista, konserteista. Olen niin onnellinenn etten kökkinyt vaan itsariyksiössäni rahaa säästämässä. Otin kaikki opintolainaatkin ja panin menemään.

Enkä silti ole koskaan ollut rahaongelmissa. Kouluttauduin näet hyvin työllistävälle alalle jolla tulot on hyvät. Opintolainat tuli maksettua aika huomaamatta takaisin, ei mitään ongelmaa hankkia asuntoa ja autoa jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omiaan tuhkaa niin miksi kihiset kiukusta?

Vierailija
4/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysää vähän pipoa, sellasta se on. Hän opettelee elämää, et voi elää hänen puolestaan. Jos lähdet nipottamaan niin sitten se vasta tuhlaakin.

Vierailija
5/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku siinä opettamisessa on mennyt pieleen.  Nämä nuuska jutut on ihan low level hoora tavaraa.

Vierailija
6/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omiaan tuhkaa niin miksi kihiset kiukusta?

Omia ja omia...miten sen nyt ottaa. Minun säästämiä että olisi sitten helpompaa ostaa se auto, asunto tai mihä nyt tarvitseekaan.

Vaikea säästäväisenä seurata miten ei ymmärrä raha-asioita ollenkaan.

Olen minäkin yksin ja lapsen kanssa reissannut, toteuttanut unelmia, laittanut rahaa elämiseen mutta ensin säästetään ja sitten törsätään. Tätä on vaikea nuorukaisen ymmärtää. On niin "kaikki mulle heti nyt"

Vierailija
7/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoksi sitä rahan käyttöä pitää opetella jo aiemmin. Meillä on hyvin rahaa, mutta silti lapsi "joutuu" miettimään mihin rahansa laittaa ja kaikkeen extraan "tienaamaan" (vaikka remonttihommilla) ja sitten miettii laittaako säästöön uuteen tietokoneeseen vai käyttääkö heti karkkiin. Joskus käydään pitkiäkin keskusteluja, joiden perusteella osa rahasta jääkin säästöön ja toisina päivinä ostaa kaikilla karkkia.

Tällä tavalla ei ole tarkoitus lasta kiusata tai alistaa, kuten joku täällä palstalla joskus väitti, vaan se, että lapsi oppisi käyttämään sitä rahaa fiksummin.

Vierailija
8/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei armeijassa tarvitse rahaa, Siellä saa ilmaisen ylläpidon.

Vierailija
9/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on opetettu rahan käyttöä huomattavasti enemmän kuin tavisperheessä, se on varmaa. Ihan jo pikku muksusta asti. Mutta minkäpä teet kun riemu repesi kun baarin ovi aukesi 18 vee..Ei tietenkään siellä usein aikaa vietä mutta kulutuskäyttäytyminen kyllä muuttui nautinnon hakuisemmaksi. Ennen säästi, sijoittikin, nyt "nauttii elämästä" on kuulemma motto.

Ap

Vierailija
10/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siellä armeijassakin menee sotkuun rahaa

.

Vierailija
11/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna nauttia mutta älä enää anna rahaa. Säästä omiin nimiisi.

Kunhan nauttii niin eiköhän sitten palaa normaaleihin tapoihin kun rahat loppuu.

Vierailija
12/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap opettanu lapselleen "sijoittamista" muttei järkevää ostokäyttäytymistä.

Vierailija
13/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on opetettu rahan käyttöä huomattavasti enemmän kuin tavisperheessä, se on varmaa. Ihan jo pikku muksusta asti. Mutta minkäpä teet kun riemu repesi kun baarin ovi aukesi 18 vee..Ei tietenkään siellä usein aikaa vietä mutta kulutuskäyttäytyminen kyllä muuttui nautinnon hakuisemmaksi. Ennen säästi, sijoittikin, nyt "nauttii elämästä" on kuulemma motto.

Ap

No selkeästi olet opettanut huonommin kuin tavisperheissä

Vierailija
14/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D säästit lapselles ja nyt kiukuttaa kun se käyttää säästönsä. Jepjep

Vierailija
15/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuoren pidä nyt nauttia!? Elää nyt vain itselleen. Jatkossa on opiskelut, työt velvollisuudet.

Vierailija
16/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän meilläkin ole edessä sama. Lapsi on ollut pienestä pitäen sellainen hetkessä eläjä ja raha selkeästi polttaa taskuissa. Jos saa vaikka ylimääräistä rahaa niin käyttää ne samantien. Meillä on toinenkin lapsi ja hän on sitten eri puusta veistetty, todella harkitsevainen rahankäytön suhteen. Samalla lailla olen molemmille antanut rahakasvatusta, en usko että on siitä kiinni. Olen saanut molemmille säästettyä noin 5000 e rahastoon, veikkaan että nuo rahat on muisto vain hetki sen jälkeen kun tämä tuhlaavampi saa omiinsa käyttöoikeuden. No toki toivon, että käyttävät sen johonkin mukavaan, mutta joku järki päässä kuitenkin. Saa nähdä kuinka käy.

Vierailija
17/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä täysi-ikäisyys eli 18v ei ole vielä sopiva aika antaa mitään säästötilejä. Pojat on niin lapsia siinä, pitää näyttää muille ja tehdä vaikutus tyttöihin. Ja alkoholi antaa mukavasti rohkeutta "olla oma itsensä". Tossa vaiheessa on paha, jos nuori tottuu että koko ajan on taloudellista puskuria valmiina jos työssä saadut rahat loppuvat. Tottuu saamaan kaikkea nyt ja heti. Ehkä pieni elämänkokemus olisi paikallaan. Esim kun täyttää 30v, saa säästöt. Ja silloinkin sen perusteella, miten on omia rahojaan osannut käyttää viimeisen viiden vuoden aikana.

Vierailija
18/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä syy minkä takia en ole uskaltanut säästää lapsen nimissä olevalle tilille. Pesämunaa on kerrytetty molemmille lapsille, mutta niin, etteivät he pääse niihin käsiksi heti 18 vuotta täytettyään.

Vierailija
19/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata antaa rahaa tai jos antaa, niin vähitellen. Jos nuori aikuinen on ostamassa esim. asuntoa, voi auttaa taloudellisesti.

Vierailija
20/31 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei vissiin ole opetettu rahankäyttöä?