Mitä sellaista sait tehdä lapsena, jota et antaisi omien lastesi tehdä?
itse vartuin maatilalla järven rannalla, ja
* ajettiin aina pyörällä, mopolla (pappatunturi ;)), moottorikelkalla ilman kypärää
* leikittiin rannalla/järvellä ilman pelastusliivejä (esim. rikottiin rannasta keväisin jäätä ja seilailtiin niillä jäälautoilla)
* laskettiin mäkeä navetan katolta (pudotus n. 4 m) talvisin lumikinokseen (no mutta sillon sitä lunta oli eri tyyliin ;))
*jne
Näitä en siis antais omien lasteni tehdä...en vaikka itse olen (ja sisarukseni ovat) selvinneet hengissä..
Mitäs muilla? :)
Kommentit (36)
- mennä ekallaluokalla yksin kouluun, matkaa 1,5 km ja tulal takasin. Herätyskello oli se joak ilmoitti millon lähdettävä kouluun.
- olla turvavöittä autossa, en ikinä lähtisi vauvan kanssa aitoilemaan niin, että auto olisi tupaten täynnä tavaraa ja päälimmäisenä olisi vauvankoppa jossa vauva matkustaisi koko matkan.
- Käytiin yksin uimassa jo 3 vuotiaana, matkaa rannalle 1,5 km
Ainakin nämä tuli heti ekana mieleen
Saavat juosta pitkin pihoja ilman että tarvitsee minun tietää joka hetki missä viilettävät. En ole heille edes kännyköitä ostanut, ei minun tarvitse heitä valvoa joka hetki. Olen opettanut heitä omatoimiseksi.
eli leikkiä ilman mitään valvontaa todella voimakkaasti virtaavan joen rannalla, kivillä tai hyvin vilkkaan tien vieressä. muistan että ihan alle kouiuikäisenäkin juostiin ja hypittiin kivillä ja kavereiden tosi pieni velikin kulki matkassa. onneksi ei mitään tapahtunu.
En mä tiiä, ei lapsia voi ihan kaikesta suojella. Kyllä mun lapset saavat kiivetä puuhun ilman turvavarusteita, siinäpä oppivat motorisia taitoja jne.
Mutta en pistäis niin nuorena vahtimaan pienempiä lapsia yön yli. Minä vahdin pikkuveljeäni (4v)+ saman ikäistä tuttavien poikaa yli yön, itse olin silloin 8v. Eikä meillä ollut silloin edes puhelinta, saati että vanhemmat olisvat jättäneet jonkun ohjeen että mihin voi kääntyä hätätapauksessa (naapuriin tms.).
En jätä lastani yksin kotiin n. 2-3 vuotiaana sen aikaan kun itse käyn kaupassa, vaikka ihan lähikaupassa kävisinkin vaan.
Pyöräilyä yritin ainaskin alussa opastaa niin että siinä käytettäisiin kypärää.
Moottoripyöräkypärät oli kyllä meilläkin käytössä, ei ikinä ajettu ilman.
Ja tietenkin meillä käytetään autossa turvavöitä + turvaistuima, niitä ei mun lapsuudessa ollut käytössä.
Mutta en ajo kieltää kaikkea ympäristössä liikkumista, sillä näinhän tutustuu erilaisiin asioihin ympäristössään.
Teini-iässä sen sijaan ajon pitää hieman tarkempaa valvontaa, kysellä missä lapseni ovat, käyvät, ja tarkistaa vähän muistakin lähteistä onko hän puhunut totta. Kysellä kenen kanssa liikkuu jne.
Karkailla kylille parivuotiaana
Syödä mitä milloinkin huvittaa
Mennä nukkumaan milloin huvittaa ja epäterveellisesti
Ei mitään rajoja
Eikä rakkauttakaan kyllä sen puoleen
Ajaa pyörällä ilman kypärää
käydä yksin uimassa
Nuoruuteni parhaimmat muistot ovat ulkomaanmatkoilta.
-autossa ilman turvavyötä. Meille tehtiin pitkälle matkalle oikein peti sinne takanekille ja sillä nukuttiin.
-ajaa pyörällä ilma kypärää
-veneessä ilman pelastusliivejä
-lähteä ulkomaille alaikäisenä kahdestaan kaverin kanssa
Itse kuljin isän mukana maalla traktorin kyydissä koko ajan, hirvittävän vaarallista näin jälkikäteen ajatellen. Yleisin paikka taisi olla seisomassa traktorin vetoaisojen päällä, tai sitten milloin minkäkin koneen päällä mikä vain traktorin perään oli kiinnitetty. Ja maasto oli välillä melkoista vuoristorataa, ihme että koskaan ei pudonnut. Aikaisemmin täälläkin mainittu peräkärryssä roikkuminen lavan ollessa yläasennossa on myös tuttua!
- ajaa pyörällä ilman kypärää
- olla autossa ilman turvavöitä
- kiivetä puuhun ilman turvavälineitä
- kulkea kiskoja pitkin
- leikkiä virtaavan joen rannalla ilman aikuista
- olla ajokortittoman kyydissä (omassa pihapiirissä)
- ajaa pyörillä tien laidassa pitkiä matkoja uimarannalle ala-asteikäisenäSiinä muutama mitä en ikinä antaisi oman lapseni tehdä.
- keikkua traktorin peräkärryllä olevan ison heinäkasan päällä maantieajossa!
- olla autossa ilman turvavöitä
-ajaa pyörällä ilman kypärää (käytän nykyään aina itsekin)
- ajaa traktorilla ala-asteikäisenä (minäkin ajoin kerran ojaan niin, että traktori kaatui)
Autossa tietty riekuttiin etupenkkien välissä. Koulusta tullessa sytytin itse tulen hellaan, että tuli lämmin. Ja yleensäkin liikkuminen ihan missä vain, ilman että vanhemmat saivat kiinni kännyköillä kuten nyt.
En todellakaan antaisi oman 6-vuotiaani lähteä fillaroimaan tuntikausiksi toiseen kaupunginosaan, ja ilman kännykkää niin kuin silloin tietenkin kännykättömänä aikana oltiin.
Enkä laittaisi 6-vuotiasta 4-vuotiaan vahdiksi.
En antaisi uimataidottomien leikkiä vahtimatta rannalla tai hiekanottokuopalla (sortumavaara) niin kuin minä sain.
Nyt vähän naurattaa sekin, kun 6-vuotiaana kävin ostamassa hoitotädille kiskalta tupakkaa... ei tulis kuuloonkaan nykyään.
Oma äiti antoi tehdä tällaista, nyt kun hän on mummo vahtii hysteerisesti lapsenlapsiaan. Ei onnistuisi nuo em. jutut. Ajat tietysti on muuttuneet, esim. liikennettä meidän kaupunginosassa on varmasti kymmenen kertaa enemmän kuin silloin 70-luvulla.
Karkailla kylille parivuotiaana
Syödä mitä milloinkin huvittaa
Mennä nukkumaan milloin huvittaa ja epäterveellisesti
Ei mitään rajoja
Eikä rakkauttakaan kyllä sen puoleen
Ajaa pyörällä ilman kypärää
käydä yksin uimassa
Meillä lapset kulkevat isänsä mukana traktoritöissä melko paljon. Meillä on sielläkin turvaistuin ja isommalle asianmukainen apukuskin penkki turvakaarella. Varusteena ovat tarvittaessa myös kuulosuojaimet.
Itse kuljin isän mukana maalla traktorin kyydissä koko ajan, hirvittävän vaarallista näin jälkikäteen ajatellen. Yleisin paikka taisi olla seisomassa traktorin vetoaisojen päällä, tai sitten milloin minkäkin koneen päällä mikä vain traktorin perään oli kiinnitetty. Ja maasto oli välillä melkoista vuoristorataa, ihme että koskaan ei pudonnut. Aikaisemmin täälläkin mainittu peräkärryssä roikkuminen lavan ollessa yläasennossa on myös tuttua!
En antaisi tehdä
*istua peräkärryn kyydissä n. 6 km matkaa
*istua autossa ilman turvavöitä (noh, ennen niitä ei vaan ollut)
*juoksennellä pitkin asuinaluetta 4-vuotiaasta eteenpäin
*leikkiä kaiket päivät järvessä ilman koko aikaista valvontaa
*lähteä ruotsinlaivalle kaverin kanssa 15-vuotiaana
*lähteä etelään kaverin kanssa 16-vuotiaana
*olla yötä kaverin kanssa Helsingissä ties missä 15-vuotiaana (meiltä Hkiin 100 km)
*liftata
*kiivetä kerrostalon katolle
Ehkä antaisin tehdä
*istua traktorin peräkärryssä heinäkuorman päällä
*ajaa traktoria alaikäisenä
*hyppiä navetan katolta hankeen jos on tarpeeksi lunta
*oikaista lehmien laitumen läpi
*soudella ilman pelastusliivejä (jos osaavat uida)
Itse en saanut tehdä mitään.