Joko sinulla on sähköauto?
Olettaen että ylipäätään yksityisautoilet. Jos ei vielä ole sähkäriä, niin milloin ajattelit hankkia?
Kommentit (327)
Hankin sähköauton kun sellaisen, joka kulkee 300km kelissä kuin kelissä saa alle 10 000 eurolla JA kun minulla on kotilatausmahdollisuus TAI akun saa ladattua kohtuu esullisesti asemalla 20 minuutissa tai alle.
Eli näillä näkymin en ainakaan ennen 2030.
En tee sähköauton kaltaisella lelulla mitään, nautin luotettavuudesta ja siitä, että minä saan päättää mihin ajan, eikä pidä hyvin rajoittavan sähkölelun takia miettiä reittejä.
En myöskään pidä huoltoasemilla istumisesta, joten polttis on valintani.
Te menneisyyteen kaipaavat sähköautoilijat, hankkikaa mieluummin hevonen, se on luotettavampi ja huomattavan paljon ekologisempi :) hevosen voi jopa aidosti kierrättää sen kuoltua syömällä sen.
Vierailija kirjoitti:
On erittäin hauskaa latailla Teslaa Lidlissä ilmaiseksi ja katsella polttomoottoriautoilijoiden itkua
Köyhillä on omat huvinsa. Mites kun muuttuvat kohta maksulliseksi? Liityt itkijöihin?
Kannan korteni kekoon tässä sähkön ihannoimisessa lämmittämällä sähköllä.
Ei ole eikä tule.
Katsotaan 20 vuoden kuluttua jos sähköautosta on saatu kehitettyä oikeasti toimiva ja kiinnostava kulkuväline. Sekä hinnaltaan polttoaineella käyvää autoa edullisempi.
Tulevaisuus voi olla vetyautot tosin itse veikkaan vahvemmin biopolttoaineita sekä kaasun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä tule.
Katsotaan 20 vuoden kuluttua jos sähköautosta on saatu kehitettyä oikeasti toimiva ja kiinnostava kulkuväline. Sekä hinnaltaan polttoaineella käyvää autoa edullisempi.
Tulevaisuus voi olla vetyautot tosin itse veikkaan vahvemmin biopolttoaineita sekä kaasun puolesta.
- Biopolttoaine torpattiin jo Eu:ssa, ei tule tapahtumaan.
- Vedyn valmistaminen vaatii PALJON sähköä. On paljon energiatehokkaampaa käyttää se sähkö suoraan auton käyttövoimana, kuin valmistaa sähköllä ensin vetyä.
Jos lasket myös polttoaineen auton kuluihin, niin sähköautot ovat yllättävän usein jo edullisempia kuin polttomoottoriautot.
Minun sähköautoni (ei pienimmästä päästä) osamaksu maksaa 320 e kuukaudessa. Sähköön menee 20-30e
Luin mm sairaanhoitajan isoista elinkustannuksista, hän laittaa pelkkään bensaan 400e kuukaudessa. Sillä rahalla, tai vähemmälläkin, saisi jo ihan kivan sähköauton ja jäisi rahaa ylikin. Ja bensa-autossa on muitakin kuluja kuin se polttoaine.
Ihmiset ei jotenkin osaa laskea sitä kustannusta, mitä se kuukaudessa oikeasti tekee. Katsotaan vain auton kokonaishintaa. Eikä uskalleta tehdä sitä "digiloikkaa" sähköautoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä tule.
- Biopolttoaine torpattiin jo Eu:ssa, ei tule tapahtumaan.
- Vedyn valmistaminen vaatii PALJON sähköä. On paljon energiatehokkaampaa käyttää se sähkö suoraan auton käyttövoimana, kuin valmistaa sähköllä ensin vetyä.
Jos lasket myös polttoaineen auton kuluihin, niin sähköautot ovat yllättävän usein jo edullisempia kuin polttomoottoriautot.
Minun sähköautoni (ei pienimmästä päästä) osamaksu maksaa 320 e kuukaudessa. Sähköön menee 20-30e
Luin mm sairaanhoitajan isoista elinkustannuksista, hän laittaa pelkkään bensaan 400e kuukaudessa. Sillä rahalla, tai vähemmälläkin, saisi jo ihan kivan sähköauton ja jäisi rahaa ylikin. Ja bensa-autossa on muitakin kuluja kuin se polttoaine.
Ihmiset ei jotenkin osaa laskea sitä kustannusta, mitä se kuukaudessa oikeasti tekee. Katsotaan vain auton kokonaishintaa. Eikä uskalleta tehdä sitä "digiloikkaa" sähköautoon.
Sähköauto ei ole mikään "digiloikka" vaan paluu kurjaan menneisyyteen.
Mulla autoilu maksaa n.150/kk tolla summalla en saisi mitään varteenotettavaa sähkölelua, eikä kun niin, sähköautoissa ei ole mitään varteenotettavaa vaihtoehtoa olemassakaan, koska ovat joka tavalla polttista huonompia.
Hankin hybridin vuoden alussa.. ainoa mikä on jäänyt harmittamaan on, että en hankkinut suoraan täyssähköä. Tällä hybridilläkin keskikulutus 0.9 litraa sadalla, käytännössä ajan pelkästään sähköllä, mutta saa olla yhtenään lataamassa (minulla on kotilatausmahdollisuus).
Ollut jo viisi vuotta. Vaihdan uuteen parin vuoden välein niin pysyy kaikki takuut voimassa. Loistodiili.
Hankin kun nykyinen auto on ajettu loppuun ja korjaamiset alkaisivat maksaa suuria summia. Siihen asti ekologisin vaihtoehto. Kaasuauto, ajan lähellä tuotetulla biokaasulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä tule.
Oletko jo hankkinut kännykän vai onko sekin vain sellainen juppien tarpeeton lelu..?
Mikä ihme siinä on, että jotkut eivät suostu hyväksymään maailman muuttumista.. Uudempi, parempi teknologia on nenän edessä ja silti haikaillaan hevoskyytien perään.
Pitäis olla auto johon saa koiran häkin ja muutakin tavaraa konttiin, ja lasten turvaistuimet takapenkille niin että edessä mahtuu istumaan. Ei ole löytynyt semmoista (ainakaan siedettävään hintaan), saa vinkata.
On ollut vuoden. Ollaan tosi tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
On erittäin hauskaa latailla Teslaa Lidlissä ilmaiseksi ja katsella polttomoottoriautoilijoiden itkua
Heh, muakin hymyilyttää niiden johtojen kanssa kikkailijat Lidlin pihalla. Sama hämmästely ja piuhojen oikominen käynnissä kun itse olen jo poistumassa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä tule.
Oletko jo hankkinut kännykän vai onko sekin vain sellainen juppien tarpeeton lelu..?
Mikä ihme siinä on, että jotkut eivät suostu hyväksymään maailman muuttumista.. Uudempi, parempi teknologia on nenän edessä ja silti haikaillaan hevoskyytien perään.
Vielä pitää kehitystä tapahtua että sähköauto voittaa eduissa polttomoottorin. Sitten laitan kun se tapahtuu. Hevoskyytillä parhaimmillaan ne lapsoset sinne koboltikaivokselle töihin kulkevat tuhoamaan luonnon, ilmaston ja elämänsä. Vaikka ei kyllä kiinnosta minuakaan tippaakaan, hyviä duunareita kaipa ovat kun raaka-aineita riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, muakin hymyilyttää niiden johtojen kanssa kikkailijat Lidlin pihalla. Sama hämmästely ja piuhojen oikominen käynnissä kun itse olen jo poistumassa kaupasta.
Itse hybridiautoilijana ihmettelen miten joku jaksaa säätää auton lataukseen sen 10 min kauppareissun vuoksi. Varmaan osa on niin pihejä että ei pysty vastustamaan mitään ilmaista vaikka hyöty on aika lailla nolla vaivaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole varaa ostaa riittävän isoa patteriautoa, niin ei tarvitse murehtia tuollaisista asioista.
Miten paljon menee bensaan / dieseliin ja dieselveroon kuukaudessa?
Vero on noin 150€/vuosi, joten siitä tulee 12,50€ kuukaudessa.
Työmatka 20 km suuntaansa ja keskikulutus 6,5. Eli nykyisellä hinnalla noin 125€/kk menee noihin ja sitten varmaan 50€ edestä muita ajeluita. Eli 190€ karkeasti arvioiden.
Sähköautoistakin pitää maksaa käyttöveroa.
Nykyiseen käyttötarpeeseen oleva auto olisi sähköversiona halvimmillaan noin 40.000€ ja nykyisestä autosta hyvitettäisiin noin 5.000€, joten lainaa pitäisi ottaa sen 35.000€, joka tekee kuukausieräksi vähintään 650€ riippuen korosta.
Ja tuskin edes saisin tuollaista lainaa tällä hetkellä nykyisillä tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hybridiautoilijana ihmettelen miten joku jaksaa säätää auton lataukseen sen 10 min kauppareissun vuoksi. Varmaan osa on niin pihejä että ei pysty vastustamaan mitään ilmaista vaikka hyöty on aika lailla nolla vaivaan nähden.
Ne on neTeslat, jotka Lidlin pihalla on.
Kyllä minä säädän auton piuhan päälle kauppareissun ajaksi, jos on iso laturi. Saa sata kilsaa lisää, ei tosin hybridille. Eikä ei ne ilmaislaturit näitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlin 'ilmainen' lataus on kyllä hieno ja sopiva sisäänheittotuote, kuin virtuaalinen euron ämpäri. Ja sähköauton santaderilla rahoittanut wannabe porvari pyörii täpinöissään Lidlin, siis LIDLin latauspisteellä. Heh.
Ei ole.
Meillä on lataus hybridi vm. 2020, joka latautuu autokatoksessa omassa pihassa (okt) tai ilmaiseksi puolison työpaikalla.
Asutaan Päijät-Hämeessä ja ajoa tulee yleensä juuri sen verran ettei bensaa kulu kuin muutama litra. Joskus toki pidempiä matkoja sitten.