Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko järkeä lähteä 3-vuotiaan kanssa risteilylle?

Vierailija
24.05.2022 |

Noin niinkuin aikuisen näkökulmasta. Pystyykö laivallaolosta nauttimaan tuon ikäisen kanssa? Vai onko lähinnä jumissa hytissä? Alkoa en itse käytä muutenkaan, niin sen perään en laivalla olisi.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni lapsi nauttii risteilystä samalla tavoin kuin kaupungilla tai lähipuistossa käynnistä. Ei osaa ottaa elämyksenä. Risteily onnistuu hyvin jos teette sen pelkästään lapsen ehdoilla pitäen ruokailu- ja nukkumisrytmit ennallaan. Joten jos teillä on hytti, voi mennä " hytissä kökkimiseksi". Sillä lailla kannattaa suhtautua. Ja veikkaan, että olette väsyneempiä reissun jälkeen kuin ennen. Etenkin jos lähdet lapsen kanssa kahdestaan.

Itse olin viisivuotiaan kanssa aikoinaan. Lapsi nautti suuresti pallomerestä sekä kylpyläosastosta. Risteily kesti yön yli, joten hytissä oltiin jo iltaseitsemältä ja tuli käytyä ajoissa nukkumaan. Se vaan harmitti kun klo 24 aikaan alkoi lähistöllä olevassa ravintolassa "showtime" ja herätti minut. Valvoin neljään asti ja lapsi heräsi kuudelta..

Vierailija
22/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän samanikäinen pitää hyvin paljon kaikesta tuollaisesta. Laiva yms. on sopivan suljettu ympäristö jossa ei ole autoja, joten pikkulapsi voi kävellä vähän vapaammin kuin kadulla. Pelkästään portaikon käveleminen ylös ja alas ilman että pitää äidin kädestä kiinni ja käytävän kulkeminen päästä päähän ja sitten takaisin on suurta hupia.

Lapsi pitää myös siitä että koko perhe on yhdessä liikkeella, kukaan ei häviä yhtäkkiä töihin koko päiväksi.

Aikuisten kohdalla ei paljon rentoutumisesta voi puhua, kun koko ajan pitää tietysti seurata silmä kovana ja valmiina puuttumaan. Itse varmaan tiedätte parhaiten jaksatteko vauvan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risteilyt on kivoja lasten kanssa.

Vierailija
24/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän samanikäinen pitää hyvin paljon kaikesta tuollaisesta. Laiva yms. on sopivan suljettu ympäristö jossa ei ole autoja, joten pikkulapsi voi kävellä vähän vapaammin kuin kadulla. Pelkästään portaikon käveleminen ylös ja alas ilman että pitää äidin kädestä kiinni ja käytävän kulkeminen päästä päähän ja sitten takaisin on suurta hupia.

Lapsi pitää myös siitä että koko perhe on yhdessä liikkeella, kukaan ei häviä yhtäkkiä töihin koko päiväksi.

Aikuisten kohdalla ei paljon rentoutumisesta voi puhua, kun koko ajan pitää tietysti seurata silmä kovana ja valmiina puuttumaan. Itse varmaan tiedätte parhaiten jaksatteko vauvan kanssa.

Miten niin ei rentoutumisesta voi puhua? Ihan samalla tavalla sä sitä lasta joudut vahtimaan muuallakin ja sen lisäksi just tuo, että paikka on suljettu, siellä ei liiku autoja esim., vähemmän perään katsomista

Vierailija
25/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän niitä on tanssilattiat täynnä taaperoita alkuillasta ainakin. Meidän 3,5 v tykkää myös leikkipaikasta ja buffetista. Nyt haluaa kyllä lähteä uudelleen "Mareidalle", jossa olimme viime syksynä.

Vierailija
26/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hytissä pitää olla jumissa? Reissu voi olla oikein kiva, teille molemmille. Jos keli on hyvä, kannattaa kannella viettä aikaa, ja leikkihuoneessa ja kävellä ja katsella. Käy saunomassa ja poreammeessa, jne. Alkuillan yökerhokin voi olla hauska, otatte jotkun hörhelödrinkit (alkoholittomat ja hiilihapottomat, mutta julmetusti kaikkia koristeita jne) ja nautitte vaan yhdessäolosta. Hyttiin sitten vaikka muutama lelu ja joku kirja mitä voitte katsella ennen nukkumaanmenoa. Ostatte vaikka laivalta jonkun pienen lelun hytitin, niin on uutuudenviehätystäkin. Ihan loistavia oli reissut lasten kanssa kun olivat alle kouluikäisiä. Nyt kun ovat ylitääneet discon ikärajan, heitä näkee siellä laivalla vähemmän. Kun itseä ei oikein se meteli enää nappaa

Vierailija
27/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras risteily jolla olen ollut tehtiin porukalla: veljen perhe (veli, vaimo ja lapsi 3 v), minä ja sisko. Oltiin aamulähdöllä ja tuli ihan erilailla muksun kanssa seikkailtua käytävillä, tutustuttua leikkipaikkoihin ja hupsuteltua. Se lapsen uteliaisuus ja erilaisten asioiden havainnoinnin seuraaminen oli hauskaa.

Eli teistä se viime kädessä on kiinni, miten sen otatte kokemuksena.

Ainakin tohon aikaan (yli 10 v sitten) aamulähdöillä oli nimenomaan enemmän ohjelmaa ihan lapsia ajatellen, iltalähdöillä ohjelma enemmän bilettäjiä ajatellen.

Vierailija
28/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei rentoutumisesta voi puhua? Ihan samalla tavalla sä sitä lasta joudut vahtimaan muuallakin ja sen lisäksi just tuo, että paikka on suljettu, siellä ei liiku autoja esim., vähemmän perään katsomista

Ihmisten ilmoilla joutuu aina katsomaan lapsensa perään huomattavasti tarkemmin kuin kotona. Esim. meillä on oma piha aidattu eikä siellä ole mitään todella vaarallista, eikä esim. toisten ihmisten omaisuutta jonka lapsi voisi hajottaa. Omalla pihalla voin hyvin katsoa 30 metrin päästä että lapsi on tuolla ja leikkii tuollaista leikkiä, eikä minun tarvitse olla kädenmitan päässä vahtimassa.

Laivalla kyllä tarvitsee. Ei sielläkään voi antaa lapsen juosta pää kolmantena jalkana muiden matkustajien välissä eikä koskea kaikkeen mitä on liikkeissä myytävänä. Ihan niin kuin vaikka tavaratalossakaan ei voi.

Eli vaikka laivalla on lapsen kanssa ihan kiva olla, niin siksi tämän mainitsin, että aikuiselle siellä oleminen on väsyttävämpää kuin kotona. Tämä on relevanttia siksi että ap mainitsi heillä olevan myös vauvan.

Vierailija
29/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin muinoin risteilyllä koko perheen voimin. Minä, puolisoni, sekä lapset 7v, 5v, 3v ja 1v. Ihan kivaa se oli. Sen verran olimme jo tottuneet lasten kanssa liikkumiseen, että tiesimme olevamme siellä laivalla huolehtimassa niistä lapsistamme.

Yksi asia, mikä jäi harmittamaan, oli se, että hyttiin olisi ollut hyvä varata jotain iltapalaa lapsille. Siis niille isommillekin lapsille. Kuopukselle oli kaikki omat eväät mukana. Iltapalan ja iltatoimien osalta kannattaa pyrkiä vieraassa paikassa mahdollisuuksien mukaan tuttuihin elementteihin, koska niiden avulla lasta saa rauhoitettua virikkeellisen päivä jälkeen yöunille.

Vierailija
30/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorotelkaa lapsen kanssa, niin toinen voi käydä katselemassa laivaa rauhassa aina vuorollaan.

Ei noin pieni lapsi oikein yksin voi siellä vielä kulkea. Ja mitä järkeä minun olisi olla yksin hytissä? Syömässä salaa suklaata vai?

Ap

Niin, siis miehesi kanssa vuorottelette. Miksi viisastelet?

Vierailija
31/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotelkaa lapsen kanssa, niin toinen voi käydä katselemassa laivaa rauhassa aina vuorollaan.

Kuka ihmeen toinen?

Vierailija
32/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noin pieni lapsi oikein yksin voi siellä vielä kulkea. Ja mitä järkeä minun olisi olla yksin hytissä? Syömässä salaa suklaata vai?

Ap

Niin, siis miehesi kanssa vuorottelette. Miksi viisastelet?

Missä mainittiin mies?

Vierailija
33/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, millaisesta laivalla olosta nautit. Itse olen aina inhonnut laivan baareja (huonoa musiikkia, juntteja ihmisiä saapunut lasteittain maakunnista) ja shoppailu tax freessä ei kiinnosta. Olen yleensä siis aina matkustanut laivalla vain paikasta A paikkaan B ja pääasiassa joko ollut hytissä tai sitten tappanut aikaa pöydässä istuen, jos olen kansipaikoilla ollessa sattunut saamaan pöydän. Mutta lasten kanssa matkustaminen olikin ihan leppoisaa ja jopa hauskaa: oli kiva katsoa lasten viihtymistä leikkihuoneessa, ja laivojen buffetit ovat lasten kanssa helppoja. Samalla kun syödään voi katsella merelle.  Tosin itse käyn vain sellaisilla risteilyillä, jossa on maihinnousu myös ja aikaa olla joko Tukholmassa tai Tallinnassa. Mutta nimenomaan pienten lasten kanssa nämä olivat helppoja matkoja.

Suosittelen kokeilemaan! Sen verran helppoa, vaivatonta ja kohtuuhintaista se kuitenkin on, ettei sen testaamisessa mitään häviäkään. Sittenhän sen vasta tietää, miten itse viihtyy, mutta toisaalta lapsellekin on kiva tarjota elämyksiä ja uusia kokemuksia. Jos menette Tukholman risteilylle, on esim. Skansen kiva paikka viettää päivä lapsen kanssa.

Tartuin nyt tähän kommenttiin koska mielikuvasi laivamatkustuksesta kuulostaa hieman vanhentuneelta. En itsekään käy vapaa-aikanani laivamatkoilla koska näen niitä tarpeeksi työni ohella, mutta ihmettelen mielikuvaasi koska se muistuttaa lähinnä jotain 90-luvun halpis-reissua Tallinnaan eikä nykyajan risteilijöitä.

Ainakin Turku-Tukholma välillä laivat ovat kohtuu tasokkaita (ainakin punaiset laivat, toisia käytän hieman vähemmän). Artistit ovat ihan normilaadukkaita kotimaisia: Laura Voutilaista, Happoradiota yms. Ymmärrän elleivät kaikki tykkää iskelmästä mutta tasokkaampia Suomi-nimiä saa kyllä hakea. Ruoka on ollut mielestäni ihan tasokasta Ala Carte-puolella, ja jopa Buffet on yllättänyt muutamia kertoja erittäin positiivisesti modernisoiduilla listoillaan.

Kumppanin kanssa matkustaessa ei tarvitse enää kiivetä kerrossänkyyn vaan useita parisängyllisiä hyttejä on ihan valittavissa kohtuuhinnoilla. Tax Free:sta olen löytänyt normimeikit, hyvän mikropanimovalikoiman, Brittimuotia (mm Barbour) sekä vaihtelevia trendimerkkejä.

Risteily ei ole kaikille, mutta aika pitkälle on vuosikymmenien aikana päästy jotta laatu vihdoinkin näkyisi!

Vierailija
34/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa kannattaa ehdottomasti tehdä välillä sellaistakin, mikä on rankempaa kuin kotona oleminen ja tavallinen arki. Sen jälkeen osaa ihan eri tavalla arvostaa sitä "harmaata" arkea, ja löytää niistä "harmaan eri sävyistä" kauneutta.

Vierailija
35/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa käyttäytyä ihmisten ilmoilla eikä raivoa hytissä, heittele ruokaa ravintolassa.

Vierailija
36/36 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten ilmoilla joutuu aina katsomaan lapsensa perään huomattavasti tarkemmin kuin kotona. Esim. meillä on oma piha aidattu eikä siellä ole mitään todella vaarallista, eikä esim. toisten ihmisten omaisuutta jonka lapsi voisi hajottaa. Omalla pihalla voin hyvin katsoa 30 metrin päästä että lapsi on tuolla ja leikkii tuollaista leikkiä, eikä minun tarvitse olla kädenmitan päässä vahtimassa.

Laivalla kyllä tarvitsee. Ei sielläkään voi antaa lapsen juosta pää kolmantena jalkana muiden matkustajien välissä eikä koskea kaikkeen mitä on liikkeissä myytävänä. Ihan niin kuin vaikka tavaratalossakaan ei voi.

Eli vaikka laivalla on lapsen kanssa ihan kiva olla, niin siksi tämän mainitsin, että aikuiselle siellä oleminen on väsyttävämpää kuin kotona. Tämä on relevanttia siksi että ap mainitsi heillä olevan myös vauvan.

No nuo nyt on perus käytöstapoja, ei lapset hiplaa kaikkea tai juolse pää märkänä käytävillä, jos ne on kasvatettuja. Vauvan kanssa laivalla olo on vielä helpompaa kuin taaperon tai pikkulapsen.