Sähkön hinta järkyttää. Yksiön lasku 80 e kuussa.
80 eurosta puolet oli kulutusta ja puolet siirtomaksua. Viime vuonna sähkölasku oli korkeintaan 50 euroa tai kesällä jopa alle 30. Kulutustottumukseni eivät ole muuttuneet.
Kommentit (179)
Järkkyä. Pitäis tsekata omakin sähkölasku pitkästä aikaa. Ne menee suoraan tililtä, niin en kiinnitä niihin huomiota. Muutama vuosi takaperin meillä oli kaksion sähkölasku 30e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Järkkyä. Pitäis tsekata omakin sähkölasku pitkästä aikaa. Ne menee suoraan tililtä, niin en kiinnitä niihin huomiota. Muutama vuosi takaperin meillä oli kaksion sähkölasku 30e kuussa.
Edit. Tsekkasin ja sähkölasku nykyisin 37e kuussa. Ei kovin paha vielä. Sähköyhtiönä Helen.
Vierailija kirjoitti:
Okt ja sähkölasku 30plus 30 siirto e ja vesi lasku 6000litran kulutuksella 0e. Kuka käskee asua kalliisti kerrostalossa.
Kuinka yleisenä pidät tuota, että okt:n laskut ovat tuota tasoa?
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on fortumin pörssisähkösopimus määräaikaisena ja maksoi talvella yhtenä kuukautena yhteensä yli 150 euroa sähkölaskuihin, vaikka kulutus oli ihan normaali. Ihan järkyttävää oikeasti , asuu siis yksiössä ja normaali kulutus, mutta hinta sattui olemaan jotain tyyliin 25 senttiä kWh
No, pörssisähkö on nimensä mukaisesti pörssisähköä, jonka hinta määräytyy joka tunti. Viime vuoden loppukesästä oli jo nähtävissä että sähkön spotti-hinta tulee nousemaan ja olemaan korkealla koko talven. Jos ei vaihtanut pörssisähkö-sopimusta viime syksynä kiinteähintaiseen, niin se luokitellaan jo hölmöydeksi.
Tulevana talvena sähköä ei saa välttämättä edes rahalla. Kiertävät sähkökatkot voivat olla arkea. Parin tunnin katkokset tarkoittavat myös sitä, ettei netti enää toimi, puhelinkaan ei välttämättä toimi, jos operaattori ei ole hankkinut varavoimakonetta telemastolle ja luonnollisesti mikää kodin sähkölaite ei toimi.
Vihreän energian ongelma on se, ettei voi luottaa saako sähköä huomenna vai ei, jos ei säät eivät suosi voi koko yhteiskunta halvaantua. Saksassa hinnat ovat jatkuvasti vain nousseet, vaikka aurinko- ja tuulisähköä on rakennettu lisää. Samalla on pitänyt rakentaa yhtäpaljon kaasuvoimaa, jotta sähköt pysyvät päällä. Vety tule olemaan vielä kaasuaksin kalliimpaa varastomuotona.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuokra-asunto.Ei saunaa. Käytän paljon mikroa valmisateriat.Sähköä siellä missä olen .Laiteissa ei sähkövirtaa,kun en niitä käytä.Kytken pälle Tv tai radio milloin kuuntelen tai katselen Tv! Pyykin pesen 1 kerta viikossa,yhden hengen taloudessa..Mikään laiteni ei ole dikitaalinen eli ajastimella kelooineen. Sähkö lasku noin 18 e.Kuukausi josta yli puolet mene siirto ymm.Niiden maksuihin mitä Helen ilmoitaa. Muistattehan latureita ei jätetä seinään,kun olette ladannet puhelin ym.On sähkön syöppö .Luki Helen lehti.
Höpöhöpö. Jos pidät puhelimen laturia seinässä kuormittamattomana vuoden, niin sähköä kuluu, laturista ja sen iästä riippuen, n. 0,2 , 1,0 kWh. Vaikka ois kalliimpi sopimus, niin vuodessa puhutaan 0,2 eurosta...siis vuodessa. Onpa kamala syöppö.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on iso saunallinen kaksio ja saunonkin pari kertaa viikossa. Arkkupakastinkin on. Sähkö on nyt tämän vuoden ollut 50e-55e/kk fortumilta. Mistä ne näitä ylikalliita sähkösopimuksia revitte?
No kerro mitä kWh sulla maksaa ja mistä sellaisen sopparin nyt saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkön siirtohinnalle ei kukaan sähkönkäyttäjä mitään voi. Ihmettelen, miten kukaan selviää kuussa jollain 5-kymppisellä... Vai "unohtuiko" mainita tuo siirtohinta?
Yksinasuvana maksan Helsingissä yksiössä yli 60 e per 3 kuukautta.
Ei ole televisiota, ei saunaa, ei mikroaaltouunia, ei tiskikonetta, yms.
missä ruoka lämpiää?sähkö uunissa?ehkä syöt aina ulkona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okt ja sähkölasku 30plus 30 siirto e ja vesi lasku 6000litran kulutuksella 0e. Kuka käskee asua kalliisti kerrostalossa.
Kuinka yleisenä pidät tuota, että okt:n laskut ovat tuota tasoa?
ja millä tuo talo lämmitetään? Halvalla öljyllä?
Sähkölasku kaksiossa oli ennen noin 45 e /kk, nyt on 95 e /kk. Nyt olen kytkenyt kaikki laitteet sähköstä joita en juuri silloin käytä ja siirtynyt käyttämään lyhyempiä pesuohjelmia jopa 30C ohjelmaa, mutta kuitenkin aika järkky hinnannousu.
Kolmion sähkölasku oli yht. 77 kolmelta kuulta, ennen ollut 40-50 . Käytössä on jonkin verran sähkölaitteita.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mulla kulutus 18e/kk plus päälle tuplasti siirtomaksua. Ei ole sähkölämmitteinen enkä edes käytä paljon sähkölaitteita. Siirtohinnat vain korkeat meillä ja pörssisähkö. En ole jaksanut vaihtaa. Kyseessä yhden hengen talous.
Jaksat kuitenkin maksaa?
Itse olen mennyt määräaikaisilla 1-2 vuoden pituisilla sopimuksilla noin 20 vuoden ajan.
Uudet sopimukset olen kilpailuttanut netin kautta jo ehkä noin 15 vuoden ajan.. Sähköenergian myyjä on tyypillisesti vaihtunut joka kerta, koska vanhan yhtiön tekemä jatkotarjous on ollut huonompi.
Sähköyhtiöt näyttävät kilpailevan uusista asiakkaista, mutta olettavat vanhojen asiakkaiden jatkavan vanhasta muistista.
No itse olen mennyt tuuliviirinä aina siihen suuntaan, mistä halvinta saa. Tyypillisesti olen saanut näin 1-2 kuukauden sähköt ilmaiseksi / vuosi.
Joku kirjoitti, ettei kannata vaihtaa, kun säästö olisi hänen kohdallaan ollut vain noin 20e / vuosi.
Sopparin kilpailuttamiseen on mennyt tyypillisesti alle 5 minuuttia. Aika kova tuntipalkka pitäisi olla, jos meinaisi tienata saman rahan töitä tekemällä.
Jos kaikki ostaisivat sähköndä aina siltä, joka halvimmalla myy, sähkön hinta painuisi väkisin alemmaksi luonnollisen kilpailun kautta.
Vielä kun saataisiin siirtohintaan lakisääteinen katto.
Minun määräaikaisessa sopimuksessa sähkön hinta ilman siirtomaksua on ollu 4 senttiä/kwh. Sopimus loppuu tässä kuussa ja uusi hinta 24 senttiä/kwh. Sähkölasku yli viisinkertaistuu. Pakko muuttaa pois omakotitalosta
No huh, meillä 100 neliöisen kerrostaloasunnon sähkölasku juuri kolmelta kuukaudelta 80€ mitään nousua mihinkään suuntaan ei ole ollut vielä havaittavissa. Talvikaudella lasku on aina noin 100€/3kk.
No on kova, meillä 120m2 okt:n kaikki sähkönkulutus siirtoineen 93€ kesäkuussa. Nyt heinäkuussa lasku jäänee tuonne 70€ huitteille (siirtomaksuineen)
Asun yksin 50 neliöisessä kaksiossa ja maksan sähkönkulutus+siirto noin 17€/kk. Toukokuun alussa uusin sopparin kun edellinen halpa määräaikainen soppari päättyi, silloin laskut oli n. 12€/kk. Vanha yhtiö tarjosi uutta sopimusta joka oli aika kallis ja kilpailuttamalla sain halvimman mahdollisen hinnan. Kilpailuttaminen on hyvin helppoa eikä itse tarvitse tehdä muuta kuin vähän naputtaa tietoja ja ehkä vaihtaa uusi e-lasku. En ymmärrä miten yksiössä on mahdollista kuluttaa 80€ kuukaudessa sähköön.
Tyttärelläni on mennyt pienessä yksiössä noin 30e kesäkuukausina ja talvella liki 80e ylöspäin. Ja ei paljon edes kokkaile, ei omista mikroa, astianpesukonetta tai pyykinpesukonetta. Sähkölämmitys, jota pitää noin 20 asteessa. Suihkussakaan ei ravaa joka päivä.
Saa nähdä mitä näillä sähkönhinnoilla on. Meillä on nyt noussut noin 35e/kk sähkölaskut omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
No on kova, meillä 120m2 okt:n kaikki sähkönkulutus siirtoineen 93€ kesäkuussa. Nyt heinäkuussa lasku jäänee tuonne 70€ huitteille (siirtomaksuineen)
Unohtui - tuo sisältää myös lämmityksen, talossa suorasähkö.
En tiedä mitä teen.
As.lainaa vielä 150000 sähkölämmityeisestä neliöstä.
3 lasta. Tässä ollaan asuttu aina.
Jouduin uusimaan sähkösopimuksen, hinta viisinkertaistui.
En millään pysty tekemään tarpeeksi ylitöitä hoitajana että selvittäisiin tästä.
Talven laskut tulee olemaan keskimäärin 600euroa.
Elareihin on turha vedota, saan minimin kun lasten isä on kaupassa töissä..
Kotimaan energia lisäsi salaa multa kysymättä vihreän kuukauden joka tekee lisä hintaa,onneks muuttamassa pois enkä ota Kotimaan Energialta enää yhtään mitään! Käy kalliiksi monille tämä "vihreä unelma".