Sähkön hinta järkyttää. Yksiön lasku 80 e kuussa.
80 eurosta puolet oli kulutusta ja puolet siirtomaksua. Viime vuonna sähkölasku oli korkeintaan 50 euroa tai kesällä jopa alle 30. Kulutustottumukseni eivät ole muuttuneet.
Kommentit (179)
Meillä on ollut Suomen toiseksi kalleimman siirtoyhtiön (Kajave) alueella 65m2 kaukolämmitteisen asunnon sähkölasku n. 65 €/kk. Siitä siirron osuus on ollut 42 € ja loput kulutusta 23 € (Helen). Syksyllä alkaa uusi määräaikainen sähkösoppari, kulutuslasku on sen jälkeen 43 €/kk. Vuosikulutus on noin 4500 kWh.
Minulle nyt tarjottavalla vuoden määräaikaisella sähkölaskuni nousisi vähän päälle 40 euron laskelmieni mukaan, kun nyt normilasku kuussa on ollut n. 26 euroa. Ehkä se on kuitenkin pakko ottaa, kun en näe miten muuten talven yli selviäisi kun varmasti päälle 50 sentin pörssihinnat yötä päivää ja toistaiseksi voimassaolevat sopparit seuraa nopeasti perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä noita todella pieniä sähkölaskuja. Ovatko kuitenkaan ihmiset käsitäneet mikä on kulutuslasku ja mikä siirtolasku.
Jos tulee kahtena eri laskuna niin voi hämärtyä jos ei kovin tarkkaan katso mitä laskussa sanotaan ja mistä sähköyhtiöstä lasku on tullut. Ajattelee, että sähkölasku kuin sähkölasku.
Pienikin kulutuksen nousu nimittäin nostaa nykyään siirron hintaa moninkertaisesti.
Jos kulutus on vaikka 10 euroa saattaa siirto siihen olla 30 euroa, näin viitteellisesti. Plus muut kulut, kuten perusmaksut ja verot.
Kummastakin menee esimerkiksi omat perusmaksut.
Nykyään monet ovat kilpailuttaneet ja silloin kumpikin lasku tulee erikseen ja saattavat tulla eri tahtiin. Riippuu miten on laskutusjaksot sovittu.
Itse myin vähän aikaa sähköä ja olin aivan ihmeissäni kuinka ulkona monet olivat sähkölaskun summan koostumuksesta. Monelle esimerkiksi se, että siirto tulee aina oman asuinpaikan sähköyhtiöstä oli ihan outo asia.Lukekaapa nyt tarkkaan se oma sähkölasku ja mitä erittelyssä mainitaan.
Joo, tuntuu uskomattomalta että joku maksaisi muka sähkölaskua 13 euroa kk vaikka kuinka asuisi yksiössä
No minulla on aika tasan tuon verran, ollut siis ollut aika pitkään ainakin tähän asti. Vähän nyt jännittää, että onko jatkossa enemmän. Asun siis vuokralla, vuokranantaja yksityinen.
Kannattaa tsekata
https://vertaa-kilpailuttajat.com
- Halvin 24kk sähkö 6 eri sähkön hintavertailu sivuston perusteella
Helppo vertailla hinnat, ei tarvitse itse googlettaa ja yrittää laskea hintoja vertailukelpoisesti kun kaikki on tehty valmiiksi.
Suomessa halvin sähkösopimus on määräaikainen, sillä kaupungit ja valtio omistaa sähköyhtiöt ja riskienhallinta on riittämätöntä ja hintakilpailu kovaa, kasvuhakuista. Tappiot myynnissä katetaan tuotannolla jos hinnat nousee voimakkaasti. Jos itsellä on pörssisähkö tappioita voi kattaa vain käyttämällä vähemmän sähköä silloin kun kaikki muutkin käyttää sähköä.
Mulla 45 neliötä ja sähkölasku alle 20 e kuussa.
Älä valita, minulla oli suurin lasku talvella 900 e+ siirtomaksu, kun olin leikattu, enkä pystynyt kantamaan takkapuita sisälle lumen takaa kuukauteen
Tässä muistuu 60-luku jolloin oli "pankkirosvoja" liikkeellä.
EU n myötä Suomeen keksittiin "rosvopankit", jotka kaiken keksimillään tilinhoito- ja palvelumaksuillaan rahastavat asiakkaat rahattomiksi. Maksu tiskillä 10€:):), tilikysely 5€:):)
Lisää vastikkeettonta rahankeräystä saatiin sähkön siirtomaksulla, jota muuten joutuu maksamaan omasta aurinkopaneelisähköstäkin!!!!!!
Sähköverkot on myyty yksityisille sijoittajille (työeläkeyhtiöt ym ym), joten rahatus on varma jatkossakin. Ikiliikkuja rahastuksen lopuksi eläkeyhtiöt keksi vanhusten hoivapalvelu talot ym:):)
Raha kerätään rahan luokse, kaukana on kansalaisten etujen ajaminen ja kustannusten alentaminen.
Onneksi lopetin työt, kun bensiini maksoi 1,5€/l enkä koskaan enää palaa tien päälle työelämään!!!!!!!!!
Vuoden päästä Suomi on lopetettujen firmojen- ja konkurssiperheiden risukko, pääarkkitehdit seilaa Monacon vesillä:):)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tsekata
https://vertaa-kilpailuttajat.com
- Halvin 24kk sähkö 6 eri sähkön hintavertailu sivuston perusteella
Helppo vertailla hinnat, ei tarvitse itse googlettaa ja yrittää laskea hintoja vertailukelpoisesti kun kaikki on tehty valmiiksi.
Suomessa halvin sähkösopimus on määräaikainen, sillä kaupungit ja valtio omistaa sähköyhtiöt ja riskienhallinta on riittämätöntä ja hintakilpailu kovaa, kasvuhakuista. Tappiot myynnissä katetaan tuotannolla jos hinnat nousee voimakkaasti. Jos itsellä on pörssisähkö tappioita voi kattaa vain käyttämällä vähemmän sähköä silloin kun kaikki muutkin käyttää sähköä.
Vastaus:
Sähkön hinnoittelu on nyt kartellin omaista, jossa kaikki peesaa kalleinta mahdollista törkyhintaa / kWh!
Kilpailutus antaa jo lukemia lähes 30 c/kWh 24 kk sopimuksiin!!!!!!!!!!!!!!
Sähkön hinnoittelu on saavuttanut järjettömyyden rajan, jossa koko tuotanto ja perheiden maksukyky on tehty kannattamattomaksi! Näillä hinnoilla koko talous romahtaa alle vuodessa ja velkasaneeraus odottaa jokaista.
Kyse hinnoittelussa ei ole enää sähkön tuotantokustannuksista, vaan täydellisestä vedättämisestä koko kansakuntaa!!!!
Mitä tekee maan hallitus, ei mitään!
Yksi unelma toteutunut. Nyt lisää lainaa jota jaetaan kansalle sähkönmaksuun ja mihin se raha päätyykään..
Vierailija kirjoitti:
Yksi unelma toteutunut. Nyt lisää lainaa jota jaetaan kansalle sähkönmaksuun ja mihin se raha päätyykään..
Jaetaan kansalle sähkönmaksuun...?? 😂😂😂😂
Älä unta nää, että siinä kukaan auttais.
Mulla 42 neliön rivarikämppä. 18e energia + noin 50 siirtoa yms. Suomen kallein siirto meillä.
Mulla 50m2 kaksio saunalla, sähkölasku n. 45€/kk. Tällä hetkellä 4,5snt/kWh määräaikaisella sopparilla ensi kevääseen. Sähkönmyyntiyhtiön mukaan mun sähkönkulutus on lähes tuplat normaaliin vastaavankokoiseen kämppään verrattuna. :D Vaikka käyn saunassakin vain ehkä n. kerta viikkoon ja lattialämmityskin on säädetty mahdollisimman pienelle. Säästin sähkökulutuksessa todella paljon tarkistamalla lattialämmityksen määrän.
Pian sähkölaskusi on 800 yrjöä /kk, kiitos vihervasemmiston
Itsellä viime kuun sähkölasku 28e.
Ilmiannoin ketjun negatiivisenä.
Maksan sähköä kulutuksen mukaan, eli useita satoja euroja kuussa siirron kanssa. Omakotitalossa. Minkäs teet. Viime talvena laskut ylitti pahimmillaan 1000e.
Eletään niin eri maailmoissa kyllä. Tollanen muutaman kympin sähkölasku tuntuu ihan uskomattomalta. Mulle menee vuodessa ehkä 5000e sähköön, en oo varma, mutta näppituntuma ois tuo. Ei se ole siirron kanssa edes kesäkuussa alta 200e, vaikka olin 3 vkoa kesästä lomalla niin eiköhän se oo parisataa silti. Toki se siirto maksaa myös.
Vuosikulutus tais olla 26 000, vanha vetoisa talo vie talvella reippaasti... Ja muutenkin meneehän sitä!
Mut vau, että jollain menee vuokralaisena vaikka 30e kuussa!
Ropellit ja aurinkopaneelit ei todellakaan ole se tie mille olisi pitänyt lähteä, kun ei ole keksitty järkeviä tapoja varastoida niiden tuottamaa energiaa. Joten ovat hyvin epävarmoja ja alttiita sään vaihtelulle. Näitä nyt kuitenkin kiimassa ollaan pykäämässä ja toivotaan ratkaisuksi energiapulaan. Täytyy toivoa, että edes joku tolkku pysyy vielä ydinvoiman suhteen joka taidettiinkin julistaa virallisesti yhtä vihreäksi. Saksassa taisivat sammutella ne vaan ydintuhon pelossa.